Test Auto.cz

Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6 – Kočár pro šest

19.11. 2012
Verdikt
 

Otestovali jsme Mercedes-Benz Viano s vrcholným šestiválcovým dieselem. Zejména nás zajímalo, jak na tom bude jeho 165 kW se spotřebou.

Pokud chcete převážet pasažéry či rodinu v komfortu, máte mnoho možností. Na trhu je velmi pestrá nabídka pohodlných a stylových dopravních prostředků, od limuzín až po velká SUV. Pokud ale potřebujete míst více než pět, situace se začíná komplikovat.

Na silnicích vídáme nespočet Transitů, Traficů či Transporterů, kteří dokáží přepravit jak cestující, tak náklad spolehlivě a díky odpovídajícímu zavazadlovému prostoru i se vším potřebným. Existují většinou i luxusnější mutace, které přinášejí například širší paletu základní i příplatkové výbavy nebo civilnější provedení interiéru.

Pokud však chcete převážet víc lidí v opravdové prémiové značce (a na světě existuje nespočet organizací, kde samotná image fotily hraje svou významnou roli), nebo zkrátka vaše rodina prostě „musí“ mít to nejlepší, volba je víceméně jasná: Viano.

Viano je král

V našem případě jde rovnou o takový malý multimanažerský dostavník: šestiválcový diesel v nejvyšší výbavě Avantgarde. Konkrétněji je to varianta s rozvorem 3.200 milimetrů o celkové délce 5.008 milimetrů a šesti samostatnými sedadly v interiéru. Sedadla jsou čalouněna béžovou kůží, jsou posuvná i vyjímatelná a mezi nimi najdeme taktéž posuvný stoleček.

obrázek [600 x 391]  

Ačkoliv jsou sedadla spíše tužší, cestuje se v nich pohodlně a to zejména zásluhou velké výšky hrany sedáku nad zemí. Zde jsme naměřili 42 centimetrů, což znamená, že pohodlně opřená stehna budou mít na dlouhých sedácích i vyšší pasažéři. Polohovatelné opěrky hlav i loketní opěrky pro každé sedadlo jen dotvářejí celkově velmi vysoký standard cestování. Nechybí alespoň základní odkládací prostory, čalounění zadních dveří i boků interiéru kůží jen dokresluje příjemnou atmosféru.

Sedadla přední nabídnou výrazněji tvarované bočnice a pocitově i měkčí a celkově uvolněnější posaz. Z vozu jsme nevystupovali unavení ani po dlouhé cestě. Za příplatek jsou přední sedadla elektricky polohovatelná, zajímavější je ale fakt, že elektricky otevírány mohou být boční posuvné dveře a to nezávisle na sobě. Pokud usoudíte, že se vám nechce investovat zhruba 49 tisíc korun do elektrického ovládání obou dveří, můžete si takto vybavit pouze jednu stranu. Když už jsme u příplatků, rozhodně doporučíme parkovacího asistenta s kamerou (17 tisíc) či skvělé nezávislé topení (29 tisíc).

Z pohledu řidiče je interiér Viana někde na půli cesty k opravdové prémii. I přes snahu odlišit jej od pracovních verzí zde jistá strohost a účelnost zůstává, úplně prémiová není ani grafika monochromatického displeje mezi dobře čitelnými ukazateli. To je však už spíše věcí vkusu.

Komfort jízdy je na vysoké úrovni, podvozek byl na sedmnáctipalcových kolech jistý, boční náklony zůstávají zcela v intencích třídy a dobré je i filtrování nerovností. K jistému zavlnění zde (zvlášť v případě šikmých spár), na rozdíl od osobních automobilů, v určité míře docházet zkrátka musí. Na standardních letních devatenáctkách bude jízda městem zřejmě znatelně méně komfortní.

obrázek [600 x 341]  

Šest válců, šest míst

Třílitrový šestiválcový diesel je, ruku v ruce s šestiválcovým benzinovým agregátem o objemu o půl litru větším, špičkou nabídky. Pouze s ním zrychlí Viano z klidu na 100 km/h za méně než deset sekund (9,1 s), benzinový šestiválec o výkonu 190 kW má zase udávanou vyšší maximální rychlost (217 vs. 201 km/h). Z pohledu běžného uživatele, který hledá velmi dobrou dynamiku a záleží mu i na spotřeba, však diesel patrně bude vždy lepší volbou. Zvlášť v případě, kdy je benzinový šestiválec dražší o zhruba 40 tisíc korun.

Nejsilnější diesel v nabídce dosahuje při stokilometrové rychlosti vyšších otáček než je tomu u dříve testovaného modelu se čtyřválcovým agregátem 2,2 CDI (120 kW). Konkrétně jsme odečetli rovné dva tisíce otáček, u 2,2 CDI šlo o 1.950 min-1. A to i přes významný nárůst špičkového točivého momentu z 360 na 440 Nm. Vysvětlení leží mezi zadními koly a motorem: zatímco čtyřválcové Viano jsme testovali se šestistupňovou manuální převodovkou, šestiválcové verze jsou „povinně“ vybaveny pětistupňovým automatem.

Ten pracuje plynule a spolehlivě, v tomto ohledu na sto procent splňuje požadavky na určený typ vozu, avšak mohl by svým zpřevodováním dělat vznětovému šestiválci problémy na poli spotřeby. Alespoň to jsme si před testem mysleli.

Realita je však zcela odlišná. Celková výše spotřeby se samozřejmě pohybuje o něco výš než v případě slabšího čtyřválce, u něj jsme se při klidné jízdě byli schopni držet osmilitrové hranice, zatímco u motoru CDI 3.0 jde o litrů devět. V případě dynamické jízdy s častým předjížděním se spotřeba rychle vyšvihne nad desítku a pokud jde o náročnější terén, můžete na konci výletu počítat i se spotřebou dvanáctilitrovou. To však vzhledem k velikosti a síle vozu lze stále považovat za číslo poměrně rozumné. Ustálená stokilometrová rychlost však vyústila v odběr 7,3 litrů paliva na sto kilometrů: pro srovnání, u CDI 2,2 to bylo jen o necelý litr méně!

TEST: Mercedes-Benz Viano 4Matic - do hor pohodlně v sedmi

Celková diference tak v tomto případě vyznívá jednoznačně ve prospěch kultivovaného šestiválce, stále totiž nesmíme zapomenout na přítomnost automatické převodovky.

obrázek [600 x 376]  

Samotný průběh výkonu je přesně takový, jaký se dá očekávat. Přibližně kolem 1.400 otáček se motor nadechne (to již je k dispozici celých 440 Nm) a nabídne velkou porci výkonu. Ten neuvadá ani za třemi tisíci, výraznější ústup ze slávy přichází až o zhruba pět set otáček výš. Točit motor k otáčkám maximálního výkonu (3.800 min-1) nemá moc smysl, o to spíš je zbytečné nechat ručičku přiblížit červenému poli začínajícímu na 4.200 otáčkách.

Utlumení motoru je na dobré úrovni, byť při vyšších otáčkách o něm v kabině budete vědět. To je však asi jediný argument pro benzinový šestiválec, který v tom případě nabídne o poznání kulturnější zvukový doprovod.

Závěr

Obavy z vysoké spotřeby se naštěstí nepotvrdily, i šestiválcové srdce umí jezdit úsporně. Jeho o něco vyšší hmotnost je sice na předku znát, vzhledem k určení auta to však příliš nevadí. Co by však případným zájemcům vadit mohlo je nemožnost objednání pohonu všech čtyř kol. Ten je totiž k dispozici pouze pro čtyřválcové motory.

Mercedes-Benz Viano: přehled všech informací a testů

První cena vozu931.200 Kč (Viano 2.0 CDI (100 kW), Trend K)
První cena vozu s testovanou motorizací1.087.200 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Trend K)
Základní cena testovaného vozu1.428.600 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Avantgarde L)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.798.067 Kč (Viano 3.0 CDI (165 kW), Avantgarde L)

Plusy

  • Prostor pro 6 cestujících
  • Tuhá karoserie
  • Pohodlné nastupování
  • Komfort jízdy
  • Silný motor
  • Dobrá spotřeba

Minusy

  • Obtížná manipulace s těžkými sedadly (při vyndavání)
  • Nemožnost objednat manuál
  • Nemožnost objednat pohon 4x4
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6

Cena v základní výbavě: 1 428 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 798 067 Kč

Základní výbava:ESP (včetně BAS+ABS+ASR+EBV), odpružení sportovní, odpružení vzduchové nastavitelné, volant multifunkční s palubním počítačem s možností nastavení výšky a sklonu, zásuvka 12 V vzadu v prostoru pro cestující, el. příslušenství 12 V / starter 12 V, anténa na čelním skle, ostřikovače světlometů, zpětná zrcátka vyhřívaná a el.seř. s blikačem, dekor kořenový ořech černý, převodovka automatická 5 stupňová, sedadlo spolujezdce vyhřívané, sedadlo řidiče vyhřívané, klimatizace "Thermotronic" plně automatická, klimatizace do prostoru pro cestující, varovné zaříz.bezp.pásů pro sedadlo řid.a spol., filtr pevných částic, osvětlení nástupního schůdku, střešní jednotka s dvěma čtecími světly, adaptivní brzdová světla, světlomety Bi-Xenonové s odbočovacím světlem, LED pro denní svícení, světla s regulací sklonu, mlhovky, airbag spolujezdce + předpínače bezp. pásů, airbag-Thorax pro sedadla řidiče a spolujezdce, airbag řidiče + napínače pásů, elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu, integrovaný servisní paket, sportovní pedály, Determální prosklení tmavé (černé sklo), linguatronic (hlasové ovl.telefonu),němčina, světelný a dešťový senzor zrcátka vnější, automaticky naklápěcí. parktronic - parkovací systém (PTS), stolek vzadu sklopný posuvný atd.

Výbava testovaného vozu:Volant a řadící páka v kůži se dřevem (+18.270,-), sound system (+21.227,-), Comand APS s měničem (+109.793,-), nezávislé topení (+28.968,-), paket Activity (+58.886,-), paket Life (+14.603,-), sedadlo řidiče elektricky nastavitelné (+33.043), sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné (+33.043), elektricky ovládané pravé zadní dveře (+24.485), elektricky ovládané levé zadní dveře (+24.485), aj.

Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější

Novou nabídkovou cenu na odkup akcií Fortuny, kterou její…

Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

 

Štítky Mercedes-Benz Testy

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 915
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5008
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1875
d) rozvor (mm): 3200
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 V6 – Kočár pro šest







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana

Nová generace Mercedesu Viano se bude jmenovat třída V.…

Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R

Mercedes-Benz upravil platformu nové generace modelů Vito…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…