Test Auto.cz

Dacia Sandero 0.9 TCe – Tři stačí, když turbo tlačí

4.2. 2013
Verdikt
 

Přeplňovaný tříválec se dostává do módy. Nissan ho už používá, Ford díky němu vyhrál anketu Motor roku 2012 a pracují na něm i Hyundai nebo BMW. No a vy jej můžete mít v levňoučké Dacii.

Naftová Dacia je trochu jako uklízečka v drahém kostýmku...nevím, co si o ní myslet. Na jednu stranu dieselový Stepway na třídní poměry skvěle jezdil, na stranu druhou levně postavené auto, jehož cenovka se blíží hranici 300 tisíc Kč, už vzbuzuje oprávněnou pozornost. Opravdu je to tak skvělá koupě?

Ten, kdo toho opravdu hodně najezdí (a chce z nějakého důvodu velmi levný vůz) si naftu lehce obhájí, nicméně z nějakého nepochopitelného důvodu se v poslední době rozmáhá móda turbodieselů i pro občasné řidiče. Jistě, ono to tak krásně „táhne odspodu“ a i ten milý pan prodejce říkal, že moderním dieselům krátké cesty nevadí. Hloupost. Jen z vás mají víc peněz a to jak při prodeji, tak i následně ze servisu.

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi – Novodobý Favorit

Jak to bude s malými turbobenziny však zatím nikdo neví. Automobilky se dušují, že svých 200 tisíc si odkroutí bez problémů, jenomže obecná zkušenost nám zatím chybí. Proto ještě než se zaměříme pod kapotu tohoto Sandera, řeknu vám svůj osobní tip: Když už levnou Dacii, tak s atmosférickou dvanáctistovkou (55 kW). Není to nikterak vynikající motor a předjíždění s ním bude zkouška nervů, jenomže při nákupu ušetříte nezanedbatelných 30 tisíc. Taky ho lehko opravíte a co je důležité, bude fungovat prostě pořád. A když ne, tak to spraví kamarád v garáži za lahev něčeho kvalitnějšího.

obrázek [600 x 428]  

0,9 TCe

Přeplňovaný tříválec známe už z Clia, ve kterém má naprosto stejný výkon, točivý moment a i zde se pojí s pětistupňovou manuální převodovkou. Z uživatelského hlediska však přesto existují jemné rozdíly.

Samozřejmě pomíjím neporovnatelně atraktivnější a jistě i bezpečnější „obal“ Renaultu, do kterého je devítistovka zabalena. Dacia je však o zhruba metrák lehčí než Clio, což s sebou nese znatelné zlepšení jízdní dynamiky. V tomto ohledu těží také z nepatrně lehčích převodů, než má Clio. Z klidu na stovku to Sandero zvládne za 11,1 sekundy, což je o 1,1 sekundy rychleji než v případě Renaultu. Ten má však výhodu aerodynamičtější karoserie, takže na maximální rychlost to Sanderu vrací (182 vs. 175 km/h). To je však jen malá útěcha, v reálném světě je na tom zkrátka vždy lépe Sandero.

Dacia Sandero Stepway 1,6 – Dobrodružství jako životní standard

Renault však není těžší jen tak bezdůvodně. Jedním z důvodů je solidnější stavba a bohatší obložení kabiny tlumícími materiály, což se odráží v nižší hlučnosti na palubě. To Sandero je pocitově mnohem více tenkostěnné a (nejen) zvuk motoru k posádce doléhá s mnohem větší intenzitou. Zrovna v případě 0,9 TCe to naštěstí tolik nevadí, protože jeho projev není nikterak tragický. Při dlouhých cestách po dálnici se vyšší hladina hluku v interiéru projeví vyšší únavou cestujících, protože na pětku točí motor ve 100 km/h kousek pod 2.700 otáček.

obrázek [600 x 373]  

Spotřeba paliva se drží v obvyklých mezích, tedy při městském provozu se pohybuje mezi šesti a sedmi litry Naturalu, při klidné jízdě po okreskách klesá k pěti litrům a dlouhodobě jsme během testu jezdili za šest. Ano, zázraky slibované v letáčku se nedějí, ale to už nás (po zkušenostech s ostatními downsizovanými motory) už nemůže rozhodit.

Pro klidnou jízdu není nutné vytáčet motor nad tři tisíce otáček, ostatně k tomu vás bude nabádat i indikátor „ekologického“ řazení. Už ve dvou tisících má tříválec dostatek výkonu (a turbodmychadlo už dodává potřebný tlak) pro klidnou jízdu, pod tuto hranicí se začíná přidušovat. O 500 otáček výše se motor nadechne a nabídne nejvyšší dostupný točivý moment 135 Nm. Dál už je vše typicky turbobenzinové s postupným vytrácením jiskry za pěti tisíci. Na 66 kW velmi pěkný výkon. Podvozkově mi “nízká” verze Sandera přišla paradoxně o něco méně jistá, zřejmě obava o převrácení zvednuté verze vedla k použití tužších pružin a tlumičů.

Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

S motorem jsem ale zaznamenal věc, které si kolega při testu Clia nevšiml (nebo se tam prostě nevyskytuje). Po startu občas docházelo, než se motor zahřál, při sešlápnutí plynu ke krátkodobým výpadkům tahu.

A ještě jedna výtka, kterou v testu Sandera Stepway nenajdete. Možná jsem tentokráte musel jezdit více v noci, možná prostě vyšší Stepway svítí lépe. Každopádně klasické Sandero nabízí opravdu tristní světelný kužel plný ostrých přechodů mezi světlem a stínem. I dvacet let stará „prémiová“ ojetina jej v tomto ohledu strčí do kapsy.

Závěr

Pokud vám nevadí levné provedení auta a pouze výškově stavitelný volant, máte šanci ušetřit několik desítek tisíc a pořídit si 0,9 TCe „levněji“ v Dacii. Kritika tohoto motoru vychází obecně spíše z nepochopení účelu, za jakým byste si jej měli objednat.

Na víkendové projížďky opravdu není příliš vhodný, bude-li však jeho životnost i poruchovost v normě, není to pro nenáročného uživatele krok do prázdna. I přesto bych o fous raději vkročil do atmosférické čtrnáctistovky s podobnou spotřebou a jistější budoucností...

JAKE.auto.cz: Přehled všech článků a testů Dacie Sandero

obrázek [600 x 329]  

První cena vozu159.900 Kč (Sandero Access, 1,2, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací219.900 Kč (Sandero Stepway Ambiance, 0,9 TCe, 66 kW)
Základní cena testovaného vozu222.900 Kč (Sandero Arctica, 0,9 TCe, 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků265.200 Kč (Sandero Arctica, 0,9 TCe, 66 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Dobrý motor
  • Levná navigace

Minusy

  • Tlačítka hlasitosti rádia
  • Některá zbytečně levná řešení
  • Slabší brzdy
  • Výkon světel
  • Volant stavitelný jen výškově
Foto: Petr Homolka
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero 0,9 TCe

Cena v základní výbavě: 222 900 Kč Cena v testované výbavě: 265 200 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem, 4x airbag řidiče, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, manuální klimatizace, dálkové ovládání centrálního zamykání , el. ovládaná okna v předních dveřích, tónovaná skla, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, dělené opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, metalický lak, podélné střešní lišty, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant a hlavice řadicí páky, rádio s CD a MP3, ovládání pod volantem, Bluetooth HF, ocelová kola 15"

Výbava testovaného vozu:15“ disky z lehké slitiny (+9.000,-), Dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB, Bluetooth handsfree a navigací (+5.800,-), kožený volant a tempomat (+9.000,-), elektrické ovládání zadních oken (+3.000,-), zadní parkovací senzory (+6.000,-), metalíza (+9.500,-)

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero 0,9 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.3 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 962 / 558
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4085
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1518
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1497
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero 0.9 TCe – Tři stačí, když…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…