Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW) – Dieselové Blu-Maserati

Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW) – Dieselové Blu-Maserati

 
 

Fiat Bravo povýšil vzhled na nejvyšší hodnotu. S perleťovým lakem Blu Maserati působí nekompromisně, je nekompromisní i jeho dvoulitrový turbodiesel?

Na tom, že je Fiat Bravo krásné auto, se i tři roky po příchodu na trh jistě shodne podstatná část odborné i laické veřejnosti. Samotný design ale dobré auto nedělá a dokáže uspokojit jen hrstku nadšenců. Proto nás i potenciální zákazníky zajímá hlavně, jak to které auto jezdí a chová se v provozu. V případě Brava už testem prošly téměř všechny dostupné motorizace (jen základní atmosférická čtrnáctistovka se nám zatím vyhýbá): naposled přišla řada na turbodiesel 2,0 MultiJet o výkonu 121 kW.

Ten je zatím nejsilnějším i nejdražším motorem v nabídce (brzy jej v tomto postavení doplní 1,4 Turbo MultiAir). Zájemce o dvoulitrový turbodiesel v modelu Bravo ovšem čeká při pohledu do ceníku do jisté míry nepříjemné zjištění – za bohatě dimenzovaný motor se nepřiplácí jen kvůli výkonu, ale i výbavě. V provedení Sport aktuálně stojí 529.900,- Kč, což je o zásadních 155 tisíc víc než slabší 1,6 MultiJet v nižší výbavě Formula. Bohužel jiné alternativy mezi diesely neexistují – silnější motor v méně vybavené verzi u nás nezískáte a to samé platí naopak: výbava Sport je vyhrazena jen a pouze 2,0 MultiJet.

Útěchou při této politice českého zastoupení je fakt, že Renault srovnatelnou motorizaci 2,0 dCi z nabídky modelu Mégane na českém trhu vyřadil úplně a ani u německé konkurence není situace příliš odlišná. Výkon přes 120 kW je v nižší střední třídě jednoduše vysoký nadstandard, a tak jej i takový Volkswagen poskytuje až v Golfu GTD.

Italský design, sportovní styl

Vraťme se ale nejprve ještě na chvíli k vzhledu. Slovíčko Sport v obchodním názvu testovacího auta jistě většina čtenářů nebere jako příslib téměř okruhových jízdních vlastností. Tady jde především o styl, který je silnou stránkou italských výrobků napříč odvětvími. Rafinovaný design jsme popsali především v prvním testu (Fiat Bravo 1.9 MJET – Stilové kořeny).

Kouzlo Brava, inspirovaného především menším Puntem, potažmo volně i modely značky Maserati, ale působí dodnes. Důvodem je zejména nízká boční linie, stoupající směrem dozadu, „přikrčený“ postoj a zajímavé detaily, jako zadní světla, který připomínají předchozí Bravo, ale i Ferrari 599.

obrázek [250 x 356] S modelovým rokem 2010 dostalo Bravo několik decentních úprav. Jde zejména o matně šedé pozadí pod čirým krycím sklem předních světel a světle šedou mřížku v nárazníku, nahrazující dosavadní černou. V případě stříbrného laku nyní Bravo působí možná až zbytečně fádním dojmem, sytá avšak decentní barva Blu Maserati ale naopak s touto kombinací vytváří působivý dojem. Tím spíš, že výbava Sport má minimum chromovaných prvků a testovaná verze měla dvoubarevná 17palcová kola.

Uvnitř Bravo pokračuje v nastoleném stylu. Sedadla v dvoubarevném provedení černá-modrá jsou čalouněná třemi druhy látek s modrým prošíváním. Tato konfigurace vypadá velmi zajímavě a v sedadlech se díky měkčím výplním a zesílenému bočnímu vedení i dobře sedí. Zvýšená zadní část sedáku ovšem vynucuje pozici za volantem lehce v záklonu, která je spíš relaxační než čistě sportovní.

Sedět lze navíc velmi nízko – Bravo vlastně patří k tomu málu aut, kde nesedím se sedadlem v nejnižší možné poloze. Dobrý dojem z usazení na místě řidiče dále podporuje anatomicky tvarovaný volant s perforovanou kůží na těch správných místech, pedálová skupina s malými rozestupy mezi pedály nebo opěrka pro levou nohu umístěná relativně vysoko, aby vzdálenost mezi ní a spojkovým pedálem byla co nejkratší.

obrázek [555 x 365]  

Po vzhledové stránce toho nelze interiéru mnoho vytknout. Pěkné tvary, ozvláštněné například natočením středového panelu k řidiči, doplňuje zajímavá volba materiálů. Dominantním prvkem je velký díl z měkčeného plastu, jehož hrubý povrch napodobuje strukturu vláken v tkanině nebo karbonu. Stejný vzhled má i plast tvořící okolí ovládacího panelu klimatizace a řadicí páky – ten už ale bohužel není měkčený, takže se při občasném styku s holení řidiče celý deformuje a tlačí do nohy.

Fiat navíc provedl několik přehmatů v ergonomii. Nejde jen o ovládání tempomatu páčkou nízko pod volantem, ale také o skupinu tlačítek kolem středového displeje. Zde najdeme například i ovládání předních a zadních mlhovek, a to ještě v řadě tlačítek na straně spolujezdce. Nepotěší ani nedostatek odkládacích prostorů nebo skutečnost, že držák na nápoje vedle ruční brzdy neudrží v zatáčkách půllitrovou PET a větší láhev se do něj zase nevejde.

obrázek [555 x 395]  

Samotný displej systému Blue&Me Instant Nav pak i přes výbornou grafiku a pečlivě strukturované menu není dotykový. Ovládá se otočným tlačítkem opět v pravé části. Samotné navigování zvládá dobře (i když v testovaném voze navigace vydávala hlasové pokyny výhradně ústy neznámé Italky – prý se ale jedná o závadu, kdy do softwaru nebyly nahrány další jazyky), o to víc ale zamrzí, že nedosahuje flexibility a intuitivního snadného ovládání obyčejných přenosných navigací.

Silný čtyřválcový turbodiesel není mýtus

Nyní se už ale zaměřme přímo na dvoulitrový turbodiesel. Nejedná se o úplnou novinku pod kapotou Brava – jednak je tento motor v nabídce už od podzimu 2008 a jednak je evoluční modernizací dřívějšího 1,9 MultiJet 16v, od kterého se liší především o 1 mm větším vrtáním a o 0,1 mm větším zdvihem. Současně s tím vzrost výkon v případě Brava ze 110 na 121 kW a maximum točivého momentu poskočilo o 55 Nm na 360 Nm při 1750 min-1.

Po nastartování o sobě dá motor vědět vzdáleným duněním a jemnými vibracemi. Určitě nepatří mezi špičku co do kultivovanosti a při pomalé jízdě za studena o sobě dává vědět i slyšitelným pískáním turbodmychadla. První dojem tak není zdaleka ideální. Tím spíš, že zlehka jdoucí spojka s krátkým chodem v místě prokluzu, v kombinaci s tendencí motoru zhasínat při průměrně citlivém rozjezdu s otáčkami pod 1100, trochu komplikují ovládání auta.

Na to se ale dá rychle zvyknout a motor je po zahřátí ochoten ze sebe vydat to nejlepší. Jeho charakteristika je mezi současnými čtyřválcovými diesely, laděnými především na nízkou spotřebu a jízdu v nízkých otáčkách, vzácným úkazem. Nízké otáčky ale 2,0 MultiJet také zvládá, však maximum točivého momentu leží v 1750 min-1.

obrázek [555 x 307]  

Nejzajímavější ale je, že rozsah využitelných otáček má dolní hranici při obvyklých zhruba 1500 min-1. Výkon motoru pak začíná vcelku plynule gradovat a roste, roste, roste… až do červeného pole (začíná hodnotou 4500), dokud v 5000 otáčkách jemně, ale nekompromisně nezasáhne omezovač. V praxi bohatě stačí používat pásmo do 3000 min-1, při klidné jízdě ještě užší. Je ale dobré vědět, že dvoulitr v Bravu není z těch motorů, které by si nízké otáčky na řidiči vynucovaly.

Důvod hledejme ve velkém turbodmychadle, které dokáže motoru poskytnout vysoký výkon při přiměřené odezvě. Díky tomu není Bravu zrychlování v libovolných otáčkách (i libovolné rychlosti) vůbec cizí. Při pružné akceleraci má 2,0 MultiJet s 1435 kg těžkým autem málo práce, ve skutečnosti prakticky nerozhoduje, zda potřebujete zrychlit ze 120 nebo 170 km/h – obojí zvládne motor i ve stoupání s přirozenou lehkostí a může tím překvapit řidiče mnoha okolo jedoucích aut. S hmotností a aerodynamikou začíná motor svádět nerovný souboj až po překročení 200 km/h.

A teď to zřejmě nejdůležitější – spotřeba. Týdenní soužití s Bravem ukázalo hodnoty méně optimistické, ale taky méně pestré, než uvádí tabulka s technickými daty. Při konstantních 100 km/h motor žádá 4,8 l/100 km, běží prakticky bez zátěže a řidič má pocit, že se loudá. Zvýšení rychlosti na 130 km/h posune spotřebu nafty na 6,2 l/100 km.

Ve městě jsme proti uváděným 6,9 litrům překvapivě dosahovali hodnot v rozmezí 6,0 až 6,2 l/100 km, k sedmilitrové hranici spotřeba vystoupala jen krátkodobě ve špičkách. Běžný dálniční provoz pak znamená odběr 6,5 litru každých 100 km a mimo město můžete počítat s 5,5 litry. Celkový průměr v testu byl vcelku slušných 6,1 l/100 km. Skutečná spotřeba paliva navíc na jízdním stylu závisí jen velmi omezeně.

Velmi kladně také hodnotíme reálný dojezd na plnou nádrž v délce 800 km.

Výkonem motoru se Bravo 2,0 MultiJet hodí především na dálnice, kde mu ani vysoké rychlosti nejsou cizí. Neztratí se ani ve městě, kde i na 17palcových kolech dosahuje přijatelné úrovně komfortu odpružení. Jednotlivé a krátké nerovnosti se sice do interiéru přenášejí, je ale zřejmé, že rozbitá česká silnice nemá k té rozbité italské příliš daleko – s nekvalitním povrchem se dokáže Bravo vypořádat překvapivě dobře.

O to méně mu ale sedí (a to navzdory položce standardní výbavy sportovní podvozek) jízda na okreskách, jaké najdeme například na Vysočině. Měkké uložení přední nápravy umožňuje nadměrné vůle v zavěšení. Auto tak nemá daleko k nedotáčivosti a často na výrazně natočení kol reaguje se zpožděním. Široké pneumatiky navíc mohou na mokru v některých situacích nepříjemně sklouznout a u brzd je potřeba počítat s pozvolným nástupem. Jízdním projevem v situacích, kdy se podvozek přibližuje svým limitům, se tak Bravo blíží víc Škodě Fabia než kompaktním warm-hatchůmhot-hatchům, ke kterým by jej mohl řadit výkon nebo rozměr pneumatik.

obrázek [555 x 285]  

Závěr

Na sport rovnou zapomeňte – na ten si jen Bravo decentně hraje a Fiat vtipně využívá aktuální módy. Jednotlivé detaily, jako například rozmístění pedálů nebo umístění sedadla nad podlahou, jsou totiž sportovnější než v jiných autech, která jsme si málem zvykli považovat za sportovní. Bravo navíc dává zákazníkům dávku nefalšovaného italského stylu, korunovanou lakem Maserati Blu a elegantními dvoubarevnými koly.

Bravo 2,0 MultiJet by ale mohlo být snem mnoha obchodních zástupců, kteří potřebují polykat velké porce kilometrů. Testované auto by tento úkol zastalo s přehledem, svého řidiče navíc potěší dostupností výkonu a spotřebou paliva, která se za bez ohledu na druh silnice nebo styl jízdy pohybuje mezi 5 až 7 litry.

Nebudeme ale zastírat, že potřebám drtivé většiny zákazníků stejně tak dobře vyhoví i 1,6 MultiJet. I ten má plně dostačující výkon, apetit podobný a je cenově výrazně dostupnější.

První cena vozu269.900,- Kč (1,4/66 kW Acitve)
První cena vozu s testovanou motorizací529.900,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu529.900,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků677.700,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)

Plusy

  • Výkonný motor s nízkou spotřebou
  • Schopnost kdykoliv pružně zrychlovat
  • Nízká spotřeba paliva
  • Akční rádius
  • Prostorný interiér a velký zavazadlový prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Vzhled a provedení jednotlivých detailů

Minusy

  • Špatný výhled dozadu a šikmo vzad
  • Průměrné jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • Pomalý a nepřesně vymezený pohyb řadicí páky v kulise
  • Relativně vyšší pořizovací cena v testované specifikaci
  • Nemožnost objednat některé prvky výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW)

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 677 700 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a okenní airbagy, ESP, ASR, Hill Holder, sportovní volant potažený kůží, nastavitelná bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, hliníkové sportovní pedály, boční prahové spoilery a zadní spoiler, vnější zrcátka v barvě karoserie, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, vnější zrcátka s vyhříváním, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní podvozek, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, rádio s CD/MP3 a ovládáním na volantu.

Výbava testovaného vozu:Bi-xenonové světlomety (25.300,- Kč), střešní okno Sky Window (35.300,- Kč), zadní loketní opěrka (2.100,- Kč), tempomat (10.100,- Kč), paket Komfort – dešťový a světelný senzor (6.100,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (4.100,- Kč), parkovací asistent přední a zadní (16.200,- Kč), paket Infotainment – Blue&Me, hands-free, navigace Instant Nav, ovládání na volantu (25.300,- Kč), zatmavená zadní skla (3.100,- Kč), elektricky ovládaná zadní okna (5.100,- Kč), modrá perleťová Maserati Blu (20.200,- Kč), dvoubarevná kola 17‘‘ (0,- Kč).

Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana…

Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí

První zahraniční cesta prezidenta Trumpa vedla na Blízký…

Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy

Pražský dopravní podnik (DPP) hospodařil v minulém roce…

Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině

Zubní lékaři, kteří vystudovali mimo Evropskou unii,…

 
Technické údaje
Motor Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.3 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1175
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 435
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4336
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu

V těchto dnech si odbývá v Latinské Americe světovou…

Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet

Kompaktní Ital je dostupných ve třech stupních výbavy. Ta…

 



 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou ženám uspíšit porod

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou…

Úterý bude tím nejteplejším a nejvíce zátěžovým dnem týdne. Vysoké teploty a výskyt bouřek v odpoledních…

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem je o 35 let starší kameraman

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem…

Režisérka Olga Špátová (33) před týdnem přivedla na svět dceru, která dostala jméno po své babičce,…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony, jezdilo jen pár týdnů

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony,…

Policisté v noci na dnešek havarovali s autem BMW i8, které má policie zapůjčené a které stojí čtyři miliony…

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to zapomeňte, říká komentátor Záruba

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to…

Hráči si málo věří, v tréninku se světové špičce vyrovnají, ale v zápasech jim chybí sebevědomí, říká Robert…