Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Tesla Model 3 Long Range Dual Motor – Herní konzole. A taky auto

Stanislav Kolman
Diskuze (211)

Nejprodávanější elektromobil roku 2019 jsme konečně vyzkoušeli v rámci redakčního testu. A jestli byste se rádi projeli, lze se k němu vcelku snadno dostat.

Design, interiér


Tesla vyrábí elektromobily, na které jednoduše nejde nemít názor. Zatímco jedni produkty Elona Muska zbožňují, jiní jim nemohou přijít na jméno. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, nelze ignorovat, že Tesla Model 3 je nejžádanějším elektromobilem posledních měsíců. Jen v loňském roce si cenově nejdostupnější Teslu pořídilo na 250.000 zájemců. A v prosinci loňského roku se na evropských trzích stala třetím nejprodávanějším automobilem bez ohledu na typ pohonu.

Navzdory tomu je test tohoto auta takovým malým svátkem, Tesla se u nás zkrátka neobjevuje každý týden. Příležitost s Modelem 3 jsme dostali díky aplikaci HoppyGo, která zprostředkovává sdílení automobilů od jejich vlastníků. Jednoduše se zaregistrujete, vyplníte o sobě základní údaje, počkáte na schválení účtu a pak si stačí jen vybrat termín a vůz, který byste si rádi vypůjčili. Mezi nimi figuruje i Davidova „trojka“, kterou vidíte v přiložené fotogalerii.

I když veškeré formality řešíte skrz aplikaci, auto vám nakonec předává majitel. A David vypadá přesně tak, jak jsem si typického vlastníka Tesly představoval. Usměvavý chlapík s oblibou v moderních technologiích, který má z vozu jednoduše radost. Auto obcházíme, seznamuje mě s jeho fungováním a uvnitř představuje možnosti infotainmentu včetně vtipných kratochvil při čekání na nabíječce. Ani trochu mě nepřekvapuje, že má pod podlahou zavazadelníku polštář a peřinu. S elektromobilem se neostýchá vyrazit na delší roadtripy a uvnitř vozu klidně přespává.

Když šedivá září

Potkat Teslu na českých cestách není zdaleka taková vzácnost jako před pár lety. Přesto si při korzování Prahou všímám u kolemjdoucích zvýšené pozornosti a občas nějakého toho palce nahoru. A je úplně jedno, že na rozdíl od některých jiných elektromobilů vypadá vůz vlastně docela normálně. Je to přeci Tesla!

Na atraktivitě neubírá ani fakt, že má vůz vcelku nenápadný šedý lak a nepříliš vzhledná 18“ aerodynamická kola stejného odstínu. Tady mě David varuje před první slabinou. Nemám s jeho elektromobilem jezdit do kartáčové myčky. Lak je citlivý a stačí opravdu málo, aby se na karoserii objevily jemné škrábanečky. Ostatně vůz má najeto nějakých 17 tisíc kilometrů a naproti sluníčku už si lze všimnout drobných poškození.

Překvapilo mě, že naživo auto působí vcelku dynamicky. Nejde ani tak o tvarování přídě, jako spíše celkové proporce. Vůz má délku 4694 mm a rozvor 2875 mm, což je příslibem slušného vnitřního prostoru. Zároveň je 1850 mm široký a jen 1422 mm vysoký. Elektrický pohon v útrobách pak dovoluje hodně krátké převisy. Už zvenčí si nelze nevšimnout velkých prosklených ploch (střešní okno vlastně navazuje na zadní), stejně jako zapuštěných klik dveří. Ty jsou stříbrné, a protože se dovnitř zamačkává plocha vpravo a tahá se za levou stranu kliky, dveře se o chlup lépe otevírají levákům. Je to drobnost, ale… díky, Elone!

Tesla Model 3 Tesla Model 3

Kde jsem se o testování Tesly zmínil, tam dříve nebo později přišla řeč na kvalitu zpracování. Podle některých názorů napříč internety jsou to auta s pěticentimetrovými mezerami mezi panely karoserie… pokud tedy ještě neupadly. Realita, alespoň v případě testovaného Modelu 3, je docela jinde. Jednotlivé části exteriéru i interiéru hezky lícují a nemám pocit, že bych byl ve srovnání s jinými evropskými automobilkami nějak zásadně šizen.

Úplně bez výhrad ale „trojku“ nechat nemůžu. Nějaké to vrznutí výplně dveří je sice při ohmatávání slyšet, na něco podobného ale dnes narazíte u celé řady aut. A nejen těch neprémiových. Co mi vadilo o dost víc je neobložená vrchní část zavazadelníku, ale třeba i voda, která z víka kufru při vydatnějším dešti steče dovnitř. Zavazadelník pojme 542 litrů, otevírá se výhradně ručně a je vcelku členitý, což ale nemá zas až tak zásadní vliv na praktičnost. Po sklopení zadních opěradel vám vznikne téměř rovná ložná plocha. A protože se víko kufru otevírá hodně nahoru, je do zavazadelníku snadný přístup. Pod podlahou se nachází už zmiňovaná schránka na drobnosti, jíž na rozdíl od většiny evropských konkurentů najdeme i pod přední kapotou. Přehlédnout nelze ani orosenou zadní svítilnu, jejíž výměnu majitel s Teslou intenzivně řeší.

Baskeťáci s výhradami

Ještě než se pustíme do samotného tabletu uprostřed, pojďme se podívat na prostornost. Vůz dostává kožené sedačky vpředu i vzadu. Nemají kdovíjaké sportovní vedení, ale tvarování sedáků i opěradel je dostatečné pro podržení při svižnějším tempu. Hlavně jsou ale sedadla americky rozměrná a pohodlná na dlouhé cesty. Za volant se s výškou 178 centimetrů poskládám bez problému, stejně jako kolega vysoký 190 cm. Protože má ale delší nohy, už musí pravé koleno „štelovat“, aby nenarážel na roh obrazovky. Pravdou je, že kůže na předních sedadlech působí poněkud unaveně, a to auto nemá najeto ani dvacet tisíc kilometrů.

Vzadu je, díky zmiňovanému rozvoru, prostoru opravdu hodně. Sám za sebe se i můj vyšší parťák posadí s několikacentimetrovou rezervou před koleny. Vadí mu jen to, že sedáky jsou ukotvené vcelku nízko a podlaha je kvůli akumulátorům vysoká, takže posez není úplně přirozený a na dlouhých cestách vás bude vyloženě štvát. Nad hlavou má i díky prosklené střeše místa dost, protože se ale rychle svažuje, nahoře už při vzpřímeném sezení moc čísel nezbývá.

Tesla Model 3 Tesla Model 3

Potěší obrovské kapsy ve dveřích, stejně jako bezedná schránka ve středové konzole uprostřed. Vejde se do ní třeba i gamepad, který si David vozí s sebou kvůli hrám v multimediálním systému. Ale na ně ještě přijde řeč. Vtipné je samotné víko schránky. Musíte jej zavírat pomalu a s citem, pak do sebe všechno řádně zacvakne a schránka zůstane zavřená. Pokud s ním ale budete zběsile mlátit, nezavře se. A co víc, na obrazovce se objeví hláška, jestli byste laskavě mohli schránku zavírat jemněji. Kouzelná blbůstka. Snad jen držáky na nápoje by mohly být o něco hlubší, v takovýchto pořádně nedrží skoro nic.

Jízda s televizí

Popis veškerých funkcí multimediálního systému Tesly by mohl být rozsáhlý jako jindy celý test. Pokud si chcete vybrané funkce infotainmentu prohlédnout detailněji, přikládám mé dřívější video věnované právě jeho schopnostem, kde se dozvíte vše podstatné. Já jen připomenu, že přes obrazovku se ovládá snad 99 % možností elektromobilu. Nejen takové „banality“ jako teplota či směr foukání, ale třeba i sklon zpětných zrcátek, nastavení volantu nebo otevření schránky spolujezdce!

Výstražné blinkry najdete na stropnici, levou páčkou blikáte, pravou volíte jízdní režim převodovky. Žádné další otočné ovladače a tlačítka navíc. Vždyť ani bezrámové dveře nemají uvnitř kliku, ale tlačítko pro otevření. Platí to, co píšeme tradičně, tedy že ťukání čehokoliv na displej odvádí pozornost od řízení více než konvenční řešení. Pokud ale vezmeme multimediální systém jako takový, ten v dnešním automobilovém světě jen těžko hledá konkurenci. Obrazovka v Tesle je takový další iPhone. Se vším všudy. Funguje naprosto plynule, neseká se, je intuitivní a okamžitě se v něm vyzná i nový uživatel.

A samozřejmě se nemohlo zapomenout ani na nejrůznější hry a blbinky. Jak už jste ve videu mohli vidět, klidně si uvnitř můžete zahrát závodní hru a svůj auťák ovládat volantem a brzdovým pedálem. Zajímavá zkušenost, kvůli zbytečnému ničení pneumatik bych to ale dlouhodobě nevyužíval a raději sáhl po gamepadu jako David. Pokud vás nebaví hry, můžete si pustit Netflix, YouTube, nebo se zabavit některým z easter eggů. Jednotlivá místa k sezení umí prdět, režim krbu zase na displeji pustí oheň a teplé foukání.

Tesla Model 3 Tesla Model 3

Všechny tyto kravinky jsem vlastně používal jen při prezentaci spolujezdci. Vestavěný Netflix jsem ale ocenil. Nejbližší rychlonabíječku mám v Pardubicích u automobilového dealerství, tedy minimálně dva kilometry od civilizace. Chodit se mi nikam nechce, takže se za volantem většinou rozvalím a pouštím si videa na telefonu. Tady stačilo jedno kliknutí a mohl jsem zhlédnout svůj oblíbený pořad. Chápu argument, že většina majitelů si bude nabíjet doma skrz vlastní wallbox, přesto mě tato maličkost potěšila. Mimochodem, viděli jste poslední sérii Drive to Survive? Parádní dokument z prostředí formule 1 mohu všemi deseti doporučit!

Odemknout video

Motor, jízdní vlastnosti


Kouzlení se spotřebou

Davidova Tesla je ve verzi Long Range Dual Motors. To v praxi znamená velkou 75kWh baterii (využitelných 72,5 kWh) a normovaný dojezd 580 kilometrů dle WLTP. O pohon se starají dva elektromotory – asynchronní vpředu a synchronní s permanentními magnety vzadu. Systém disponuje nejvyšším výkonem 258 kW a 510 newtonmetry točivého momentu dostupnými prakticky z nulových otáček. To znamená stovku za 4,4 sekundy a maximální rychlost 233 km/h.

Pravdou je, že v přímce zrychluje Model 3 parádně, i když nejde o našlapanou verzi Performance. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité, přišpendlí vás k sedačce a vy v levém horním rohu obrazovky koutkem oka sledujete, jak číslíčka rychloměru bleskurychle naskakují. Protože rychlost nemáte na očích (za volantem je místo budíků prázdno, což je zejména v noci poněkud zvláštní), vlastně ji ani nestíháte tolik vnímat. Snadno se může stát, že na výjezdu z obce zrychlíte a najednou obrazovka ukazuje tempo, za které by vás hlídka úplně nepochválila.

Tesla Model 3 Tesla Model 3

Roky zkušeností s elektrickým pohonem dokázala Tesla skvěle zužitkovat. Jak jinak si vysvětlit, že Model 3 jezdí značně úsporněji než celá řada menších evropských konkurentů? Na konci září, s teplotami kolem patnácti stupňů, jsem na okreskách dokázal jezdit za nějakých 12 až 15 kWh, což jsou velice, velice dobré hodnoty. A překvapivě brutálně nerostly ani na dálnici, kde se palubní počítač „odměnil“ zhruba 17 kWh. Nejvíce si Tesla řekla při popojíždění ucpaným městem, kde počítadlo vykazovalo necelých 19 kWh. Až když jsem na dva elektromotory pořádně šlapal a užíval si schopnosti vozu plnými doušky, dostal jsem se přes 30 kWh. To ale opravdu výjimečně.

V praxi to znamená, že i při náročnějším zacházení zvládne tento Model 3 minimálně 400 kilometrů, spíš více. Tesla podporuje nabíjení výkonem až 250 kW. Zůstaneme-li u v Česku běžnějších 50kW rychlonabíječek, tam mi to z 20 na 80 % trvalo lehce přes hodinu, do sta procent pak bylo potřeba dalších 30 až 40 minut.

Rychle, ale…

Přepravit se v Tesle rychle z bodu A do bodu B není problém, ale zvládne vás auto při takové disciplíně i pobavit? No, žádné atletické výkony od elektromobilu nečekejte. Sedan dostává neadaptivní podvozek s klasickými tlumiči, vinutými pružinami a osmnáctipalcovými koly. Vzadu najdeme víceprvkovou nápravu a na poměry Amerik je vcelku tužší… někdy možná až moc. Na rozbité okresce cítíte sebemenší nerovnost a po delší trase po nekvalitní cestě už jste docela naklepaní.

Když je sucho, zvládne „trojka“ projíždět zatáčky opravdu rychle. Karoserie se nenaklání, vrhá se do nich ochotně a zadek znervózní jen v krajních případech. Jen nečekejte žádnou továrnu na emoce, zpětná vazba od podvozku je nulová a s řízením se ve sportovním režimu musíte trochu více prát, to je ale v zásadě všechno. A když naprší, raději to s nájezdovými rychlostmi příliš nepřehánějte. Navzdory čtyřkolce umí být tohle elektro na oslizlém povrchu brzy nedotáčivé.

Tesla Model 3 Tesla Model 3

Ještě k tomu řízení - Model 3 reaguje na sebemenší pokyn volantem. Však to také od dorazu k dorazu trvá rovné dvě otáčky. V praxi to znamená, že se při „lámání“ auta do serpentin příliš nenadřete, ale znovu říkám, za srdíčko vás jízda v malé Tesle úplně nechytne. Rekuperační jízdní režim je nastaven tak akorát na ovládání pouze plynem. Pokud ale od Modelu 3 chcete trochu ostřejšího svezení, budete muset spolupracovat i s brzdovým pedálem. Nemusí vám to zas až tak vadit, Tesla využívá kotouče, brzdy jsou dobře dávkované a jen tak nevadnou.

S reálným dojezdem okolo čtyř stovek kilometrů už se nemusíte bát ani dálničních úseků. Zejména díky tomu, že ani tam dojezd nezačne po vzoru ostatních elektromobilů závratně mizet. Jen počítejte, že v rychlostech nad 120 km/h už se od podvozku ozývá výraznější valivý hluk, stejně jako aerodynamický svist kolem zrcátek a bezrámových oken.

Závěr


Závěr

Tesla Model 3 na mě v průběhu testovacích dní působila jako multimediální systém – herní konzole – kolem které Elon Musk postavil auto. Na její promakaný hardware a software si musíte připravit 1,3 milionu korun, případně necelého půl druhého milionu pro verzi Long Range s vyšším dojezdem a balíčkem výbavy navíc. To je ve srovnání s konkurencí o něco více.

Propracovanost infotainmentu, jeho snadné ovládání a intuitivní prostřední nemají v dnešním automobilovém světě konkurenci. A vůbec se nedivím, že jsou tyto americké elektromobily u technologických nadšenců tolik oblíbené. Když k tomu přičteme slušnou prostornost a zážitkové zrychlení (z místa i pružně)… má „trojka“ co nabídnout!

Jenže svět se netočí jen kolem Netflixu na dobíječkách a plného plynu od semaforů, i když to mnoha majitelům ke spokojenosti stačí. Pravdou je, že Model 3 vás zvládne přepravit rychle a má solidní dojezd, takže strasti s natahováním kabelů nemusíte řešit tak často. Zároveň je však jízdně vcelku chladné. Nabídne minimum emocí a zážitků, skoro jako by jízda byla k tomu všemu jen takové nutné zlo.

Po pár dnech za volantem šedého exempláře vlastně chápu jeho milovníky i věčné kritiky. Jsou to totiž dvě zcela odlišné skupiny lidí, které nemají absolutně nic společného…

Nejlevnější verze modelu 1.324.900 Kč (Standard Range)
Základ s testovaným motorem 1.486.990 Kč (Long Range)
Testovaný vůz bez příplatků 1.486.990 Kč (Long Range)
Testovaný vůz s výbavou -

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Promyšlený infotainment
  • Skvělá akcelerace v přímce
  • Slušný dojezd

Minusy

  • Ovládání všeho skrz obrazovku
  • Tvrdší podvozek
  • Laciné detaily
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (211)

Doporučujeme

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Cena základní sestavy 1 486 990 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 258 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1844 / 0
Rozměr pneu: 235/45 ZR18
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4694
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2875
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - CommonUser
2. 12. 2020 09:19
Re: Tesla vs BMW
Vezměte si třeba nové superrychlé nabíječky Ionity, které sice umí nabít elektrické auto relativně rychle, ale jedna kWh vás vyjde na 20 Kč. Každý ujetý kilometr vás pak bude stát skoro stejně, jako byste jeli s osmiválcem.

https://www.auto.cz/…bez-nafty-133175
30. 11. 2020 22:14
Re: Tesla vs BMW
Narozdil od osmi litru BMW, ze jo pane
:-!
Avatar - CommonUser
30. 11. 2020 12:06
Re: Tesla vs BMW
V tom ale nie je zaratana efektivita vyroby elektriny, prenosu, nabijania, straty v realnom prostredi ci vyroby nadrze=baterky, ze jo pane ...
Avatar - CommonUser
30. 11. 2020 10:44
Re: Takže
Suhlas, po A8 jazdia vsetky Tesly v pravom pruhu za kamionom resp. max 120 km/h. To je moja skusenost. Mna este Tesla na DE dialnici nepredbehla - nie nemam taky vykon, ale tak maju uz skusenost, co to znamena zrychlit v takych rychlostiach. Kam padne dojazd a patlat sa na mobile a modlit sa, ze este aj za ten cas tam nikto nedorazi ...
A v zime ked to ma este aj kurit, tak to tu nevidam vobec. Aj ked Covidak aj moj najazd stiahol dost.
Avatar - CommonUser
30. 11. 2020 10:31
Re: Takže
Vyborny server ! Robis si *** ? Tak si ju dorob:
https://elektrickevozy.cz/…ro-elektromobily

Citujem:
"Účinnost elektromotorů u dnešních elektromobilů je přes 90 % a je to zhruba 5x více, než v případě spalovacích motorů. "
Chudence spalovaky maju ucinnost 18%. Demagogia a ovulacia na nete.

Asi by sme mali zacat tu efektivitu prepocitavat celkovo nie ?