Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice

Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
8 Fotogalerie

Tatrovácký podvozek, motory Paccar MX, nové převodovky ZF a kabiny DAFu. To je nový nákladní automobil Made in Czech Republic.

Tatra dnes představila zcela novou modelovou řadu civilních nákladních vozidel s označením Tatra Phoenix, která vznikla ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Inovovaný tatrovácký podvozek s novou přídavnou převodovkou a pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kabinu DAF CF 85 (krátká nebo spací), motor PACCAR MX s výkonem 265 kW až 375 kW a převodovku ZF Ecosplit (manuálně řazená), nebo AS-Tronic (automatizovaná), znamená pro značku TATRA, její zákazníky, obchodní partnery a příznivce vstup do nové éry v rámci segmentu užitkových vozidel.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Mezi novinky Tatry Phoenix patří mj. vzduchové odpružení přední nápravy (náprav), přední náprava (nápravy) s nosností 9 t, nový systém řízení, menší poloměr zatáčení, nová přídavná převodovka, jednostupňová nebo dvoustupňová.

 

Osvědčený podvozek Tatra

Jedinečná tzv. „tatrovácká koncepce podvozku vozidla“ zahrnuje několik originálních technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v Tatře před více než osmdesáti lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli. Jsou běžně provozována za velmi nízkých teplot na Sibiři a v arktických oblastech, jedinečné jízdní vlastnosti a výkony poskytují svým provozovatelům ve vyprahlých oblastech bez kapky vody a na pouštích za vysokých okolních teplot, dovedou si poradit s těžkým terénem a s absencí upravených cest na všech kontinentech světa.

 

Tatra Phoenix - Jízdní parametry
Maximální rychlost85 km/h (omezovač)
Přední nájezdový úhel31° - pro základní pneu 315/80 R22,5
Světlá výška300 mm - pro základní pneu 315/80 R22,5

Centrální nosná roura, a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám, tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Toto důmyslné technické řešení nabízí 5–10krát vyšší hodnoty pro tuhost v krutu a až 5krát vyšší pro tuhost v ohybu ve srovnání s vozidly klasické koncepce.

Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura přispívá k torzní tuhosti podvozku z 50 % – 70 %. Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb.

Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy (menší nároky na uložení kabiny řidiče). Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla (vysoká příčná stabilita při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu). Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb (cisterny, jeřáby atd.), což umožňuje jejich jednodušší upevnění.

Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře. Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení a vozidla se tak stávají produktivnější. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.

K jízdnímu pohodlí vysokou měrou přispívá kompletní vzduchové odpružení vozidla Tatra Phoenix, kde jsou zadní nápravy odpruženy pomocí patentovaného řešení Tatra King Frame, a také modernizovaný systém řízení.



Tatra Phoenix - Konfigurace pohonu, rozvor a průměr zatáčení
Pohon4x46x68x8, 8x6
Rozvor3700 mm3440 +1320 (1450) mm2150 + 2300 + 1320 (1450) mm
Rozvor4090 mm3700 + 1320 (1450) mm2150 + 2950 + 1320 (1450) mm
Rozvor4500 mm4090 +1320 (1450) mm.
Rozvor.4500 + 1320 (1450) mm.
Vnější obrysový průměr zatáčení (pro základní provedení pneu a rozvoru)16,5±1 m18,5±1m21,5±1m

Nápravy pro řadu Phoenix tvoří nezávisle odpružené výkyvné polonápravy s uzávěrkou nápravových diferenciálů.

Provedení náprav může být buď bez redukcí v kolech s převodem 3,385 nebo s redukcemi v kolech, s převodem 2,714/2,33 nebo 3,385/2,333.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky doplněnými o teleskopické tlumiče a zkrutný stabilizátor, nosnost 8 t nebo 9 t (na přání).

Zadní náprava bude dodávána ve třech provedeních, viz následující tabulka.

 

Provedení odpružení zadní nápravyNosnost
Listová pera11,5 t
Lehké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + vinutá pružina)11,5 t
Těžké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + listová pera)13, 15, nebo 16 t

Motory a převodovky

Tatra Phoenix dostane kapalinou chlazený řadový šestiválec Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm.

V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm.

Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou také další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

 

Motory pro modelovou řadu Tatra Phoenix
TypVýkonTočivý momentEmisní úroveň
MX 265265 kW1775 NmEuro 5 SCR, Euro 4 SCR, Euro 3
MX 300300 kW2000 Nm
MX 340340 kW2300 Nm
MX 375*)375 kW2500 NmEuro 5 SCR

* … k dispozici v roce 2012

Zákazníci budou mít na výběr mezi dvěma převodovkami.

ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Přídavná sestupná převodovka TATRA je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s centrální nosnou rourou. Její varianty a převodování jsou v následující tabulce.



Přídavné převodovky
1. Jednostupňové, typ TATRA 1.30 TR:
a) pro verze bez redukcí v kolech1,125; 1,28; 1,46
b) pro verze s redukcí v kolech0,758; 0,945
2. Dvoustupňové, typ TATRA 2.30 TRK, s řazením za klidu vozidla:
-0,758/1,435; 0,945/1,43

Kola a pneumatiky

V základním provedení (pro nosnost přední nápravy 8 tun) pneu 315/80 R22,5 (vzadu ve dvoumontáži). Na přání (pro nosnost přední nápravy 9 tun) pneu 385/65 R22,5 vpředu a 315/80 R22,5 vzadu (ve dvoumontáži). Konstrukce vozidla umožňuje i montáž diskových kol 20“ a pneumatik až do velikosti 16.00 R20 (vpředu) a až 24 R21 (vzadu).

Kabina

Trambusová, celokovová, sklopná s dvěma či třemi sedadly. V základním provedení denní (krátká), na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Součástí základní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.

Nádrže

V ocelovém nebo hliníkovém provedení o objemu 220–545 litrů. Pro aplikace s motory Euro 4, resp. Euro 5, nádrž činidla AdBlue o objemu 45 litrů.