Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 xDrive35i - Kočár místo trakaře

Libor Zezulka
Diskuze (66)
Předchozí generaci BMW X3 jsem říkal trakař. Té aktuální se naopak nebojím říkat kočár. Proč?

Tento test bych měl začít nějakou poklonou. Poklonit bych se měl bavoráku za to, že měl kdysi odvahu nejen radikálně změnit design, ale také objevovat dosud neprozkoumaná území či dokonce tvořit nová. Předhodit lidem něco, co tady dosud nebylo, chce skutečně velký kus odvahy, tvůrčí schopnosti a rezistenci vůči finančnímu riziku, které z těchto kroků plyne. Odvahu měnit obor, ve kterém působí, nemělo za posledních 10 nebo 20 let zase tolik firem a o to víc si kroků BMW včetně změn designu a vytváření nových segmentů vážím. Týká se to i modelu X3.

Tohle auto přišlo na trh v době, kdy nikdo nic takového jako kompaktní prémiové SUV neznal. Bylo to tak nové jako ve své době Walkman od Sony nebo iPhone od Apple. Apple rád u svých produktů volí dramatický tón a pokud i sebevětší blbost může nést přídomek revoluční, má ho. Pamatuji si, že i bavorák byl na své prémiové kompaktní SUV náležitě hrdý, ale s odstupem času se mu nemůžeme divit. Bylo to opravdu jediné auto svého druhu, které navíc překvapivě brzy zabodovalo u klientů. Je na vás X5 moc velká a drahá, máme pro vás X3. Lidé na to slyšeli.

Samozřejmě to nic moc neříká o kvalitách auta samotného. Nebylo to SUV ani příliš sportovní, ani terénní. Nebylo ani moc pohodlné, ani přehnaně luxusní a dokonce ani nijak zvlášť krásné. Ale bylo jediné svého druhu, tak proč nad tím zbytečně hloubat. Celkově se nakonec „Xtrojky“ prodalo něco málo přes 600.000 kusů. Pokud jde o mě, X3 si mé srdce nikdy nezískala. Už první test, na který jsem se mimochodem velmi těšil, nedopadl podle představ. Vadil mi extrémně tuhý podvozek, jenž ve spojení se zbídačenými českými silnicemi vytvářel dojem trakaře.

Jen počkej, BMW

Neustále drncání a poskakování samozřejmě nezůstalo osamoceným problémem, ale nabalovalo na sebe další, například mírně se kroutící karoserii, povrzávání plastů v interiéru a podobně. Nepochybně se našla spousta lidí, kteří nedali a stále nedají na svou X3 dopustit, ale spokojenost v tomto případě pramení spíše z nedostatku srovnání případně relativně nízko nastavené laťky než dech beroucích kvalit auta. Jelikož však v segmentu kompaktních prémiových SUV nebylo s čím srovnávat, byla volba nakonec jasná a docela dobře obhajitelná. To dnes vypadá situace jinak.

suv bmw testy suv bmw testy

Když konkurenti viděli, jak moc se X3 trefila do vkusu zákazníků, začali okamžitě pracovat na svých koních. Tak vzniklo Audi Q5, Mercedes-Benz GLK, nebo třeba Infiniti EX. Bavorák měl se svou X3 najednou problém. Na trhu byla novější, většinou hezčí a modernější auta bez charakteristiky trakaře. Jenže nebylo by to BMW, aby nezasadilo konkurentům další ránu na solar. Představilo X1. Auto, o kterém se vlastně chvíli nevědělo, proč vzniklo, komu je určeno a komu bude konkurovat. Stačila chvilka, aby se ukázalo, že opět tak trochu nikomu.

Po menší X1, po níž zase klienti skočili jako hladoví vlci, přišla druhá generace BMW X3. Kvůli novému sourozenci X1 auto narostlo do délky a šířky, podstatně se zvětšil také rozvor (viz. Představení nového BMW X3 na AUTO.CZ - http://www.auto.cz/predstavujeme-bmw-x3-2011-rust-vsemi-smery-52691) a třeba výroba se přestěhovala do USA. Toto jsou objektivní fakta, ze kterých mají automaticky vyplývat určité skutečnosti. Tak například větší rozvor, délka a šířka má mít vliv na vnitřní prostor. A vliv také má. Uvnitř si mohou více prostoru užívat řidič i spolujezdec, ale také pasažéři na zadních sedačkách.

I když moje aktuální fyzická konstituce mě v tomto směru odsuzuje do role věštce, hádám, že se vpředu budou v nové X3 mnohem lépe cítit i pořádní chlapi a vzadu mohou pohodlně cestovat i lidé s výškou okolo 185 cm. Je tu zkrátka víc místa a navíc, je to tady i hezčí. Průběžné facelifty sice dokázaly předchozí X3 (E 83) zahladit největší vrásky na čele, přesto auto na konci svého života působilo i uvnitř stroze a lehce zastarale.

Více prostoru...pro luxus

Nová X3 si vzala to nejlepší ze svých aktuálních bratříčků, a proto uvnitř najdete robustní palubní desku vymodelovanou ze špičkových měkčených materiálů, masivní středovou konzolu lehce natočenou směrem k řidiči, chytře rozmístěné a hezky zpracované ovládací prvky, luxusní dekory a aktuální verzi systému iDrive. Díky tomu všemu se v nové X3 cítíte mnohem příjemněji, pohodlněji a luxusněji. Nenajdete tady jedinou stopu lacinosti, šlendriánství a už jenom kvůli tomu si novou X3 zamilujete. Zvlášť pokud máte laťku nastavenou vysoko.

V tomto směru udělalo BMW obecně a konkrétně i nová X3 zase obrovský krok kupředu. Můžu to klidně brát bod za bodem, prvek za prvkem, ale nakonec stejně dospěji k tomuto jedinému názoru. Interiér X3 je dnes kvalitativně i ergonomicky plně srovnatelný s Audi Q5 (u M-B GLK dělají trochu problém hrany a minimalismus). Nerad bych vás ochuzoval o hodnocení čehokoliv, ale jelikož ze starších testů současných bavoráků víme, že sedačky dělá BMW vynikající, že na obrazovce iDrive to jenom sviští a grafika nemá chybu, není důvod se o tom rozepisovat dále.

Prakticky smýšlející majitele potěší i větší (+70 litrů v základním a +40 litrů ve stavu se sklopenými sedačkami) zavazadlový prostor se snadným přístupem a jednoduchým systémem sklápění sedaček. Jen to víko kufru se mohlo zvedat do větší výšky.

Ne, tohle není sportovní auto

Vyžeňte prosím z hlavy představu, že auta typu BMW X3 nebo Audi Q5 mají a budou držet krok se sportovně orientovanými auty nižší střední a střední třídy. Z BMW X6 si vyrobte zajímavý až skoro neuvěřitelný precedens, a to že více než dvoutunové auto se může díky výbornému rozložení hmotnosti, nastavení podvozku, volbě kol a pneumatik chovat za určitých okolností lépe než řada 3 (kdo přímo nevyzkoušel, neuvěří) a tím to ukončete. BMW X3 není a nebude sportovní auto do té doby, dokud si s ním nepohrají hoši z M GmbH a i tak to bude divné.

suv bmw testy suv bmw testy

O sportovní náturu se myslím bavorák pokoušel s první X3 a vyrobil trakař. Teď dostala X3 populární podvozek s adaptivními tlumiči Variable Damper Control (za příplatek), což dává řidiči možnost vybírat mezi nastavením Normal, Sport a Sport + a v zásadě i jízdními styly. Nastavení ovlivňuje nejen tuhost tlumičů, ale také chování převodovky, posilovače řízení, reakce na plynový pedál a chování stabilizačního systému DSC. Nic nového pod sluncem, nic o čem by pravidelný a pozorný čtenář na AUTO.CZ nečetl stokrát.

Jak se tedy nová X3 s tímto moderním podvozkem chová? Záleží na režimu. Režim Normal dělá z nové X3 na můj vkus přijatelně houpavé komfortní auto, které se statečně pere s tím, s čím se zatím žádný český ministr dopravy pořádně poprat nedokázal – nekvalitně spravenými, ošizenými českými silnicemi. I když jsem od kolegů posbíral i názory, že v základním komfortním režimu se Xtrojka pohupuje zbytečně moc, ani jednou jsem se nedostal v tomto režimu do situace, že bych autu přestal věřit, nebo se mi začal zvedat žaludek.

Režim Sport a Sport + dělá přesně to, co dělá i v ostatních moderních bavorácích. Přimkne SUV více k silnici, ubere na účinku posilovači, zostří reakce na plynový pedál a případně omezí činnost stabilizace. Všechno je to hrozně fajn do té doby, dokud se vám pod koly nezhorší povrch a nedojde opět na tlumení výtluků, nekvalitních příčných spár a hrbolů. Jakmile toto nastane, připomene nová X3 v režimu Sport a Sport + trakař předchozí generace. Poskakování je možná trochu míň, ale z jakéhosi důvodu pocit trakaře zcela nevymizel. Na druhou stranu, v zatáčkách a na hladkém povrchu se budete cítit naprosto sebejistě. X3 se nenaklání a dobře drží stopu.

Bohužel aktuální podvozky bavoráků nemají občas problém propustit dovnitř i nechutný ráz. Tak či tak celkově není jízda s novou X3 utrpením, naopak jsem si za volantem docela užíval a nestrádal ani na dlouhých trasách. Tohle auto umí překonávat velké vzdálenosti a dokáže celkem slušně nahradit klasický komfortní sedan střední třídy. Do terénu se s X3 vypravit můžete, ale určitě zapomeňte na lámání rekordů. Hezky vyjet na chalupu, trochu poškádlit pohon všech kol na polní cestě plné výmolů a louží, maximálně si zařádit na promáčené louce, ale tím to končí.

Zážehové zjevení

Nové BMW X3 jsem dostal do rukou v zatím vrcholné verzi s benzinovým přeplňovaným šestiválcem o maximálním výkonu 225 kW / 5800 min-1 a točivým momentem 400 Nm / 1200 – 5000 min-1. V zemi drsné turbodieselové nadvlády si člověk užívá každý silný benzinový motor bez ohledu na to, kolik má válců nebo turbodmychadel a dokonce i jaké auto pohání. Nevím, kolik se u nás najde šílenců, kteří si novou X3 pořídí právě s tímto motorem, ale pro všechny takové mám jeden vzkaz – jděte do toho, nebudete litovat.

Není totiž nic krásnějšího než zvuk probuzení silného benzinového šestiválce. Bývaly doby, kdy tento zvuk nenarušovala žádná turbodmychadla, v těch dobách ovšem zase verze X3 2.5i působila jako největší lenoch pod sluncem.

BMW X3 xDrive 35i líným dojmem rozhodně nepůsobí. Působivě akceleruje, disponuje dostatkem síly na předjíždění ve všech situacích včetně kopců a dálnic, velice ochotně se vytáčí a rychle nabírá sílu od nejnižších otáček. A tu si také drží. Šestiválec Twin Scroll zkrátka odvádí velmi dobrou práci, která ústí v svižné kompaktní SUV.

Schválně však neříkám rychlé. X3 ani s tímto nejsilnějším benzinovým šestiválcem rychlá není a kdybyste motoru ubrali nějakých 35 kW a pár desítek Nm točivého momentu, dostanete zase lenocha.

suv bmw testy suv bmw testy Zajímavě působí v nové X3 spojení třílitrového šestiválce a osmistupňové automatické převodovky. Ta zajímavost spočívá v tom, že automat vyvolává tu a tam dojem neustálého řazení. Rozjede se, hned tam skočí dvojka, následně trojka, čtyřka a brzy pětka. Za chvíli automat podřadí na čtyřku, aby za pár sekund zase vybral pětku či dokonce šestku.

Převody se mění hladce a rychle, nicméně přehlédnout tuhle stupňovou loterii moc nejde. Spotřeba se pohybuje většinou okolo 10,5 litrů, při ostřejší jízdě vystoupá až na 15 litrů, ve městě se drží zhruba na stejné úrovni. Kombinovaně počítejte se zmíněnými 10,5 litry, udávaných 8,8 litru vidím jako totální utopii.

Splní, co slíbí

V Mnichově vymysleli a v Americe vyrobili další SUV, z jehož podoby nikdo nedostane infarkt, jehož interiér nikomu nevyrazí dech (v negativním slova smyslu) a jehož jízdní vlastnosti nikoho nepřivedou do ordinace fyzioterapeuta.

Naopak si s ním můžete dovolit dlouhé výlety napříč Evropou a to i mimo zpevněné silnice. Není to tak, že bych na novou X3 nemohl zapomenout, ale není to ani tak, že bych v mysli na rozdíl od té minulé postavil před tímto autem obrovskou zeď, kterou nezboří ani stovka tanků.

Kdo hledá kvalitní, pohodlné a luxusní SUV, může v klidu a míru zaběhnout ke svému dealerovi BMW složit zálohu. Zklamaný nebude.

JAKE.AUTO.CZ BMW X3 (přehled testů a dalších článků)

suv bmw testy suv bmw testy

První cena vozu 1 022 500,- Kč (xDrive20D, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 298 750,- Kč (xDrive35i, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 298 750,- Kč (xDrive35i, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 475 950,- Kč (xDrive35i, 225 kW)

Plusy

  • Prostorný a dobře zpracovaný interiér
  • Výborné sedačky
  • Silný benzinový motor
  • Chytrý osmistupňový automat

Minusy

  • Do malé výšky se otevírající víko kufru
  • Po sklopení opěradel nevzniká rovná plocha
Libor Zezulka
Diskuze (66)
BMW X3 xDrive35i
Cena základní sestavy 1 298 750 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, vysoušení brzd, pohotovost brzd a kompenzace vadnutí dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, matně černé B-sloupky, madla dveří v barvě vozu, černé vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu s matnými hliníkovými lamelami, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, základny v černé barvě, dojezdové pneumatiky "Runflat", 18palcová kola z lehké slitiny "V-spoke 307" 8 J x 18 / pneumatiky 245/50 R18, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, kontrola opotřebení brzdového obložení, přední náprava s dvojitými příčnými rameny, víceprvková zadní náprava, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", elektromechanická, posilovač řízení Servotronic, osmistupňová automatická převodovka Steptronic, chromovaná koncovka výfuku z nerezavějící oceli, dvojitá, umístěná vlevo, přeplňování jedním dvoukomorovým turbodmychadlem (BMW TwinPower Turbo), Valvetronic, variabilní nastavení zdvihu sacích ventilů, Double VANOS, variabilní časování sacích a výfukových ventilů, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí, světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla integrovaná do hlavních světlometů, synamická brzdová světla, třetí brzdové světlo integrované do horní části pátých dveří, světlomety pro denní svícení, bílá krycí skla ukazatelů směru jízdy, loketní opěrka vpředu, loketní opěrka vzadu, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, včetně loketní opěrky, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky hlavové opěrky, sportovní kožený volant, podélně a výškově nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, loketní opěrky vpředu a vzadu integrované do dveří, tlačítko pro centrální zamykání vozu, odkládací prostory v zavazadlovém prostoru, vlevo, vpravo a pod podlážkou, plastová madla integrovaná ve stropě (4x), vzadu doplněná o háčky na oděvy, osvětlení interiéru, výbava bez kuřáckého paketu, Personal Profile – uložení specifických parametrů do paměti klíče, nouzové otevírání zavazadlového prostoru, elektricky ovládaná okna s pojistkou, osvětlení zavazadlového prostoru na obou stranách, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, startování a vypínání motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovače, elektronický imobilizér, zásuvky (12 V) – vpředu ve středové konzoli a v zavazadlovém prostoru, sada nářadí, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asferické, připojení AUX-In, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, dvouřádkový display, stereo systém (5 reproduktorů), palubní počítač, indikátor servisního intervalu. Kč
Cena testované sestavy 1 475 950 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní sedadla řidiče a spolujezdce (+15.875,-Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+9.325,-Kč), metalický lak (+21.175,-Kč), čalounění kůží (+45.375,-Kč), Navigační systém "Professional" (+59.250,-Kč), bi-xenonové světlomety (+19.400,-Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+6.800,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 8.4 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1805 / 560
Rozměr pneu: 245/50 R18
BMW X3 xDrive35i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4648
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1661
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1632
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
12. 2. 2011 22:02
Re: Údaje
BMW X3 má ale i proti staršímu typu, ale i ostatním konkurentům jednu velkou nevýhodu a o ní nepíšete! Seděli jste v ní?
Je to velmi nízká výška sedáků od podlahy!!! Vepředu je ještě můžete zvednout, když (185cm) ještě nenarazíte hlavou do střechy, ale vzadu to je mazec. Sedíte jen na části * s nohama zvednutýma k bradě, to mi docela dost vadí, přestože snad vzadu jezdit jen tak nebudu...
12. 2. 2011 21:51
Re: Udaje spotreby
Dy't to zase vymysleli blbci v EU ?
12. 2. 2011 21:36
Re: Rozpaky
Kamarád má Q5 3,0d a je to super, kdyby neměl všechno černé, tak je to špica. Já ale nyní koukám spíše po X3, bohužel jen 20d, protože 30d je o 226 tisíc dražší, ale je v serii již automat za 60 tisíc. Nemohu se rozhodnout pro barvu???
Ttrochu si to 20d odůvodňují i tím, co ti blbci nahoře na nás motoristy zase chystají - samé pastě od MP a jen a jen teror !!!
2. 2. 2011 22:24
Re: Libor a jeho testovanie
No ja mel jak fr auto, tak nyni nemecke a citil jsem to taky tak. Ja vim, uz je to dlouho, asi 8 let, ale nazor na znacku si spotrebitel jednou udela a pak je tezke to zmenit. To je jako by vam v hospode nechutnalo, ale stejne byste tam kazdy mesic zasli zkontrolovat, jestli uz se nezlepsili.
2. 2. 2011 15:03
Re: "Elita" Auto.cz
Nebylo by lepší to těm pár lidem (které to opravdu zajímá) napsat přes SZ? Myslím, že 99% čtenářů tvoje osvěta nezajímá >:D