Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik si vydělají šéfové automobilek? Stovky milionů ročně jsou běžné

Luca de Meo
Luca De Meo
Luca De Meo
Luca De Meo
15 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (23)

Kapitáni světového automobilového průmyslu si za poslední účetní období odnesli odměny v řádu stovek milionů korun. Některým stačilo ovšem i o řád méně.

Platy, mzdy a odměny jsou velmi vděčným tématem napříč ekonomikou. Zejména u ředitelů a vůdčích osobností nadnárodních společností budí vysoké výplaty kontroverze. Jenže když jste v čele firmy, která zaměstnává desítky tisíc lidí a obrat počítá v miliardách dolarů, je měsíční plat v jednotkách milionů dolarů vlastně adekvátní. Navíc pokud jej spolu s odměnou za uplynulé účetní období schválí akcionáři či přímí majitelé, je to jejich věc.

Automobilky patří celosvětově k největším zaměstnavatelům. Obvykle pro ně pracují desítky až stovky tisíc lidí napřímo, podobné počty pak v rámci dodavatelských řetězců. I proto jsou vysoké manažerské odměny očekávatelné.

Například Akio Tojoda, vnuk zakladatele Toyoty a současný předseda představenstva této automobilky, si za uplynulý fiskální rok končící letos 31. března, přišel na 1,95 miliardy jenů, což je asi 291 milionů korun. To je mimochodem nejvyšší částka, jakou představitel Toyoty v historii obdržel. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o 20 procent, operativní zisk japonské automobilky se přitom v porovnání s rokem 2023 propadl o deset procent na 603 miliard korun.

Samotný šéf Toyoty Kodži Sato dostal v přepočtu 122 milionů korun, dalších minimálně sedm vysokých představitelů automobilky pak obdrželo necelých patnáct milionů korun.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Toyota iQ: Technická kuriozita v testu Martina Vaculíka • Zdroj: auto.cz

Ještě výrazně vyšší odměny dostali šéfové od americké konkurence. Mary Barra, ředitelka koncernu GM, si za rok 2024 se všemi bonusy vydělala ohromujících 636 milionů korun, její kolega Jim Farley z Fordu dostal téměř 537 milionů.

Carlos Tavares, bývalý ředitel nadnárodního koncernu Stellantis, měl slíbenou odměnu ve výši 515 milionů korun. Ze své pozice ovšem v prosinci loňského roku odstoupil, na plnou částku tudíž nemá nárok. Jeho nástupce v podobě Antonia Filosy má skromnější plat ve výši zhruba 220 milionů. Na první rok ve funkci to jsou ovšem hezké peníze.

Oliver Blume řídí nejen značku Porsche, ale celý koncern Volkswagen. Největší evropský výrobce aut se v současnosti potýká s nízkými maržemi u své hlavní značky Volkswagen a dalšími strukturálními problémy, proto nepřekvapí relativně nízká odměna za loňský, minimálně v porovnání s kolegy z USA. Ta dosáhla téměř čtvrt miliardy korun.

Eusion Chung z Hyundaie dosáhl na 190 milionů korun, čerstvě odstoupivší Luca de Meo, který skupinu Renault vyměnil za módního giganta Kering (například Yves Saint Laurent, Gucci a Balenciaga) dostal 134 milionů korun.

Zdroj: Carscoops, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (23)