BMW 740d xDrive – Aktovka X

BMW 740d xDrive – Aktovka X

 
 

BMW má poprvé zbraň na oblíbené čtyřkolkové verze konkurenčních modelů.

Kombinace silného turbodieselu a pohonu všech kol byla až donedávna pro BMW tabu, což mu cenné body a počty prodaných kusů odebíralo nejen na českém trhu. Zatímco u Mercedesu si na naftový 4Matic u řady S zvykli postupně a rádi, koupit Audi dieselové A8 bez pohonu quattro ani nejde – a podle toho vypadají velmi dobré prodeje.

Nejen zarytý příznivec značky ví, že sedmičkové BMW má jiné kvality – ale vykládejte to jistě nejen českým manažerům, kteří jsou zvyklí v zimě vyhnat v pátek svého řidiče a uhánět s blonďatými protějšky a potomky hoblovat svahy v Kaprunu či Stubai. Při představě, že by se se svou zadokolkou byť jen teoreticky nemuseli vyhrabat ze strašlivého sevření pěticentimetrové vrstvy sněhu, jejich ego budí ze sna už v létě.

obrázek [600 x 351]  

Ale vážně: čtyři poháněná kola jsou lepší než dvě a systém xDrive je dostatečně vyzkoušený – proč tedy Bavorští přicházejí s kombinací s naftovým motorem až nyní? Buď jak buď, klíče od vozu držíme v ruce ve chvíli, kdy se v Praze drží sníh i na silnicích, kde byl evidentně uklízen – lze si přát lepší podmínky na test?

Začněme trochou marketingové matematiky třeba pro ty, kdo třeba před deseti lety přešli ke konkurenci. Označení 740d už hezkou dobu neznamená, že pod kapotou buší čtyřlitr a už vůbec ne osmiválec. Současná technika značky jde s dobou a někde ji sympaticky předbíhá – řadový šestiválec dopují dvě nestejně velká turbodmychadla a celá ta nádhera produkuje velmi pěkných 225 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1.

Čísla blízká byvším osmiválcům vypadají povzbudivě a na dynamice se to projevuje. Jistě, více než dvě tuny pohotovostní hmotnosti jsou znát, ale plynulý nárůst točivého momentu není jen tabulková hodnota či supervěta z prospektu: Auto prostě zrychluje lineárně od volnoběhu k řevu a i když se to u turbodieselu nenosí, lze jej vytáčet bez problémů.

V praxi jsme ale maximální otáčky využili kromě jednoho zrychlení na maximum na letišti jen při brzdění motorem s využitím manuální změny převodů.

obrázek [600 x 424]  

Osm stupňů převodovky nezaznamenáte jinak než pohledem na otáčkoměr: při běžné jízdě i s nějakým tím rozumným předjížděním se díky malému odstupu mezi převody lze udržet pod 2000 min-1. Převaha práce v nízkých otáčkách by se měla pozitivně projevit na spotřebě, což jsme i kvůli hromadám sněhu vůkol zaznamenali jen částečně.

Takže pro pořádek – spotřeba je v zásadě podobná jako u obdobně motorizované řady 5 GT: ve městě se víceméně pohybuje kolem desetilitrové hranice, při 100 km/h se motor na nejvyšší převod drží kolem 1400 min-1 a hlásí 7,1 l/100 km. Dálniční limit zvýší otáčky motoru na 1900 min-1 a apetit stoupne na 7,8 l/100 km.

4x2+2

Vezmeme-li extrém za normu, umí xDrive distribuovat točivý moment mezi obě nápravy v rozmezí 0-100 %. Obě hraniční hodnoty ale platí jen v extrémních případech: například čistá předokolka se z vozu stane pouze v případě, že jsou zadní kola zcela bez trakce. V drtivé většině případů si poměr vystačí s hodnotami od 40:60 do 20:80. Čísla také prozradí o desetinu vteřiny lepší zrychlení na stokilometrovou rychlost, větším přínosem je ale pochopitelně větší plynulost a bezpečnost akcelerace. Na kolové tance se zádí je třeba zapomenout, před efektností zde dostala přednost efektivita.

Jako by to ani nebylo BMW: těžké a dlouhé auto je skvěle ovladatelné a především těší i méně zkušeného řidiče neutrální charakteristikou podvozku. Zapnutý stabilizační systém dělá z vozu téměř nesesmýknutelný element, a když už v zatáčce vykouzlíme nějaký náznak smyku, je to náznak nedotáčivosti. Ale náznakem tu myslíme opravdu jen náznak – počátek výletu po tečně rázně ukončí elektronika distribucí výkonu na vnější zadní kolo a řidičova noha je opět pánem.

obrázek [300 x 231]  

Na sněhu a ledu je řízení čistá radost – zatímco k řízení permanentních čtyřkolek v těchto podmínkách je potřeba paradoxně trochu více šlapat na plyn a nutit záď k předběhnutí, xDrive umožňuje řidiči zachovat stejné návyky bez ohledu na počasí. A navíc: zapnutá kontrola trakce a vypnutá stabilizace v režimu Sport+ umožňují skutečný řidičský zážitek.

Zadní náprava zásobovaná točivým momentem jde v zatáčce logicky mírně dopředu, což řidič koriguje jen plynovým pedálem a volantem. Vše je plynulé a pokud máte s pětimetrovým autem i dost místa, pak i bezpečné. V nejhorším pak pomohou připojená přední kola a doslova vykoušou vůz z krizových situací.

O plynulých rozjezdech na sněhu do svahu, bezpečném zatáčení či jen vyproštění vozu ze zapadaného parkoviště nemá cenu mluvit – to už jsou jen příjemné občasné bonusy a umí je kdejaký Haldex.

PS. A zbytek vozu je neméně skvělý, ale to už znáte z našich ostatních testů.

Investice 85 tisíc korun do systému drive je tedy u BMW 740d jednak vkladem do bezpečnosti, jednak příspěvkem k jízdní zábavě. Neskutečné.

TEST BMW 750Li xDrive – Poprvé X a poprvé M (12/2009)

TEST BMW 740i – Když šest musí stačit (8/2009)

TEST BMW 750i – Vyhoďte šoféra (2/2009)

obrázek [600 x 351]  

První cena vozu1.901.250,- (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.047.500,- (740d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu2.132.500,- (740d xDrive, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.693.425,- (740d xDrive, 225 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
  • xDrive jako pomoc i zábava
  • Poměr výkon/spotřeba
  • Pohodlí a vnitřní prostor

Minusy

  • Výhled vzad
  • Odkládací prostory
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 740d xDrive

Cena v základní výbavě: 2 132 500 Kč Cena v testované výbavě: 2 693 425 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, DSC+DTC, střešní lišty v chromu, pneumatiky Runflat, elektromechanická parkovací brzda řízení Servotronic, pneumatické odpružení zadní nápravy, Dynamic Damper Control, bi-xenonové světlomety, vnější kliky s osvětlením, elektrické nastavení sedadel, palubní počítač, rádio Professional, 7,5‘‘ displej s ovladačem na středové konzoli, PDC – parkovací senzory vpředu a vzadu, zpětné využití brzdné energie, vnitřní a vnější zrcátka s automatickým tlumením, sluneční clona pro zadní okno, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních a zadních sedadel, ambientní osvětlení, anglická verze, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, aj.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (27.225,-Kč), automatické ovládání víka zavazadlového prostoru (14.875,-Kč), M Sportovní paket (166.125,-Kč), 20palcová M kola z lehké slitiny "Double-spoke 303 M" (32.775,-Kč), dřevěné obložení "Fineline" (4.275,-Kč), kuřácký paket (750,-Kč), aktivní ventilace sedadel (18.400,-Kč), vak na lyže (8.825,-Kč), 4-zónová automatická klimatizace (20.675,-Kč), kůží potažená přístrojová deska (34.025,-Kč), keramické ovládací prvky (13.875,-Kč), asistent dálkových světel (3.775,-Kč), aktivní tempomat s funkcí "Stop and Go" (55.450,-Kč), navigační systém Professional (62.025,-Kč), Head-Up Display (35.050,-Kč), BMW Internet (2.525,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (16.900,-Kč), HiFi systém Professional (22.700,-Kč), USB-Audio-interface 7.575,-, BMW Individual protisluneční ochrana oken (13.100,-Kč).

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
Technické údaje
Motor BMW 740d xDrive
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 630
Rozměr pneu:245/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5072
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1565
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW 740d xDrive
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 

Přidat názorDiskuse: BMW 740d xDrive – Aktovka X







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7 Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7

Totálně zničená záď luxusního sedanu ruské mechaniky…

BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí

BMW míří mezi opravdu luxusní auta. V Pekingu vystavuje…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…