BMW 740d xDrive – Aktovka X

BMW 740d xDrive – Aktovka X

 
 

BMW má poprvé zbraň na oblíbené čtyřkolkové verze konkurenčních modelů.

Kombinace silného turbodieselu a pohonu všech kol byla až donedávna pro BMW tabu, což mu cenné body a počty prodaných kusů odebíralo nejen na českém trhu. Zatímco u Mercedesu si na naftový 4Matic u řady S zvykli postupně a rádi, koupit Audi dieselové A8 bez pohonu quattro ani nejde – a podle toho vypadají velmi dobré prodeje.

Nejen zarytý příznivec značky ví, že sedmičkové BMW má jiné kvality – ale vykládejte to jistě nejen českým manažerům, kteří jsou zvyklí v zimě vyhnat v pátek svého řidiče a uhánět s blonďatými protějšky a potomky hoblovat svahy v Kaprunu či Stubai. Při představě, že by se se svou zadokolkou byť jen teoreticky nemuseli vyhrabat ze strašlivého sevření pěticentimetrové vrstvy sněhu, jejich ego budí ze sna už v létě.

obrázek [600 x 351]  

Ale vážně: čtyři poháněná kola jsou lepší než dvě a systém xDrive je dostatečně vyzkoušený – proč tedy Bavorští přicházejí s kombinací s naftovým motorem až nyní? Buď jak buď, klíče od vozu držíme v ruce ve chvíli, kdy se v Praze drží sníh i na silnicích, kde byl evidentně uklízen – lze si přát lepší podmínky na test?

Začněme trochou marketingové matematiky třeba pro ty, kdo třeba před deseti lety přešli ke konkurenci. Označení 740d už hezkou dobu neznamená, že pod kapotou buší čtyřlitr a už vůbec ne osmiválec. Současná technika značky jde s dobou a někde ji sympaticky předbíhá – řadový šestiválec dopují dvě nestejně velká turbodmychadla a celá ta nádhera produkuje velmi pěkných 225 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1.

Čísla blízká byvším osmiválcům vypadají povzbudivě a na dynamice se to projevuje. Jistě, více než dvě tuny pohotovostní hmotnosti jsou znát, ale plynulý nárůst točivého momentu není jen tabulková hodnota či supervěta z prospektu: Auto prostě zrychluje lineárně od volnoběhu k řevu a i když se to u turbodieselu nenosí, lze jej vytáčet bez problémů.

V praxi jsme ale maximální otáčky využili kromě jednoho zrychlení na maximum na letišti jen při brzdění motorem s využitím manuální změny převodů.

obrázek [600 x 424]  

Osm stupňů převodovky nezaznamenáte jinak než pohledem na otáčkoměr: při běžné jízdě i s nějakým tím rozumným předjížděním se díky malému odstupu mezi převody lze udržet pod 2000 min-1. Převaha práce v nízkých otáčkách by se měla pozitivně projevit na spotřebě, což jsme i kvůli hromadám sněhu vůkol zaznamenali jen částečně.

Takže pro pořádek – spotřeba je v zásadě podobná jako u obdobně motorizované řady 5 GT: ve městě se víceméně pohybuje kolem desetilitrové hranice, při 100 km/h se motor na nejvyšší převod drží kolem 1400 min-1 a hlásí 7,1 l/100 km. Dálniční limit zvýší otáčky motoru na 1900 min-1 a apetit stoupne na 7,8 l/100 km.

4x2+2

Vezmeme-li extrém za normu, umí xDrive distribuovat točivý moment mezi obě nápravy v rozmezí 0-100 %. Obě hraniční hodnoty ale platí jen v extrémních případech: například čistá předokolka se z vozu stane pouze v případě, že jsou zadní kola zcela bez trakce. V drtivé většině případů si poměr vystačí s hodnotami od 40:60 do 20:80. Čísla také prozradí o desetinu vteřiny lepší zrychlení na stokilometrovou rychlost, větším přínosem je ale pochopitelně větší plynulost a bezpečnost akcelerace. Na kolové tance se zádí je třeba zapomenout, před efektností zde dostala přednost efektivita.

Jako by to ani nebylo BMW: těžké a dlouhé auto je skvěle ovladatelné a především těší i méně zkušeného řidiče neutrální charakteristikou podvozku. Zapnutý stabilizační systém dělá z vozu téměř nesesmýknutelný element, a když už v zatáčce vykouzlíme nějaký náznak smyku, je to náznak nedotáčivosti. Ale náznakem tu myslíme opravdu jen náznak – počátek výletu po tečně rázně ukončí elektronika distribucí výkonu na vnější zadní kolo a řidičova noha je opět pánem.

obrázek [300 x 231]  

Na sněhu a ledu je řízení čistá radost – zatímco k řízení permanentních čtyřkolek v těchto podmínkách je potřeba paradoxně trochu více šlapat na plyn a nutit záď k předběhnutí, xDrive umožňuje řidiči zachovat stejné návyky bez ohledu na počasí. A navíc: zapnutá kontrola trakce a vypnutá stabilizace v režimu Sport+ umožňují skutečný řidičský zážitek.

Zadní náprava zásobovaná točivým momentem jde v zatáčce logicky mírně dopředu, což řidič koriguje jen plynovým pedálem a volantem. Vše je plynulé a pokud máte s pětimetrovým autem i dost místa, pak i bezpečné. V nejhorším pak pomohou připojená přední kola a doslova vykoušou vůz z krizových situací.

O plynulých rozjezdech na sněhu do svahu, bezpečném zatáčení či jen vyproštění vozu ze zapadaného parkoviště nemá cenu mluvit – to už jsou jen příjemné občasné bonusy a umí je kdejaký Haldex.

PS. A zbytek vozu je neméně skvělý, ale to už znáte z našich ostatních testů.

Investice 85 tisíc korun do systému drive je tedy u BMW 740d jednak vkladem do bezpečnosti, jednak příspěvkem k jízdní zábavě. Neskutečné.

TEST BMW 750Li xDrive – Poprvé X a poprvé M (12/2009)

TEST BMW 740i – Když šest musí stačit (8/2009)

TEST BMW 750i – Vyhoďte šoféra (2/2009)

obrázek [600 x 351]  

První cena vozu1.901.250,- (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.047.500,- (740d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu2.132.500,- (740d xDrive, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.693.425,- (740d xDrive, 225 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
  • xDrive jako pomoc i zábava
  • Poměr výkon/spotřeba
  • Pohodlí a vnitřní prostor

Minusy

  • Výhled vzad
  • Odkládací prostory
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 740d xDrive

Cena v základní výbavě: 2 132 500 Kč Cena v testované výbavě: 2 693 425 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, DSC+DTC, střešní lišty v chromu, pneumatiky Runflat, elektromechanická parkovací brzda řízení Servotronic, pneumatické odpružení zadní nápravy, Dynamic Damper Control, bi-xenonové světlomety, vnější kliky s osvětlením, elektrické nastavení sedadel, palubní počítač, rádio Professional, 7,5‘‘ displej s ovladačem na středové konzoli, PDC – parkovací senzory vpředu a vzadu, zpětné využití brzdné energie, vnitřní a vnější zrcátka s automatickým tlumením, sluneční clona pro zadní okno, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních a zadních sedadel, ambientní osvětlení, anglická verze, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, aj.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (27.225,-Kč), automatické ovládání víka zavazadlového prostoru (14.875,-Kč), M Sportovní paket (166.125,-Kč), 20palcová M kola z lehké slitiny "Double-spoke 303 M" (32.775,-Kč), dřevěné obložení "Fineline" (4.275,-Kč), kuřácký paket (750,-Kč), aktivní ventilace sedadel (18.400,-Kč), vak na lyže (8.825,-Kč), 4-zónová automatická klimatizace (20.675,-Kč), kůží potažená přístrojová deska (34.025,-Kč), keramické ovládací prvky (13.875,-Kč), asistent dálkových světel (3.775,-Kč), aktivní tempomat s funkcí "Stop and Go" (55.450,-Kč), navigační systém Professional (62.025,-Kč), Head-Up Display (35.050,-Kč), BMW Internet (2.525,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (16.900,-Kč), HiFi systém Professional (22.700,-Kč), USB-Audio-interface 7.575,-, BMW Individual protisluneční ochrana oken (13.100,-Kč).

Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
Technické údaje
Motor BMW 740d xDrive
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 630
Rozměr pneu:245/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5072
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1565
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW 740d xDrive
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 

Přidat názorDiskuse: BMW 740d xDrive – Aktovka X







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7 Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7

Totálně zničená záď luxusního sedanu ruské mechaniky…

BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí

BMW míří mezi opravdu luxusní auta. V Pekingu vystavuje…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči. Bojí se nemravných žen

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči.…

Nejnovější příklad podivného chování motivovaného náboženstvím zachytil uživatel internetového fóra Reddit…