26.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technologie, která má zachránit vznětový motor: Ve výrobě do dvou let!

 

Britská univerzita v Loughborough se zapojila do intenzivního vývoje zařízení, které má pomoci snížit emise oxidů dusíku. Právě ty představují hlavní problém vznětových motorů v rámci přísných emisních standardů.

Od 1. září tohoto roku začne pro všechna již dříve vyráběná auta (tedy starší modely) platit přísnější emisní norma Euro 6c. Pro nové modely platí již od 1. září loňského roku ještě přísnější norma Euro 6d TEMP. V rámci druhé jmenované normy (tedy Euro 6d TEMP) a tudíž u nových modelů se již emise a spotřeba paliva měří metodou WLTP, která zahrnuje jak složku na válcích WLTC, tak také přesně definovaný jízdní test RDE.

Vinou těchto poměrně výrazných změn již od září letošního roku některá auta se vznětovými motory coby nová nekoupíte. Jiná ale budou nabízena dále, jen s dokonalejším emisním systémem za účelem snížení emisní oxidu dusíku. Přesto původně předpokládané plošné nasazení technologie AdBlue se zatím ukazuje jako neopodstatněné. Někteří výrobci totiž dokážou u menších motorů projít uvedenou normou i bez použití AdBlue. Například se jedná o motory značek Ford, Mazda a Honda.

Spása z britských ostrovů

V souvislosti se stále přísnějšími emisemi, tak mnohé sdělovací prostředky vyvolávají doslova hysterii kolem aut se vznětovými motory. Mnozí kupující tak mohou nabýt pocitu, že když si dnes koupí nové auto s dieselem, budou se na něj za řekněme dva-tři roky už smět pouze dívat. Vše je samozřejmě přehnané a dle našeho názoru diesely ze silnic jen tak nevymizí.

Selektivní katalytická redukce (SCR). Vše, co jste chtěli vědět o AdBlue!

Přesto je třeba myslet na budoucnost. Spásou by mohl být nově vyvíjený emisní systém ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology), který je již dle britského Autocaru v takovém stádiu rozpracování, že o něj projevují zájem automobiloví výrobci. Jeho tvůrci jsou profesor Graham Hargrave a Jonathan Wilson, kteří pracují na emisních systémech již řadu let, ale teprve v uplynulých dvou letech se jim podařilo dosáhnout zásadního obratu. Pokud by byla podpora ze strany automobilek, je možné očekávat nasazení systému ve výrobě do dvou let.

Podobá se SCR

Jak vlastně nový emisní systém pracuje? Podobně jako technologie SCR se zaměřuje na odbourávání množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. I v tomto případě dochází k přeměně močoviny AdBlue, ovšem ta není vstřikována přímo do výfuku, ale je přeměňována na speciální kapalinu, bohatou na čpavek (amoniak) na základě přesně stanovených podmínek ve speciální komoře, která je součástí výfukového potrubí. Tak jako u SCR zde dochází k chemické reakci, na jejímž konci zůstane pouze dusík a voda. Zásadní rozdíl mezi v současné době používaným SCR a ACCT spočívá také v tom, že díky kapalině ACCT je systém celkově účinnější, neboť si vystačí s mnohem nižší teplotou výfukových plynů, než stávající emisní systémy.

Kapalina AdBlue: Co se stane, když dojde? A jak močovinu správně doplnit?

Systém ACCT byl zatím testován na voze Škoda, přičemž jízdní podmínky odpovídaly městskému používání s aktivovaným systémem stop/start. Při tom se ukázalo, že ACCT dokáže odbourat celých 98 procent oxidů dusíku (NOx) v porovnání s přibližně 60 procenty u stávajících emisních systémů pro Euro 6. Navíc jak uvádí Autocar, je ještě čas na další vývoj systému.

Jsou to právě oxidy dusíku, který představují hrozbu u současných vznětových motorů. K jejich zvyšování došlo už v minulé dekádě, paradoxně z důvodu snahy o navýšení jejich účinnosti. Ta totiž souvisí s teplotou spalování. Proto je snaha ji již nějaký čas snižovat, třeba recirkulací spalin, které je na moderních motorech, od Euro 5 výše zdvojené.

Emisní systém ACCT může opravdu představovat spásu do budoucna u vznětových motorů. Dle informací Autocaru došlo vinou požadavku na snížení oxidů dusíku k poklesu prodeje takto poháněných aut v Evropě o přibližně 20 procent. Samozřejmě ve prospěch zážehových motorů, které ale zase ve větší míře produkují oxid uhličitý. A ten stojí za takzvaným skleníkovým efektem neboli nadměrným ohříváním povrchu planety Země.

Velikonoční recepty: Nejlepší mazanec, beránek i nádivka s uzeným masem

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Vávry: Královská banalita Glosa Jana Vávry: Královská banalita

Zaručeným receptem na globální mediální pozornost je…

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Nedělní prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Technologie, která má zachránit vznětový…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Dnes 08:00

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.




Blesk.cz

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná slova táty Aničky (†18), která před smrtí napsala vzkaz na rozloučenou

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná…

Stovky motorek a roj lampionů štěstí vyprovodily v sobotu osmnáctiletou bojovnici Aničku ze Žamberka na její…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne ukazuje prohnilost spořádané dánské rodiny

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne…

Tým Kamily Zlatuškové, někdejší kreativní producentky České televize a proděkanky FAMU, vybudoval letos na…

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém. Zůstane mu jen Faltýnek?

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém.…

Když před pěti lety Andrej Babiš mířil do prvních voleb s hnutím ANO, stavěl svou image z velké části na známých…