Test Auto.cz

Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6 – Kočár pro šest

19.11. 2012
Verdikt
 

Otestovali jsme Mercedes-Benz Viano s vrcholným šestiválcovým dieselem. Zejména nás zajímalo, jak na tom bude jeho 165 kW se spotřebou.

Pokud chcete převážet pasažéry či rodinu v komfortu, máte mnoho možností. Na trhu je velmi pestrá nabídka pohodlných a stylových dopravních prostředků, od limuzín až po velká SUV. Pokud ale potřebujete míst více než pět, situace se začíná komplikovat.

Na silnicích vídáme nespočet Transitů, Traficů či Transporterů, kteří dokáží přepravit jak cestující, tak náklad spolehlivě a díky odpovídajícímu zavazadlovému prostoru i se vším potřebným. Existují většinou i luxusnější mutace, které přinášejí například širší paletu základní i příplatkové výbavy nebo civilnější provedení interiéru.

Pokud však chcete převážet víc lidí v opravdové prémiové značce (a na světě existuje nespočet organizací, kde samotná image fotily hraje svou významnou roli), nebo zkrátka vaše rodina prostě „musí“ mít to nejlepší, volba je víceméně jasná: Viano.

Viano je král

V našem případě jde rovnou o takový malý multimanažerský dostavník: šestiválcový diesel v nejvyšší výbavě Avantgarde. Konkrétněji je to varianta s rozvorem 3.200 milimetrů o celkové délce 5.008 milimetrů a šesti samostatnými sedadly v interiéru. Sedadla jsou čalouněna béžovou kůží, jsou posuvná i vyjímatelná a mezi nimi najdeme taktéž posuvný stoleček.

obrázek [600 x 391]  

Ačkoliv jsou sedadla spíše tužší, cestuje se v nich pohodlně a to zejména zásluhou velké výšky hrany sedáku nad zemí. Zde jsme naměřili 42 centimetrů, což znamená, že pohodlně opřená stehna budou mít na dlouhých sedácích i vyšší pasažéři. Polohovatelné opěrky hlav i loketní opěrky pro každé sedadlo jen dotvářejí celkově velmi vysoký standard cestování. Nechybí alespoň základní odkládací prostory, čalounění zadních dveří i boků interiéru kůží jen dokresluje příjemnou atmosféru.

Sedadla přední nabídnou výrazněji tvarované bočnice a pocitově i měkčí a celkově uvolněnější posaz. Z vozu jsme nevystupovali unavení ani po dlouhé cestě. Za příplatek jsou přední sedadla elektricky polohovatelná, zajímavější je ale fakt, že elektricky otevírány mohou být boční posuvné dveře a to nezávisle na sobě. Pokud usoudíte, že se vám nechce investovat zhruba 49 tisíc korun do elektrického ovládání obou dveří, můžete si takto vybavit pouze jednu stranu. Když už jsme u příplatků, rozhodně doporučíme parkovacího asistenta s kamerou (17 tisíc) či skvělé nezávislé topení (29 tisíc).

Z pohledu řidiče je interiér Viana někde na půli cesty k opravdové prémii. I přes snahu odlišit jej od pracovních verzí zde jistá strohost a účelnost zůstává, úplně prémiová není ani grafika monochromatického displeje mezi dobře čitelnými ukazateli. To je však už spíše věcí vkusu.

Komfort jízdy je na vysoké úrovni, podvozek byl na sedmnáctipalcových kolech jistý, boční náklony zůstávají zcela v intencích třídy a dobré je i filtrování nerovností. K jistému zavlnění zde (zvlášť v případě šikmých spár), na rozdíl od osobních automobilů, v určité míře docházet zkrátka musí. Na standardních letních devatenáctkách bude jízda městem zřejmě znatelně méně komfortní.

obrázek [600 x 341]  

Šest válců, šest míst

Třílitrový šestiválcový diesel je, ruku v ruce s šestiválcovým benzinovým agregátem o objemu o půl litru větším, špičkou nabídky. Pouze s ním zrychlí Viano z klidu na 100 km/h za méně než deset sekund (9,1 s), benzinový šestiválec o výkonu 190 kW má zase udávanou vyšší maximální rychlost (217 vs. 201 km/h). Z pohledu běžného uživatele, který hledá velmi dobrou dynamiku a záleží mu i na spotřeba, však diesel patrně bude vždy lepší volbou. Zvlášť v případě, kdy je benzinový šestiválec dražší o zhruba 40 tisíc korun.

Nejsilnější diesel v nabídce dosahuje při stokilometrové rychlosti vyšších otáček než je tomu u dříve testovaného modelu se čtyřválcovým agregátem 2,2 CDI (120 kW). Konkrétně jsme odečetli rovné dva tisíce otáček, u 2,2 CDI šlo o 1.950 min-1. A to i přes významný nárůst špičkového točivého momentu z 360 na 440 Nm. Vysvětlení leží mezi zadními koly a motorem: zatímco čtyřválcové Viano jsme testovali se šestistupňovou manuální převodovkou, šestiválcové verze jsou „povinně“ vybaveny pětistupňovým automatem.

Ten pracuje plynule a spolehlivě, v tomto ohledu na sto procent splňuje požadavky na určený typ vozu, avšak mohl by svým zpřevodováním dělat vznětovému šestiválci problémy na poli spotřeby. Alespoň to jsme si před testem mysleli.

Realita je však zcela odlišná. Celková výše spotřeby se samozřejmě pohybuje o něco výš než v případě slabšího čtyřválce, u něj jsme se při klidné jízdě byli schopni držet osmilitrové hranice, zatímco u motoru CDI 3.0 jde o litrů devět. V případě dynamické jízdy s častým předjížděním se spotřeba rychle vyšvihne nad desítku a pokud jde o náročnější terén, můžete na konci výletu počítat i se spotřebou dvanáctilitrovou. To však vzhledem k velikosti a síle vozu lze stále považovat za číslo poměrně rozumné. Ustálená stokilometrová rychlost však vyústila v odběr 7,3 litrů paliva na sto kilometrů: pro srovnání, u CDI 2,2 to bylo jen o necelý litr méně!

TEST: Mercedes-Benz Viano 4Matic - do hor pohodlně v sedmi

Celková diference tak v tomto případě vyznívá jednoznačně ve prospěch kultivovaného šestiválce, stále totiž nesmíme zapomenout na přítomnost automatické převodovky.

obrázek [600 x 376]  

Samotný průběh výkonu je přesně takový, jaký se dá očekávat. Přibližně kolem 1.400 otáček se motor nadechne (to již je k dispozici celých 440 Nm) a nabídne velkou porci výkonu. Ten neuvadá ani za třemi tisíci, výraznější ústup ze slávy přichází až o zhruba pět set otáček výš. Točit motor k otáčkám maximálního výkonu (3.800 min-1) nemá moc smysl, o to spíš je zbytečné nechat ručičku přiblížit červenému poli začínajícímu na 4.200 otáčkách.

Utlumení motoru je na dobré úrovni, byť při vyšších otáčkách o něm v kabině budete vědět. To je však asi jediný argument pro benzinový šestiválec, který v tom případě nabídne o poznání kulturnější zvukový doprovod.

Závěr

Obavy z vysoké spotřeby se naštěstí nepotvrdily, i šestiválcové srdce umí jezdit úsporně. Jeho o něco vyšší hmotnost je sice na předku znát, vzhledem k určení auta to však příliš nevadí. Co by však případným zájemcům vadit mohlo je nemožnost objednání pohonu všech čtyř kol. Ten je totiž k dispozici pouze pro čtyřválcové motory.

Mercedes-Benz Viano: přehled všech informací a testů

První cena vozu931.200 Kč (Viano 2.0 CDI (100 kW), Trend K)
První cena vozu s testovanou motorizací1.087.200 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Trend K)
Základní cena testovaného vozu1.428.600 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Avantgarde L)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.798.067 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Avantgarde L)

Plusy

  • Prostor pro 6 cestujících
  • Tuhá karoserie
  • Pohodlné nastupování
  • Komfort jízdy
  • Silný motor
  • Dobrá spotřeba

Minusy

  • Obtížná manipulace s těžkými sedadly (při vyndavání)
  • Nemožnost objednat manuál
  • Nemožnost objednat pohon 4x4
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6

Cena v základní výbavě: 1 428 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 798 067 Kč

Základní výbava:ESP (včetně BAS+ABS+ASR+EBV), odpružení sportovní, odpružení vzduchové nastavitelné, volant multifunkční s palubním počítačem s možností nastavení výšky a sklonu, zásuvka 12 V vzadu v prostoru pro cestující, el. příslušenství 12 V / starter 12 V, anténa na čelním skle, ostřikovače světlometů, zpětná zrcátka vyhřívaná a el.seř. s blikačem, dekor kořenový ořech černý, převodovka automatická 5 stupňová, sedadlo spolujezdce vyhřívané, sedadlo řidiče vyhřívané, klimatizace "Thermotronic" plně automatická, klimatizace do prostoru pro cestující, varovné zaříz.bezp.pásů pro sedadlo řid.a spol., filtr pevných částic, osvětlení nástupního schůdku, střešní jednotka s dvěma čtecími světly, adaptivní brzdová světla, světlomety Bi-Xenonové s odbočovacím světlem, LED pro denní svícení, světla s regulací sklonu, mlhovky, airbag spolujezdce + předpínače bezp. pásů, airbag-Thorax pro sedadla řidiče a spolujezdce, airbag řidiče + napínače pásů, elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu, integrovaný servisní paket, sportovní pedály, Determální prosklení tmavé (černé sklo), linguatronic (hlasové ovl.telefonu),němčina, světelný a dešťový senzor zrcátka vnější, automaticky naklápěcí. parktronic - parkovací systém (PTS), stolek vzadu sklopný posuvný atd.

Výbava testovaného vozu:Volant a řadící páka v kůži se dřevem (+18.270,-), sound system (+21.227,-), Comand APS s měničem (+109.793,-), nezávislé topení (+28.968,-), paket Activity (+58.886,-), paket Life (+14.603,-), sedadlo řidiče elektricky nastavitelné (+33.043), sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné (+33.043), elektricky ovládané pravé zadní dveře (+24.485), elektricky ovládané levé zadní dveře (+24.485), aj.

Ruský parlament legalizuje armády žoldáků Ruský parlament legalizuje armády žoldáků

Ruský parlament začne v únoru projednávat návrh zákona o…

OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let

Londýnské metro je nejstarší podzemní dráha na světě.…

Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska

Ukrajina letos v důsledku rozhodnutí švédského…

U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie

V právní kanceláři MSB Legal, která zastupuje…

 

Štítky Mercedes-Benz Testy

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 915
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5008
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1875
d) rozvor (mm): 3200
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6 – Kočár pro šest







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana

Nová generace Mercedesu Viano se bude jmenovat třída V.…

Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R

Mercedes-Benz upravil platformu nové generace modelů Vito…

 



 
Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Dnes 12:56

Americká značka Ford evropskému trhu nadále věří, přestože to v posledních letech mohlo vypadat jinak. Jednoho tradičního modelu se ale patrně zbaví.




Blesk.cz

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se proto s oběťmi

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se…

Papež František se v úterý v Chile setkal s oběťmi sexuálního zneužívání, kterého se v minulosti dopustili…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově odhlašovali z mítinku

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově…

Ruská atletická federace začala prověřovat podezřelé množství odhlášených účastníků halového mítinku v Irkutsku…

 

Reflex.cz

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o polovinu. Nová revoluční technologie ho ale brzy vzkřísí

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o…

Cena bitcoinu spadla za posledních šest týdnů skoro o polovinu. Z téměř 20 tisíc dolarů na méně než 11 tisíc. Po…

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země. Letos musí splatit obří dluh, hlavně kvůli Sobotkově vládě

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země.…

Stát musí letos od ledna do prosince vrátit věřitelům přes 300 miliard korun, tedy takřka o třetinu více peněz…