Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Konečně s pěti

Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Konečně s pěti

 
 

Kdo si počkal, ten může u Chevroletu Cruze vybírat ze dvou druhů karoserie.

Chevrolet Cruze dva roky existoval pouze ve verzi sedan. Pro globální úspěch to stačí, Evropa ale žádá víc. Rodina se konečně rozrostla – s tím, jak korejské GM Daewoo dalo definitivní sbohem o generaci staršímu Lacetti. Teď tu před námi stojí konečně hatchback a ještě letos nabídku doplní kombi.

Cesta kolem světa

Americká značka, německá technika a korejský design a výroba – takový je rodokmen Chevroletu Cruze. Úspěšný recept na dostupný kompaktní vůz měl ale během prvních dvou let jednu celkem zásadní vadu: existoval jen ve formě sedanu. Hatchback dorazil až v druhé polovině loňského roku.

Pětidveřové karoserie českým zákazníkům vyhovují víc a Cruze se u nás uchytil vlastně navzdory tomu, že byl donedávna jen sedan. Rozšíření nabídky by proto mohlo znamenat další prodejní impuls (a to samé lze očekávat od avizovaného kombíku). K redakčnímu testu jsme zvolili silnější benzinový motor 1,8 l o výkonu 104 kW – dvoulitrový turbodiesel jsme testovali posledně v sedanu (Test Cruze 2,0 VCDi – 10/2011) a šestnáctistovka byla předmětem prvního seznámení s Cruze hatchback.

obrázek [600 x 264]

Pohled z profilu odhalí nebývale vyvážené linie. Zatímco obvykle vzniká sedan z hatchbacku, zde byl postup zřejmě opačný a výsledku to prospělo. Zezadu už ale odhalíme sázku na možná až zbytečnou robustnost – nové tvary světel, masivní páté dveře a hlavně C sloupek bez okénka mohou za to, že hatchback Cruze vypadá trochu jako tančík.

Chevrolet Cruze hatchback: První jízdní dojmy

obrázek [300 x 189] Interiér se proti sedanu změnil minimálně. Jednoduchá palubní deska spoléhá na symetrické tvary a efektní látkové čalounění. Prostorové poměry se v hatchbacku také nijak výrazně nezměnily – se dvěma výjimkami: nad zadním sedadlem je ve svislém směru o centimetr víc a díky vhodnějšímu tvaru zadních sloupků se zde pasažéři cítí o kousek vzdušněji.

Mimochodem, příjemnou drobností je stahování zadních oken. Dělící lišta plní svůj účel na 100 %, sklo se totiž celé zasune do dveří. To se dnes vidí málokdy.

Zavazadlový prostor se svými 413 litry představuje extrém, výrazně překonaný pouze Octavií. Do 4,5 metru dlouhé karoserie nacpali konstruktéři bohatě dimenzovaný zavazadelník – dlouhý 82 cm, široký 101,5 cm a pod rozměrným platem se umístí předměty až do výšky 53 cm.

obrázek [300 x 206] Praktickou využitelnost omezuje především vysoká nakládací hrana. Požadavek na tuhost karoserie si vynutil její zvýšení na 75 cm, na druhé straně proto najdeme velký 18centimetrový schod. Vhod naopak přijde výrazný sklon pátých dveří, který usnadňuje přístup do zavazadlového prostoru.

Motor – zlatá střední cesta

Nabídka pohonných jednotek není u Cruze nijak vyčerpávající. Trojici motorů tvoří dva benzinové (1,6 a 1,8 litru) a jeden dieselový (2,0 litru). Kritickým pohledem na toho spektrum se zdá jako ideál silnější z benzinových čtyřválců. Atmosférická jednotka se 104 kW je relativně dostupná (příplatek proti 1,6 je 20 tisíc korun) a výkonově postačující.

Osmnáctistovka není zrovna výkřikem nejmodernější techniky, nakonec v Opelech se používá už od 90tých let. Dodnes ale slouží dobře a evoluce použitá v Cruze se nabízí i dnes u Opelu jako alternativa menších přeplňovaných čtyřválců.

Motoru jde k duhu nadčtvercová konstrukce (zdvih větší než vrtání) a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Díky tomu se mohou písty pořádně opřít do klikového hřídele už v nejnižších otáčkách. Jinými slovy, motor překvapí tím, jak přesvědčivě zabírá v nízkých otáčkách.

obrázek [300 x 194] Ruku v ruce s konstrukčními předpoklady jde ale i menší ochota k vytáčení. Po slibném rozjezdu už motor žádné zázraky nepředvádí – Cruze prostě jede a bez rozpaků drží krok s okolním provozem. Komu to nestačí, nechť zamíří ke konkurenci.

Na vině jsou i relativně dlouhé převody. Pětistupňová převodovka totiž na nejvyšší stupeň posílá motor do stejných otáček, jako šestistupňové převodovky u konkurence. Jmenovitě při 130 km/h pracuje čtyřválec ve 3500 min-1 (průměrná spotřeba 8,0 l/100 km), při 100 km/h pak 2800 min-1 (spotřeba 7,2 l/100 km).

Dlouhé cesty po dálnicích neznepříjemňuje ani tak spotřeba paliva, jako hluk motoru, který se už ve středních otáčkách projevuje dosti hlasitě. Na pravidelné cesty dálničními rychlostmi to není ideál, rodinné použití včetně občasné cesty za mořem do Chorvatska se s tím ale nevylučuje.

Nejsilnější stránkou celého auta je řízení. Elektro-hydraulický posilovač je vodou na mlýn všem zastáncům klasiky, kteří nemají rádi stále častější elektro-mechanické posilovače. Správně naladěné je všechno, od převodu řízení, přes účinek posilovače až po rychlost a přesnost reakcí na natočení volantu.

Podvozek vyznává klasické hodnoty. Neaspiruje na absolutorium v ovladatelnosti ani komfortu, obě disciplíny ale zvládá s poctivým přístupem. Řezání zatáček sice není silnou stránkou Cruze, přesto se auto chová vyváženě a předvídatelně.

obrázek [600 x 312]

Když vjedeme na rozbitý asfalt, je Cruze stále suverénní. Neodskakuje a chová se stabilně, nelibost ovšem dává najevo hlučnou prací podvozku. To je ale nejspíš záležitost volby továrních tlumičů a uložení. Jinak Chevrolet dokazuje, že i s jednoduchou konstrukcí (vpředu vzpěra MacPherson, vzadu vlečená náprava) lze, s pomocí velkorysého rozvoru a rozchodu kol, dosáhnout dobrého naladění.

Závěr

Bohatě vybavený Cruze hatchback stojí příznivých 400 tisíc. I přes lákavé kampaně s cenami již od za takové peníze reálně neexistuje mnoho ekvivalentních alternativ. Pokud se vám to zdá přece jen příliš, stačí pohledět do nižších pater nabídky, na výbavu LT+.

Mizivá konfigurovatelnost znamená, že rovnou musíme zapomenout na možnosti připlatit si za navigaci (tak, jako nelze mít vyhřívání sedadel bez koženého čalounění). Ale když se vzdáme Bluetooth, několika dalších drobností a vystačíme s manuální klimatizací, čeká v ceníku specifikace LT+ za 336 tisíc (s motorem 1,6/91 kW 316 tisíc). A to je opravdu slovo do pranice.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Chevrolet Cruze je sympaťák. O něco více se mi sice líbí se zadečkem, ale i hatchback nabízí výborné jízdní vlastnosti, solidní interiér i poctivé motorizace. V testu to sice zaznělo, ale proč to nezopakovat: u podobně velkých vozů (v této cenové relaci) auto s lepšími jízdními vlastnostmi nenajdete. Zvláště řízení je opravdu výborné. Je citlivé, nepřeposilované a nabídne přirozenou zpětnou vazbu. Velký zavazadelník a prostorný interiér jsou velkými trumfy, které snadno přebijí i trochu hlučnější motor a mizivou míru individualizace.

JAKE.AUTO.CZ Chevrolet Cruze – všechny testy a další články

První cena vozu274.900,- Kč (1,6/91 kW LS)
První cena vozu s testovanou motorizací336.400,- Kč (1,8/104 kW LT+)
Základní cena testovaného vozu373.200,- Kč (1,8/104 kW LTZ)
Cena testovaného vozu vč. příplatků408.000,- Kč (1,8/104 kW LT)

Plusy

  • přímé komfortní řízení se zpětnou vazbou
  • silný nástup točivého momentu v nízkých otáčkách
  • stabilní a komfortní podvozek, dobře čitelné jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér, velký zavazadlový prostor
  • příznivá cenová politika

Minusy

  • absence některých výbav (dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, vyhřívání sedadel jen s koženým čalouněním)
  • pevně dané konfigurace, minimální možnosti dovybavení
  • dlouhé převody pětistupňové převodovky
  • hlučný projev motoru ve středních a vysokých otáčkách
  • vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
  • slabý výkon potkávacích světel
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)

Cena v základní výbavě: 373 200 Kč Cena v testované výbavě: 408 000 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, senzor kvality vzduchu, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD + USB, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.500,-Kč), navigace (+22.300,-Kč)

Evropská unie uvalí cla na dovoz čínských elektrokol Evropská unie uvalí cla na dovoz čínských elektrokol

Evropská unie zavede od čtvrtka cla na dovoz veškerých…

Daňoví poradci a advokáti se bojí o profesní mlčenlivost Daňoví poradci a advokáti se bojí o profesní mlčenlivost

Evropská unie stupňuje boj proti daňové optimalizaci ze…

Na obchodních válkách nakonec tratí všichni, varuje Zeman Na obchodních válkách nakonec tratí všichni, varuje Zeman

Jakákoli obchodní válka podle prezidenta Miloše Zemana…

Pirát Bartoš: Udělali jsme chyby, dostali za uši a poučili se z toho Pirát Bartoš: Udělali jsme chyby, dostali za uši a poučili se z toho

Předseda Pirátů Ivan Bartoš v rozhovoru s Pavlem Štruncem…

 
 Foto: Foto: Petr Eze

Štítky Chevrolet Testy Nižší střední třída

Technické údaje
Motor Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 176 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.2 / 6.6
Emise CO2:155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 413 / 833
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 441
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4510
b) šířka (mm): 1797
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 

Přidat názorDiskuse: Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Konečně s pěti







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 






 
Exotická Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi je na prodej. Kolik za ni dáte?

Exotická Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi je na prodej. Kolik za ni dáte?

Dnes 15:52

Lancia Kappa v našich podmínkách není zrovna běžným jevem. Jeden z mála českých exemplářů nicméně měl slavného majitele, Václava Havla.




Blesk.cz

Slavná zpěvačka skončila na psychiatrii! Deprese a myšlenky na smrt

Slavná zpěvačka skončila na psychiatrii! Deprese a…

Krása, talent, peníze, úspěch, nic z toho jí nechybí. Přesto se zpěvačka skupiny Destiny’s Child Michelle…

Slováček opustil Gelemovou! Po romantice v Itálii dal přednost rodině a dětem!

Slováček opustil Gelemovou! Po romantice v Itálii…

Tak to bude pořádně horké léto! Poté, co Felix Slováček (75) se svou milenkou Lucií Gelemovou (35) absolvoval…

 

iSport.cz

Příběh Václava Burdy: vystupoval jako šlechtic, podílel se na majstrštyku

Příběh Václava Burdy: vystupoval jako šlechtic,…

Jsou chvíle, kdy je vám smutno a zároveň jste naštvaní na nespravedlnost světa, který se zbavuje dobrých a…

Poklad z nebe! Jak Američanka přijela s občanstvím a zlomila český rekord

Poklad z nebe! Jak Američanka přijela s občanstvím a…

Zdá se, že českému plavání spadl z nebe poklad. Třiadvacetiletá Američanka s českými kořeny Anika Apostalonová…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…