Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X1 xDrive20i – Od všeho trochu

Diskuze (57)
Dvoulitrová X1 je vstupenkou do světa benzinových „terénních“ BMW s pohonem všech kol.

Proč zpravidla netestujeme dražší auta s benzinovými motory? Občas se sluší udělat výjimku, jako tentokrát. Ale hned na úvod si dovolím prozradit, že dnešní test vlastně jen potvrdí naše obecné předpoklady.

Základem úspěchu při prodeji je nabízet to, co zákazníci kupují. A stejně tak je základem úspěšného testu vybrat auto, které čtenáře zajímá. Benzinová X1 má složitou pozici už v tomto bodě. Jistě, má znak BMW, který se v českých luzích a hájích těší velké oblibě. Zážehový motor pro tento model volí ale jen 3 % zákazníků.

Přesto nám zvědavost nedala. Od přelomu let 2011 a 2012 značí zkratka 20i sice benzinový dvoulitr, avšak přeplňovaný. A tato X1 je první příležitostí vyzkoušet nový čtyřválec v praxi.

suv bmw testy suv bmw testy  

Geneze X1 xDrive20i je dokonalou ukázkou, jak to chodí s inovacemi u BMW. Model X1 byl před rokem průkopníkem benzinového donwsizingu na mnichovský způsob – čtyřválec 28i (180 kW, 350 Nm) nahradil srovnatelný třílitr se stejným označením.

O stupeň níž se záhy zabydlela podladěná verze 20i (135 kW, 270 Nm), která vyplňuje volné místo v nabídce. V jiných modelech ale nahrazuje atmosférický dvoulitr s výkonem 125 kW. A BMW k němu rovnou přidává osmistupňový automat (standardem je ale šestistupňový manuál), zatímco dieselové X-jedničky stále operují se starším šestistupňovým automatem.

suv bmw testy suv bmw testy Při pohledu na výkon vás zřejmě napadá otázka: proč na dvoulitr o takovém výkonu vůbec instalovat turbo? Vysvětlením je maximum točivého momentu, turbodieselových 270 Nm mezi 1250 a 4000 min-1, tedy napříč celým běžně využívaným spektrem otáček. Atmosférický předchůdce měl 210 Nm při 4250 min-1, a to je slušný rozdíl…

Silnější čtyřválec na nás zapůsobil dobře. Moje první jízdní dojmy s manuální převodovkouAlešův test automatu vyšly pro přeplňovaný dvoulitr nad očekávání dobře. Díky tomu u nás měla slabší mutace téhož motoru slušnou výchozí pozici.

Podladěný motor obvykle bývá v praxi příjemnější než ostrá verze. Tady se ale nejspíš podlaďovalo moc, zvlášť když čtyřválec roztáčí všechna kola a X1 i přes kompaktní rozměry není zrovna lehká váha. xDrive20i je sice objektivními měřítky svižné auto, chybí mu ale švih silnějšího xDrive28i.

Agregát N20B20 má všechno, co modernímu turbomotoru nemělo chybět – přímý vstřik, twin-scroll turbo a variabilní časování i zdvih ventilů. Celé to dohromady pracuje dobře, u slova dobře ale tento motor končí. Nevtáhne vás do děje a nic neušetří – stovka stále znamená spotřebu 7,5 l/100 km a dálničních 130 km/h devět litrů, podobně jako u X1 xDrive28i.

suv bmw testy suv bmw testy  

Zátah působí ležérně, především proto, že motor nevzbudí vůbec žádné emoce. Reálná rychlost není špatná, ale vkrádá se otázka, proč stejným úkolem nepověřit podobně výkonný a úspornější turbodiesel.

Možná by pomohla i standardně dodávaná manuální převodovka. Příplatkový osmistupňový automat si totiž s motorem příliš nerozumí a nechá vyniknout jeho slabiny – nedostatek výkonu v nízkých otáčkách, když se snaží akcelerovat bez podřazování, a nezáživný zvukový projev ve chvílích, kdy elektronika drží motor zbytečně dlouho vytočený. Přitom se silnějšími motory spolupracuje konstrukčně shodná převodovka bezproblémově.

suv bmw testy suv bmw testy  

Jednoduše X1 xDrive20i není zdaleka tak dobrá jako xDrive28i. BMW si to očividně uvědomuje samo, i přes shodný technický základ a téměř stejnou výbavu je silnější sourozenec o celých 165 tisíc dražší! Ekvivalentní diesel xDrive20d je pak proti slabšímu turbobenzinu dražší o 45 tisíc.

Přesto toto cenové zvýhodnění změní na pozici testované motorizace pramálo. Český zákazník preferuje turbodiesel a když už dá přednost benzinovému motoru, na pořizovací cenu příliš nehledí.

Když ale odhlédneme od motoru, není po stránce jízdy X1 co vytýkat. Působí dojmem menšího a výrazně lehčího auta. Zvýšený posaz kombinuje s pocitem řízení osobního auta a podobně by se dala popsat obratnost v zatáčkách. Tam se auto chová dlouho neutrálně, aby v extrému bez dramatických okolností přešlo v bezpečnou nedotáčivost. Celé to má tedy jediný háček – nejmenší mnichovské SUV by zasloužilo lepší motor, než má v xDrive20i.

suv bmw testy suv bmw testy  

První cena vozu702.500,- Kč (X1 sDrive18i 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací730.000,- Kč (X1 sDrive20i 135 kW)
Základní cena testovaného vozu777.500,- Kč (X1 xDrive20i 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků988.625,- Kč (X1 xDrive20i 135 kW)

Plusy

  • Společně RR Evoque nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Pocit řízení kompaktního osobního vozu
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Velká zpětná zrcátka, skvělá sedadla
  • Levnější než xDrive20d, výrazně levnější než xDrive28i

Minusy

  • Nepřesvědčivá charakteristika motoru
  • Proti dieselu je benzinový 20i bez „bonusů“
  • Často zmatená automatická převodovka
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Vyšší cena, příplatky i za „samozřejmosti“
  • Méně odkládacích prostor

Diskuze (57)
BMW X1 xDrive20i
Cena základní sestavy 777 500 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 318", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), černé plastové prahové lišty s označením BMW, kožená hlavice řadicí páky, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, posilovač řízení, automatická převodovka Steptronic, koncovky výfuku z nerezavějící oceli s matnou chromovanou koncovkou, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce, xDrive, stálý pohon všech čtyř kol s variabilním přenosem točivého momentu, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla, vlevo a vpravo, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, opěrky hlavy u všech sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:20:40, sklon opěradla manuálně nastavitelný, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky, nastavitelný sloupek volantu, tříramenný standardní volant, klimatizace, servotronic, mikrofiltr, okna s protisluneční ochranou, vrstvené čelní sklo, elektricky ovládaná okna s pojistkou, světlo v zavazadlovém prostoru, vpravo, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, parkovací senzory vzadu, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, automatická klimatizace, elektronický imobilizér, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asférické, připojení AUX-In v odkládací schránce ve středové konzole, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, stereo systém s pěti reproduktory. Kč
Cena testované sestavy 988 625 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka (54.200,-), čalounění látka "Median" (3.525,-), metalický lak (16.650,-), střešní podélné nosníky hliníkové (14.875,-), 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 319" (5.050,-), designový paket X-Line – ozdobné prvky nárazníků a nástavců prahů (8.825,-)<br> Paket Advantage Plus (83.700,-): Servotronic, kožený multifunkční volant, "Performance Control" – systém pro zvýšení dynamiky jízdy při průjezdu zatáčkou, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, odkládací paket, přední nastavitelná loketní opěrka, ostřikovače světlometů, přední a zadní parkovací asistent (PDC), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, bi-xenonové světlomety, automatická klimatizace, světelný paket<br> Paket Drive Comfort (24.300,-): elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, tempomat s brzdnou funkcí, rádio Professional, hands-free příslušenství pro kompatibilní mobilní telefony s rozhraním Bluetooth. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1250 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.1 / 7.6
Emise CO2: 177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1350
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 550
Rozměr pneu: 225/50 R17
BMW X1 xDrive20i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1529
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 6. 2012 12:09
Klasické BMW...
Tak nějak nevím, proč jsou německá auta u nás tak oblíbená. Jsou spolehlivá, pořád stejná, a za tu cenu možná až trochu nudná. Ani tohle nejspíš nebude vyjímkou. Do terénu nepoužitelné a na silnici s ním bude každý politik machrovat... Co se týče mne, já si mnohem radši zajdu do Subaru a koupím si nový typ Forestera...
5. 6. 2012 12:57
Re: MÁŇA
:-) :yes:
5. 6. 2012 12:51
Re: MÁŇA
Ciply tedeicko ve stary B5 je samozrejme to nejlepsi, co muzes mit! ;-)
5. 6. 2012 12:46
Re: MÁŇA
jojojóó :yes:
5. 6. 2012 12:04
Re: úhel pohledu
Se zařazením souhlasím je to konkurence pro x1, ale pro mě je priorita spíš vzdušnost a komfort na cestě a to splnuje pravě cx5 včetně naladění podvozku a x3 než x1, která je sportovnější. Já moc papírovým litrům nevěřím, realita je většinou o dost nižší. Pokud budu ještě rýpat v kufrech tak x1 ho má mělký, takže tam ty litry nejsou, x3 a cx5 jsou na to podobně lehce přes 400 litrů, což už je dostačující pro využití nejen ve dvou.