TEST Citroën DS3 1,6 THP - Říkejte mu Seb
Citroën v posledních letech kategorii sportovně orientovaných aut programově ignoroval, jenže teď si automobilka udělala radost vytvořením stylové značky DS. Její zástupce mezi malými auty vypadá, že by mohl splňovat prémiové požadavky na osobní auto, v nichž důraz na jízdní vlastnosti a výkon nemůže chybět, takže jsme s napětím očekávali příchod verze s přeplňovanou šestnáctistovkou.
DS3 Sport Chic na ulici normálního českého města vypadá jako nadpřirozené zjevení. S jedovatě žlutým lakem a velkými, černými 17palcovými koly, budí dojem, že jde o něco navýsost nesériového. Ještě před pár lety bychom kolem takového auta, stojícího na nablýskaném podstavci stánku jakékoli značky, jen tiše našlapovali a obdivovali jej coby koncept bez sebemenší šance na výrobu. Je opravdu dobře, že se automobilky přestaly bát se při návrhu designu pořádně odvázat. DS3 určitě nemá retronáboj Mini nebo sportovní emoce Mita, je ale nápadité, neotřelé a moderní. Navíc nezapře příslušnost ke značce a jejím nejnovějším modelům. Je prostě krásné. A současně vypadá docela ostře...
Styl i funkce
Chic je ostatně DS3 i uvnitř. Nejvýraznějším prvkem interiéru je lišta, vyvedená v zuřivé barvě karoserie (za příplatek 2600 korun), sympaticky ovšem působí i zbytek kabiny. Palubka má podobné rysy jako ta v civilnější C3, což znamená, že působí útulně a vzdušně, nádherně stylizovaný je též tříramenný volant, jenž se současně i dobře drží, což ostatně platí i o kulaté hlavici řadicí páky.
Zahanbit se ovšem nenechají ani sedadla, která svými tvary slibují perfektní boční vedení. Ve skutečnosti jsou sice spíš pohodlná než sportovní, protože jsou bočnice poměrně měkké, tělo ovšem při svižnější jízdě dokáží podržet vcelku dobře.
Méně spokojení ale budete s pozicí za volantem. DS3 jede ve stylu „dlouhé ruce, krátké nohy“, takže pokud chce řidič průměrného vzrůstu držet volant tak, jak se má, nohy už jsou pokrčené více, než by bylo příjemné. DS3 je prostě určen spíše pro osoby menšího vzrůstu a to je škoda, protože jinak je sedadlo umístěno příjemně nízko. Na zadních sedadlech se ale budete muset hodně uskromnit, to ovšem není v kategorii stylových malých aut vůbec nic výjimečného, jde naopak spíše o pravidlo.
Strádat ale rozhodně nebudou vaše zavazadla, objem 285 litrů je pro dva pasažéry více než dost, tím spíš, že jej lze zvětšit sklopením zadních opěradel.
Další turbo
Přeplňovaná šestnáctistovka z líhně vývojářů PSA a BMW se v téhle DS3 zatím chová asi nejlépe, jak jsme měli možnost ji dosud poznat. To v praxi znamená, že snese srovnání s nejlepšími přeplňovanými downsizingovými mrňousy od VW a Alfy. Teď nemáme na mysli jízdní dynamiku – když máme pod plynem 115 kW a 240 Nm, tak 1240 kg vážící auto prostě nemůže jet špatně, ale spíše reakce turba na povely plynového pedálu. Elektronika reaguje rychle, takže nejen že si můžete dopřát meziplyny, ale motor má ve středních otáčkách i docela krátkou prodlevu, přičemž nad 4000 min-1 je už takřka zanedbatelná.
Nárůst dynamiky je plynulý, ale důrazný, takže se DS3 velmi dobře předjíždí, chybí ale sportovní charakter – je zábavné točit motor jen kousek za 4500 min-1, pak už je zátah takřka konstantní až k omezovači, jenž přichází ke slovu těsně po překročení 6500 min-1. A buďte si jistí, že i přes absenci výkonové špičky budete s omezovačem přicházet do kontaktu docela často. Může za to šestistupňová převodovka.
Jenže teď rozhodně nemáme v plánu naprosto zkritizovat francouzskou převodovku. Ta v DS3 totiž zaslouží rozhodně palec nahoru. Koncern PSA totiž ještě nikdy lepší manuál neudělal (uvidíme, zda hozenou rukavici zvedne Peugeot RCZ). Dráhy jsou sice delší, než by bylo optimální, ale naprosto přesné a co především, s jen malými odpory neutrální polohy, což umožňuje rychlé změny kvaltů a činí z řazení příjemnou činnost, kterou budete chtít provozovat dokonce častěji, než by bylo třeba. Proto ta zmínka o omezovači. Pro motor s takovou charakteristikou je jí snad škoda. Taková Alfa MiTo by za takovýhle šestikvalt bez váhání dala masku chladiče a zadní díl výfuku.
Konečně závodní geny
Zmíněný italský hatch mě napadá v souvislosti s DS3 ještě jednou, a to když si vzpomenu na „vyladění“ řízení. Tady už bohužel malý citroën zůstává věrný firemní tradici. Posilovač má moc velký účinek, kolem přímé polohy je řízení necitlivé a chybí jakékoli, byť sebemenší, signály o tom, co dělají přední kola. Citlivost a účinek se zlepší až při rychlé jízdě po dálnici, jenže to už se bavíme o rychlostech, kdy vám policie pomůže od řidičáku a ochrání vás před obezitou bankovního konta. Na okresce musíte bohužel dost často řídit pouhým odhadem.
A to je opravdu velká škoda, protože DS3 funguje překvapivě dobře i podvozkově. Je sice pravda, že se musíte připravit na poněkud drncavější jízdu, doprovázenou častým rázováním od nerovností a odskakováním, což je zásluha nejen 17palcových kol, ale i tvrdého nastavení podvozku (a máme tu další deja vu z Milána). Tohle všechno je ale podřízeno jedinému – jízdním vlastnostem. Za ty se totiž DS3 rozhodně stydět nemusí – a to je něco, co už jsme o citroënech dlouho říci nemohli.
Nová francouzská stylovka se v zatáčkách díky výše zmíněnému naklání jen mírně a zatáčí na poměry značky překvapivě ochotně. Vzpomínáte na Saxo VTS? Na limitu, pravda, převezme vládu nad autem nedotáčivost, ale hranice, kdy k tomu dojde, je posunuta příjemně vysoko, a tak ani vyznavač vysloveně sportovního stylu jízdy nebude v DS3 strádat. Ani záď se nebrání dovádění, při ostré jízdě stačí polevit tlak na plyn a zadní partie se začne přetáčet, následně ale, pokud včas nezareagujete, utne její choutky nevypínatelný systém jízdní stability.
Spokojeni jsme byli i se schopností DS3 zpomalit. Chod pedálu je sice trochu gumový, ale účinek soustavy lze hodnotit jako velmi dobrý a na okresce by dalo hodně snahy ji utahat. Vytratil se i pro malé citroëny charakteristický neklid při brzdění.
Francouzská „béčková“ stylovka
Přestože by se na déesku dalo najít pár much, nejde o žádné vypasené masařky a co si budeme povídat – různými kompromisy se to mezi malými hot-hatchi jen hemží.
Důležité je, že už i Citroën, suverén soutěžních tratí, má něco pro ty příznivce, kteří ocení i více než hydropneumatické pérování a excentrický zjev. Přivítejte tedy dalšího příslušníka rodiny hot-hatchů. Minimálně do doby, než přijde DS3 Racing. To bude ovšem pouze omezená série, takže na vrcholu nabídky nakonec zůstane právě tohle auto. Špatná volba to rozhodně nebude.
První cena vozu | 365.000,-Kč (Chic, 70 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 475.000,-Kč (Sport Chic, 115 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 475.000,-Kč (Sport Chic, 115 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 477.600,-Kč (Sport Chic, 115 kW) |
Plusy
- Atraktivní design exteriéru i interiéru
- Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
- Dobré jízdní vlastnosti
- Přesné řazení
- Účinné brzdy s příjemným nástupem
- Výkonný motor
Minusy
- Tvrdé pérování, hůře absorbující rázy
- Přeposilované a málo komunikativní řízení
- Horší posaz za volantem