Citroën C3 1,4 VTi - Sympaťák v levnějším obleku

Citroën C3 1,4 VTi - Sympaťák v levnějším obleku

 
 

Největší chloubou nového Citroënu C3 je podle televizní reklamy jeho rozměrné čelní sklo Zenith. Jenže není to jen pozlátko, bez kterého přestane hvězda zářit a zapadne do davu? Jaký je malý francouzský hatchback v lidovějším provedení?

Po trojici verzí v nejvyšším stupni výbavy Exclusive se konečně dostáváme k zástupci středního proudu. Motorizace 1,4 VTi 16V sice asi nebude na českém trhu tou nejprodávanější, ale pravý opak bude bezesporu platit o stupni výbavy SX. Právě kombinace tohoto motoru a výbavy se sešla v prozatím posledním Citroënu C3, který jsme měli k dispozici.

Exteriér Citroënu C3 v provedení SX se od vrcholného Exclusive liší na první pohled absencí rozměrného čelního skla, které je díky masivní reklamní kampani pro většinu veřejnosti s tímto modelem téměř neoddělitelně spojeno. I když se čelní sklo u této verze netáhne až nad hlavy předních cestujících, nabízí stále skvělý výhled a nijak nesnižuje kvality designu exteriéru.

Prostor pro cestující ve verzi SX je stále velmi dobře prosvětlen a díky normálnímu stropu bez posuvné rolety v přední části působí konzervativnějším dojmem, který může být pro někoho lépe stravitelný. Konvenční čelní sklo možná snižuje atraktivitu C3, ale zvyšuje prostor nad výškově stavitelným sedadlem řidiče. Když je sedák v nejnižší poloze je jeho vzdálenost od stropu rovných 1000 mm, zatímco u vozu s čelním sklem Zenith je to jen 970 mm. Na absenci rozměrného čelního skla vydělají i cestující na zadním sedadle, kteří budou mít na výšku k dispozici 930 mm namísto 910 mm. V případě, že bude mít zájemce o výbavu SX pocit, že se bez čelního skla Zenith neobejde, pak se musí připravit na příplatek 10.900,- Kč.

Další, na první pohled viditelné rozdíly mezi SX a Exclusive, představuje absence chromované lišty na spodní linii bočních oken a víku zavazadlového prostoru. Levnější provedení se musí obejít i bez chromovaného rámečku kolem otvoru v předním nárazníku, v němž je pouze mřížka z matného černého plastu, zatímco u Exclusive je lesklá. K odlišnostem patří i provedení klik dveří, ty jsou u Exclusive chromované a u SX v barvě karoserie.

obrázek [555 x 328]  

Rozdílem, projevujícím se i na jízdních vlastnostech, je použití 15palcových kol namísto 16palcových, která jsou standardem pro nejvyšší výbavu.

I když sedláte jako my druhou nejsilnější benzinovou motorizaci, dostanete efektní a poměrně velkou chromovanou koncovku výfuku.

Slušný standard

Zatímco Exclusive svou posádku provedením interiéru a jeho vybavením doslova rozmazluje, SX působí jako sympaťák, který nemá potřebu se okázale předvádět. Jeho interiér se obejde bez řady dekorativních chromovaných prvků a také bez lesklého černého lakování středové konzoly. Výsledkem je jednodušší a pro někoho i přívětivější prostředí s elegantní dvoubarevnou kombinací palubní desky.

Základní výbava interiéru obsahuje manuální klimatizaci, autorádio s přehrávačem CD i MP3, palubní počítač, tempomat, elektrické ovládání oken předních dveří i vnějších zpětných zrcátek, výškově i podélně stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče a sklopné dělené zadní sedadlo.

obrázek [555 x 397]  

Bezpečnostní výbava je u SX identická s Exclusive, což znamená, že mimo jiné obsahuje čelní, boční i hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači, tři tříbodové pásy na zadním sedadle a dva úchyty ISOFIX na zadních krajích sedadlech. Aktivní bezpečnost zastupují systémy ABS, EBD a EBA. Systémy ESP a ASR jsou u všech verzí za příplatek 12.000,- Kč.

Ohledně prostoru pro cestující můžeme jen zopakovat poznatky popsané v předchozích testech. Cestující na předních sedadlech se mohou těšit z velkorysého prostoru a to především na výšku a do šířky. Především dlouhonozí pasažéři na zadních sedadlech po překonání malého vstupního otvoru s krátkými dveřmi si budou stěžovat na pouze průměrný prostor.

Balónové létání

Podvozek C3 je i u verze SX nastaven komfortně. Díky standardním 15palcovým kolům s vysokoprofilovými (balónovými) pneumatikami 185/65 R15 nabízí velmi plavnou jízdu, připomínající starší Citroëny z osmdesátých let. Pohlcení rázů od příčných nerovností si mezi sebe rozdělují pneumatiky a tlumiče, zatímco posádka si užívá komfortní jízdu. Přesně tak to má v Citroënu být. Koho tady zajímají nějaké náklony v zatáčkách?

Motor 1,4 VTi 16V (70 kW, 136 Nm) nabízí v této objemové kategorii nadprůměrnou jízdní dynamiku, ale je zřejmé, že při soupeření s novými čtyřválci 1,2 TSI to nebude mít ani tento špičkový motor lehké.

Slabinou malých vozů skupiny PSA zůstává přesnost a kvalita řazení pětistupňové převodovky. Dráhy její kulisy jsou dlouhé, mají výrazné vůle, gumový chod a jsou poskládány daleko od sebe.

obrázek [555 x 316]  

K poměrně příjemným stránkám testovaného C3 patřila i spotřeba paliva. Při jízdě stovkou jsme z palubního počítače odečetli spotřebu 5,6 l/100 km, to motor pracoval se 3000 min-1. Při udržování rychlosti na 130 km/h se dostanete na spotřebu 7,8 l/100 km a ručička otáčkoměru se usadí na 4000 min-1. To vše za takřka ideálních podmínek, slunečném počasí, bezvětří a na letních pneumatikách.

Brzdy Citroënu mají příjemný, plynulý nástup a se zpomalením C3 nemají sebemenší problémy. Pozitivní jsou i zkušenosti s odhlučněním motoru, o němž posádka sice ví, ale není jeho prací nijak rušena. Hluk od kol se projevuje jen při přejezdu velkých nerovností a aerodynamický hluk se hlásí o slovo až při vyšších dálničních rychlostech.

Lepší zboží

Střední výbava SX je už poměrně bohatá a v nabídce jsou navíc další dva méně výkonné motory, a tak cenovka moderního 1,4 VTi může začínat na sebevědomých 307.900,- Kč.

S trochou ironie bychom mohli napsat, že Citroën - jako jeden z cenových válečníků na českém trhu – sklízí dříve zaseté ovoce. Nová generace C3 přišla zrovna v době, kdy se Škoda rozhodla vzít si zpět ztracený tržní podíl a dostala k tomu silnou zbraň v podobě motorů TSI. Jenže konkurence přichází i z vlastních řad! Vždyť podobně vybavený Peugeot 207 Sportium pořídíte se stejným motorem za necelých 290 tisíc korun. Až po dorovnání standardní výbavy se ukáže, že nabídka Citroënu je konkurenceschopná. Zbývá tak najít odpověď na otázku, zda jsou zákazníci Citroënu připravení nakupovat v této třídě dražší verze s bohatou výbavou…

Kdo koupí novou C3 v tomto provedení, dostává klasický Citroën se vším všudy. 15palcová kola se skvěle doplňují s naladěním podvozku, takže jízda je plavná i na špatném povrchu. Stylizaci do sportovna instalací větších průměrů kol nedoporučujeme. Karoserie by klidně mohla mít označení obsaditelnosti 2+2. Vpředu najdou maximum místa i nadprůměrně rostlí dospělí, vzadu spíše jen děti. Zavazadelník je na objemovém maximu v rámci třídy (300 l), které drží i Fabia. Jenže to je taky poslední společný znak obou konkurentů. Citroën C3 zůstává svůj a to je možná dokonce ta nejdůležitější zpráva.

obrázek [555 x 360]  
První cena vozu234.900,- Kč (C3 X, 1,1i, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací307.900,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW)
Základní cena testovaného vozu307.900,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků329.700,- Kč (C3 SX, 1,4 VTi 16V, 70 kW)

Plusy

  • Originální design exteriéru
  • Stylový a moderní interiér
  • Bohatá bezpečnostní výbava
  • Nadprůměrná jízdní dynamika, přijatelná spotřeba
  • Velmi dobrý jízdní komfort
  • Kvalitní odhlučnění
  • Prostorný interiér vpředu, nadprůměrná vnitřní šířka
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Přeposilované a odtažité řízení
  • Dlouhé dráhy řazení
  • Obtížnější nastupování dozadu (vysoké prahy, malá délka druhých bočních dveří)
  • Motor 1,4 VTi jen s dražší výbavou SX
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C3 1,4 VTi

Cena v základní výbavě: 307 900 Kč Cena v testované výbavě: 329 700 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče a předního spolujezdce, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů (jen pro benzinové motory), palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, manuální klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, osvětlení interiéru, osvětlení zavazadlového prostoru, rádio s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 - 1/3, velurové čalounění, kryt zavazadlového prostoru, zásuvka 12V mezi předními sedadly, odkládací a úložné prostory v předních dveřích a centrálním panelu palubní desky, Pack Look – SX (přední a zadní nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, přední otvor sání a stojky zpětných zrcátek v černé barvě), 4 ocelové disky kol 6.00 Jx15 E=22-23, pneumatiky 185/65 R15, okrasné kryty kol "Whaletail", plnohodnotné náhradní ocelové kolo

Výbava testovaného vozu:Paket City (zadní parkovací asistent, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo spolujezdce, elektrická dětská pojistka) (+10.900,- Kč), metalický lak (+10.900,- Kč)

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Technické údaje
Motor Citroën C3 1,4 VTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 72 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 136 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1075 / 501
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3941
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1524
d) rozvor (mm): 2466
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Citroën C3 1,4 VTi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S…

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…