Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte i takové, které vůbec nesmějí na silnici

Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte i takové, které vůbec nesmějí na silnici

 

Populární motoristický časopis testoval autožárovky. Některé doslova zazářily, zatímco jiné se ani neobtěžovaly rozsvítit.

Mezi značkovými žárovkami byste neměli udělat chybu, ať sáhnete po jakékoliv. Ale levné zboží z hypermarketu obejděte obloukem. Ve výsledku totiž můžete místo šetření vyhodit peníze úplně zbytečně – v „lepším“ případě nepůjdou žárovky ani rozsvítit, v horším kvůli nim na silnici přehlédnete chodce či cyklistu.

Svět motorů to zjistil zkouškou běžných autožárovek typu H7/55 W uskutečněnou ve spolupráci s výrobcem světlometů Automotive Lighting v Jihlavě. Stejné se používají na většině nových aut, jako jsou Škoda Fabia, Octavia nebo VW Golf.

Modrá je špatná

Jestli chcete zažívat efekt xenonů, neřešte to těmi nejlevnějšími halogenovými žárovkami. Modré zabarvení baňky totiž snižuje její propustnost a musí být kompenzováno zvýšením výkonu, což se ovšem u laciných výrobků neděje. Ve výsledku tak v parabole mžourá bludička, která možná svítí do modra, ale málo. V testu se to projevilo konkrétně u výrobku Plus Auto Deutschland Xenon Blue +50 % nebo H.I.D. Xenon Gas. Naopak bílé světlo skutečně vydával a předepsané náležitosti splnil výrobek Osram Xenon Look +20 %, jehož baňka je přitom do modra zabarvena mnohem méně než u konkurentů slibujících podobný efekt.

Překvapením byly velmi dobré výsledky dvojbalení žárovek All Ride Xenon Blue +50 %, které ve všech ohledech snesly srovnání s renomovanou, ale o dost dražší konkurencí. Ač na krabičce zářil nápis Homologation, na papírku vloženém po otevření balení jsme se dočetli, že je produkt určen jen pro výstavní vozy a nesmí na silnici.

Účet nezahazovat

Asi největším překvapením testu se staly žárovky Plus Auto Deutschland s nápisem PX26d bez bližšího označení. Ani jednu se totiž zkušebním technikům světelné laboratoře nepodařilo rozsvítit. Při bližším pohledu jsme našli na baňkách černé fl čky od opálení. Vzhledem k ceně 77 korun šlo sice o levnější kousky, ale i tak bychom s nimi hned běželi do prodejny kvůli reklamaci. V našem testu kvůli tomu dopadly neslavně.

Světlo bude

A jak samotný test probíhal? U benzinek a v obchodních domech Svět motorů nakoupil deset sad žárovek typu H7/55 W. Od každé redaktoři vybrali po dvou kusech. Sešly se tak rovné dva tucty kousků, které bylo nutné čtyřiadvacet hodin před měřením zahořet, instalovat do referenčního světlometu a výsledky zaznamenat. Jen pro představu trvalo samotné měření několika pracovníkům tři směny času, celkem tedy asi čtyřiadvacet hodin.

Světelná laboratoř v Jihlavě je pro laika kouzelným místem, kde na stěně najdete namalovanou vozovku s jízdními pruhy a deset metrů od ní stojan s reflektorem a měřicím goniometrem. V našem případě hrála hlavní roli parabola z Volkswagenu Touran, v níž bylo nutné před každým měřením nastavit správnou polohu žárovky do základní pozice. Nejprve putovala každá žárovka do přístroje, který vypadá jako návratový modul vesmírné stanice. Nazývá se integrační koule a měří se zde celkový vyzářený výkon žárovky do všech stran.

Jenže když si koupíte nové žárovky, budou plně svítit až po čase. Proto musely být v laboratoři ještě předtím takzvaně zahořeny (během 24 h se světelný tok ustálí a klesne o cca sedm procent).

Ani málo, ani moc

Základním ukazatelem kvality žárovek je vyzářený světelný tok. Proto i nás zajímal ze všeho nejvíc. Norma předepisuje celkový výkon 1500 lumenů (tolerance 15 %) při napětí 13,2 voltu. Zajímavé je, že jestliže napětí palubní sítě klesne na 12 V, spadne i světelný tok na 1100 lumenů.

Když narazíte na krabičce na sdělení typu plus třicet procent a podobně, neznamená to, že bude žárovka vyzařovat celkově více světla. Přípustná odchylka totiž neumožňuje výrobcům svítivost výrazně překonávat, protože by žárovky zároveň oslňovaly auta v protisměru. V praxi to tudíž přináší vyšší výkon jen v konkrétních referenčních bodech. V našem testu to typicky platilo pro žárovky Philips Vision +30 % a Osram Xenon Look +20 %.

V celkové hodnotě svítivosti totiž standardní soupeře nepřekonávaly nikterak, ale třeba Xenon Look +20 % si dobře poradil s osvětlením středu jízdního pruhu. Je to tudíž typická žárovka pro dálniční auta. „Při konstrukci světlometů si také výrobci kladou požadavky, jestli chtějí spíše široké světlo pro městské vozidlo, nebo důraz na osvětlení jízdního pruhu pro rychlé dálniční vozy,“ říká Jan Vrbka, expert na světelnou techniku v jihlavském závodě Automotive Lighting.

Svítí pěkně, ale málo

Celková osvětlenost je sice hezká, ale k ničemu, pokud světlo není směrováno do vyžadovaných míst. Laboratoř se proto zaměřuje na místa rozprostřená po normované měřicí stěně. My jsme hodnotili jen čtyři nejzajímavější body: osvětlenost v přímém směru, osvětlenost středu jízdního pruhu v 50 metrech, míru oslnění v 50 metrech a osvětlení pravé krajnice v 75 m před vozidlem. Všechna předepsaná kritéria splnily testované žárovky značek Philips, Osram, Dela a Tungsram. Umístily se prakticky na stejné úrovni, odchylky jsou dány povolenou chybou měření ve výši jednoho až dvou procent. Ostatní výrobky na ně nestačily.

Připlatit má smysl

Investice do značkových žárovek se tedy vyplatí. Neobstojí argument o zbytečném luxusu, že po zavedení celodenního svícení měníte žárovky dvakrát častěji a beztak svítíte většinou ve dne. Zajímavý by byl test životnosti, ale závěry by šlo těžko zobecnit. Největším hrobařem jsou totiž proudové skoky, které mohou značit závadu na elektroinstalaci. Jestliže měníte žárovky podezřele často, nechte si pro kontrolu proměřit palubní elektriku vozu. Zvýšení napětí o pouhých pět procent snižuje životnost žárovky na polovinu.

Celý test včetně tabulky výsledků a mnoha praktických rad ohledně autožárovek přináší Svět motorů v čísle 13/2012, které je na stáncích od 26. března do 1. dubna 2012.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

Turci oznámili konec operace v Sýrii Turci oznámili konec operace v Sýrii

Turecko dokončilo svou vojenskou operaci na severu Sýrie,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…