Test Auto.cz

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – Novodobý Favorit

12.1. 2013
Verdikt
 

Sandero Stepway víc než co jiného připomíná starou dobrou Škodu Favorit. Proč si to myslíme a jak vlastně jezdí s moderním dieselem 1,5 dCi se dozvíte v článku.

Čas od času vyrazím za příbuznými do jižních Čech, abych se pěkně projel po tamních silnicích a vyčistil si hlavu. Nové Sandero Stepway sice není žádný závoďák, stejně to ale byl moc povedený výlet. Ona se totiž druhá generace nízkodákladového Sandera taktéž povedla.

Rumunský hatchback přichází s o poznání líbivějším a modernějším designem. Prodejci se už nemusejí v každé větě ohánět cenou „již od“, Sanderu to totiž nyní i docela sluší. Pod kapotou najdeme znatelně modernější motorizace než doposud. Mám na mysli hlavně přeplňovaný tříválec 0,9 TCe a zmodernizovaný diesel 1,5 dCi, oba o výkonu 66 kW.

Testovací auta bývají velmi dobře vybavena. Někdy až absurdní seznam položek za stovky tisíc u prémiových modelů nepřekvapí, avšak ani importér Dacie nehodlá (jako Bejby z Hříšného tance) sedět v koutě. Dostali jsme proto možnost otestovat Sandero Stepway rovnou v nejvyšší výbavě a s nejdražším nabízeným motorem. Zvýšený Stepway, což je zajímavé, lze koupit právě pouze se dvěma zmíněnými motory, na slabší mutaci dieselu ani základní dvanáctistovku se u Stepwaye nedostalo.

obrázek [600 x 316]  

Interiér

Uvnitř vás přivítají poměrně vzhledné, leč tvrdé plasty, vzbuzující robustní dojem. Nic neskřípe, což by ale u téměř nového vozu mělo tak jako tak být samozřejmostí. Obrazovka navigačního systému (za přijatelných 5.800 Kč) s barevným displejem obyčejně posouvá interiér o velký kus dál a nejinak tomu je i tady. Zde musím pochválit poměrně moderní grafiku, dobrou čitelnost i jednoduchost systému jako takového. To je, ve spojení s velkými virtuálními tlačítky, hodně důležité zejména pro starší zákazníky. Čemu jsem nikdy nepřišel na chuť, jsou tlačítkové ovladače hlasitosti, kolečko je zkrátka kolečko. Dacia si částečně napravuje reputaci ovládáním audia pod volantem, to u levného modelu určitě potěší.

Bližší průzkum palubní desky pod displejem odhalí jednoduché, mohutné a účelné ovladače klimatizace, na kterých se toho ale asi moc zkazit nedá. Oproti minulé generaci jsou však esteticky o celý vesmír dál a to nejen zásluhou stříbrných obrouček.

Pod panelem klimatizace najdete aktivaci tempomatu a omezovače rychlosti, spolu s ovládáním elektrických oken vpředu. Umístění na střed vozu je sice levnějším řešením (a dveře řidiče najednou vypadají nezvykle chudě), jde však čistě o zvyk. Vím to dobře, u obou mých aut je ovládání uprostřed, avšak Dacia to mohla dotáhnout do konce a přidat funkci AUTO alespoň k ovladači řidiče. Těch dvacet korun navíc by zákazníci jistě prominuli, podobně někomu může vadit nezakryté kosmetické zrcátko na stínítku u řidiče. Na zadních sedadlech si u verze Stepway navíc nelze připlatit za elektrické stahování oken.

Dacia Sandero Stepway 1,6 – Dobrodružství jako životní standard

Plynovou vzpěru, která zvedá víko motorového prostoru, nemá ani třeba nová Octavia: tady se Dacia opravdu rozšoupla. Bohužel třeba víčko nádrže je řešeno stejně jako u minulé generace a při tankování musíte poslušně vytáhnout (nesklopný) klíček ze zapalování a jít odemknout. Na Favorit jsem si vzpomněl například při zavírání dveří, kdy pověstný krátký suchý úder ne vždy zafungoval. Bylo potřeba použít i trochu síly. Po doporučení spolujezdci, aby s tím po druhém neúspěšném pokusu o jemné zavření dveří „prostě konečně třísknul“, se už podařilo fázi nástupu do vozidla ukončit. Dveře jako takové vypadají hodně majestátně (plechu bylo použito opravdu dost) a ukrývají nadstandardně velkorysé vstupní prostory. Ono ostatně i místa kolem sebe mají cestující dost, zvláště před koleny zadních pasažérů zbývalo i v případě dospělého muže dostatek prostoru.

obrázek [600 x 371]  

Kufr Sandera má 320 litrů, je dlouhý 77 cm, široký 100 cm a vysoký 48 cm. U všech výbavových stupňů se dá zadní lavice sklopit v poměru 2:3 a 1:3. Na rozdíl od Favoritu se do zavazadlového prostoru vejdou dvě klasické „ovocnářské“ přepravky na sebe (pod plato) a to i podélně. To znamená, že chalupář naloží hned čtveřici beden s jablíčky. Po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne malý, přibližně šesticentimetrový schůdek, za kterým pokračuje vodorovná (pokud stojíte na rovině, že...) ložná plocha dále. Zadní jednodílný sedák je totiž možno vyklopit dopředu.

S odkládacími prostory to tak výtečné není. V dosahu předních cestujících jsou sice tři prohlubně (z toho jedna z nich je na konci středového panelu a může proto sloužit i zadním cestujícím) na nápoje, avšak jsou velmi mělké a postrádají jakýkoliv upevňovací systém, lidově pacičky. Pokud do nich proto dáte jen trochu upitou půllitrovou lahev nebo plechovku, riskujete její převržení.

Převržení (obrazně řečeno) naštěstí nehrozí vám ani spolujezdci, poměrně měkká sedadla nabídnou alespoň malou boční oporu stehnům i zádům. Výhled z auta je velmi dobrý. Řidič má, i díky viditelnosti kapoty, poměrně přesný přehled o tom, kde auto začíná a kde končí. Jediné místo, které trochu omezuje přehled o dění kolem auta je masivní C-sloupek. Zadní okno je opatřeno malým stěračem, přední okno zase zkrápí ostřikovače s jemným rozstřikem směsi. Všiml jsem si zajímavého detailu, kdy v proudu stříkané tekutiny jdou jasně vypozorovat vlny zleva doprava. Na funkci, ostřikovače, nikoliv rostlináře, to samozřejmě nemá žádný vliv.

Sandero ve výbavě Arctica nabízí alespoň výškově seřiditelný volant a sedadlo řidiče, takže usadit se nebyl problém. Z minulého Sandera však vím, že bez těchto dvou položek má řada řidičů trochu problém s usazením.

Jízda

Asi největší překvapení mi Sandero přichystalo na poli jízdních vlastností. Není to a nikdy nebude auto pro zapálené řidiče, nicméně od levného vozu čekáte levné naladění. Stepway však, i přes zřejmý hendikep své světlé výšky, jezdí slušně.

Řízení není přeposilované, takže máte alespoň malou šanci vědět, co se děje s předními koly. Hydraulický posilovač působí „opravdově“, nemá mrtvou zónu kolem středu a 3,2 otáčky mezi dorazy jsou akorát.

obrázek [600 x 378]  

Nápravy určitě dostaly lepší silentbloky, auto je nyní mnohem jistější i v rychle projížděných zatáčkách, zadní náprava s torzní příčkou nezlobí a nesnaží se utíkat do strany. Do tuzemského dálničního limitu se auto chová jistě, zpozornět byste měli při bočním větru, na který je Stepway trochu náchylnější. Poněkud „užitkovější“ jízdní vlastnosti jsou daní za nižší cenu komponent a velkou užitečnou hmotnost, v kvalitě jízdy na mainstreamové zástupce třídy malých vozů logicky něco ztrácí.

Řazení není úplně hladké a dráhy pětistupňové převodovky jsou poměrně dlouhé, líbí se mi však vajíčkovitý tvar řadičky, který dobře padne do ruky. Brzdy mě trochu zklamaly, jsou poněkud mdlejší, nemají výrazný nástup a účinek je také přinejmenším průměrný.

Dacia Sandero 1,5 dCi (63 kW) – Kolik stojí nízká spotřeba?

Naopak motor si zaslouží uznání. Jde o patnáctistovku dCi páté generace, minulé Sandero spoléhalo na stejný motor generace třetí, nicméně fakticky jde o jednogenerační posun kupředu, protože generací čtvrtou je označována výkonnější verze známá z Dusteru (80 kW). A aby to bylo ještě veselejší, stejný motor, byť opět s modernizovanou technikou, jako je systém vstřikování, nabízí Renault v šesté generaci i hodně slovutnému zákazníkovi: prémiové automobilce Mercedes-Benz.

Zátah motoru je překvapivě energický, až se mi nechtělo uvěřit, že pod kapotou „žije“ jen 90 koní (66 kW). Sandero je velmi lehké auto a tak s ním diesel solidně cvičí. Opravdu každý, koho jsem svezl, se o síle motoru vyjadřoval velmi pozitivně. Dokonalý moment překvapení, chtělo by se říci: od Dacie nejspíše jen málokdo očekává, že si bude umět vydobýt (a před obchoďáky v Octaviích i udržet) místo v levém dálničním pruhu.

Turboefekt zde existuje pouze v malé míře, kousek pod dvěma tisíci se motor nadechuje, přičemž uvadat začne o dva tisíce otáček výš. Omezovač jej zastaví na 4.800 min-1, otáčkoměr sdílený s benzinovými verzemi je cejchován do sedmi tisíc. Na volnoběh se motor neprojevuje hlukem ani vibracemi, méně tlumících materiálů však znamená, že ve vysokých otáčkách o něm prostě uslyšíte. Ani potom to však není až tak nízkonákladové, jak by leckdo čekal. V této objemové kategorii jde rozhodně o jeden z nejlepších motorů na trhu.

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi – Duster junior

A co spotřeba? Během testu se pohybovala lehce nad hranicí pěti litrů, ve městě se vyšplhala o litr a půl výše. Dálniční stotřicítka znamenala spotřebu 6,3 litru nafty na 100 kilometrů, otáčky se přitom pohybovaly kousek pod hranicí 2.700 min-1. Zpomalení na 100 km/h přineslo snížení otáček těsně nad hranici dvou tisíc, spotřeba poklesla na 4,5 litru. Vzhledem k padesátilitrové nádrži tak tisícikilometrový nájezd na jedno natankování rozhodně není nereálný.

Favorit, Felicia, Sandero?

Strýc, bodrý venkovan, při pohledu na Stepway pronesl: „Vždyť to vypadá jako Favorit!“ No ano, vypadá, ono totiž Sandero s Favoritem, respektive i s Felicií, sdílí základní filozofické rysy: jednoduchost, blbuvzdornost a praktičnost.

Stepway je lehce oplastován a má zvětšenou světlou výšku na hodně solidních 207 mm; u běžné verze Dacia udává výšku 163 mm. Stále však zůstává předokolkou, takže si řada z vás může nechápavě klepat na čelo: proč takový cirkus?

Vysvětlení je logické. Čtyřkolka by auto prodražila až za psychologicky významnou hranici 300 tisíc Kč, navíc ji většina řidičů vlastně vůbec nepotřebuje. Na vesnicích to vědí, pro cestu s károu do lesa vás zajímá hlavně světlá výška, protože v zimě (kdy byste pohon všech kol využili) už musíte mít dřevo pěkně srovnané v kotelně. Plastíky, kvůli kterým auto vypadá drsněji a podle mého názoru i přitažlivěji, jsou něco jako milý bonus. Za příplatek 17 tisíc Kč zvýšení auta prostě stojí. Ani bych se moc nedivil, kdyby (zejména) český venkov nyní začal ve větší míře nakupovat Dacie.

JAKE.auto.cz: Přehled všech článků a testů Dacie Sandero


První cena vozu159.900 Kč (Sandero Access, 1,2, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací264.900 Kč (Sandero Arctica, 1,5 dCi, 66 kW)
Základní cena testovaného vozu281.900 Kč (Stepway Arctica, 1,5 dCi, 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků287.700 Kč (Stepway Arctica, 1,5 dCi, 66 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Prostorný interiér
  • Výborný motor
  • Levná navigace
  • Metalíza v základní výbavě

Minusy

  • Tlačítka hlasitosti rádia
  • Některá zbytečně levná řešení
  • Slabší brzdy
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 281 900 Kč Cena v testované výbavě: 287 700 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem (AFU), airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, boční airbagy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech - výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, přední stěrače s cyklovačem, vnější zpětná zrcátka nastavitelná zevnitř, topení a ventilace, recirkulace vzduchu, manuální klimatizace, dálkové ovládání centrálního zamykání , el. ovládaná okna v předních dveřích, tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, tři stropní madla, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, odkládací schránka spolujezdce (8 l), držák nápojů na středové konzole, lem přední masky chromovaný, metalický lak, podélné střešní lišty, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant a hlavice řadicí páky, rádio s CD a MP3, ovládání pod volantem, Bluetooth HF, disky kol z lehké slitiny 16", metalický lak atd.

Výbava testovaného vozu:Dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB, Bluetooth handsfree a navigací (+5.800,-)

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.7 / 4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1083 / 517
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4081
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1559
d) rozvor (mm): 2590
e) rozchod vpředu (mm): 1497
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – Novodobý Favorit







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…