TEST Chevrolet Cruze 1,8 (104 kW) – Konečně s pěti
Chevrolet Cruze dva roky existoval pouze ve verzi sedan. Pro globální úspěch to stačí, Evropa ale žádá víc. Rodina se konečně rozrostla – s tím, jak korejské GM Daewoo dalo definitivní sbohem o generaci staršímu Lacetti. Teď tu před námi stojí konečně hatchback a ještě letos nabídku doplní kombi.
Cesta kolem světa
Americká značka, německá technika a korejský design a výroba – takový je rodokmen Chevroletu Cruze. Úspěšný recept na dostupný kompaktní vůz měl ale během prvních dvou let jednu celkem zásadní vadu: existoval jen ve formě sedanu. Hatchback dorazil až v druhé polovině loňského roku.
Pětidveřové karoserie českým zákazníkům vyhovují víc a Cruze se u nás uchytil vlastně navzdory tomu, že byl donedávna jen sedan. Rozšíření nabídky by proto mohlo znamenat další prodejní impuls (a to samé lze očekávat od avizovaného kombíku). K redakčnímu testu jsme zvolili silnější benzinový motor 1,8 l o výkonu 104 kW – dvoulitrový turbodiesel jsme testovali posledně v sedanu (Test Cruze 2,0 VCDi – 10/2011) a šestnáctistovka byla předmětem prvního seznámení s Cruze hatchback.
Pohled z profilu odhalí nebývale vyvážené linie. Zatímco obvykle vzniká sedan z hatchbacku, zde byl postup zřejmě opačný a výsledku to prospělo. Zezadu už ale odhalíme sázku na možná až zbytečnou robustnost – nové tvary světel, masivní páté dveře a hlavně C sloupek bez okénka mohou za to, že hatchback Cruze vypadá trochu jako tančík.
chevrolet testy nizsistredni Interiér se proti sedanu změnil minimálně. Jednoduchá palubní deska spoléhá na symetrické tvary a efektní látkové čalounění. Prostorové poměry se v hatchbacku také nijak výrazně nezměnily – se dvěma výjimkami: nad zadním sedadlem je ve svislém směru o centimetr víc a díky vhodnějšímu tvaru zadních sloupků se zde pasažéři cítí o kousek vzdušněji.
Mimochodem, příjemnou drobností je stahování zadních oken. Dělící lišta plní svůj účel na 100 %, sklo se totiž celé zasune do dveří. To se dnes vidí málokdy.
Zavazadlový prostor se svými 413 litry představuje extrém, výrazně překonaný pouze Octavií. Do 4,5 metru dlouhé karoserie nacpali konstruktéři bohatě dimenzovaný zavazadelník – dlouhý 82 cm, široký 101,5 cm a pod rozměrným platem se umístí předměty až do výšky 53 cm.
chevrolet testy nizsistredni Praktickou využitelnost omezuje především vysoká nakládací hrana. Požadavek na tuhost karoserie si vynutil její zvýšení na 75 cm, na druhé straně proto najdeme velký 18centimetrový schod. Vhod naopak přijde výrazný sklon pátých dveří, který usnadňuje přístup do zavazadlového prostoru.
Motor – zlatá střední cesta
Nabídka pohonných jednotek není u Cruze nijak vyčerpávající. Trojici motorů tvoří dva benzinové (1,6 a 1,8 litru) a jeden dieselový (2,0 litru). Kritickým pohledem na toho spektrum se zdá jako ideál silnější z benzinových čtyřválců. Atmosférická jednotka se 104 kW je relativně dostupná (příplatek proti 1,6 je 20 tisíc korun) a výkonově postačující.
Osmnáctistovka není zrovna výkřikem nejmodernější techniky, nakonec v Opelech se používá už od 90tých let. Dodnes ale slouží dobře a evoluce použitá v Cruze se nabízí i dnes u Opelu jako alternativa menších přeplňovaných čtyřválců.
Motoru jde k duhu nadčtvercová konstrukce (zdvih větší než vrtání) a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Díky tomu se mohou písty pořádně opřít do klikového hřídele už v nejnižších otáčkách. Jinými slovy, motor překvapí tím, jak přesvědčivě zabírá v nízkých otáčkách.
chevrolet testy nizsistredni Ruku v ruce s konstrukčními předpoklady jde ale i menší ochota k vytáčení. Po slibném rozjezdu už motor žádné zázraky nepředvádí – Cruze prostě jede a bez rozpaků drží krok s okolním provozem. Komu to nestačí, nechť zamíří ke konkurenci.
Na vině jsou i relativně dlouhé převody. Pětistupňová převodovka totiž na nejvyšší stupeň posílá motor do stejných otáček, jako šestistupňové převodovky u konkurence. Jmenovitě při 130 km/h pracuje čtyřválec ve 3500 min-1 (průměrná spotřeba 8,0 l/100 km), při 100 km/h pak 2800 min-1 (spotřeba 7,2 l/100 km).
Dlouhé cesty po dálnicích neznepříjemňuje ani tak spotřeba paliva, jako hluk motoru, který se už ve středních otáčkách projevuje dosti hlasitě. Na pravidelné cesty dálničními rychlostmi to není ideál, rodinné použití včetně občasné cesty za mořem do Chorvatska se s tím ale nevylučuje.
Nejsilnější stránkou celého auta je řízení. Elektro-hydraulický posilovač je vodou na mlýn všem zastáncům klasiky, kteří nemají rádi stále častější elektro-mechanické posilovače. Správně naladěné je všechno, od převodu řízení, přes účinek posilovače až po rychlost a přesnost reakcí na natočení volantu.
Podvozek vyznává klasické hodnoty. Neaspiruje na absolutorium v ovladatelnosti ani komfortu, obě disciplíny ale zvládá s poctivým přístupem. Řezání zatáček sice není silnou stránkou Cruze, přesto se auto chová vyváženě a předvídatelně.
Když vjedeme na rozbitý asfalt, je Cruze stále suverénní. Neodskakuje a chová se stabilně, nelibost ovšem dává najevo hlučnou prací podvozku. To je ale nejspíš záležitost volby továrních tlumičů a uložení. Jinak Chevrolet dokazuje, že i s jednoduchou konstrukcí (vpředu vzpěra MacPherson, vzadu vlečená náprava) lze, s pomocí velkorysého rozvoru a rozchodu kol, dosáhnout dobrého naladění.
Závěr
Bohatě vybavený Cruze hatchback stojí příznivých 400 tisíc. I přes lákavé kampaně s cenami již od za takové peníze reálně neexistuje mnoho ekvivalentních alternativ. Pokud se vám to zdá přece jen příliš, stačí pohledět do nižších pater nabídky, na výbavu LT+.
Mizivá konfigurovatelnost znamená, že rovnou musíme zapomenout na možnosti připlatit si za navigaci (tak, jako nelze mít vyhřívání sedadel bez koženého čalounění). Ale když se vzdáme Bluetooth, několika dalších drobností a vystačíme s manuální klimatizací, čeká v ceníku specifikace LT+ za 336 tisíc (s motorem 1,6/91 kW 316 tisíc). A to je opravdu slovo do pranice.
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
Chevrolet Cruze je sympaťák. O něco více se mi sice líbí se zadečkem, ale i hatchback nabízí výborné jízdní vlastnosti, solidní interiér i poctivé motorizace. V testu to sice zaznělo, ale proč to nezopakovat: u podobně velkých vozů (v této cenové relaci) auto s lepšími jízdními vlastnostmi nenajdete. Zvláště řízení je opravdu výborné. Je citlivé, nepřeposilované a nabídne přirozenou zpětnou vazbu. Velký zavazadelník a prostorný interiér jsou velkými trumfy, které snadno přebijí i trochu hlučnější motor a mizivou míru individualizace. |
První cena vozu | 274.900,- Kč (1,6/91 kW LS) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 336.400,- Kč (1,8/104 kW LT+) |
Základní cena testovaného vozu | 373.200,- Kč (1,8/104 kW LTZ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 408.000,- Kč (1,8/104 kW LT) |
Plusy
- přímé komfortní řízení se zpětnou vazbou
- silný nástup točivého momentu v nízkých otáčkách
- stabilní a komfortní podvozek, dobře čitelné jízdní vlastnosti
- prostorný interiér, velký zavazadlový prostor
- příznivá cenová politika
Minusy
- absence některých výbav (dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, vyhřívání sedadel jen s koženým čalouněním)
- pevně dané konfigurace, minimální možnosti dovybavení
- dlouhé převody pětistupňové převodovky
- hlučný projev motoru ve středních a vysokých otáčkách
- vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
- slabý výkon potkávacích světel