Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo 159 1,8 TBi – Přeplňovaná Italka po dietě

Aleš Jungmann
Když jsme se dozvěděli, že nový agregát o Alfy má litinový blok, znejistili jsme. Že by návrat o pěkných pár let zpět? Naštěstí ne, nový přeplňovaný čtyřválec v nabídce se ihned zařadil na samý vrchol třídy.

Ano, bez přehánění můžeme hned na úvod říci, že lepší přeplňovanou jedna osmičku (nebo spíše jedna sedmičku, protože objem válců je 1742 cm3) dnes nenajdete.

Samozřejmě, je to zejména tím, že přímých rivalů znatelně ubylo. Pro Alfu tradiční objem je tak na jednu stranu výhodou, na straně druhé ale máme (přirozenou) tendenci porovnávat jej s dnes klasickými dvoulitry, se kterými svým výkonem drží krok.

Výkon je totiž opravdu jeho silnou stránkou – vrcholí při 5000 min-1 hodnotou 147 kW, točivý moment 320 Nm je pak dostupný již při 1400 otáčkách. A to už s vozem střední třídy umí pořádně zahýbat.

Tím autem, kterým jsme v našem testu hýbali, byla stará známá Alfa Romeo 159. Italka prodělala lehoučkou úpravu make-upu (facelift, chcete-li) a vypadá tak ještě o kousek báječněji než předtím. Nenechte se ale příliš omámit exteriérem, stále to je auto, u kterého není vzadu přebytek místa, zavazadelník má podvyživených 405 litrů a komfort jízdy na špici třídy jednoduše ztrácí. Alfa 159 nikdy nebyla a ani nebude typickým rodinným vozem. Zvlášť ne s motorem jakým je toto nové TBi.

Přeplňované cuore

alfaromeo strednitrida testy alfaromeo strednitrida testy Jeho rošťácká povaha by se asi hodila spíše k paketu Ti, ve kterém je auto ještě o notný kus sportovnější, i tak je ale sladění vozu s motorem ukázkové.

Díky nízko položenému vrcholu točivého momentu není třeba na reakci motoru po přidání plynu dlouho čekat, motor se velmi rychle dere do otáček za doprovodu příjemného chraplavého zvuku a návykového zátahu. Ten bohužel poměrně rychle skončí, u pěti a půl tisíce otáček ztrácí čtyřválec o sportování zájem a o dalších tři sta otáček výše už elektronika začíná vstřikovačům našeptávat, ať se ráčí krotit.

Pásmo, kdy je k dispozici opravdu plný potenciál motoru, tak bohužel není nikterak velké: najdeme jej mezi 3 a 5,5 tisíci min-1 . V něm umí jednotka kvalitně tvrdit muziku a když si s šestistupňovým manuálem trošku pohrajete, odměnou vám bude hodně sportovní svezení. Řazení se bát nemusíte, dráhy jsou dobře vymezené, jenom odpor řadičky by mohl být menší. Italští manažeři jsou zřejmě zvyklí s ničím se moc nepárat, dámy by ale lehčí chod jistě uvítaly.

Doposud platilo, že chcete-li mít se svou 159 na silnici náležitý respekt, musí být pod kapotou nafta 2,4 JTD nebo benzinový šestiválec o objemu 3,2 litru. S těmito motory ale byl vůz hodně těžkopádný a v ostřejších zatáčkách se nekompromisně projevila fyzika – 1600 kilogramů je na sportování zkrátka moc. Ačkoliv má motor 1,8 TBi již zmiňovaný blok z litiny, oproti výše uvedené dvojici motorizací dokázal uspořit zhruba metrák a půl na předku vozu - a to je znát.

Do zatáček se mu sice dvakrát nechce, jakmile ale překonáte jeho vrozenou lenivost a cilivým, přesným řízením ho přemluvíte, dokáže vykroužit až nečekaně ladné průjezdy zákrutami. Náklony naštěstí nejsou velké a díky sedmnáctipalcovým kolům (můžete mít rozměr i o dva palce větší) vůz nepůsobí zdaleka tak nepohodlně, jak jsme se obávali. Naopak, je příjemně civilizovaný. Za skvěle tvarovaným volantem si proto užijete jak dlouhou jízdu, tak občasné ostré tempo na okresních silnicích.

TBi vs. TSI

alfaromeo strednitrida testy alfaromeo strednitrida testy Tento odstavec zkrátka musel přijít. Srovnání s povedenými přeplňovanými agregáty TSI od Volkswagenu jasně ukáže, na kolik se agregát TBi konstruktérům povedl.

Vyšší točivý moment (o celých 40 Nm!), umístěný v nízkých otáčkách znamená i při jízdě vítězství pro TBi, které se z opravdu nízkých otáček i díky vysokému kompresnímu poměru sbírá o něco rychleji.

Ve středních otáčkách už větší dvoulitr TSI získává převahu. Lépe reaguje na plyn, ve zvuku ale italské jednotce konkurovat nemůže. Jak dál šplháme směrem k červeným polím, wolfburgská technika TBi poměrně jasně setřásá. Vrchol výkonu je umístěn o 1200 otáček výše a hodnotu otáček nejvyššího výkonu u Alfy (5000 min-1) překonává i točivým momentem; 280 Nm je k dispozici dokonce i při 5200 min-1.

Skoro bychom řekli, že pod kapotou není celých 200 koní, ale že se jich pár po italsku vytratilo na espresso. Jednotka TBi si nás ovšem svým charakterem natolik získala, že sice musíme konstatovat, že dvoulitr TSI je zkrátka o něco lepší motor, hned ale dodáváme, že zase o tolik to není.

TBi se nám linearitou nárůstu síly v celém spektru otáček, podpořenou návykovým zpěvem koncovek výfuků, dostalo pod kůži. Jestliže jste postrádali u Alfy 159 ono cuore sportivo, zde k němu nemá auto rozhodně moc daleko.

Doplňme ještě spotřebu paliva. Ani variabilní časování sacích a výfukových ventilů nestlačilo reálnou spotřebu extra nízko a na výrazně ekologickou jízdu se tak motor příliš nehodí. Oproti většímu šestiválci jsou ale hodnoty výrazně lepší. My jsme jezdili průměrně za devět litrů, což je také hodnota spotřeby při dálničních 130 km/h (3100 min-1 na šestý stupeň). Zpomalení na 100 km/h se ukázalo jako dobrý nápad, potřebujete-li šetřit palivo. Přeplňovaný čtyřválec si tehdy vyžádal jen 6,2 litru Naturalu (otáčky klesly na 2550 min-1) na 100 ujetých kilometrů.

Jak na tom bude agregát se spolehlivostí nevíme. My jsme od něj během celého testu neslyšeli jediné zakašlání, což je dobré znamení. Historky o rozpadajících se Alfách a jejich motorech jsou dávnou minulostí, pokles ceny vozu je ale stále větší, než by bylo majitelům milé.

Tak či tak, za své (nemalé) peníze v tomto případě dostanete krásné, charakterní auto s velmi dobrým motorem. Pohled do ceníku odhalí fakt, že Alfa si za novou jednotku nenechává zaplatit více než je zdrávo a pokud nevyžadujete leckdy zbytečný pohon všech kol, radíme vezměte ji a užijte si to.

Nebo byste raději chtěli o 60 tisíc dražší, těžké cuore petrolio?

První cena vozu589.900,- (1.8 MPI, 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací741.000,- (1,8 T Progression, 147 kW )
Základní cena testovaného vozu781.000,- (1,8 T Distinctive, 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků885.500,- (1,8 T Distinctive, 147 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Silný benzinový motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk a charakter motoru
  • Orientace kokpitu na řidiče

Minusy

  • Horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
  • Vyšší spotřeba
  • Dražší příplatková výbava
  • Malý zavazadlový prostor

Aleš Jungmann
Alfa Romeo 159 1,8 TBi
Cena základní sestavy 781 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, automatická dvouzónová, klimatizace, automatické svícení, autorádio s CD, bílé podsvícení budíků, boční a hlavové airbagy, boční prahové lišty, dálkové ovládání centrálního, zamykání, deaktivace airbagu spolujezdce, dojezdové rezervní kolo, el. ovládaná okna vpředu, el. ovládaná okna vzadu, mlhovky, kolenní airbag řidiče, loketní opěrka vzadu s průvlakem na lyže, palubní počítač, přední loketní opěrka, přídavný ohřev motoru, stabilizační systém VDC + Hill Holder, startování tlačítkem start/stop, tempomat, uchycení ISOFIX na zadních sedadlech, ukazatel vnější teploty, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zpětná zrcátka el. ovl. v barvě karoserie, 3. zadní opěrka hlavy, autorádio s CD/MP3, interiér Alfatex, mech. nast. předních sedadel + nast. sklonu sedáku, slitinové sedmnáctipalcové ráfky, ostřikovače světel Kč
Cena testované sestavy 885 500 Kč
Výbava testované sestavy Bi-xenonové světlomety (+20.000,-), metalický lak (+12.500,-), parkovací senzory vzadu (+12.000), el. ovládaná a sklopná vnější zpět. zrcátka (+3.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+7.500,-), měnič na CD (9.500,-), interiér v béžové kůži (+40.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1742
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400 - 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 405 / 1245
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 0
Rozměr pneu: 225/50 R17
Alfa Romeo 159 1,8 TBi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano