TEST Citroën C3 1,4 VTi - Sympaťák v levnějším obleku
Po trojici verzí v nejvyšším stupni výbavy Exclusive se konečně dostáváme k zástupci středního proudu. Motorizace 1,4 VTi 16V sice asi nebude na českém trhu tou nejprodávanější, ale pravý opak bude bezesporu platit o stupni výbavy SX. Právě kombinace tohoto motoru a výbavy se sešla v prozatím posledním Citroënu C3, který jsme měli k dispozici.
Exteriér Citroënu C3 v provedení SX se od vrcholného Exclusive liší na první pohled absencí rozměrného čelního skla, které je díky masivní reklamní kampani pro většinu veřejnosti s tímto modelem téměř neoddělitelně spojeno. I když se čelní sklo u této verze netáhne až nad hlavy předních cestujících, nabízí stále skvělý výhled a nijak nesnižuje kvality designu exteriéru.
Prostor pro cestující ve verzi SX je stále velmi dobře prosvětlen a díky normálnímu stropu bez posuvné rolety v přední části působí konzervativnějším dojmem, který může být pro někoho lépe stravitelný. Konvenční čelní sklo možná snižuje atraktivitu C3, ale zvyšuje prostor nad výškově stavitelným sedadlem řidiče. Když je sedák v nejnižší poloze je jeho vzdálenost od stropu rovných 1000 mm, zatímco u vozu s čelním sklem Zenith je to jen 970 mm. Na absenci rozměrného čelního skla vydělají i cestující na zadním sedadle, kteří budou mít na výšku k dispozici 930 mm namísto 910 mm. V případě, že bude mít zájemce o výbavu SX pocit, že se bez čelního skla Zenith neobejde, pak se musí připravit na příplatek 10.900,- Kč.
Další, na první pohled viditelné rozdíly mezi SX a Exclusive, představuje absence chromované lišty na spodní linii bočních oken a víku zavazadlového prostoru. Levnější provedení se musí obejít i bez chromovaného rámečku kolem otvoru v předním nárazníku, v němž je pouze mřížka z matného černého plastu, zatímco u Exclusive je lesklá. K odlišnostem patří i provedení klik dveří, ty jsou u Exclusive chromované a u SX v barvě karoserie.
Rozdílem, projevujícím se i na jízdních vlastnostech, je použití 15palcových kol namísto 16palcových, která jsou standardem pro nejvyšší výbavu.
I když sedláte jako my druhou nejsilnější benzinovou motorizaci, dostanete efektní a poměrně velkou chromovanou koncovku výfuku.
Slušný standard
Zatímco Exclusive svou posádku provedením interiéru a jeho vybavením doslova rozmazluje, SX působí jako sympaťák, který nemá potřebu se okázale předvádět. Jeho interiér se obejde bez řady dekorativních chromovaných prvků a také bez lesklého černého lakování středové konzoly. Výsledkem je jednodušší a pro někoho i přívětivější prostředí s elegantní dvoubarevnou kombinací palubní desky.
Základní výbava interiéru obsahuje manuální klimatizaci, autorádio s přehrávačem CD i MP3, palubní počítač, tempomat, elektrické ovládání oken předních dveří i vnějších zpětných zrcátek, výškově i podélně stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče a sklopné dělené zadní sedadlo.
Bezpečnostní výbava je u SX identická s Exclusive, což znamená, že mimo jiné obsahuje čelní, boční i hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači, tři tříbodové pásy na zadním sedadle a dva úchyty ISOFIX na zadních krajích sedadlech. Aktivní bezpečnost zastupují systémy ABS, EBD a EBA. Systémy ESP a ASR jsou u všech verzí za příplatek 12.000,- Kč.
Ohledně prostoru pro cestující můžeme jen zopakovat poznatky popsané v předchozích testech. Cestující na předních sedadlech se mohou těšit z velkorysého prostoru a to především na výšku a do šířky. Především dlouhonozí pasažéři na zadních sedadlech po překonání malého vstupního otvoru s krátkými dveřmi si budou stěžovat na pouze průměrný prostor.
Balónové létání
Podvozek C3 je i u verze SX nastaven komfortně. Díky standardním 15palcovým kolům s vysokoprofilovými (balónovými) pneumatikami 185/65 R15 nabízí velmi plavnou jízdu, připomínající starší Citroëny z osmdesátých let. Pohlcení rázů od příčných nerovností si mezi sebe rozdělují pneumatiky a tlumiče, zatímco posádka si užívá komfortní jízdu. Přesně tak to má v Citroënu být. Koho tady zajímají nějaké náklony v zatáčkách?
Motor 1,4 VTi 16V (70 kW, 136 Nm) nabízí v této objemové kategorii nadprůměrnou jízdní dynamiku, ale je zřejmé, že při soupeření s novými čtyřválci 1,2 TSI to nebude mít ani tento špičkový motor lehké.
Slabinou malých vozů skupiny PSA zůstává přesnost a kvalita řazení pětistupňové převodovky. Dráhy její kulisy jsou dlouhé, mají výrazné vůle, gumový chod a jsou poskládány daleko od sebe.
K poměrně příjemným stránkám testovaného C3 patřila i spotřeba paliva. Při jízdě stovkou jsme z palubního počítače odečetli spotřebu 5,6 l/100 km, to motor pracoval se 3000 min-1. Při udržování rychlosti na 130 km/h se dostanete na spotřebu 7,8 l/100 km a ručička otáčkoměru se usadí na 4000 min-1. To vše za takřka ideálních podmínek, slunečném počasí, bezvětří a na letních pneumatikách.
Brzdy Citroënu mají příjemný, plynulý nástup a se zpomalením C3 nemají sebemenší problémy. Pozitivní jsou i zkušenosti s odhlučněním motoru, o němž posádka sice ví, ale není jeho prací nijak rušena. Hluk od kol se projevuje jen při přejezdu velkých nerovností a aerodynamický hluk se hlásí o slovo až při vyšších dálničních rychlostech.
Lepší zboží
Střední výbava SX je už poměrně bohatá a v nabídce jsou navíc další dva méně výkonné motory, a tak cenovka moderního 1,4 VTi může začínat na sebevědomých 307.900,- Kč.
S trochou ironie bychom mohli napsat, že Citroën - jako jeden z cenových válečníků na českém trhu – sklízí dříve zaseté ovoce. Nová generace C3 přišla zrovna v době, kdy se Škoda rozhodla vzít si zpět ztracený tržní podíl a dostala k tomu silnou zbraň v podobě motorů TSI. Jenže konkurence přichází i z vlastních řad! Vždyť podobně vybavený Peugeot 207 Sportium pořídíte se stejným motorem za necelých 290 tisíc korun. Až po dorovnání standardní výbavy se ukáže, že nabídka Citroënu je konkurenceschopná. Zbývá tak najít odpověď na otázku, zda jsou zákazníci Citroënu připravení nakupovat v této třídě dražší verze s bohatou výbavou…
Kdo koupí novou C3 v tomto provedení, dostává klasický Citroën se vším všudy. 15palcová kola se skvěle doplňují s naladěním podvozku, takže jízda je plavná i na špatném povrchu. Stylizaci do sportovna instalací větších průměrů kol nedoporučujeme. Karoserie by klidně mohla mít označení obsaditelnosti 2+2. Vpředu najdou maximum místa i nadprůměrně rostlí dospělí, vzadu spíše jen děti. Zavazadelník je na objemovém maximu v rámci třídy (300 l), které drží i Fabia. Jenže to je taky poslední společný znak obou konkurentů. Citroën C3 zůstává svůj a to je možná dokonce ta nejdůležitější zpráva.
První cena vozu | 234.900,- Kč (C3 X, 1,1i, 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 307.900,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 307.900,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 329.700,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW) |
Plusy
- Originální design exteriéru
- Stylový a moderní interiér
- Bohatá bezpečnostní výbava
- Nadprůměrná jízdní dynamika, přijatelná spotřeba
- Velmi dobrý jízdní komfort
- Kvalitní odhlučnění
- Prostorný interiér vpředu, nadprůměrná vnitřní šířka
- Pohodlná sedadla
Minusy
- Přeposilované a odtažité řízení
- Dlouhé dráhy řazení
- Obtížnější nastupování dozadu (vysoké prahy, malá délka druhých bočních dveří)
- Motor 1,4 VTi jen s dražší výbavou SX