BMW X1 xDrive20i – Od všeho trochu

BMW X1 xDrive20i – Od všeho trochu

 
 

Dvoulitrová X1 je vstupenkou do světa benzinových „terénních“ BMW s pohonem všech kol.

Proč zpravidla netestujeme dražší auta s benzinovými motory? Občas se sluší udělat výjimku, jako tentokrát. Ale hned na úvod si dovolím prozradit, že dnešní test vlastně jen potvrdí naše obecné předpoklady.

Základem úspěchu při prodeji je nabízet to, co zákazníci kupují. A stejně tak je základem úspěšného testu vybrat auto, které čtenáře zajímá. Benzinová X1 má složitou pozici už v tomto bodě. Jistě, má znak BMW, který se v českých luzích a hájích těší velké oblibě. Zážehový motor pro tento model volí ale jen 3 % zákazníků.

Přesto nám zvědavost nedala. Od přelomu let 2011 a 2012 značí zkratka 20i sice benzinový dvoulitr, avšak přeplňovaný. A tato X1 je první příležitostí vyzkoušet nový čtyřválec v praxi.

obrázek [600 x 317]  

Geneze X1 xDrive20i je dokonalou ukázkou, jak to chodí s inovacemi u BMW. Model X1 byl před rokem průkopníkem benzinového donwsizingu na mnichovský způsob – čtyřválec 28i (180 kW, 350 Nm) nahradil srovnatelný třílitr se stejným označením.

O stupeň níž se záhy zabydlela podladěná verze 20i (135 kW, 270 Nm), která vyplňuje volné místo v nabídce. V jiných modelech ale nahrazuje atmosférický dvoulitr s výkonem 125 kW. A BMW k němu rovnou přidává osmistupňový automat (standardem je ale šestistupňový manuál), zatímco dieselové X-jedničky stále operují se starším šestistupňovým automatem.

obrázek [300 x 434] Při pohledu na výkon vás zřejmě napadá otázka: proč na dvoulitr o takovém výkonu vůbec instalovat turbo? Vysvětlením je maximum točivého momentu, turbodieselových 270 Nm mezi 1250 a 4000 min-1, tedy napříč celým běžně využívaným spektrem otáček. Atmosférický předchůdce měl 210 Nm při 4250 min-1, a to je slušný rozdíl…

Silnější čtyřválec na nás zapůsobil dobře. Moje první jízdní dojmy s manuální převodovkouAlešův test automatu vyšly pro přeplňovaný dvoulitr nad očekávání dobře. Díky tomu u nás měla slabší mutace téhož motoru slušnou výchozí pozici.

Podladěný motor obvykle bývá v praxi příjemnější než ostrá verze. Tady se ale nejspíš podlaďovalo moc, zvlášť když čtyřválec roztáčí všechna kola a X1 i přes kompaktní rozměry není zrovna lehká váha. xDrive20i je sice objektivními měřítky svižné auto, chybí mu ale švih silnějšího xDrive28i.

Agregát N20B20 má všechno, co modernímu turbomotoru nemělo chybět – přímý vstřik, twin-scroll turbo a variabilní časování i zdvih ventilů. Celé to dohromady pracuje dobře, u slova dobře ale tento motor končí. Nevtáhne vás do děje a nic neušetří – stovka stále znamená spotřebu 7,5 l/100 km a dálničních 130 km/h devět litrů, podobně jako u X1 xDrive28i.

obrázek [600 x 315]  

Zátah působí ležérně, především proto, že motor nevzbudí vůbec žádné emoce. Reálná rychlost není špatná, ale vkrádá se otázka, proč stejným úkolem nepověřit podobně výkonný a úspornější turbodiesel.

Možná by pomohla i standardně dodávaná manuální převodovka. Příplatkový osmistupňový automat si totiž s motorem příliš nerozumí a nechá vyniknout jeho slabiny – nedostatek výkonu v nízkých otáčkách, když se snaží akcelerovat bez podřazování, a nezáživný zvukový projev ve chvílích, kdy elektronika drží motor zbytečně dlouho vytočený. Přitom se silnějšími motory spolupracuje konstrukčně shodná převodovka bezproblémově.

obrázek [600 x 362]  

Jednoduše X1 xDrive20i není zdaleka tak dobrá jako xDrive28i. BMW si to očividně uvědomuje samo, i přes shodný technický základ a téměř stejnou výbavu je silnější sourozenec o celých 165 tisíc dražší! Ekvivalentní diesel xDrive20d je pak proti slabšímu turbobenzinu dražší o 45 tisíc.

Přesto toto cenové zvýhodnění změní na pozici testované motorizace pramálo. Český zákazník preferuje turbodiesel a když už dá přednost benzinovému motoru, na pořizovací cenu příliš nehledí.

Když ale odhlédneme od motoru, není po stránce jízdy X1 co vytýkat. Působí dojmem menšího a výrazně lehčího auta. Zvýšený posaz kombinuje s pocitem řízení osobního auta a podobně by se dala popsat obratnost v zatáčkách. Tam se auto chová dlouho neutrálně, aby v extrému bez dramatických okolností přešlo v bezpečnou nedotáčivost. Celé to má tedy jediný háček – nejmenší mnichovské SUV by zasloužilo lepší motor, než má v xDrive20i.

obrázek [600 x 371]  

JAKE.AUTO.CZ BMW X1 – všechny testy a další články

První cena vozu702.500,- Kč (X1 sDrive18i 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací730.000,- Kč (X1 sDrive20i 135 kW)
Základní cena testovaného vozu777.500,- Kč (X1 xDrive20i 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků988.625,- Kč (X1 xDrive20i 135 kW)

Plusy

  • Společně RR Evoque nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Pocit řízení kompaktního osobního vozu
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Velká zpětná zrcátka, skvělá sedadla
  • Levnější než xDrive20d, výrazně levnější než xDrive28i

Minusy

  • Nepřesvědčivá charakteristika motoru
  • Proti dieselu je benzinový 20i bez „bonusů“
  • Často zmatená automatická převodovka
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Vyšší cena, příplatky i za „samozřejmosti“
  • Méně odkládacích prostor
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X1 xDrive20i

Cena v základní výbavě: 777 500 Kč Cena v testované výbavě: 988 625 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 318", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), černé plastové prahové lišty s označením BMW, kožená hlavice řadicí páky, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, posilovač řízení, automatická převodovka Steptronic, koncovky výfuku z nerezavějící oceli s matnou chromovanou koncovkou, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce, xDrive, stálý pohon všech čtyř kol s variabilním přenosem točivého momentu, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla, vlevo a vpravo, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, opěrky hlavy u všech sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:20:40, sklon opěradla manuálně nastavitelný, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky, nastavitelný sloupek volantu, tříramenný standardní volant, klimatizace, servotronic, mikrofiltr, okna s protisluneční ochranou, vrstvené čelní sklo, elektricky ovládaná okna s pojistkou, světlo v zavazadlovém prostoru, vpravo, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, parkovací senzory vzadu, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, automatická klimatizace, elektronický imobilizér, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asférické, připojení AUX-In v odkládací schránce ve středové konzole, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, stereo systém s pěti reproduktory.

Výbava testovaného vozu:Automatická převodovka (54.200,-), čalounění látka "Median" (3.525,-), metalický lak (16.650,-), střešní podélné nosníky hliníkové (14.875,-), 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 319" (5.050,-), designový paket X-Line – ozdobné prvky nárazníků a nástavců prahů (8.825,-)
Paket Advantage Plus (83.700,-): Servotronic, kožený multifunkční volant, "Performance Control" – systém pro zvýšení dynamiky jízdy při průjezdu zatáčkou, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, odkládací paket, přední nastavitelná loketní opěrka, ostřikovače světlometů, přední a zadní parkovací asistent (PDC), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, bi-xenonové světlomety, automatická klimatizace, světelný paket
Paket Drive Comfort (24.300,-): elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, tempomat s brzdnou funkcí, rádio Professional, hands-free příslušenství pro kompatibilní mobilní telefony s rozhraním Bluetooth.

Zemědělská půda zdražila, v příštích letech může zlevnit Zemědělská půda zdražila, v příštích letech může zlevnit

Ceny zemědělské půdy loni vzrostly o 5,8 procenta, uvedla…

Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor BMW X1 xDrive20i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1250 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.1 / 7.6
Emise CO2:177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1350
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 550
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1529
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW X1 xDrive20i – Od všeho trochu







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 



Ojeté BMW X1 1. generace (E84): Zvýšená jednička? Nebo spíš trojka? Ojeté BMW X1 1. generace (E84): Zvýšená jednička? Nebo spíš trojka?

BMW X1 je trochu zvláštním autem. Oproti běžnému sedanu…

Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem

Čínské kopie zahraničních aut jsou proslavené snad po…

 



 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Kanaďan zdolává hory se svým věrným psem a vše dokumentuje na úžasných fotkách

Kanaďan zdolává hory se svým věrným psem a vše…

„Horský Mike“ - tak si říká muž z Kanady, který se svým pejskem objíždí ta nejkrásnější místa tamních pohoří a…

 

iSport.cz

Ledecká na prkně válí. V Pchjongčchangu brala po zlatu bronz a vede SP

Ledecká na prkně válí. V Pchjongčchangu brala po…

Ester Ledecká skončila v druhém paralelním obřím slalomu Světového poháru na snowboardu v Pchjongčchangu třetí.…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi ke zdi, ale s žánrem romantické komedie se míjí

Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi…

Od pozdního scenáristického debutu herce Jaromíra Hanzlíka se dala čekat usedlá nuda: herec chtěl navázat na…

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie. Automatizace výroby nahradí pracovní sílu ze střední Evropy

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie.…

Stovky miliard korun by mohla ztratit česká ekonomika, pokud se jí nevydaří přechod k elektromobilitě. Vyplývá z…