Test Auto.cz

Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi – Vpředu business, vzadu párty

19.2. 2018
Verdikt
 

Zkoušený Spacetourer představuje téměř vrchol toho, co lze v rámci modelové řady pořídit. Za jeho volantem přitom nemáte až takový pocit, že řídíte dodávku.

Jestliže lze v dnešní době s klidným svědomím říci, že vozy SUV v budoucnu nahradí dříve hodně rozšířená MPV, a dokonce i některá kombi, u osobních dodávek je situace jiná. Jsou tady s námi již celá desetiletí a představují alternativu pro ty, kteří potřebují auto s velkým vnitřním prostorem a v případě více vybavených verzí také určitou míru luxusu. Stálicemi jsou například Volkswagen Multivan nebo Mercedes-Benz třídy V (dříve VitoViano), své k tomu má ale co říct i koncern PSA.

Citroën Spacetourer je nástupcem druhé generace modelu Jumpy, jenže zatímco předchůdce vzniknul i díky spolupráci s italským Fiatem, nyní do hry po bok Citroënu a Peugeotu nastoupila Toyota. Vzniklo tak trio Spacetourer, TravellerProace, technika ale pochází od PSA, hlavně pak v oblasti agregátů. My se dnes zaměříme na úplný vrchol osobní dodávky od Citroënu, a to jak po stránce velikosti, tak pohonného ústrojí.

Vybere si snad každý

Jeden Spacetourer jsme již v testu měli. Bylo to loni v lednu, a dokonce měl i stejnou tmavě šedou barvu karoserie a sedmnáctipalcová litá kola jako ten dnešní. Jenže zatímco tehdy se jednalo o velikost M, dnes před sebou máme mastodonta s označením XL. Rozvor náprav 3275 milimetrů se neliší, rozdíl je v celkové délce, kdy má XL k dobru 350 milimetrů díky masivnímu zadnímu převisu. Dlouhá záď možná Spacetourer dělá méně atraktivní, na druhou stranu pak ale máte co do činění s opravdu obrovským autem, které vedle až devíti cestujících odveze i hromadu nákladu.

Už v základním uspořádání, tedy za třetí řadou sedadel, má zkoušený vůz zavazadelník o objemu 1237 litrů (po strop, do výše opěradel je to 912 litrů). Vyjmutím třetí řady získáte až 2787 litrů (1950 litrů do výše opěradel), a pokud se obejdete i bez prostřední řady, máte k dispozici až 4900 litrů (3700 litrů do výše opěradel), v tomto případě už ale automobilka neuvádí hodnoty podle normy VDA. Tento kus auta k dobru navíc v porovnání s verzí M nestojí o tolik více, jak by se mohlo zdát. Cenový rozdíl totiž činí 30.250 korun, což je například téměř totéž, co dělí Octavii a Octavii Combi.

Hrát si nicméně můžete nejenom s délkou vozu, ale také konfigurací interiéru. Standardem pro zkoušenou verzi Business jsou dvě sedadla vpředu a nedělaná zadní lavice. Za tisícovku pak získáte dvousedadlo spolujezdce. V případě zkoušeného vozu se jedná o takovou zlatou střední cestu, kdy za příplatek 26.000 Kč dostanete prostřední lavici dělenou v poměru 2/3 - 1/3, a naprosto totéž ve třetí řadě. Manipulace se sedadly není těžká, přestože samozřejmě něco váží. Šoupat s nimi v kolejnicích však zvládne i průměrně silná žena, a abyste zajistili přístup i do třetí řady, stačí zatáhnout za jedinou páku (vzadu pod sedákem) a celé sedadlo i s opěradlem překlopit vpřed. Jednodušší už to být nemohlo.

obrázek [600 x 422]  

Vrchol luxusu pak představuje verze Business Lounge, která má ve druhé řadě dvojici otočných křesel a dvě (standard), případně tři křesla ve třetí řadě (za příplatek 27.000 Kč). Sedadla jsou čalouněna perforovanou kůží, vpředu dokonce vyhřívaná a s masážní funkcí, a kdo by stále neměl dost, může si za 8000 korun pořídit stolek posuvný v kolejničkách. Právě Business Lounge představuje vrchol luxusu řady Spacetourer, avšak levnější Business, který dnes testujeme, příliš nezaostává, a dokonce i s nejvýkonnějším motorem se vejde pod milion.

Pracanta úspěšně skrývá

Že se v jádru jedná o pracovní stoj, za volantem poznáte vlastně jenom podle tvrdých plastů na přístrojové desce. Ty jsou však dobře zpracované a v podstatě tak vůbec ničemu nevadí. Příď je krátká a k tomu ještě kulatá, takže při parkování musíte mít auto buď hodně v oku, nebo se bezmezně spolehnout na parkovací senzory. Ty využijete především při couvání, protože máte přece jenom co do činění s více než 5,3 metru dlouhým kolosem, s nímž vám kvůli zatmaveným zadním oknům kolikrát nepomohou ani dvě vnitřní zpětná zrcátka – jedno klasické, a druhé vypouklé pro lepší kontrolu pasažérů v zadních dvou řadách.

TEST 2017: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI Business – Když MPV nestačí

Přední sedadla jsou překvapivě pohodlná, v našem případě vybavená masážní funkcí, skoro se až napoprvé nechce věřit, že vlastně sedíte v dodávce. To vám ale jasně napoví posaz jako na židli a jiná poloha pedálů, než na jakou jste zvyklí z osobáků. Jednoduchý přístrojový štít je dobře čitelný a relativně brzy si zvyknete i na to minimum klasických tlačítek (ovládání klimatizace naštěstí zůstalo!), navíc si můžete připlatit i za barevný head-up displej, jehož nastavení provádíte přes dobře přístupný panel nalevo od volantu.

Škoda jenom voliče automatické převodovky řešeného otočným ovladačem na středové konzole. Vím, šetří to místo, avšak i proto, že se jedná o „by-wire“ systém, mohl být ovladač vyšší. Klade totiž docela velký odpor, a když se máte s kolosem jako je Spacetourer XL po centimetrech „probíjet“ stísněnými podzemními garážemi, je to spíše k vzteku. Garantuji, že si minimálně jednou navolíte místo „déčka“ neutrál, případně parking místo zpátečky.

Vzhledem ke krabicovitým proporcím karoserie a 3275 milimetrů dlouhému rozvoru nedostatek vnitřního prostoru řešit nemusíte. Vpředu se rozvalíte jako králové, ve druhé řadě je dokonce ještě o centimetr více místa v loktech, takže se zde pohodlně vejde trojice dospělých. Jenom zcela vzadu je to s místem do šířky o něco horší (ale stále nijak omezující), protože přicházíte o elektricky posuvné boční dveře. Ty jsou v případě zkoušeného vozu ovládané elektricky, a to dokonce z místa řidiče. Na tuto opci si však musíte připravit 38.000 Kč.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi

Cena v základní výbavě: 968 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 249 500 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, 16palcová kola s velkoplošnými kyty, plnohodnotná rezerva, palubní počítač, kontrola únavy řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, akustická boční okna vpředu, manuální klimatizace, přední mlhovky, diodové denní svícení, rádio s MP3, USB a ovládáním pod volantem, klimatizovaná přihrádka před spolujezdcem, zatmavená okna ve druhé a třetí řadě, 6x kotevní úchyty v podlaze, tlumiče se selektivním tlumením, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní a bederní opěrkou a nastavitelným sklonem opěradla, sedadlo spolujezdce s loketní opěrkou a nastavitelným, lavice ve druhé řadě (3 místa) - vyjímatelná, sklopná, s opěradlem sklopným k sedáku a překlopitelná, látkové čalounění Mica a další.

Výbava testovaného vozu:Lavice ve druhé řadě (3 místa) - vyjímatelná, sklopná, dělená v poměru 2/3 - 1/3, s opěradlem sklopným k sedáku a překlopitelná, lavice ve třetí řadě (3 místa) - vyjímatelná, sklopná, dělená v poměru 2/3 - 1/3, s opěradlem sklopným k sedáku a překlopitelná (+27.000 Kč), metalíza (+16.000 Kč), vyhřívání předních sedadel (+6000 Kč), litá 17palcová kola (+18.500 Kč), pevný kryt kufru za třetí řadou (+2000 Kč), boční posuvné dveře na pravé i levé straně s elektrickým ovládáním a hands-free otevíráním (+46.500 Kč), navigace s dotykovým displejem (+20.500 Kč), xenonové světlomety (+19.000 Kč), bezklíčový přístup a startování tlačítkem (+8000 Kč), Přední a zadní parkovací asistent a systém sledování mrtvého úhlu + Top rear Vision (+32.000 Kč), Paket Drive Assist (+31.500 Kč), okenní airbagy pro druhou a třetí řadu sedadel (+6000 Kč), panoramatické střešní okno (+48.500 Kč).

Z GDPR těží neseriózní firmy, řešení jsou jednoduchá, říká Dalibor Lukaštík Z GDPR těží neseriózní firmy, řešení jsou jednoduchá, říká Dalibor Lukaštík

Podle odborníka na kybernetickou bezpečnost a jednatele…

Největší výrobce lahví zavírá americkou továrnu. Nedávno investoval v Česku Největší výrobce lahví zavírá americkou továrnu. Nedávno investoval v Česku

Globální jednička ve výrobě skleněných lahví a obalů…

Hušák vyvázl, Česká unie sportu stáhla žalobu. Požadovala miliardu Hušák vyvázl, Česká unie sportu stáhla žalobu. Požadovala miliardu

Česká unie sportu stáhla žalobu na bývalého ředitele…

 
Technické údaje
Motor Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.5 / 5.9
Emise CO2:155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 912 / 1237
Objem nádrže (l):69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 1200
Rozměr pneu:215/60 R17C
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5306
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1890
d) rozvor (mm): 3275
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Dnes 08:00

Existuje hned několik cest, jak se stát z motoristy povinně chodcem. Vůbec přitom nemusíte nasbírat dvanáct trestných bodů. Ve všech případech se připravte na úřední peripetii a další náklady, když budete chtít zase řídit.




Blesk.cz

Krvelačným zombiím utekl málokdo, motorkáři se baví v Pasohlávkách

Krvelačným zombiím utekl málokdo, motorkáři se baví…

Dunění motorek se rozléhá rozlehlým areálem rekreačního areálu v Pasohlávkách. Několik tisíc návštěvníků si…

Gynekolog „čuně“ osahával a fotil nahé studenty. Rektora stál skandál hlavu

Gynekolog „čuně“ osahával a fotil nahé studenty.…

Rektor Univerzity Jižní Kalifornie (USC) v Los Angeles odstoupí z funkce kvůli skandálu, v němž byl ze…

 

iSport.cz

Senzační James dal 46 bodů, řežbu Clevelandu s Bostonem rozhodne 7. zápas

Senzační James dal 46 bodů, řežbu Clevelandu s…

O vítězi Východní konference NBA mezi basketbalisty Clevelandu a Bostonu rozhodne až sedmý zápas. Ten šestý…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

10 nejlepších míst pro potápění: Podívejte se na podmořské krásy z celého světa

10 nejlepších míst pro potápění: Podívejte se na…

Útesy s pestrými korály, hejna barevných ryb, žraloky, manty, chobotnice a další mořskou faunu najdete na…

Cyril Höschl: Pomůže konopí na bipolární poruchu?

Cyril Höschl: Pomůže konopí na bipolární poruchu?

Projevy stáří jsou často bolestné, ponižující, a hlavně deprimující. Jak léčit třes rukou při maniodepresívním…