Fiat 500 0,9 TwinAir – Staré dobré Cinquecento

Fiat 500 0,9 TwinAir – Staré dobré Cinquecento

 
 

Je to jasné – když Fiat 500, tak rozhodně s přeplňovaným dvouválcem 0,9 l TwinAir.

Když se před časem hovořilo o tom, že by Fiat měl vyvíjet benzinový dvouválec, nechtěl jsem tomu věřit. Když byla jednotka 0.9 Twinair představena, přemýšlel jsem, proč se něco takového vůbec stalo a jestli má Fiat něco takového zapotřebí. A když jsem ho otestoval, musím říci, že tohle je pro pětistovku perfektní motorizace! Proč ta radikální změna?

Ne, v tomto případě nečekejte racionální uvažování a jasnou řeč čísel, TwinAir vás rozhodně uchvátí v první řadě něčím tak subjektivním, jako je charakter. Už od prvních metrů vás totiž bude motůrek častovat naprosto nezaměnitelným rachotivým zvukem, doplněným jemnými vibracemi, což vám prostě nutně musí připomenut jízdu ve starých fiátcích. A budete naprosto ztraceni...

obrázek [600 x 353]  

Navíc soudě podle toho, že se lidé na chodnících otáčeli, si auto nenechává svůj hlavní trumf jen pro posádku, ale pouští ho i do světa. A hned poté, co divák zjistí, že rachot patří pastelkově modré pětistovce, dostane se vám odměny v podobě naprosto bezprostředního úsměvu. Není to krásné, rozdávat radost?

Akustická a vizuální atraktivita zkoušeného Fiatu 500 ale nebyla jedinou silnou stránkou italského hatchbacku. Autíčko bylo postaveno snad vůbec poprvé na relativně malých 15“ kolech což mělo skutečně blahodárný vliv na jízdní komfort. Dokonce tak velký, že mám důvod se domnívat, že Fiat v mezičase zapracoval i na vyladění pérování. Zkrátka a jednoduše – doposud tvrdá a prkenná 500 se mi nyní představila jako velmi pohodlné auto, které velmi statečně bojovalo s nástrahami té součásti krajiny, za níž platíme daň s poněkud nemístným označením „silniční“. Občas pochopitelně kapitulovalo, přece jen to není monster truck, svezení to ovšem bylo až nečekaně příjemné.

Zbytek auta je ovšem už ta důvěrně známá pětistovka. To znamená především citelně nedotáčivé naladění podvozku a nijak zvlášť přesné, gumově působící řízení s velkým účinkem posilovače. Dále tu máme u vyšších (tedy přesněji řečeno průměrně rostlých) řidičů posaz na „krátké nohy“, absenci podélného seřízení volantu a zoufale málo místa pro pravé stehno, což způsobuje masivní středový panel. Řazení (bohužel pouze pětistupňového) manuálu je trošku gumové a mírně zadrhává na neutrálu, ale je přesné a má docela krátké dráhy, takže je s ním spolupráce příjemná, pokud moc „netlačíme na pilu“. Sedadla jsou měkká a komfortní, jejich boční vedení je ale jen velmi decentní.

Střízlivým pohledem bez emocí má motor své silnější i slabší stránky. Jednoznačným negativem je jeho nekultivovanost, do kabiny se přenáší vibrace a i hlučnost je větší, než by bylo příjemné a na delší cestě by mohla obtěžovat. Na to, že se jedná o dvouválec s objemem 0,9 l a výkonem 63 kW není ani spotřeba nijak zvlášť nízká, na dálnici jsme při 130km/h rychlosti naměřili při 3500 otáčkách 7.3 l na 100 km a při stovce si řekl o 5.3 l na 100 km.

obrázek [600 x 407]  

Auto bylo vybaveno příplatkovým systémem Stop&Start, jenž bude určen jen ekologicky velmi uvědomělým řidičům, protože příplatek činí 12.500 korun a jeho návratnost tedy bude dost diskutabilní. Kolega sice vnímal vypínání a starty dvouválce kvůli vibracím a zvuku poměrně negativně, mě ale při jízdě nerušily, respektive rušily méně, než třeba u turbodieselů. Je ovšem vcelku běžným jevem, že se názory na tuto technologii dost liší, já k jejím odpůrcům nepatřím.

Mezi pozitiva naopak patří jeho až nečekaná pružnost a dynamika. Ačkoli chvilku trvá, než se turbo naplno roztočí, motor se tím nenechá rozházet a velmi spontánně reaguje na povely plynového pedálu i před „nafoukáním“, takže se jízda s pětistovkou nízkými rychlostmi po městě opravdu příjemně dynamická, zejména díky točivému momentu 145 Nm.

Je žádoucí držet otáčky na 2000 min-1, pod touto hranicí projevuje TwinAir opravdu velkou nelibost, na jedničku a dvojku ho ale lze vytočit až k 5500 otáčkám. Na trojku a vyšší „kvalty“ už trošku ztrácí chuť do života a nemá smysl ho hnát za 4500 min-1. Každopádně je třeba říci, že jízda s dvouválcovou pětistovkou je subjektivně dynamičtější, než napovídají technické údaje, což ale zřejmě součást balíčku překvapení, které toto „šik“ auto se zajímavou motorizací svému majiteli (a vlastně celému okolí) přináší.

Fiat 500 s motorem MultiAir je opravdu přesně takové retro, jak má být – ke stylovému autu velmi stylový a charakterní motor, jenž je navíc nad očekávání dynamický. Vyžaduje však od řidiče a posádky určité ústupky co se týče požadavků na kultivovanost a hlučnost. Pak je už jen na majiteli, zda na tuto hru „něco za něco“ přistoupí. Já osobně bych se v případě zájmu o Fiat 500 s nabízeným kompromisem velice ochotně smířil. Bravissimo, ragazzi!

obrázek [600 x 355]  

První cena vozu269.900,- Kč (Fiat 500 1.2, 51 kW, Pop)
První cena vozu s testovanou motorizací361.900,- Kč (Fiat 500 0.9 TwinAir, 63 kW, Lounge)
Základní cena testovaného vozu361.900,- Kč (Fiat 500 0.9 TwinAir, 63 kW, Lounge)
Cena testovaného vozu vč. příplatků411.900,- Kč (Fiat 500 0.9 TwinAir, 63 kW, Lounge)

Plusy

  • Stylový design karoserie a doplňků
  • Charakterní projev motoru
  • Přesné řazení
  • Ostré brzdy s rychlým nástupem
  • Velmi dobrý jízdní komfort

Minusy

  • Volant stavitelný pouze výškově
  • Nepřehledný přístrojový panel
  • Nekomunikativní řízení
  • Nedotáčivá charakteristika podvozku
  • Málo místa pro pravou nohu řidiče
  • Hlučný a nepříliš kultivovaný motor
  • Málo místa na zadních sedadlech
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500 0,9 TwinAir

Cena v základní výbavě: 361 900 Kč Cena v testované výbavě: 411 900 Kč

Základní výbava:Nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken, sportovní volant potažený kůží s tlačítky ovládání audiosystému, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, manuální klimatizace s protipylovým filtrem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, Blue & Me – handsfree s bluetooth + ovládání na volantu, rádio s CD přehrávačem a podporou MP3, přední mlhová světla, prosklená střecha s roletkou

Výbava testovaného vozu:Řadicí páka potažená kůží (2100,-), modrý lak (5100,-), automatická klimatizace (10.100,-), Stop&Start (12.500,-), ESP + ASR / MSR, HBA a Hill Holder (20.200,-)

K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty

Klienti americké banky Wells Fargo & Co mohou ve…

Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého

Evropa má zase skandál, tentokrát slovní. Jeroen…

Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy

Klíčová studie EIA bude připravena v polovině dubna, poté…

Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka

Socialisté míní, že 22 milionů korun by měl zaplatit šéf…

 
Technické údaje
Motor Fiat 500 0,9 TwinAir
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 2 / 4
Zdvihový objem (ccm): 875
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / 610
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 865 / 525
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3546
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1413
f) rozchod vzadu (mm): 1407
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Fiat 500 0,9 TwinAir
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500 0,9 TwinAir – Staré dobré Cinquecento







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo Praha nabízí setkání

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo…

Setkání s lachtaní rodinkou v zázemí a polibek od lachtana Melounka je jen jednou z novinek a překvapení, která…

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to exprezident ustál?

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to…

I zkušený diplomat se může někdy pořádně „seknout“. Své o tom ví i exvelvyslanec v USA, Velké Británii a Izraeli…

 

iSport.cz

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…