26.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technologie, která má zachránit vznětový motor: Ve výrobě do dvou let!

 

Britská univerzita v Loughborough se zapojila do intenzivního vývoje zařízení, které má pomoci snížit emise oxidů dusíku. Právě ty představují hlavní problém vznětových motorů v rámci přísných emisních standardů.

Od 1. září tohoto roku začne pro všechna již dříve vyráběná auta (tedy starší modely) platit přísnější emisní norma Euro 6c. Pro nové modely platí již od 1. září loňského roku ještě přísnější norma Euro 6d TEMP. V rámci druhé jmenované normy (tedy Euro 6d TEMP) a tudíž u nových modelů se již emise a spotřeba paliva měří metodou WLTP, která zahrnuje jak složku na válcích WLTC, tak také přesně definovaný jízdní test RDE.

Vinou těchto poměrně výrazných změn již od září letošního roku některá auta se vznětovými motory coby nová nekoupíte. Jiná ale budou nabízena dále, jen s dokonalejším emisním systémem za účelem snížení emisní oxidu dusíku. Přesto původně předpokládané plošné nasazení technologie AdBlue se zatím ukazuje jako neopodstatněné. Někteří výrobci totiž dokážou u menších motorů projít uvedenou normou i bez použití AdBlue. Například se jedná o motory značek Ford, Mazda a Honda.

Spása z britských ostrovů

V souvislosti se stále přísnějšími emisemi, tak mnohé sdělovací prostředky vyvolávají doslova hysterii kolem aut se vznětovými motory. Mnozí kupující tak mohou nabýt pocitu, že když si dnes koupí nové auto s dieselem, budou se na něj za řekněme dva-tři roky už smět pouze dívat. Vše je samozřejmě přehnané a dle našeho názoru diesely ze silnic jen tak nevymizí.

Selektivní katalytická redukce (SCR). Vše, co jste chtěli vědět o AdBlue!

Přesto je třeba myslet na budoucnost. Spásou by mohl být nově vyvíjený emisní systém ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology), který je již dle britského Autocaru v takovém stádiu rozpracování, že o něj projevují zájem automobiloví výrobci. Jeho tvůrci jsou profesor Graham Hargrave a Jonathan Wilson, kteří pracují na emisních systémech již řadu let, ale teprve v uplynulých dvou letech se jim podařilo dosáhnout zásadního obratu. Pokud by byla podpora ze strany automobilek, je možné očekávat nasazení systému ve výrobě do dvou let.

Podobá se SCR

Jak vlastně nový emisní systém pracuje? Podobně jako technologie SCR se zaměřuje na odbourávání množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. I v tomto případě dochází k přeměně močoviny AdBlue, ovšem ta není vstřikována přímo do výfuku, ale je přeměňována na speciální kapalinu, bohatou na čpavek (amoniak) na základě přesně stanovených podmínek ve speciální komoře, která je součástí výfukového potrubí. Tak jako u SCR zde dochází k chemické reakci, na jejímž konci zůstane pouze dusík a voda. Zásadní rozdíl mezi v současné době používaným SCR a ACCT spočívá také v tom, že díky kapalině ACCT je systém celkově účinnější, neboť si vystačí s mnohem nižší teplotou výfukových plynů, než stávající emisní systémy.

Kapalina AdBlue: Co se stane, když dojde? A jak močovinu správně doplnit?

Systém ACCT byl zatím testován na voze Škoda, přičemž jízdní podmínky odpovídaly městskému používání s aktivovaným systémem stop/start. Při tom se ukázalo, že ACCT dokáže odbourat celých 98 procent oxidů dusíku (NOx) v porovnání s přibližně 60 procenty u stávajících emisních systémů pro Euro 6. Navíc jak uvádí Autocar, je ještě čas na další vývoj systému.

Jsou to právě oxidy dusíku, který představují hrozbu u současných vznětových motorů. K jejich zvyšování došlo už v minulé dekádě, paradoxně z důvodu snahy o navýšení jejich účinnosti. Ta totiž souvisí s teplotou spalování. Proto je snaha ji již nějaký čas snižovat, třeba recirkulací spalin, které je na moderních motorech, od Euro 5 výše zdvojené.

Emisní systém ACCT může opravdu představovat spásu do budoucna u vznětových motorů. Dle informací Autocaru došlo vinou požadavku na snížení oxidů dusíku k poklesu prodeje takto poháněných aut v Evropě o přibližně 20 procent. Samozřejmě ve prospěch zážehových motorů, které ale zase ve větší míře produkují oxid uhličitý. A ten stojí za takzvaným skleníkovým efektem neboli nadměrným ohříváním povrchu planety Země.

Velikonoční recepty: Nejlepší mazanec, beránek i nádivka s uzeným masem

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeden z pilířů janovského mostu se naklání, stavba může každou chvíli spadnout Jeden z pilířů janovského mostu se naklání, stavba může každou chvíli spadnout

Hasiči a místní policie varovali obyvatele ulice, která…

Evropské emisní povolenky jsou nejdražší za deset let Evropské emisní povolenky jsou nejdražší za deset let

Ceny emisních povolenek v Evropské unii se dnes vyšplhaly…

První letoun L-39NG je kompletní ze 70 procent, dokončen má být v říjnu První letoun L-39NG je kompletní ze 70 procent, dokončen má být v říjnu

Konstrukce prvního letounu L-39NG je již ze 70 procent…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Technologie, která má zachránit vznětový…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

TEST: Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

Dnes 13:03

Arteon letos přišel o post vlajkové lodi na úkor nového Touaregu. A největší SUV v nabídce značky nás během prvního testu přesvědčilo, že je takto titulováno zcela právem.




Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Snový (re)start Baníku! Můžou Baroš a spol. prohnat i silnou trojku?

Snový (re)start Baníku! Můžou Baroš a spol. prohnat…

Jedenáct let čekali fanoušci Baníku na takový start. Čtyři zápasy, devět bodů, tři čistá konta, domácí…

Pastrňák v Praze. Je v řetězech, honí i tenisák: Na Stanley Cup máme tři roky!

Pastrňák v Praze. Je v řetězech, honí i tenisák: Na…

David Pastrňák je v Praze. Po památkách necourá, na tělo navěsil řetězy a mučí se v posilovně v Horních…

 

Reflex.cz

Korejská republika získala nezávislost v srpnu 1948. První prezident před tím nechal zavraždit svého konkurenta

Korejská republika získala nezávislost v srpnu 1948.…

Desátého května 1948 proběhly na celém území Korejského poloostrova pod dohledem Organizace spojených národů…

Zakladatel H-Systemu Smetka: Firma nebyla podvod, zničil ji až konkurz, na kterém vydělali jiní

Zakladatel H-Systemu Smetka: Firma nebyla podvod,…

Dlouholetá a zamotaná kauza okolo firmy H-System před nedávnem znovu ožila po rozhodnutí Nejvyššího soudu, který…