Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesle docházejí noví zákazníci. Musí si platit reklamu, což dlouho odmítala

Ondřej Šámal
Diskuze (97)

Trh s elektromobily pomalu ztrácí dynamiku. Největší výrobce lokálně bezemisních aut proto naskakuje do reklamního vlaku, který si přitom nechával dlouhé roky unikat.

Elon Musk je v mnoha ohledech génius. Tesly totiž dokázal prodávat, aniž by za propagaci utrácel stovky milionů dolarů ročně. Místo soukromých kanálů v podobě médií si vystačila s vlastními sociálními sítěmi. Ušetřené peníze (částky se mohly kumulativně vyšplhat klidně do miliard dolarů) Tesla raději věnovala na vývoj, případně je vyplácela akcionářům v rámci dividend. A také za ušetřené budovala kult miliardáře s jihoafrickými kořeny s kanadským a americkým občanstvím. 

Jenže doba hojnosti pomalu končí. Tzv. early adopters neboli nadšenci, kteří si technologické novinky pořizují dříve než ostatní, si už teslu většinou koupili. A elektrický vůz si pořídila i většina zbývajících potenciálních zákazníků, hledat odbyt pro stále větší množství továren (jedna se aktuálně staví v Mexiku) proto nebude jednoduché.

Tesla proto začíná přicházet se způsoby propagace, které přitom byly pro ostatní automobilky zcela běžné. Značka si v uplynulých dnech vůbec poprvé ve své historii zaplatila sponzorovaný příspěvek na Instagramu, kde si můžete prohlédnout video s Modelem Y, nejprodávanějším světovým autem roku 2023, jež v nejbližší době čeká modernizace. Tesla vedle samotného vozu inzeruje i jeho cenu, která po započtení federálních příspěvků na koupi vyjde minimálně na 36.490 dolarů neboli asi na 854 tisíc korun. To je přitom o něco více než základní Fisker Ocean Sport, který potápějící se automobilka (mimochodem taktéž z USA) radikálně zlevnila.

Stále ještě největší výrobce elektrických aut na světě se před několika dny také vrátil na sociální síť Facebook, odkud se v roce 2018 stáhl kvůli skandálu společnosti Cambridge Analytica, která získala data desítek milionů uživatelů sociální sítě Facebook a využila je v rámci volebních kampaní v několika zemích. Vedle toho se Tesla angažuje také na Tik Toku a YouTube.

Video se připravuje ...

Automobilka patřila k hlavním akciovým hvězdám posledních let. Jenže opadající zájem o elektromobily, prodeje rozložené výhradně mezi dva stárnoucí modely (3 a Y) a nastupující konkurence z Číny, ale také Evropy srazila cenu akcií Tesly z 248 dolarů (5805 korun aktuálním kurzem) na začátku letošního roku na aktuálních asi 177 dolarů (4143 Kč). Navíc trend je takový, že cena bude zřejmě ještě pomalu klesat. Na vrcholu, konkrétně začátkem listopadu 2021, se přitom jedna akcie obchodovala za více než 400 dolarů.

Ondřej Šámal
Diskuze (97)
3. 4. 2024 22:46
Re: Je to tak
Jo to chapu. To je auto s uzitnou hodnotou, se kterym muzes i nekam vyrazit. Auto s baterkou 30 kWh je jen na jizdy kolem komina.
3. 4. 2024 20:00
Re: Je to tak
Souhlas :yes: I když v mém případě jsem těch skoro 400k dal za zánovního Fastbacka a vůbec nelituju. Rozhodně lepší volba než Ioniq s mini baterkou ;-)
3. 4. 2024 19:51
Re: Je to tak
No to bylo mineno jine nez EV, se kterym muzu taky nekam vyrazit a nejsem limitovany dojezdem 200 km. A nejdriv musim nasetrit tech 400 k a v prubehu toho se omezovat. Koupit si levnejsi obyc auto a k tomu mit na benzin a vsechno kolem co potrebuju mi vyhovuje vic.
3. 4. 2024 18:56
Re: Je to tak
Vis, naklady na auto nejsou jen porizovaci...
Za deset let muzes pohodlne usetrit 200.000Kc. A pak to porizeni za 400.000 vypada uplne jinak.

Jinak psal jsi:
"bych musel mit jeste normalni auto ma jizdy mimo mesto"

Proto to vysvetleni, ze EV je taky normalni auto.
;-)
3. 4. 2024 15:43
Re: Je to tak
Já nikde nepsal, že to není normální auto.

Mé auto má dostatečné dynamické vlastnosti, jezdí plynule a tiše a jestli lokálně emisně mě vůbec nezajímá. Dlouhé trasy občas jezdím a nechci si kvůli tomu držet další auto nebo si ho půjčovat, když potřebuju jet dál než 200 km. Navíc se mi nechce utrácet 400 tis za EV jako máš ty. Raději utrácím za jiné věci než za auto, které mi postupně ztrácí hodnotu na ulici před domem. Na benzín, ale dokážu vydělat, takže mě těch pár tisíc měsíčně nerozhodí rozpočet. ;-)