Nejlevnější elektromobily a dostupná SUV. Do Česka míří značka založená giganty
Na úspěch MG se letos pokusí navázat další čínská značka spadající pod stejný koncern. Wuling je na domácím trhu výrazně populárnější než původně britská značka, v Evropě bude štěstí zkoušet poprvé a za distribuci je zodpovědná česká firma.
V Česku se letos začíná prodávat spousta nových značek převážně z Číny. Nově oznámila příchod další. V záplavě příchozích se chce odlišit nízkou cenou a také silným vlastníkem. Wuling totiž spadá do společného podniku SAIC-GM-Wuling, tedy toho SAIC, který je v Česku známý díky značkám MG a Maxus, a největšího amerického automobilového koncernu General Motors.
Založen byl v roce 2002 a značku Wuling si převzal od třetího z vlastníků. Samotná původní automobilka Wuling je ještě o 20 let starší a věnuje se produkci malých dodávek, které jsou v Číně nesmírně populární. Název Wuling mimochodem znamená pět diamantů, což je zjevně narážka na Mitsubishi, které se v Číně jmenuje Sanling (tři diamanty), podobné je i logo.
I novější společný podnik Wuling se od počátku věnoval převážně dodávkám, rychle je ale doplnil o levná MPV. Ta byla nějakou dobu dokonce nejprodávanějšími vozy Číny. Později je doplnily také sedany, pick-upy a SUV. V roce 2020 Wuling uvedl malinký městský elektromobil Hongguang Mini EV, který se rychle stal nejprodávanějším elektromobilem Číny a chvíli i světa. Dnes má Wuling v rozsáhlé nabídce vedle spalovacích aut také minimálně deset elektromobilů, několik klasických hybridů a také PHEV, a minulý rok byl pátou nejprodávanější značkou Číny.
Právě PHEV a elektromobily budou základem nabídky v České republice. Od 1. července má Wuling oficiální evropské zastoupení u společnosti EV Car Powertrain v Zastávce u Brna. Firma dosud prodávala dva modely Wulingu pod exportní značkou Lojo, nově ale přejde na původní označení. Vozy Wuling bude jako oficiální importér dodávat dealerům do celé Evropské unie.
Už dnes se dá na webu MiniEV najít dvojice elektromobilů. Zmíněný Hongguang Mini EV, který začíná na ceně 369.000 Kč. Necelé tři metry dlouhý čtyřmístný vůz má vzadu uložený elektromotor s výkonem 20 kW a baterii o kapacitě 13,2 kWh. Na výběr je ale i větší se 16,4 kWh, se kterou je auto o 20.000 Kč dražší. Podle tiskové zprávy se pod značkou Wuling bude elektrický prcek u nás prodávat za cenu startující na 299.000 Kč s DPH, i když ve verzi před faceliftem.
Novinkou je Wuling Bingo, který délkou 3.950 mm odpovídá zhruba první fabii, nabídne ale spoustu místa na zadních sedačkách a velký kufr. V Česku je zatím dostupný ve třech variantách se základní cenou 419.000 Kč. Za tu je bingo se 30 kW motorem a baterií s kapacitou 17,3 kWh, vystačit si ale musí jen s AC nabíjením. Za 489.000 Kč má motor s 50 kW a baterii s kapacitou 31,9 kWh, která už umí i DC nabíjení. Za 549.000 Kč je vrcholná varianta slibující dojezd 410 km, se stejným elektromotorem, ale kapacitou akumulátoru 37,9 kWh.
Doplní je středně velké SUV Starlight S, které by mělo přijít koncem roku. To se objeví ve variantách s elektrickým pohonem nebo jako plug-in hybrid. První varianta má vepředu 150 kW elektromotor a LFP baterii o kapacitě 60 kWh. Hybrid má pod kapotou atmosférickou patnáctistovku, doplněnou o 78 kW elektromotor a 20,5 kWh LFP baterií. Hybridní varianta by v Česku měla začínat na ceně asi 659.000 Kč včetně DPH.

Tisková zpráva zmiňuje další modely vhodné pro EU, kterých se zde zřejmě dočkáme. Ještě menší než Mini EV je Nano EV, dlouhé jen 2,5 metru, s baterií o kapacitě 24 kWh a 29 kW elektromotorem. Zajímavé je více než pětimetrové elektrické MPV Zhengcheng EV se 100 kW elektromotorem a osmi sedačkami. Krom osobní verze by se mohla objevit i užitková. A plánují se i další SUV, kterých má dnes Wuling šest, včetně dvou SUV variant elektromobilu Bingo. Krom Wulingu pod stejný společný podnik spadá také značka Baojun, jejíž modely by se u nás mohly eventuálně také prodávat.
Od druhé poloviny roku 2025 chce mít zastoupení v Česku centrální sklad vozidel pro EU a také sklad náhradních dílů s denní distribucí. Zřízeno bude i technické a školící centrum pro dealery a servisy. Samotná dealerská a servisní síť však zatím připravená není, a společnost EV Car Powertrain teď hledá vhodné partnery v Česku i zahraničí.
Vozy Wuling a Baojun již na zahraniční trhy zamířily. Díky spojení s GM se na mnohých trzích objevují pod logy Chevroletu, což platí například pro Baojun Yep Plus, prodávaný jako Chevrolet Spark. Na některých trzích si ale vozy Wuling a Baojun za svá přijala loga MG, což platí třeba pro Indii.
Zdroj: EV Car Powetrain, zdroj foto: Wuling, zdroj videa: Wuling