Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Multivan PanAmericana – Stylovka, nebo užitkáč?

David Bureš
Diskuze (43)
Řadu T6 od Volkswagenu rozšiřuje Multivan PanAmericana, oplastovaná osobní dodávka s pohonem všech kol, kterou ocení všichni cestovatelé.


Design, interiér


Šestá generace Volkswagenu série T se od příchodu na trh v roce 2015 postupně rozšiřuje. Vedle užitkového Transporteru, osobního Multivanu, „užitkově-osobního“ Caravelle či obytné Californie je nejnovějším zástupcem řady T6 model Multivan PanAmericana. K čemu slouží? A jak jezdí?

Volkswagen Multivan PanAmericana se ve formě konceptu poprvé představil už na podzim roku 2015, aby o půl roku později v Ženevě debutovala sériová verze. Automobil svým charakterem navázal na dva stejnojmenné předchůdce, PanAmericana byla poprvé nabídnuta ve čtvrté generaci řady T. Kombinace prostorné kabiny a oplastované karoserie se zvýšeným podvozkem je ideální pro dálkové cestování napříč kontinenty nebo pro převážení mnoha osob v horách. Na českém trhu se podle původního záměru prodávat neměl, o rok později je ale všechno jinak a Multivan PanAmericana je nabízen také u nás.

Nutno však podotknout, že s velice omezenou nabídkou. Jestliže v sousedním Německu čítá nabídka pět motorů s možností výběru mezi manuálem a automatem, pohonem předních kol a čtyřkolkou, v Česku je k dispozici pouze vrcholná motorizace v podobě bi-turbodieselu 2.0 TDI (150 kW) v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Jestliže tak v alpských zemích jde o zajímavé auto do hor, v Česku jde hlavně o stylovku.

Šmrncovní praktik

A Multivan ve verzi PanAmericana za stylové auto považovat jde. Navrhnout krabici tak, aby se líbila, je těžká práce, designérům užitkových vozů se to ale v posledních letech docela daří. Platí to i pro Multivan, který už je ve výchozí verzi na poměry užitkových vozů vcelku pěkným vozem. U PanAmericany pak strohé a přísně účelné linie oživují plastové kryty bočních prahů, které jsou zároveň praktické – chrání karoserii před poškozením. Pečlivě chráněné jsou také nárazníky nebo spodek automobilu.

Jestliže výchozí model je nabízen ve dvou délkách, s rozvorem dlouhým 3.000 mm a 3.400 mm, varianta PanAmericana je dostupná výhradně v kratší verzi. I tak se však dovnitř vejde až sedm dobrodruhů, případně až 5.800 litrů zavazadel. Dvě sedadla vpředu doplňují dvě křesla uprostřed a třímístná lavice vzadu. Obě řady poskytují dostatek komfortu, byť v druhé řadě se musíte smířit s kratšími sedáky. Zase tu jsou ale šikovné područky.

vw testy dodavky vw testy dodavky  

Tato kombinace znamená parádní variabilitu a díky úzké „chodbičce“ možnost přejít od předních sedadel až vzad. Všechny tři řady jsou vybavené polohovatelným opěradlem a jsou posuvné v podélném směru, díky kolejnicím v podlaze je můžete posouvat, jak je libo, od předních sedadel až skoro k víku kufru. Dvojici prostředních samostatných křesel je dokonce možné otočit, zatímco zadní lavici lze sklopit pro lůžkovou úpravu, což v případě sklopení i druhé řady vytvoří už solidní prostor.

Výhodou je též zcela rovná podlaha usnadňující převoz zavazadel i pohyb v kabině. V našem případě byla dokonce ze strukturovaného hliníkového plechu (+9.329 Kč), což usnadňuje péči o ní. Dovnitř můžete klidně i v zabahněných bagančatech, aniž byste se museli starat o vysávání nějakého koberce. A pokud si nepřiobjednáte levé posuvné dveře, můžete mít v jejich místě praktický výklopný stoleček.

Jen o benefitech to ale není, přestože PanAmericana nabízí obří vnitřní prostor, rychle si všimnete, že při hrátkách se sedadly musíte být opatrní. Cestující se sice mohou i ve třetí řadě cítit jako v limuzíně, jenže v takovém případě najednou nemáte kam dát zavazadla. Při posunu zadní lavice zcela vzad je zavazadlový prostor najednou dlouhý (tedy spíše krátký) jen 40 centimetrů. A když začnete posouvat sedadla zase vpřed, najednou zjistíte, že toho místa před koleny by mohlo být více. V prodlouženém Multivanu je místa zkrátka mnohem více, stále ale na tom budete lépe než v mnoha MPV. Z hlediska příčného prostoru je ale všechno v pořádku, v prostoru pro cestující je dokonce kabina širší než zcela vpředu, kde příčný prostor zužují masivní dveře s loketní opěrkou.

Jako v osobním autě

Svým charakterem ale běžná velkoprostorová auta PanAmericana klidně připomíná. Nebýt vysokého, „dodávkového“ posazu za silně sklopeným volantem a sedadla připomínajícího spíš křeslo než sedačku, cítíte se jako v osobním autě. Stačí se porozhlédnout po interiéru a uvidíte dobře známé prvky z osobních Volkswagenů. Ať už volant s věncem z jemné kůže, navigační systém nebo jednotlivé ovladače.

Vše je dobře zpracováno, když si uvědomíte, že vlastně sedíte v dodávce, působí některé materiály až luxusně. V našem případě dokonce byly sedačky čalouněny jemnou Nappa kůží v elegantním dvoubarevném provedení. K dispozici je rovněž bohatá výbava, která je též na úrovni osobních vozů – třeba parkovací kamera nebo sledování mrtvých úhlů, což jsou prvky, které se při jízdě s tak obřím vozem hodí.

Potěší i množství odkládacích prostorů, které najdete po celé kabině. Obligátní kapsy ve dveřích doplňuje v místě pod volicí pákou obří výklopná přihrádka na lahev o objemu 1,5 litru nebo přihrádka na vrchu palubní desky. K některým odkládacím prostorům ale máme své výhrady. Výsuvný držák na nápoje ve středovém panelu omezuje levé koleno spolujezdce, zatímco schránky před ním nejsou zrovna rozměrné. Součástí zadní lavice pak sice mohou být praktické plastové šuplíky, za ty se ale musí připlácet.


Jestliže se pak s PanAmericanou rozhodnete vyrazit do dalekých končin, jako suvenýr si snad můžete přivézt i slůně. Díky posuvné lavici se do kufru vejde a díky rozměrným dveřím ho dovnitř klidně naložíte. Místa je tam dost, na šířku mezi podběhy má kufr 121 centimetrů. A když se spokojíte jen s prostorem vymezeným roletkou, stále můžete počítat s prostorem vysokým 69 cm.

A díky nízké nákladové hraně 59 cm nad silnicí nebudete náklad zvedat tak vysoko. Jen nesmíte zaparkovat blízko jinému autu nebo zdi. Rozměrné víko není jen výhodou, při jeho otevírání potřebujete dostatek volného prostoru. A při zavírání také hodně síly, tedy pokud si nepřiplatíte za elektrické ovládání (+19.214 Kč), které se v tomto případě opravdu hodí.

Motor, jízdní vlastnosti


Nic ho neutahá

K dobrodruhovi jako PanAmericana se hodí silný motor a přesně takové ústrojí vůz nabízí. V Německu sice můžete objednávat i slabší turbodiesely s 84 kW nebo 110 kW, případně s přeplňovaným benzinovým 2.0 TSI se 110 kW a 150 kW, na českém trhu je ale dostupné výhradně vrcholné 2.0 TDI, které díky dvojici turbodmychadel nabízí výkon 150 kW a točivý moment 450 N.m, dostupný v širokém pásmu od 1400 do 2400 otáček.

A přesně takový motor k tomuto automobilu sedí jak Emil Holub k Africe. Sil má na rozdávání, ať už jedete s prázdným vozidlem, nebo naplněným dobrodruhy a jejich exotickými suvenýry. Stačí ho držet mezi nějakými 2000 až 4000 otáčkami, kdy má nejvíce elánu. Spadněte pod 1600 otáček a rázem je takřka mrtvý, zatímco nad 4000 otáčkami už postupně uvadá. S PanAmericanou každopádně můžete pospíchat i po německé dálnici a ani levý pruh nebudete nijak zdržovat.

vw testy dodavky vw testy dodavky  

Oproti Caravelle je jednotka lépe odhlučněná, během jízdy dá o sobě vědět jen při vytáčení. Ale než se zahřeje, ozve se dieselovým klapotem, zatímco nad volnoběhem typicky duní.

S ohledem na kategorii auta se nám líbilo i spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Při rozjezdech sice občas lehce cukne, jinak ale řadí naprosto hladce, řidič změnu převodu pozná jen podle změny otáček. Za příplatek 2.744 korun je možné řadit i páčkami pod volantem, této možnosti bychom se ale klidně vzdali. Dvouspojka si raději řadí sama a na manuální pokyn páčkou nereaguje příliš hbitě.

Spotřeba se při týdenním cestování blížila k 11 litrům, v tomto ohledu je kombinace silného motoru, automatu, pohonu všech kol a aerodynamiky uhlazené krabice patrná. Ve srovnání s nedávno testovanou Caravellou se stejným motorem, avšak s manuálem a bez pohonu všech kol, je to asi o litr více. Na dálnici jsme jezdili za 10,5 l/100 km, městský provoz znamenal 12 l/100 km. Sedmdesátilitrová palivová nádrž každopádně poskytuje solidní dojezd, komu by však nestačil, může si ji za příplatek 1.958 korun zvětšit o dalších 10 litrů. Nádrž na kapalinu AdBlue má 13 litrů.

Komfort s výhradami

Jestliže na dnešní osobní dodávky nejste zvyklí, překvapí vás PanAmericana nabízeným komfortem. Na dálnici je přiměřeně tichá, slušný je též nabízený komfort. Původ užitkového auta ale přesto nezapře, zvlášť na větších nerovnostech se od 18palcových kol ozývají hlučné rány, které u typického osobáku uslyšíte jen málokdy. Ještě horší je to na sérii příčných nerovností, na kterých se prázdná PanAmericana rozvibruje. Stačí ji ale zatížit a hned je to lepší, což je v této kategorii naprosto běžné.

Jízda je houpavá, kvůli zvýšenému podvozku se automobil v oblouku notně naklání. V zatáčkách si navíc s volantem hodně „máknete,“ kvůli dlouhému převodu řízení občas hrozí, že si ukroutíte ruce. Jestli si ale na tento charakter zvyknete, hned si uvědomíte, že s ohledem na vnější rozměry je PanAmericana nečekaně obratná. To ale platí už pro výchozí Multivan...

K cestovatelskému vozidlu vedle silného motoru patří i pohon všech kol a ten na našem trhu PanAmericana nabízí standardně. Jedná se o dobře známé řešení s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, posílající sílu motoru na obě nápravy podle aktuální potřeby. V základním režimu je pro snížení spotřeby poháněna přední náprava, v zlomku sekundy se ale bez znatelného zásahu v případě potřeby připojí i ta zadní. Komu by ani to nestačilo a chtěl by více jistoty na nezpevněném povrchu, může si PanAmericanu stejně jako výchozí Multivan dovybavit za 24.678 Kč mechanickou uzávěrkou diferenciálu.

vw testy dodavky vw testy dodavky  

PanAmericana je tak skutečně připravena i na větší nesnáze, které vás na cestě za dobrodružstvím mohou potkat. Vedle plastové ochrany spodní části karoserie má navíc oproti výchozímu autu zvýšený podvozek o 20 mm, který znamená zvýšení světlosti na 211 mm. Komu by ale stačil terénní vzhled, může zvolit standardní podvozek základního Multivanu. Přestože PanAmericana je na tom lépe než výchozí dodávka, stále to není žádný terénní borec, přední nájezdový úhel s hodnotou 19,8°, přechodový úhel 14,5° či zadní nájezdový úhel 16,5° na terénní auta nestačí. Polní cesty nebo šotolinové cestičky ale zvládne s přehledem.

Závěr


Závěr

Volkswagen sice už v rámci řady T6 nabízí cestovatelům obytný model California, nyní je tu ale ještě Multivan PanAmericana, který se s lépe chráněnou karoserií a vyšší světlou výškou na jízdu do dalekých končin cestou necestou hodí snad ještě lépe. Jen se musíte udržet v mezích alespoň nějakých cest, do úplně divočiny a terénu se terénní vozidla hodí přece jen lépe.

Pro dnešní Holuby, Hanzelky nebo Zikmundy ale takové cestování nebude vůbec levné, cenovka totiž odpovídá spíše stylovkám než účelným cestovatelským vozům. Vždyť testovaný exemplář přišel na 1,86 milionu korun, a to nebyl „převybaven,“ jak to u novinářských aut bývá zvykem. Ani základní cena není nejnižší, 1,39 milionu korun je dost, a to přestože výchozí výbava není úplně špatná, zahrnuje třízónovou klimatizaci s antialergenním filtrem, mlhovky, rádio s handsfree nebo materiály na úrovni osobních aut.

Jestliže se ale se závratnou cenovkou smíříte, nabídne vám Multivan PanAmericana vedle silného motoru také komfort i výbavu na úrovni osobních aut. Potěší rovněž velký vnitřní prostor nebo variabilita kabina. Avšak pozor, ta není bez chyb. S rozměrnou zadní lavicí si musíte pohrát, abyste našli ideální kompromis mezi dostatkem místa pro posádku i pro zavazadla. PanAmericana totiž používá výhradně třímetrový rozvor, který proti prodlouženému Multivanu s 3,4metrovým rozvorem, přece jen nějaké omezení znamená. Jestliže ale pojedete na druhý konec světa třeba ve čtyřech, nabídne vám obří prostor pro posádku i všechny nezbytnosti.

A věřte, že s PanAmericanou bych na druhý konec světa klidně jel. Se silným motorem, dobře chráněnou karoserií a pohonem všech kol, je to ideální auto pro cestovatele... Jestli se ale do divočiny s takovým autem nechystáte, bohatě si vystačíte s běžným Multivanem.

vw testy dodavky vw testy dodavky  

Nejlevnější verze modelu776.520 Kč (2.0 TDI/62 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem1.590.034 Kč (2.0 TDI/150 kW DSG 4Motion Comfortline – krátký rozvor)
Testovaný vůz bez příplatků1.387.390 Kč (2.0 TDI/150 kW DSG 4Motion PanAmericana)
Testovaný vůz s výbavou1.859.213 Kč (2.0 TDI/150 kW DSG 4Motion PanAmericana)

Plusy

  • Velice silný motor
  • Obří prostor v prvních dvou řadách
  • Variabilní kabina
  • Snadný přístup do zavazadelníku
  • Pohodlné sedačky
  • Výbava na úrovni osobních aut

Minusy

  • Omezený prostor v třetí řadě
  • Vyšší cena
  • Rázy od kol na nerovnostech

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (43)
VW Multivan PanAmericana
Cena základní sestavy 1 387 390 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů v prostoru řidiče, rádio s pětipalcovým dotykovým displejem, šesti reproduktory a bluetooth handsfree, asistent rozjezdu do kopce, denní svícení, mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, zatmavená skla v prostoru pro cestující, elektrické ovládání předních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, koncová diodová světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, třízónová automatická klimatizace, multifunkční volant s koženým věncem, 17palcová kola z lehkých slitin, rezervní kolo, dvě otočná, posuvná sedadla v druhé řadě + trojmístná lavice v třetí řadě, boční posuvné dveře vpravo, prosklené výklopné zadní dveře. Kč
Cena testované sestavy 1 859 213 Kč
Výbava testované sestavy 18palcová kola z lehkých slitin Palmerston + lepicí sada (+21.092,-), Side Assist – upozornění na vozidla v mrtvém úhlu (+20.178,-), 3 plastové šuplíky pod trojlavicí (+1.698,-), bezpečnostní šrouby proti odcizení (+1.320,-), boční a hlavové airbagy v prostoru pro cestující (+13.401,-), boční posuvné dveře vlevo (+17.238,-), adaptivní tempomat (+19.578), dvoubarevné čalounění z Nappa kůže (+94.140,-), hliníková podlaha (+9.329,-), diodové světlomety vpředu (+39.110,-), multifunkční ukazatel Premium (+7.331,-), navigace Discover Media Plus (+48.625,-), mechanická uzávěrka diferenciálu (+24.678,-), offroad asistent pro sjezd z kopce (+2.595,-), paket Světla a výhled – světelný a dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+8.068,-), parkovací senzory vpředu a vzadu + zpětná kamera (+25.143,-), sportovní multifunkční volant s řadicími páčkami (+2.744,-), tažné zařízení odnímatelné, uzamykatelné (+24.717,-), vodní přídavné topení (+29.737,-),vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce (+11.217,-), zadní výklopné dveře elektricky ovládané (+19.214,-), servodovírání levých bočních posuvných dveří (+3.907,-), servodovírání pravých bočních posuvných dveří (+4.297,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 6.1 / 6.8
Emise CO2: 178
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2350 / 730
Rozměr pneu: 255/45 R18
VW Multivan PanAmericana
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 1450
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1625
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 8. 2018 22:12
dodávka
Transporter je ta nejlepší dodávka všech dob, já to říkám pořád. Jsem její hrdý majitel už přes rok, koupil jsem si ji na [odkaz] a musím říct, že to byl ten nejlepší krok, co jsem mohl udělat. Tak praktický vůz jsem totiž ještě nikdy neměl.
24. 7. 2018 15:19
Re: I cez fakt
Osobně se mi Volkswagen Multivan panamericana moc líbí a už delší dobu uvažuji nad jeho koupí. Teď jezdím v dodávce od Renaultu, kterou jsme kupovali před pár lety od [odkaz] a sám už cítím, že by to chtělo nějakou změnu ;-)
15. 6. 2017 16:13
Re: Mnichov uvažuje o zákazu jízdy dieselových aut
jj
Podle současných právních předpisů nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři... [odkaz] [odkaz] [odkaz]
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
8. 6. 2017 22:02
Re: Hele dodávka pro zelináře
Máš s tým aj nejakú skúsenosť, alebo ?
Avatar - white label
8. 6. 2017 17:45
Re: Hele dodávka pro zelináře
Van je co, když ne dodávka??? Viz _MT_
[odkaz]