Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW) – Dieselové Blu-Maserati

Diskuze (6)
Fiat Bravo povýšil vzhled na nejvyšší hodnotu. S perleťovým lakem Blu Maserati působí nekompromisně, je nekompromisní i jeho dvoulitrový turbodiesel?

Na tom, že je Fiat Bravo krásné auto, se i tři roky po příchodu na trh jistě shodne podstatná část odborné i laické veřejnosti. Samotný design ale dobré auto nedělá a dokáže uspokojit jen hrstku nadšenců. Proto nás i potenciální zákazníky zajímá hlavně, jak to které auto jezdí a chová se v provozu. V případě Brava už testem prošly téměř všechny dostupné motorizace (jen základní atmosférická čtrnáctistovka se nám zatím vyhýbá): naposled přišla řada na turbodiesel 2,0 MultiJet o výkonu 121 kW.

Ten je zatím nejsilnějším i nejdražším motorem v nabídce (brzy jej v tomto postavení doplní 1,4 Turbo MultiAir). Zájemce o dvoulitrový turbodiesel v modelu Bravo ovšem čeká při pohledu do ceníku do jisté míry nepříjemné zjištění – za bohatě dimenzovaný motor se nepřiplácí jen kvůli výkonu, ale i výbavě. V provedení Sport aktuálně stojí 529.900,- Kč, což je o zásadních 155 tisíc víc než slabší 1,6 MultiJet v nižší výbavě Formula. Bohužel jiné alternativy mezi diesely neexistují – silnější motor v méně vybavené verzi u nás nezískáte a to samé platí naopak: výbava Sport je vyhrazena jen a pouze 2,0 MultiJet.

Útěchou při této politice českého zastoupení je fakt, že Renault srovnatelnou motorizaci 2,0 dCi z nabídky modelu Mégane na českém trhu vyřadil úplně a ani u německé konkurence není situace příliš odlišná. Výkon přes 120 kW je v nižší střední třídě jednoduše vysoký nadstandard, a tak jej i takový Volkswagen poskytuje až v Golfu GTD.

Italský design, sportovní styl

Vraťme se ale nejprve ještě na chvíli k vzhledu. Slovíčko Sport v obchodním názvu testovacího auta jistě většina čtenářů nebere jako příslib téměř okruhových jízdních vlastností. Tady jde především o styl, který je silnou stránkou italských výrobků napříč odvětvími. Rafinovaný design jsme popsali především v prvním testu (Fiat Bravo 1.9 MJET – Stilové kořeny).

Kouzlo Brava, inspirovaného především menším Puntem, potažmo volně i modely značky Maserati, ale působí dodnes. Důvodem je zejména nízká boční linie, stoupající směrem dozadu, „přikrčený“ postoj a zajímavé detaily, jako zadní světla, který připomínají předchozí Bravo, ale i Ferrari 599.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni S modelovým rokem 2010 dostalo Bravo několik decentních úprav. Jde zejména o matně šedé pozadí pod čirým krycím sklem předních světel a světle šedou mřížku v nárazníku, nahrazující dosavadní černou. V případě stříbrného laku nyní Bravo působí možná až zbytečně fádním dojmem, sytá avšak decentní barva Blu Maserati ale naopak s touto kombinací vytváří působivý dojem. Tím spíš, že výbava Sport má minimum chromovaných prvků a testovaná verze měla dvoubarevná 17palcová kola.

Uvnitř Bravo pokračuje v nastoleném stylu. Sedadla v dvoubarevném provedení černá-modrá jsou čalouněná třemi druhy látek s modrým prošíváním. Tato konfigurace vypadá velmi zajímavě a v sedadlech se díky měkčím výplním a zesílenému bočnímu vedení i dobře sedí. Zvýšená zadní část sedáku ovšem vynucuje pozici za volantem lehce v záklonu, která je spíš relaxační než čistě sportovní.

Sedět lze navíc velmi nízko – Bravo vlastně patří k tomu málu aut, kde nesedím se sedadlem v nejnižší možné poloze. Dobrý dojem z usazení na místě řidiče dále podporuje anatomicky tvarovaný volant s perforovanou kůží na těch správných místech, pedálová skupina s malými rozestupy mezi pedály nebo opěrka pro levou nohu umístěná relativně vysoko, aby vzdálenost mezi ní a spojkovým pedálem byla co nejkratší.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni  

Po vzhledové stránce toho nelze interiéru mnoho vytknout. Pěkné tvary, ozvláštněné například natočením středového panelu k řidiči, doplňuje zajímavá volba materiálů. Dominantním prvkem je velký díl z měkčeného plastu, jehož hrubý povrch napodobuje strukturu vláken v tkanině nebo karbonu. Stejný vzhled má i plast tvořící okolí ovládacího panelu klimatizace a řadicí páky – ten už ale bohužel není měkčený, takže se při občasném styku s holení řidiče celý deformuje a tlačí do nohy.

Fiat navíc provedl několik přehmatů v ergonomii. Nejde jen o ovládání tempomatu páčkou nízko pod volantem, ale také o skupinu tlačítek kolem středového displeje. Zde najdeme například i ovládání předních a zadních mlhovek, a to ještě v řadě tlačítek na straně spolujezdce. Nepotěší ani nedostatek odkládacích prostorů nebo skutečnost, že držák na nápoje vedle ruční brzdy neudrží v zatáčkách půllitrovou PET a větší láhev se do něj zase nevejde.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni  

Samotný displej systému Blue&Me Instant Nav pak i přes výbornou grafiku a pečlivě strukturované menu není dotykový. Ovládá se otočným tlačítkem opět v pravé části. Samotné navigování zvládá dobře (i když v testovaném voze navigace vydávala hlasové pokyny výhradně ústy neznámé Italky – prý se ale jedná o závadu, kdy do softwaru nebyly nahrány další jazyky), o to víc ale zamrzí, že nedosahuje flexibility a intuitivního snadného ovládání obyčejných přenosných navigací.

Silný čtyřválcový turbodiesel není mýtus

Nyní se už ale zaměřme přímo na dvoulitrový turbodiesel. Nejedná se o úplnou novinku pod kapotou Brava – jednak je tento motor v nabídce už od podzimu 2008 a jednak je evoluční modernizací dřívějšího 1,9 MultiJet 16v, od kterého se liší především o 1 mm větším vrtáním a o 0,1 mm větším zdvihem. Současně s tím vzrost výkon v případě Brava ze 110 na 121 kW a maximum točivého momentu poskočilo o 55 Nm na 360 Nm při 1750 min-1.

Po nastartování o sobě dá motor vědět vzdáleným duněním a jemnými vibracemi. Určitě nepatří mezi špičku co do kultivovanosti a při pomalé jízdě za studena o sobě dává vědět i slyšitelným pískáním turbodmychadla. První dojem tak není zdaleka ideální. Tím spíš, že zlehka jdoucí spojka s krátkým chodem v místě prokluzu, v kombinaci s tendencí motoru zhasínat při průměrně citlivém rozjezdu s otáčkami pod 1100, trochu komplikují ovládání auta.

Na to se ale dá rychle zvyknout a motor je po zahřátí ochoten ze sebe vydat to nejlepší. Jeho charakteristika je mezi současnými čtyřválcovými diesely, laděnými především na nízkou spotřebu a jízdu v nízkých otáčkách, vzácným úkazem. Nízké otáčky ale 2,0 MultiJet také zvládá, však maximum točivého momentu leží v 1750 min-1.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni  

Nejzajímavější ale je, že rozsah využitelných otáček má dolní hranici při obvyklých zhruba 1500 min-1. Výkon motoru pak začíná vcelku plynule gradovat a roste, roste, roste… až do červeného pole (začíná hodnotou 4500), dokud v 5000 otáčkách jemně, ale nekompromisně nezasáhne omezovač. V praxi bohatě stačí používat pásmo do 3000 min-1, při klidné jízdě ještě užší. Je ale dobré vědět, že dvoulitr v Bravu není z těch motorů, které by si nízké otáčky na řidiči vynucovaly.

Důvod hledejme ve velkém turbodmychadle, které dokáže motoru poskytnout vysoký výkon při přiměřené odezvě. Díky tomu není Bravu zrychlování v libovolných otáčkách (i libovolné rychlosti) vůbec cizí. Při pružné akceleraci má 2,0 MultiJet s 1435 kg těžkým autem málo práce, ve skutečnosti prakticky nerozhoduje, zda potřebujete zrychlit ze 120 nebo 170 km/h – obojí zvládne motor i ve stoupání s přirozenou lehkostí a může tím překvapit řidiče mnoha okolo jedoucích aut. S hmotností a aerodynamikou začíná motor svádět nerovný souboj až po překročení 200 km/h.

A teď to zřejmě nejdůležitější – spotřeba. Týdenní soužití s Bravem ukázalo hodnoty méně optimistické, ale taky méně pestré, než uvádí tabulka s technickými daty. Při konstantních 100 km/h motor žádá 4,8 l/100 km, běží prakticky bez zátěže a řidič má pocit, že se loudá. Zvýšení rychlosti na 130 km/h posune spotřebu nafty na 6,2 l/100 km.

Ve městě jsme proti uváděným 6,9 litrům překvapivě dosahovali hodnot v rozmezí 6,0 až 6,2 l/100 km, k sedmilitrové hranici spotřeba vystoupala jen krátkodobě ve špičkách. Běžný dálniční provoz pak znamená odběr 6,5 litru každých 100 km a mimo město můžete počítat s 5,5 litry. Celkový průměr v testu byl vcelku slušných 6,1 l/100 km. Skutečná spotřeba paliva navíc na jízdním stylu závisí jen velmi omezeně.

Velmi kladně také hodnotíme reálný dojezd na plnou nádrž v délce 800 km.

Výkonem motoru se Bravo 2,0 MultiJet hodí především na dálnice, kde mu ani vysoké rychlosti nejsou cizí. Neztratí se ani ve městě, kde i na 17palcových kolech dosahuje přijatelné úrovně komfortu odpružení. Jednotlivé a krátké nerovnosti se sice do interiéru přenášejí, je ale zřejmé, že rozbitá česká silnice nemá k té rozbité italské příliš daleko – s nekvalitním povrchem se dokáže Bravo vypořádat překvapivě dobře.

O to méně mu ale sedí (a to navzdory položce standardní výbavy sportovní podvozek) jízda na okreskách, jaké najdeme například na Vysočině. Měkké uložení přední nápravy umožňuje nadměrné vůle v zavěšení. Auto tak nemá daleko k nedotáčivosti a často na výrazně natočení kol reaguje se zpožděním. Široké pneumatiky navíc mohou na mokru v některých situacích nepříjemně sklouznout a u brzd je potřeba počítat s pozvolným nástupem. Jízdním projevem v situacích, kdy se podvozek přibližuje svým limitům, se tak Bravo blíží víc Škodě Fabia než kompaktním warm-hatchůmhot-hatchům, ke kterým by jej mohl řadit výkon nebo rozměr pneumatik.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni  

Závěr

Na sport rovnou zapomeňte – na ten si jen Bravo decentně hraje a Fiat vtipně využívá aktuální módy. Jednotlivé detaily, jako například rozmístění pedálů nebo umístění sedadla nad podlahou, jsou totiž sportovnější než v jiných autech, která jsme si málem zvykli považovat za sportovní. Bravo navíc dává zákazníkům dávku nefalšovaného italského stylu, korunovanou lakem Maserati Blu a elegantními dvoubarevnými koly.

Bravo 2,0 MultiJet by ale mohlo být snem mnoha obchodních zástupců, kteří potřebují polykat velké porce kilometrů. Testované auto by tento úkol zastalo s přehledem, svého řidiče navíc potěší dostupností výkonu a spotřebou paliva, která se za bez ohledu na druh silnice nebo styl jízdy pohybuje mezi 5 až 7 litry.

Nebudeme ale zastírat, že potřebám drtivé většiny zákazníků stejně tak dobře vyhoví i 1,6 MultiJet. I ten má plně dostačující výkon, apetit podobný a je cenově výrazně dostupnější.

První cena vozu 269.900,- Kč (1,4/66 kW Acitve)
První cena vozu s testovanou motorizací 529.900,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu 529.900,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 677.700,- Kč (2,0 MultiJet/121 kW Sport)

Plusy

  • Výkonný motor s nízkou spotřebou
  • Schopnost kdykoliv pružně zrychlovat
  • Nízká spotřeba paliva
  • Akční rádius
  • Prostorný interiér a velký zavazadlový prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Vzhled a provedení jednotlivých detailů

Minusy

  • Špatný výhled dozadu a šikmo vzad
  • Průměrné jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • Pomalý a nepřesně vymezený pohyb řadicí páky v kulise
  • Relativně vyšší pořizovací cena v testované specifikaci
  • Nemožnost objednat některé prvky výbavy
Diskuze (6)
Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW)
Cena základní sestavy 529 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a okenní airbagy, ESP, ASR, Hill Holder, sportovní volant potažený kůží, nastavitelná bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, hliníkové sportovní pedály, boční prahové spoilery a zadní spoiler, vnější zrcátka v barvě karoserie, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, vnější zrcátka s vyhříváním, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní podvozek, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, rádio s CD/MP3 a ovládáním na volantu. Kč
Cena testované sestavy 677 700 Kč
Výbava testované sestavy Bi-xenonové světlomety (25.300,- Kč), střešní okno Sky Window (35.300,- Kč), zadní loketní opěrka (2.100,- Kč), tempomat (10.100,- Kč), paket Komfort – dešťový a světelný senzor (6.100,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (4.100,- Kč), parkovací asistent přední a zadní (16.200,- Kč), paket Infotainment – Blue&Me, hands-free, navigace Instant Nav, ovládání na volantu (25.300,- Kč), zatmavená zadní skla (3.100,- Kč), elektricky ovládaná zadní okna (5.100,- Kč), modrá perleťová Maserati Blu (20.200,- Kč), dvoubarevná kola 17‘‘ (0,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.3 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1175
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 435
Rozměr pneu: 225/45 R17
Fiat Bravo 2,0 MultiJet (121 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4336
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 3. 2020 20:14
fiat Bravo 121kw
Zapomněli jste dodat ,že je o desetinu sec. rychlejší na rozjezdu než posraná Tzv. "RS" ochcávka,která má 125kw :-[] :-[] :-[] tedy Ital je o 4kw slabší...hahaha koncernoví koko.ti... :-! :-!
24. 1. 2011 08:16
Re: Bravo(2010)
Neodpovím úplně přesně na dotaz, ale když vezmu do úvahy, že jezdím denně do práce 50 km po solených cestách, auto po jízdě nevystříkávám vodou a sůl mi nesežrala spodek ani u pozinkovaného Tipa, pak ani u Punta (na střeše ale rezavé tečky byly), myslím, že Bravo na tom bude podobně. Prodejce mi před koupí Brava říkal, že je pozinkované celé, ale tomu nemusíme věřit, že? V každém případě jezdím s Bravem 3/4 roku a rez nepozoruji! >:D
13. 9. 2010 01:48
Re: To: SkyDriver
To byl pouze příklad. Kdyby zde testovali Bravo v atmosféře tak ho zhaní jak jen to bude možné. To jsem chtěl svým příspěvkem ukázat. a nejde zde jen o Fiat. Prostě pokud to nemá nic společného s koncernem, tak je to špatně hlavně plasty na které normální člověk ani nesáhne pokud zrovna neutírá prach. 8-s
12. 9. 2010 23:08
To: SkyDriver
Nějak nefunguje vkládání reakcí na příspěvky ;-\ . Atmo 1,4 v O2 je jistě vděčným cílem velkorážné palby, ale vzhledem k mizivému výskytu této motorizace na našich silnicích absence "opravdu objektivního" testu nijak nechybí. No, test Fiatu Bravo s atmo 1,4 jsem tady taky nenašel. :-)
12. 9. 2010 10:16
Auto. cz
Nevím vám, ale tím že změníte design stránek vám moc nepomůže se zbavit koncernové pachuti. Víte strašně rád bych si někdy přečetl opravdu objektivní test atmosferické 1,4 v octavii. Nebo o fábii kde kde zmíníte oblíbenou hlášku o měkčených plastech. Mám rád auto.cz ale v poslední době jen kvůli novinkám testy i roadlook stojí za prd.