Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 740d xDrive – Aktovka X

Ondřej Šuch
Diskuze (59)
BMW má poprvé zbraň na oblíbené čtyřkolkové verze konkurenčních modelů.

Kombinace silného turbodieselu a pohonu všech kol byla až donedávna pro BMW tabu, což mu cenné body a počty prodaných kusů odebíralo nejen na českém trhu. Zatímco u Mercedesu si na naftový 4Matic u řady S zvykli postupně a rádi, koupit Audi dieselové A8 bez pohonu quattro ani nejde – a podle toho vypadají velmi dobré prodeje.

Nejen zarytý příznivec značky ví, že sedmičkové BMW má jiné kvality – ale vykládejte to jistě nejen českým manažerům, kteří jsou zvyklí v zimě vyhnat v pátek svého řidiče a uhánět s blonďatými protějšky a potomky hoblovat svahy v Kaprunu či Stubai. Při představě, že by se se svou zadokolkou byť jen teoreticky nemuseli vyhrabat ze strašlivého sevření pěticentimetrové vrstvy sněhu, jejich ego budí ze sna už v létě.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Ale vážně: čtyři poháněná kola jsou lepší než dvě a systém xDrive je dostatečně vyzkoušený – proč tedy Bavorští přicházejí s kombinací s naftovým motorem až nyní? Buď jak buď, klíče od vozu držíme v ruce ve chvíli, kdy se v Praze drží sníh i na silnicích, kde byl evidentně uklízen – lze si přát lepší podmínky na test?

Začněme trochou marketingové matematiky třeba pro ty, kdo třeba před deseti lety přešli ke konkurenci. Označení 740d už hezkou dobu neznamená, že pod kapotou buší čtyřlitr a už vůbec ne osmiválec. Současná technika značky jde s dobou a někde ji sympaticky předbíhá – řadový šestiválec dopují dvě nestejně velká turbodmychadla a celá ta nádhera produkuje velmi pěkných 225 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1.

Čísla blízká byvším osmiválcům vypadají povzbudivě a na dynamice se to projevuje. Jistě, více než dvě tuny pohotovostní hmotnosti jsou znát, ale plynulý nárůst točivého momentu není jen tabulková hodnota či supervěta z prospektu: Auto prostě zrychluje lineárně od volnoběhu k řevu a i když se to u turbodieselu nenosí, lze jej vytáčet bez problémů.

V praxi jsme ale maximální otáčky využili kromě jednoho zrychlení na maximum na letišti jen při brzdění motorem s využitím manuální změny převodů.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Osm stupňů převodovky nezaznamenáte jinak než pohledem na otáčkoměr: při běžné jízdě i s nějakým tím rozumným předjížděním se díky malému odstupu mezi převody lze udržet pod 2000 min-1. Převaha práce v nízkých otáčkách by se měla pozitivně projevit na spotřebě, což jsme i kvůli hromadám sněhu vůkol zaznamenali jen částečně.

Takže pro pořádek – spotřeba je v zásadě podobná jako u obdobně motorizované řady 5 GT: ve městě se víceméně pohybuje kolem desetilitrové hranice, při 100 km/h se motor na nejvyšší převod drží kolem 1400 min-1 a hlásí 7,1 l/100 km. Dálniční limit zvýší otáčky motoru na 1900 min-1 a apetit stoupne na 7,8 l/100 km.

4x2+2

Vezmeme-li extrém za normu, umí xDrive distribuovat točivý moment mezi obě nápravy v rozmezí 0-100 %. Obě hraniční hodnoty ale platí jen v extrémních případech: například čistá předokolka se z vozu stane pouze v případě, že jsou zadní kola zcela bez trakce. V drtivé většině případů si poměr vystačí s hodnotami od 40:60 do 20:80. Čísla také prozradí o desetinu vteřiny lepší zrychlení na stokilometrovou rychlost, větším přínosem je ale pochopitelně větší plynulost a bezpečnost akcelerace. Na kolové tance se zádí je třeba zapomenout, před efektností zde dostala přednost efektivita.

Jako by to ani nebylo BMW: těžké a dlouhé auto je skvěle ovladatelné a především těší i méně zkušeného řidiče neutrální charakteristikou podvozku. Zapnutý stabilizační systém dělá z vozu téměř nesesmýknutelný element, a když už v zatáčce vykouzlíme nějaký náznak smyku, je to náznak nedotáčivosti. Ale náznakem tu myslíme opravdu jen náznak – počátek výletu po tečně rázně ukončí elektronika distribucí výkonu na vnější zadní kolo a řidičova noha je opět pánem.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Na sněhu a ledu je řízení čistá radost – zatímco k řízení permanentních čtyřkolek v těchto podmínkách je potřeba paradoxně trochu více šlapat na plyn a nutit záď k předběhnutí, xDrive umožňuje řidiči zachovat stejné návyky bez ohledu na počasí. A navíc: zapnutá kontrola trakce a vypnutá stabilizace v režimu Sport+ umožňují skutečný řidičský zážitek.

Zadní náprava zásobovaná točivým momentem jde v zatáčce logicky mírně dopředu, což řidič koriguje jen plynovým pedálem a volantem. Vše je plynulé a pokud máte s pětimetrovým autem i dost místa, pak i bezpečné. V nejhorším pak pomohou připojená přední kola a doslova vykoušou vůz z krizových situací.

O plynulých rozjezdech na sněhu do svahu, bezpečném zatáčení či jen vyproštění vozu ze zapadaného parkoviště nemá cenu mluvit – to už jsou jen příjemné občasné bonusy a umí je kdejaký Haldex.

PS. A zbytek vozu je neméně skvělý, ale to už znáte z našich ostatních testů.

Investice 85 tisíc korun do systému drive je tedy u BMW 740d jednak vkladem do bezpečnosti, jednak příspěvkem k jízdní zábavě. Neskutečné.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

První cena vozu1.901.250,- (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.047.500,- (740d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu2.132.500,- (740d xDrive, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.693.425,- (740d xDrive, 225 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
  • xDrive jako pomoc i zábava
  • Poměr výkon/spotřeba
  • Pohodlí a vnitřní prostor

Minusy

  • Výhled vzad
  • Odkládací prostory

Ondřej Šuch
Diskuze (59)
BMW 740d xDrive
Cena základní sestavy 2 132 500 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, DSC+DTC, střešní lišty v chromu, pneumatiky Runflat, elektromechanická parkovací brzda řízení Servotronic, pneumatické odpružení zadní nápravy, Dynamic Damper Control, bi-xenonové světlomety, vnější kliky s osvětlením, elektrické nastavení sedadel, palubní počítač, rádio Professional, 7,5‘‘ displej s ovladačem na středové konzoli, PDC – parkovací senzory vpředu a vzadu, zpětné využití brzdné energie, vnitřní a vnější zrcátka s automatickým tlumením, sluneční clona pro zadní okno, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních a zadních sedadel, ambientní osvětlení, anglická verze, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, aj. Kč
Cena testované sestavy 2 693 425 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (27.225,-Kč), automatické ovládání víka zavazadlového prostoru (14.875,-Kč), M Sportovní paket (166.125,-Kč), 20palcová M kola z lehké slitiny "Double-spoke 303 M" (32.775,-Kč), dřevěné obložení "Fineline" (4.275,-Kč), kuřácký paket (750,-Kč), aktivní ventilace sedadel (18.400,-Kč), vak na lyže (8.825,-Kč), 4-zónová automatická klimatizace (20.675,-Kč), kůží potažená přístrojová deska (34.025,-Kč), keramické ovládací prvky (13.875,-Kč), asistent dálkových světel (3.775,-Kč), aktivní tempomat s funkcí "Stop and Go" (55.450,-Kč), navigační systém Professional (62.025,-Kč), Head-Up Display (35.050,-Kč), BMW Internet (2.525,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (16.900,-Kč), HiFi systém Professional (22.700,-Kč), USB-Audio-interface 7.575,-, BMW Individual protisluneční ochrana oken (13.100,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 630
Rozměr pneu: 245/50 R18
BMW 740d xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5072
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1565
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 12. 2011 23:09
Re: dokonalost
GO HOME DICKU. Nastartuj svoji F25O o výkonu xy kw a šupej na ty vaše 8smi proudové rovné a ucpané dálnice, na kterých si to můžeš pálit klidně 90tkou a při tom si říkat, jak jsi s tím vydupal, neboť fotr byl už za komanče těžký kápo ve straně a ty se díky tomu můžeš mrskat v tom nejlepším státě na světě (USA), který celý svět miluje.

Ukazuješ zde pouze jenom to, jaký jsi opravdu hlup.. Kdo jezdí v 74Od je Béčko a kdo v 750 je A. To je opravdu smysluplná myšlenka, kterou můžeš rozvíjet, kdy ten, kdo jezdí v 750 je Béčko, neboť je zde řekněme Bentley xy což je Ačko.

Urovnej si to v to nejdřív v té své palici, než zde na obyčejném EVROPSKÉM SERVERU NĚCO ZASE VYSEREŠ a potom piš hlouposti.

:-! :-!
Avatar - white label
9. 12. 2011 19:32
Re: 740d vs. 4.2TDI
Za to ty jsi ten pravý prémoivý marketingový odborník... >:-[]
Kde se asi velká část zákazníků Audi bere, padají z Marsu, nebo spíš přecházejí od BMW a MB? Proč BMW otevřeně přiznává, že Audi je pro ně přímějším konkurentem, než MB?
Proč má asi tahle 740d 4x4, které až do teď nepotřebovala? Že BMW k vůli absenci dieselového V8 v lux třídě přišlo jen "celkem o 3 zákazníky" si může myslet jen podobně uvažující prosťáček.
Je jasné, že jsou v této třídě zákazníci, co chtějí V8 diesel, a u Audi jej mít můžou u BMW naopak ne, nic méně, nic více. A že jsou i takoví, kterým je to jedno, nebo o tom ani neví, na tom nic nemění.
Jinak si běž projet 40d a V8 TDI, ten rozdíl pozná každý nezabedněný šofér. 40d je výborný motor, ale V8 TDI je ještě o level výš, kombinac 800Nm krouťáku od nízkých otáček a kultivovanost je prostě jinde. Tady třídní srovnávací testy rozhodně nelžou.
8. 12. 2011 07:47
Re: 740d vs. 4.2TDI
>:D :yes: dobre ty! :-))))
Avatar - Barrichello
23. 2. 2011 13:16
Re: dokonalost
červená kůže, hm, to nabízí dneska i Ddode Avenger což je střední třída :-)

to je opravdu výraz luxusu.
Avatar - Sysoj Psojič
18. 2. 2011 00:43
Re: 740d vs. 4.2TDI
Matt26> Jsi jen běžný chudák, který řeší blbosti.
Z celého Tvého projevu zde čiší, že řešíš cizí životy víc než svůj. Proč proboha? Navíc, proč řešíte limuzíny které jen vozí lidi bez emocí pomocí tolika emocí??? J E B E? :-!
Ano ano, vím, mám Vás nechat žít a jít masturbovat ke svému GT-R. Já ale zjistil, že číst cizí tupé výlevy je asi ještě lepší než tato navrhovaná samohana :yes:
Osobně problematice těžkých podlouhlých uniformních aut bez motoru nerozumím, ale vím, že automobilka formátu BMW má oddělění, které se tím zabývá a které řeklo, že V8 diesel netřeba, protože ho šetřiví nechtějí. Tak ho prostě nedělají. Přišli celkem o 3 zákazníky, z toho jeden je jen hypotetický, pokud by prodal výhodně 307 a vzal si leasing na 100let, rozhodně tuto jejich propracovanou studii neznevěrohodní :o)))))