Tesle docházejí noví zákazníci. Musí si platit reklamu, což dlouho odmítala
Trh s elektromobily pomalu ztrácí dynamiku. Největší výrobce lokálně bezemisních aut proto naskakuje do reklamního vlaku, který si přitom nechával dlouhé roky unikat.
Elon Musk je v mnoha ohledech génius. Tesly totiž dokázal prodávat, aniž by za propagaci utrácel stovky milionů dolarů ročně. Místo soukromých kanálů v podobě médií si vystačila s vlastními sociálními sítěmi. Ušetřené peníze (částky se mohly kumulativně vyšplhat klidně do miliard dolarů) Tesla raději věnovala na vývoj, případně je vyplácela akcionářům v rámci dividend. A také za ušetřené budovala kult miliardáře s jihoafrickými kořeny s kanadským a americkým občanstvím.
Jenže doba hojnosti pomalu končí. Tzv. early adopters neboli nadšenci, kteří si technologické novinky pořizují dříve než ostatní, si už teslu většinou koupili. A elektrický vůz si pořídila i většina zbývajících potenciálních zákazníků, hledat odbyt pro stále větší množství továren (jedna se aktuálně staví v Mexiku) proto nebude jednoduché.
Tesla proto začíná přicházet se způsoby propagace, které přitom byly pro ostatní automobilky zcela běžné. Značka si v uplynulých dnech vůbec poprvé ve své historii zaplatila sponzorovaný příspěvek na Instagramu, kde si můžete prohlédnout video s Modelem Y, nejprodávanějším světovým autem roku 2023, jež v nejbližší době čeká modernizace. Tesla vedle samotného vozu inzeruje i jeho cenu, která po započtení federálních příspěvků na koupi vyjde minimálně na 36.490 dolarů neboli asi na 854 tisíc korun. To je přitom o něco více než základní Fisker Ocean Sport, který potápějící se automobilka (mimochodem taktéž z USA) radikálně zlevnila.
Stále ještě největší výrobce elektrických aut na světě se před několika dny také vrátil na sociální síť Facebook, odkud se v roce 2018 stáhl kvůli skandálu společnosti Cambridge Analytica, která získala data desítek milionů uživatelů sociální sítě Facebook a využila je v rámci volebních kampaní v několika zemích. Vedle toho se Tesla angažuje také na Tik Toku a YouTube.

Automobilka patřila k hlavním akciovým hvězdám posledních let. Jenže opadající zájem o elektromobily, prodeje rozložené výhradně mezi dva stárnoucí modely (3 a Y) a nastupující konkurence z Číny, ale také Evropy srazila cenu akcií Tesly z 248 dolarů (5805 korun aktuálním kurzem) na začátku letošního roku na aktuálních asi 177 dolarů (4143 Kč). Navíc trend je takový, že cena bude zřejmě ještě pomalu klesat. Na vrcholu, konkrétně začátkem listopadu 2021, se přitom jedna akcie obchodovala za více než 400 dolarů.