Blíží se konec éry Tesly? Již brzy ji předstihnou konkurenti
Americká Tesla je bezesporu automobilkou, která v automobilovém světě nastartovala éru elektrifikace. Zatím nadále těží z toho, že do oblasti luxusních elektromobilů vstoupila jako první ve velkém, jelikož je o krok napřed, je dnes prodejní jedničkou mezi těmito vozy. Do segmentu však míří zavedené značky typu Audi, BMW a Mercedesu, které její silnou pozici ohrozí. Potvrzuje to i studie PA Consulting.
Ta se ptala po síle jednotlivých výrobců v oblasti elektromobility. A na základě zjištěných výsledků tvrdí, že ještě v příštím roce si Tesla uchová pozici nejsilnějšího výrobce elektromobilů, již dva roky nato však bude všechno jinak. V roce 2021 už bude na tom nejlépe koncern Daimler (respektive jeho značka Mercedes-Benz), následovat budou BMW a díla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Tesla bude najednou až sedmým v pořadí.
Konzultační společnost PA Consulting do tohoto žebříčku vzalo v potaz několik bodů. Výrobce řadila podle jejich potenciálu v oblasti elektromobility, na základě technologie a strategie, techniky baterií (konkrétně jejich cena a vyspělost), sítě dodavatelů, finanční síly nebo třeba partnerů (v oblasti nabíječek a dalších služeb). Každá oblast přitom měla jiný vliv na celkové hodnocení, třeba technika a strategie se na výsledku podílela z 30 %, dodavatelská síť z 15 %.
Každý z výrobců mohl v hodnocení těchto faktorů získat nejvýše 100 bodů, maximem analýzy pro rok 2019 bylo 82 bodů Tesly, v roce 2021 se však podle odhadů PA Consulting bude Daimler chlubit 88 body, na které vyskočí ze 71 bodů. Na chvostu naopak podle PA Consulting zůstane koncern FCA, který jakoby éru elektromobility zaspal. Vždyť i jeho chystané plug-in hybridy (Maserati Levante) se opozdily.
Z tohoto hodnocení tak vyplývá, že Tesla by svoji dnešní silnou pozici z hlediska nabízené technologie a stále hustější sítě nabíječek mohla v následujících letech ztratit. Plně se projeví dlouhodobější zkušenosti zavedených výrobců a jejich zavedená organizace. Ostatně problémy jsou vidět již dnes – americká značka má dlouhodobě problémy s výrobou Modelu 3, svého klíčového vozu pro další léta, přičemž ani její finanční situace není zářivá – neustále vykazuje ztrátu. A ve finále i kvalita jejích vozů není příkladná, nejen lacinými materiály hodně ztrácí na prémiovou konkurenci.
Nechme se tak, překvapit, jak to s Teslou v následujících letech dopadne. Dnes těží, že je na trhu vlastně jediná. Když ale mezi elektromobily rozsáhle expandují Audi, BMW, Mercedes a další, může to pro ní znamenat velké potíže. Však už dnes se hovoří o Jaguaru E-Pace, že to pro Teslu bude setsakramentsky těžký soupeř.
Hodnocení síly automobilek v oblasti elektrických aut dle studie PA Consulting | |||||
Poř. | Výrobce | Skóre pro rok 2019 | Poř. | Výrobce | Skóre pro rok 2021 |
1. | Tesla | 82 | 1. | Daimler | 88 |
2. | Renault-Nissan-Mitsubishi | 79 | 2. | BMW | 87 |
3. | BMW | 78 | 3. | Renault-Nissan-Mitsubishi | 85 |
4. | Hyundai-Kia | 72 | 4. | VW Group | 84 |
5. | Daimler | 71 | 5. | Volvo | 83 |
6. | Volvo | 70 | 6. | Toyota | 82 |
7. | VW Group | 69 | 7. | Tesla | 81 |
8. | Toyota | 66 | 8. | Hyundai-Kia | 79 |
9. | General Motors | 62 | 9. | Jaguar Land Rover | 75 |
10. | Jaguar Land Rover | 60 | 10. | General Motors | 68 |
11. | Skupina PSA | 58 | 11. | Skupina PSA | 66 |
12. | Ford | 45 | 12. | Ford | 61 |
13. | Fiat Chrysler Automobiles | 30 | 13. | Fiat Chrysler Automobiles | 41 |