BMW 120d – Radost z jízdy i ze spotřeby

BMW 120d – Radost z jízdy i ze spotřeby

 
 

Kdyby všechny výběhové modely jezdily tak, jako nejmenší BMW na sklonku své kariery, byli by všichni řidiči s velkým Ř maximálně šťastní…

Za 6 let, co se BMW řady 1 prodává, jsme zveřejnili na Auto.cz devět testů jedničky. Objevit něco zcela nového v tom desátém nebude snadné, a tak pohled na jednu z prostředních naftových motorizací ve třídveřové karoserii bude tentokrát poněkud rekapitulační.

Zájem klientely nejmenšího modelu BMW se soustřeďuje na nejsnáze dostupné zážehové motory. Tento fakt dokonale ilustrují nejen statistiky registrací, ale i bazarové weby, kde se to hemží převážně nosnými čtyřválcovými modely 116i. Zájemců o naftu je u nás asi třetina. Na výběr přitom je rovnou několik dvoulitrů s různými marketingovými označeními, od 116d, přes 118d, náš 120d, až po vrcholný dvojitě přeplňovaný dvoulitr ve 123d.

obrázek [555 x 335]
 

Co tedy nabízí naftová stodvacítka na sklonku kariery? Koncepčně jde i po šesti letech o unikátní řešení, kterému v podstatě nikdo ve třídě nedokáže konkurovat. Jízda v jedničce patří stále na vrchol řidičských zážitků v nižší střední třídě, bavíme-li se o automobilech s cenou do jednoho milionu. Ano, automobilka zatím plošně nezlevnila své výrobky, tak jako její druhý konkurent z Bavorska, jehož zboží lze ze skladových zásob koupit s cenovkou blízkou neprémiové části segmentu.

V našem případě dostala stodvacítka poměrně nákladné provedení Edice Sport (+94.380,-Kč), což vizuálně posunuje třídveřovou karoserii dále, směrem k rychlým hatchbackům a podvozek blíže k nekompromisním polozávodním strojům. Po prvních kilometrech běžné jízdy se vám asi bude zdát odpružení neakceptovatelně tvrdé, ale při rychlejší jízdě se ukáže, že funguje naprosto bezvadně. To se totiž projeví velmi dobré tlumení větších a dlouhých nerovností, stabilita ve vyšších rychlostech, minimální náklony karoserie a tedy i rychlá odezva na změny směru. Velkou radost řidiči dělá tuhé řízení s dokonalou zpětnou vazbou ve špičkovém M-volantu, stejně jako snadno dávkovatelný a přesvědčivý brzdný účinek.

obrázek [300 x 178] A co ten motor? Souhlasíme s tím, že v dokonalém světě, se kombinace naftového čtyřválce a M-paketu příliš často objevovat nebude, jenže v takovém světě nežijeme. Nafta mnichovských motorářů patří svými parametry (130 kW při 4000 min-1, 350 Nm mezi 1750 a 3000 min-1) k tomu nejlepšímu na trhu. Při volnoběhu poměrně výrazná kulisa asi trochu překvapí, stejně jako vibrace, které se do podlahy v některých chvílích přenášejí, ale to je asi tak vše, co lze tomuto turbodieselu vytknout. Motor funguje s radostí už nad volnoběhem a bez odříkání se nechává vytáčet až daleko za 4000 min-1. Obrovský točivý moment v nízkých otáčkách dovoluje pohrávání se zádí v nízkých rychlostech snad ještě snadněji než ve výkonných nepřeplňovaných benzinových verzích.

Šestistupňová převodovka zdědila geny sportovních skříní s poměrně výrazným mechanickým odporem při změně rychlostí. Řidičům, kteří své auto chtějí ovládat, to asi vadit nebude, subtilnějším řidičkám už možná ano. Zpřevodování každopádně i tomuto továrně vyladěnému modelu umožňuje jízdu na spotřebu. Dálniční trasy jsou jeho doménou zejména kvůli nízké spotřebě ve vyšších rychlostech. Ve 130 km/h se dostanete snadno na 5,7 l/100 km při 2400 min-1, jízda loudavým tempem 100 km/h znamená odběr pouhých 4,3 l/100 km. Paradoxem je, že ve 130 km/h je podvozek pohodlnější než při nižších rychlostech – tedy přinejmenším na českých dálnicích.

obrázek [300 x 257] Ačkoli součástí opatření EfficientDynamics, snižujících vliv vozidla na životní prostředí, je i Stop&Start systém, ve městě s tímto vozem nebudete zrovna šťastni. Vypínání turbodieselu vypadá zpočátku jako chytrá funkce, ale po několika startech začnete hledat tlačítko, kterým se systém vypíná. Automatické startování totiž zvýrazňuje vibrace čtyřválcového turbodieselu a dává posádce naplno pocítit, kde zůstávají slabiny výkonných, i když extrémně úsporných vznětových jednotek.

Specifikem třídveřového hatchbacku jsou delší dveře s bezrámovými okny. Utěsnění za jízdy i tuhost karoserie tento prvek neovlivnil, předním cestujícím se navíc do automobilu snáze nastupuje. Jednička nebyla uvnitř velká ani při uvedení na trh, dnes je však její postavení vedle neprémiových hatchbacků ještě horší. Nová generace bude tedy vylepšovat koncept řady 1 právě v oblasti prostornost interiéru. Se sportovním laděním třídveřové verze a příplatkového M-paketu dokonale ladí možnost spustit sedadla nízko nad podlahu, řidič je obklopen ze všech stran, přičemž nejvíce jej objímá středový tunel a výrazné (nastavitelné) sevření bočních polštářů sedadel.

obrázek [300 x 278] V době, kdy mívají podvozky konkurence to nejlepší za sebou, ukazuje nejmenší BMW, že stejný hardware se bez velkého váhání může vydat i do útrob příští generace. Dvoulitrový turbodiesel sice není tím pravým sportovním srdcem, ale spojení velké síly, snadné ovladatelnosti a nízké spotřeby působí přesvědčivě a pro mnoho zákazníků i logicky.

Kdo se nespokojí s běžným vzhledem, chce se odlišit, nebo vylepšit jízdní vlastnosti, má u BMW M jistotu špičkového továrního tuningu. Na první pohled extrémně vysoká cena za komponenty s písmenem M se možná po několika experimentech s méně značkovým tuningovým zbožím stane první volbou s nejlepším poměrem výkon/cena…

obrázek [555 x 276]
 

První cena vozu608.400,-Kč (116i, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací756.600,-Kč (120d, 130 kW)
Základní cena testovaného vozu756.600,-Kč (120d, 130 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků913.978,-Kč (120d, 130 kW)

Plusy

  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Nízká spotřeba i při rychlé jízdě

Minusy

  • Při pomalé jízdě na špatné vozovce nepohodlné odpružení
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Mechanické odpory při řazení, zejména zpátečky
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 120d

Cena v základní výbavě: 756 600 Kč Cena v testované výbavě: 913 978 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, ABS, brzdový asistent, Dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, čelní, boční a hlavové airbagy, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, ocelová kola s pneumatikami 195/55 R16, přední i zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, filtr pevných částic, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření a velikostí aktivní plochy v závislosti na brzdné síle, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním integrované v klíči, rádio "BMW Business CD" s CD přehrávačem, s podporou MP3, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:Držák nápojů (+1040,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+8.658,-Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+7.072,-Kč), kontrola parkovací vzdálenosti vzadu (+11.804,-Kč), dešťový a světelný senzor (+3.406,-Kč), bi-xenonové světlomety (+15.730,-Kč), automatická klimatizace (+14.690,-Kč), Edice Sport (94.380,-Kč) obsahující multifunkční volant, 17palcová kola z lehké slitiny, velurové koberečky, sportovní sedadla, hliníkové prvky obložení interiéru, mlhová světla, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty, čalounění stropu v barvě antracitu.

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
Technické údaje
Motor BMW 120d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 500
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 120d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,73
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem…

BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu zachránil alespoň bod Ronaldo

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu…

Fotbalisté Realu Madrid remizovali ve třetím kole Ligy mistrů 1:1 s Tottenhamem a se sedmi body se s londýnským…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…