Test Auto.cz

Dacia Sandero 0.9 TCe – Tři stačí, když turbo tlačí

4.2. 2013
Verdikt
 

Přeplňovaný tříválec se dostává do módy. Nissan ho už používá, Ford díky němu vyhrál anketu Motor roku 2012 a pracují na něm i Hyundai nebo BMW. No a vy jej můžete mít v levňoučké Dacii.

Naftová Dacia je trochu jako uklízečka v drahém kostýmku...nevím, co si o ní myslet. Na jednu stranu dieselový Stepway na třídní poměry skvěle jezdil, na stranu druhou levně postavené auto, jehož cenovka se blíží hranici 300 tisíc Kč, už vzbuzuje oprávněnou pozornost. Opravdu je to tak skvělá koupě?

Ten, kdo toho opravdu hodně najezdí (a chce z nějakého důvodu velmi levný vůz) si naftu lehce obhájí, nicméně z nějakého nepochopitelného důvodu se v poslední době rozmáhá móda turbodieselů i pro občasné řidiče. Jistě, ono to tak krásně „táhne odspodu“ a i ten milý pan prodejce říkal, že moderním dieselům krátké cesty nevadí. Hloupost. Jen z vás mají víc peněz a to jak při prodeji, tak i následně ze servisu.

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi – Novodobý Favorit

Jak to bude s malými turbobenziny však zatím nikdo neví. Automobilky se dušují, že svých 200 tisíc si odkroutí bez problémů, jenomže obecná zkušenost nám zatím chybí. Proto ještě než se zaměříme pod kapotu tohoto Sandera, řeknu vám svůj osobní tip: Když už levnou Dacii, tak s atmosférickou dvanáctistovkou (55 kW). Není to nikterak vynikající motor a předjíždění s ním bude zkouška nervů, jenomže při nákupu ušetříte nezanedbatelných 30 tisíc. Taky ho lehko opravíte a co je důležité, bude fungovat prostě pořád. A když ne, tak to spraví kamarád v garáži za lahev něčeho kvalitnějšího.

obrázek [600 x 428]  

0,9 TCe

Přeplňovaný tříválec známe už z Clia, ve kterém má naprosto stejný výkon, točivý moment a i zde se pojí s pětistupňovou manuální převodovkou. Z uživatelského hlediska však přesto existují jemné rozdíly.

Samozřejmě pomíjím neporovnatelně atraktivnější a jistě i bezpečnější „obal“ Renaultu, do kterého je devítistovka zabalena. Dacia je však o zhruba metrák lehčí než Clio, což s sebou nese znatelné zlepšení jízdní dynamiky. V tomto ohledu těží také z nepatrně lehčích převodů, než má Clio. Z klidu na stovku to Sandero zvládne za 11,1 sekundy, což je o 1,1 sekundy rychleji než v případě Renaultu. Ten má však výhodu aerodynamičtější karoserie, takže na maximální rychlost to Sanderu vrací (182 vs. 175 km/h). To je však jen malá útěcha, v reálném světě je na tom zkrátka vždy lépe Sandero.

Dacia Sandero Stepway 1,6 – Dobrodružství jako životní standard

Renault však není těžší jen tak bezdůvodně. Jedním z důvodů je solidnější stavba a bohatší obložení kabiny tlumícími materiály, což se odráží v nižší hlučnosti na palubě. To Sandero je pocitově mnohem více tenkostěnné a (nejen) zvuk motoru k posádce doléhá s mnohem větší intenzitou. Zrovna v případě 0,9 TCe to naštěstí tolik nevadí, protože jeho projev není nikterak tragický. Při dlouhých cestách po dálnici se vyšší hladina hluku v interiéru projeví vyšší únavou cestujících, protože na pětku točí motor ve 100 km/h kousek pod 2.700 otáček.

obrázek [600 x 373]  

Spotřeba paliva se drží v obvyklých mezích, tedy při městském provozu se pohybuje mezi šesti a sedmi litry Naturalu, při klidné jízdě po okreskách klesá k pěti litrům a dlouhodobě jsme během testu jezdili za šest. Ano, zázraky slibované v letáčku se nedějí, ale to už nás (po zkušenostech s ostatními downsizovanými motory) už nemůže rozhodit.

Pro klidnou jízdu není nutné vytáčet motor nad tři tisíce otáček, ostatně k tomu vás bude nabádat i indikátor „ekologického“ řazení. Už ve dvou tisících má tříválec dostatek výkonu (a turbodmychadlo už dodává potřebný tlak) pro klidnou jízdu, pod tuto hranicí se začíná přidušovat. O 500 otáček výše se motor nadechne a nabídne nejvyšší dostupný točivý moment 135 Nm. Dál už je vše typicky turbobenzinové s postupným vytrácením jiskry za pěti tisíci. Na 66 kW velmi pěkný výkon. Podvozkově mi “nízká” verze Sandera přišla paradoxně o něco méně jistá, zřejmě obava o převrácení zvednuté verze vedla k použití tužších pružin a tlumičů.

Dacia Sandero 1,4 – Drákula pro nenáročné

S motorem jsem ale zaznamenal věc, které si kolega při testu Clia nevšiml (nebo se tam prostě nevyskytuje). Po startu občas docházelo, než se motor zahřál, při sešlápnutí plynu ke krátkodobým výpadkům tahu.

A ještě jedna výtka, kterou v testu Sandera Stepway nenajdete. Možná jsem tentokráte musel jezdit více v noci, možná prostě vyšší Stepway svítí lépe. Každopádně klasické Sandero nabízí opravdu tristní světelný kužel plný ostrých přechodů mezi světlem a stínem. I dvacet let stará „prémiová“ ojetina jej v tomto ohledu strčí do kapsy.

Závěr

Pokud vám nevadí levné provedení auta a pouze výškově stavitelný volant, máte šanci ušetřit několik desítek tisíc a pořídit si 0,9 TCe „levněji“ v Dacii. Kritika tohoto motoru vychází obecně spíše z nepochopení účelu, za jakým byste si jej měli objednat.

Na víkendové projížďky opravdu není příliš vhodný, bude-li však jeho životnost i poruchovost v normě, není to pro nenáročného uživatele krok do prázdna. I přesto bych o fous raději vkročil do atmosférické čtrnáctistovky s podobnou spotřebou a jistější budoucností...

JAKE.auto.cz: Přehled všech článků a testů Dacie Sandero

obrázek [600 x 329]  

První cena vozu159.900 Kč (Sandero Access, 1,2, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací219.900 Kč (Sandero Stepway Ambiance, 0,9 TCe, 66 kW)
Základní cena testovaného vozu222.900 Kč (Sandero Arctica, 0,9 TCe, 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků265.200 Kč (Sandero Arctica, 0,9 TCe, 66 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Dobrý motor
  • Levná navigace

Minusy

  • Tlačítka hlasitosti rádia
  • Některá zbytečně levná řešení
  • Slabší brzdy
  • Výkon světel
  • Volant stavitelný jen výškově
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero 0,9 TCe

Cena v základní výbavě: 222 900 Kč Cena v testované výbavě: 265 200 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem, 4x airbag řidiče, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, manuální klimatizace, dálkové ovládání centrálního zamykání , el. ovládaná okna v předních dveřích, tónovaná skla, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, dělené opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, metalický lak, podélné střešní lišty, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant a hlavice řadicí páky, rádio s CD a MP3, ovládání pod volantem, Bluetooth HF, ocelová kola 15"

Výbava testovaného vozu:15“ disky z lehké slitiny (+9.000,-), Dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB, Bluetooth handsfree a navigací (+5.800,-), kožený volant a tempomat (+9.000,-), elektrické ovládání zadních oken (+3.000,-), zadní parkovací senzory (+6.000,-), metalíza (+9.500,-)

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero 0,9 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.3 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 962 / 558
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4085
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1518
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1497
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero 0.9 TCe – Tři stačí, když…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…