Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 1,6 e-HDi – Úspory na ocelovém polštáři

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Hybatelem flotilové spotřeby v modelové řadě C5 má být „mikrohybrid“ e-HDi. Je nebo není?

Jsou to už více než 3 roky, co se na trhu objevil aktuální Citroën C5. Za tu dobu rozhodně nestačil zevšednět. Může za to na jedné straně unikátní a stále působivý design, na druhé pak také relativně menší prodejní čísla ve srovnání s německou konkurencí.

Modernizace, kterou C5 loni podstoupila, se na karoserii projevuje jen velmi decentně. Vzadu se objevily nové koncové svítilny s diodami, vpředu je také diodová technika a to v roli světel pro denní svícení. Sice bez xenonů, ale i bez příplatků!

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Důležitou novinkou je nový agregát pod kapotou. Samotný zdvihový objem 1560 cm3 je nám dobře povědomý, ale počet a radikálnost inovací už dovoluje mluvit o nové generaci koncernového čtyřválce PSA.

Šestnáctistovka má teď pouze 2 ventily na válec, které jsou ovládány jedním vačkovým hřídelem. Na vyšší pracovní tlak byl modernizován systém vstřikování paliva, a když zvolíte tak jako my verzi e-HDI, dostanete navíc systém stop-start, posílenou elektrickou síť, inteligentní alternátor a rychlejší startér, připravený k častému nasazení. To vše dohromady nazývá Citroën mikrohybridem, ve skutečnosti však má tato technika i k těm nejjednodušším mild-hybridům hodně daleko. Standardem pro úspornou verzi je robotizovaná šestistupňová převodovka s možností manuálního řazení voličem nebo páčkami pod volantem.

Jak si to celé poradí s 1525 kg pohotovostní hmotnosti? Ve třídě, kde byl ještě donedávna povinností alespoň dvoulitr, se od šestnáctistovky mnoho nečeká. Po startu si francouzské HDi tiše přede a na tom se nic nezmění ani po rozjezdu, resp. pod zatížením na dálnici. Z hlediska kultury chodu patří tento motor k nejlepším ve třídě. Stejný kompliment můžeme složit i výborné zvukové izolaci kabiny „cé-pětky“.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Při klidné jízdě lze chvílemi zapomenout, jaká že převodovka v tomto autě pracuje za řidiče. Rozjezdy mají přijatelný „drive“ , přeřazování je rychlé a škubání při něm snesitelné.

Kamenem úrazu je rychlá jízda a reakce na náhlé sešlápnutí pedálu plynu. Ani jedno nemá motor kombinovaný s převodovkou BMP6 rád. Rozjezd je v tom případě váhavý, sepnutí spojky trvá dlouho a mnohdy je provázeno sekundovou prodlevou, která není na nepřehledných křižovatkách zrovna vítaná.

Ani rychlejší jízda agregátu nesedí. Převodovka očekává, že s ní bude řidič spolupracovat, takže radost nad nízkým příplatkem za automat (+25.000,-Kč) prosím rovnou korigujte tím, že nejde o automatově plnohodnotné řešení.

To se potvrdí i při parkovacích manévrech a popojíždění v koloně. Automatická spojka není dvakrát citlivá a člověk za volantem s tím navíc vůbec nic neudělá. Když už zaparkujete, je potřeba dát pozor na zajištění vozidla. Kulisa voliče totiž nemá polohu P, která by fungovala jako brzda po vypnutí motoru. Volič dovoluje opustit vozidlo, když máte zařazeno D, R nebo N. Startuje se pouze na N.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida Výhodou robotizované převodovky by měly být nízké ztráty, tedy další příspěvek k nízké spotřebě nejúspornější C5. Výrobce udává kombinovanou hodnotu 4,6 l/100 km, praxe ukázala, že po bezmála dvou tisících kilometrech se odběr z nádrže ustálí na hodnotě 6,2 l/100 km. Při standardních spotřebových testech při konstantních rychlostech jsme odečetli 4,5 l/100 km (100 km/h) a 6,0 l/100 km (130 km/h).

Když auto vytížíte na maximum, vzroste odběr už jen nepatrně na 6,5 l/100 km (130 km/h). Vemte v úvahu nádrž na 71 l (!) paliva a vyjde vám reálný dojezd těsně pod 1200 km na jedno tankování.

Pýchou Citroënu vždy byly hydropneumatické podvozky. Byly a jsou dražší než konvenční ocelové pružiny, a tak hydropneumatiku do aktuální řady C5 dostanete až v dražších specifikacích. To však neznamená, že byste museli slevit z jízdního pohodlí! Podvozek má typický houpavý charakter, měkkým pružinám a dobře sladěným tlumičům sekundují i na dnešní dobu obrovské pneumatiky s rozměrem 225/55 R17. Tak velká kola spolehlivě pohltí většinu děr, do úzkých se dostanou jen na sérii krátkých příčných nerovností. K ideálu se blíží i jízda po starých betonových úsecích našich dálnic, byť musíte chvíli hledat takovou rychlost jízdy, v níž podvozek tlumí přejezdy nejlépe.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Nadprůměrnou prostornost předchůdce bohužel aktuální střední třída od Citroënu nezopakovala. Opravdu dost místa je jen na předních místech, vzadu se dostanete už s průměrným vzrůstem do problémů v oblasti nártů, v podélném směru i ve výšce nad sedákem. U sedanu s délkou 4,8 m a mohutnou vizáží to zamrzí.

Dvěma osobám na předních místech perfektně poslouží špičková křesla s dobrým bočním vedením (sériově od základní výbavy!). Řidič si musí zvyknout na volant s pevným středem. Pod volantem jsou standardně dosti subtilní páčky pro manuální řazení, ovšem zrovna v případě tohoto vozu bychom jejich přítomnost oželeli – Citroën jednoduše svádí k tomu jezdit klidně, vychutnávat plavbu krajinou na ocelovém polštáři.

Prostor v horní části středové konzole je vyhrazen obrazovce příplatkové navigace, ale když si ji nekoupíte, je zde pouze uzavíratelná schránka. To by vůbec nebylo špatné, kdyby ovládací panel rádia nebyl utopený hluboko dole a ovladač výstražných světlometů zase daleko vpravo na spolujezdcově polovině vozu. Počet tlačítek na středu volantu by zasloužil revizi, podobně jako velikost průhledu volantem na přístroje – patří totiž k vůbec nejmenším na trhu a na informacemi nabitý přístrojový štít není vždy dobře vidět.

Kdo hledá velké auto pro klidnou a pohodlnou jízdu na dlouhé cesty je u Citroënu na správné adrese. Automat částečně eliminuje neochotu řidiče řadit ve správný okamžik, ale pokud chcete aspoň trochu řídit, doporučujeme spíše manuální převodovku. Motor je sice slabý, když ale nastavíte tempomat na 130 km/h v Praze a přibrzdíte až po 10 hodinách jízdy před Paříží, nebude vás jeho 82 kW omezovat. Spotřeba při tom není rekordně nízká, ale ani příliš vysoká. Berte to třeba jako nepřímou daň za mimořádně tichý chod motoru…

Jake.auto.cz: Citroën C5 (přehled testů a dalších článků)

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

První cena vozu 549.900,- Kč (1,6 HDi, 82 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 569.900,- Kč (1,6 e-HDi, 82 kW, BMP6)
Základní cena testovaného vozu 569.900,- Kč (1,6 e-HDi, 82 kW, BMP6)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 613.400,- Kč (1,6 e-HDi, 82 kW, BMP6)

Plusy

  • Komfortní odpružení
  • Výborné odhlučnění kabiny, tichý motor
  • Nízká spotřeba, jen málo závislá na zatížení vozu
  • Bohatá výbava
  • Velmi dobrá přední sedadla
  • Důstojný vzhled
  • Rychlý stop-start systém

Minusy

  • Pomalé řazení automatu
  • Problematické parkovací manévry
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Omezený výhled na přístroje skrze volant
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Ondřej Láník
Diskuze (27)
Citroën C5 1,6 e-HDi
Cena základní sestavy 569 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, kolenní airbag řidiče, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu s omezovačem tahu pro krajní sedadla, akustická a vizuální signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a rozepnutí bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech za jízdy, vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy (výklopné pro první řadu sedadel), 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky ve druhé řadě, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, Intelligent Traction Control - ITC, klasické odpružení Métallique, filtr pevných částic, technologie Stop & Start, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních a zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, elektrická dětská pojistka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem a sdruženými ovladači, kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, akustické čelní sklo, tónovaná skla, vyhřívané zadní sklo, automatická klimatizace dvouzónová s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, výdechy automatické klimatizace ve druhé řadě na středových sloupcích, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, impulzní spouštění směrových světel, statický systém přídavných bočních světlometů (osvětlení do úhlu 75°), LED diody integrované do předních světlometů, denní světlomety, přední mlhové světlomety, automatické stěrače s dešťovým senzorem, osvětlení zavazadlového prostoru, stropní lampičky pro první řadu sedadel a osvětlení odkládací přihrádky spolujezdce, stropní lampičky pro druhou řadu sedadel, osvětlená toaletní zrcátka v protislunečních clonách, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home"), osvětlení interiéru s funkcí postupného zhasínání, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3 (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu, antény integrovány do bočních oken), connecting Box: Sada Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon) + USB Box (v případě objednání Navigace MyWay není vstup pro USB k dispozici), zadní lavice dělená v poměru 2/3 - 1/3 a sklopná do podlahy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, bederní opěrka sedadla řidiče, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s úložným prostorem a otvorem na lyže, 4 hliníkové disky kol "Baltique" 7.0J x 17, pneumatiky 225/55 R17, kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě a v barvě karoserie, nárazníky a dotykové lišty v barvě karoserie, chromované boční ochranné lišty. Kč
Cena testované sestavy 613 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (14.500,-Kč), Paket Bezpečnost: alarm s vnitřním prostorovým a obvodovým čidlem a senzorem zachycujícím nadzvednutí vozidla, superzamykání, boční airbagy pro druhou řadu sedadel (+13.000,-Kč), Paket Pohodlí: vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání), sedadlo řidiče s masážní funkcí v bederní oblasti, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) (+16.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.1 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 436 / 0
Objem nádrže (l): 71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 537
Rozměr pneu: 225/55 R17
Citroën C5 1,6 e-HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4779
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - iudex
11. 5. 2011 11:26
Re: radio
Ja hovorím o relatívnom nedostatku priestoru v kontexte rozmerov auta a jeho robustnému výzoru. Vpredu je priestor OK, každopádne Mondeo je vzadu citeľne priestrannejšie.
Avatar - iudex
11. 5. 2011 11:25
Re: radio
Porovnával som s TDI PD, TDI CR som ešte nejazdil.
Avatar - Ada je zase tady
10. 5. 2011 22:07
Re: Volant s pevným středem,
Vsak se mi take palubni pristroje na Skodovkach nelibi zrovna tak... :no:
10. 5. 2011 20:24
Spotřeba ?
Měl bych dotaz na vašeho testera v recenzi máte tohle:
Při standardních spotřebových testech při konstantních rychlostech jsme odečetli 4,5 l/100 km (100 km/h) a 6,0 l/100 km (130 km/h).
Když auto vytížíte na maximum, vzroste odběr už jen nepatrně na 6,5 l/100 km (130 km/h). Tak jakou to má spotřebu ve 130 km/h ? ;-\ a co třeba vyšší rychlosti ? (když je to vůz na dálniční přesuny 150-160km/h).
Jinak lepší je koupit tu sociál edici (business) má o něco menší výbavu ale za 449 000 je to mnohem lepší nabídka. Jinak auto super, docela o něm uvažuju :yes:
Avatar - gld
10. 5. 2011 17:31
Re: radio
K výhodám C5 by som okrem nadčasového dizajnu priradil aj v teste spomínaný komfort jazdy. Dnes v dobe mramorových podvozkov na diamantových tlmičoch a runflatoch hrúbky vlasu je to jednoznačné :yes: pre citroen.

ad porovnanie s VW: 2.0 tdi bol CR či klasika?