Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte i takové, které vůbec nesmějí na silnici

Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte i takové, které vůbec nesmějí na silnici

 

Populární motoristický časopis testoval autožárovky. Některé doslova zazářily, zatímco jiné se ani neobtěžovaly rozsvítit.

Mezi značkovými žárovkami byste neměli udělat chybu, ať sáhnete po jakékoliv. Ale levné zboží z hypermarketu obejděte obloukem. Ve výsledku totiž můžete místo šetření vyhodit peníze úplně zbytečně – v „lepším“ případě nepůjdou žárovky ani rozsvítit, v horším kvůli nim na silnici přehlédnete chodce či cyklistu.

Svět motorů to zjistil zkouškou běžných autožárovek typu H7/55 W uskutečněnou ve spolupráci s výrobcem světlometů Automotive Lighting v Jihlavě. Stejné se používají na většině nových aut, jako jsou Škoda Fabia, Octavia nebo VW Golf.

Modrá je špatná

Jestli chcete zažívat efekt xenonů, neřešte to těmi nejlevnějšími halogenovými žárovkami. Modré zabarvení baňky totiž snižuje její propustnost a musí být kompenzováno zvýšením výkonu, což se ovšem u laciných výrobků neděje. Ve výsledku tak v parabole mžourá bludička, která možná svítí do modra, ale málo. V testu se to projevilo konkrétně u výrobku Plus Auto Deutschland Xenon Blue +50 % nebo H.I.D. Xenon Gas. Naopak bílé světlo skutečně vydával a předepsané náležitosti splnil výrobek Osram Xenon Look +20 %, jehož baňka je přitom do modra zabarvena mnohem méně než u konkurentů slibujících podobný efekt.

Překvapením byly velmi dobré výsledky dvojbalení žárovek All Ride Xenon Blue +50 %, které ve všech ohledech snesly srovnání s renomovanou, ale o dost dražší konkurencí. Ač na krabičce zářil nápis Homologation, na papírku vloženém po otevření balení jsme se dočetli, že je produkt určen jen pro výstavní vozy a nesmí na silnici.

Účet nezahazovat

Asi největším překvapením testu se staly žárovky Plus Auto Deutschland s nápisem PX26d bez bližšího označení. Ani jednu se totiž zkušebním technikům světelné laboratoře nepodařilo rozsvítit. Při bližším pohledu jsme našli na baňkách černé fl čky od opálení. Vzhledem k ceně 77 korun šlo sice o levnější kousky, ale i tak bychom s nimi hned běželi do prodejny kvůli reklamaci. V našem testu kvůli tomu dopadly neslavně.

Světlo bude

A jak samotný test probíhal? U benzinek a v obchodních domech Svět motorů nakoupil deset sad žárovek typu H7/55 W. Od každé redaktoři vybrali po dvou kusech. Sešly se tak rovné dva tucty kousků, které bylo nutné čtyřiadvacet hodin před měřením zahořet, instalovat do referenčního světlometu a výsledky zaznamenat. Jen pro představu trvalo samotné měření několika pracovníkům tři směny času, celkem tedy asi čtyřiadvacet hodin.

Světelná laboratoř v Jihlavě je pro laika kouzelným místem, kde na stěně najdete namalovanou vozovku s jízdními pruhy a deset metrů od ní stojan s reflektorem a měřicím goniometrem. V našem případě hrála hlavní roli parabola z Volkswagenu Touran, v níž bylo nutné před každým měřením nastavit správnou polohu žárovky do základní pozice. Nejprve putovala každá žárovka do přístroje, který vypadá jako návratový modul vesmírné stanice. Nazývá se integrační koule a měří se zde celkový vyzářený výkon žárovky do všech stran.

Jenže když si koupíte nové žárovky, budou plně svítit až po čase. Proto musely být v laboratoři ještě předtím takzvaně zahořeny (během 24 h se světelný tok ustálí a klesne o cca sedm procent).

Ani málo, ani moc

Základním ukazatelem kvality žárovek je vyzářený světelný tok. Proto i nás zajímal ze všeho nejvíc. Norma předepisuje celkový výkon 1500 lumenů (tolerance 15 %) při napětí 13,2 voltu. Zajímavé je, že jestliže napětí palubní sítě klesne na 12 V, spadne i světelný tok na 1100 lumenů.

Když narazíte na krabičce na sdělení typu plus třicet procent a podobně, neznamená to, že bude žárovka vyzařovat celkově více světla. Přípustná odchylka totiž neumožňuje výrobcům svítivost výrazně překonávat, protože by žárovky zároveň oslňovaly auta v protisměru. V praxi to tudíž přináší vyšší výkon jen v konkrétních referenčních bodech. V našem testu to typicky platilo pro žárovky Philips Vision +30 % a Osram Xenon Look +20 %.

V celkové hodnotě svítivosti totiž standardní soupeře nepřekonávaly nikterak, ale třeba Xenon Look +20 % si dobře poradil s osvětlením středu jízdního pruhu. Je to tudíž typická žárovka pro dálniční auta. „Při konstrukci světlometů si také výrobci kladou požadavky, jestli chtějí spíše široké světlo pro městské vozidlo, nebo důraz na osvětlení jízdního pruhu pro rychlé dálniční vozy,“ říká Jan Vrbka, expert na světelnou techniku v jihlavském závodě Automotive Lighting.

Svítí pěkně, ale málo

Celková osvětlenost je sice hezká, ale k ničemu, pokud světlo není směrováno do vyžadovaných míst. Laboratoř se proto zaměřuje na místa rozprostřená po normované měřicí stěně. My jsme hodnotili jen čtyři nejzajímavější body: osvětlenost v přímém směru, osvětlenost středu jízdního pruhu v 50 metrech, míru oslnění v 50 metrech a osvětlení pravé krajnice v 75 m před vozidlem. Všechna předepsaná kritéria splnily testované žárovky značek Philips, Osram, Dela a Tungsram. Umístily se prakticky na stejné úrovni, odchylky jsou dány povolenou chybou měření ve výši jednoho až dvou procent. Ostatní výrobky na ně nestačily.

Připlatit má smysl

Investice do značkových žárovek se tedy vyplatí. Neobstojí argument o zbytečném luxusu, že po zavedení celodenního svícení měníte žárovky dvakrát častěji a beztak svítíte většinou ve dne. Zajímavý by byl test životnosti, ale závěry by šlo těžko zobecnit. Největším hrobařem jsou totiž proudové skoky, které mohou značit závadu na elektroinstalaci. Jestliže měníte žárovky podezřele často, nechte si pro kontrolu proměřit palubní elektriku vozu. Zvýšení napětí o pouhých pět procent snižuje životnost žárovky na polovinu.

Celý test včetně tabulky výsledků a mnoha praktických rad ohledně autožárovek přináší Svět motorů v čísle 13/2012, které je na stáncích od 26. března do 1. dubna 2012.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 

Štítky Testy Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Test autožárovek ve Světě motorů: Koupíte…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…