Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG – Turbo na plyn

Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG – Turbo na plyn

 
 

Fiat přímo ve své prodejní síti nabízí přestavby na LPG. Vyzkoušeli jsme jeden takový vůz, konkrétně sedan Linea s motorem 1,4 T-Jet.

Sedan Fiat Linea už z testů na Auto.cz znáte. Nyní se k nám dostal opět přeplňovaný motor 1,4 T-Jet, ovšem s přestavbou na LPG, kterou český Fiat nabízí s plnou zárukou pro většinu svých modelů, nejen pro Lineu.

Před pár lety unikátní model se dnes musí prosadit v konkurenci mnoha dalších levných sedanů a pohon na LPG, stejně jako velmi dostupný turbomotor, jsou v tomto boji silnými argumenty. Tak jako první cena, ležící toho času na vyzývavých 249.900,- Kč (za 1,4 8v s 57 kW).

obrázek [600 x 417]  

Design, který rozvíjí Giugiarovo Grande Punto, je i po třech letech nesmírně elegantní. Vyvážené proporce patří i dnes k tomu nejpohlednějšímu, co najdete mezi kompaktními sedany. Italský smysl pro detail se projevuje ve vkusně řešeném bočním prolisu, který ladně přechází v odtrhovou hranu víka zavazadlového prostoru, nebo u obloukové linie střechy klenoucí se nad čtyřmi bočními okny.

Zároveň je ale vidět snaha zkrotit náklady na vývoj a výrobu – ať už jde o nadměrně velká přední a zadní světla s jednoduchou optikou, ne zcela precizní provedení černých polepů na rámech dveří nebo slícování nárazníků s blatníky. Není divu, auto velikosti někdejší Alfy Romeo 156 s cenovkou kolem 300 tisíc korun vyžaduje nějaké ty kompromisy.

Interiér je přehlídkou laciných materiálů v kombinaci s kvalitním designem. Zrak proto těká mezi hodnotně pojatým přístrojovým štítem a laciným středovým panelem, který děsí způsobem slícování. Základní tvar je přitom pěkný a hned o pár centimetrů vedle máme elegantní pás dekoru.

Jihoevropská škola se projevuje protažením čelního skla, které je jistě aerodynamicky efektivní a při pohledu zvenku i efektivní, v praxi ale zhoršuje odhad délky a půdorysu přední části karoserie. Místo příjemného a bezpečného obejmutí pak interiér jako první dojem nabízí prázdnou vzdušnost. Řidič si naštěstí může pomoci snížením sedáku, spolujezdec musí strpět vysoký posaz, nepříjemně vztyčený nad palubní deskou a spodní hranou bočních oken.

Úspory ve funkční oblasti se nemile projevují zejména v účinnosti světel. Potkávací mají velmi krátký dosah a ani dálková viditelnost příliš nezlepší. Kontrolka na přístrojovém štítu doslova svítí na řidiče silněji, než jak dálková světla osvítí silnici.

obrázek [600 x 422]  

Zimní období připravilo Lineu o nízkoprofilové obutí 205/45 R17, které měly dosud všechny námi testované kusy, a místo toho dostala zimní obutí 195/60 R15. To přece jen lépe vystihuje realitu českých zájemců o tento sedan od Fiatu.

Vysoké pneumatiky skvěle korespondují s měkkým naladěním podvozku. Jízda s Lineou na patnáctkách je komfortní, avšak naštěstí nepříliš houpavá. Díky dlouhému rozvoru je sedan od Fiatu směrově stabilní, samozřejmě trochu pomůže i zátěž v podobě tlakové nádrže v zádi.

S čím si Linea moc nerozumí, jsou prudké změny směru působení sil. Pokud chcete při průjezdu zatáčkou přibrzdit, auto vám dá okamžitě zhoupnutím najevo, že se to dělat nemá a měli jste lépe odhadnout nájezdovou rychlost. Na pomoc ESP můžete s benzinovým motorem zapomenout, dodává se jen za 22tisícový příplatek pro turbodiesel. K chybějící stabilizaci se přidává starší generace ABS, která zasahuje hbitě, avšak samotná jeho činnost je rozvážnější.

Naštěstí se neopakuje ostrý nástup brzd, jaký známe z Grande Punta a Punta Evo. Naopak mají jemný, možná až zbytečně vlažný nástup, to je ale vzhledem k výše popsanému chování podvozku a ABS jedině dobře.

obrázek [300 x 240]  

Zadáním tohoto testu je ale vyzkoušet jízdu na LPG. Systém od italského specialisty Tartarini se v interiéru identifikuje nevzhlednou, ale malou krabičkou u dveří řidiče, která slouží k přepínání paliva a zároveň indikuje množství plynu v nádrži (bohužel s odchylkou v řádově 10-20 %). Do palubního počítače je integrována indikace okamžité a průměrné spotřeby, funkce pro výpočet dojezdu funguje jen pro benzin.

Zvenčí okamžitě vidíme povinnou žlutou nálepku na zadním okně, ale také tankovací otvor, který se v případě Liney nachází samostatně z pravé strany nárazníku. Samotná nádrž nahrazuje pod podlahou zavazadlového prostoru náhradní kolo. To jsme my vozili volně uložené v zavazadlovém prostoru, Fiat ale bez příplatku nabízí výměnu za opravnou sadu Fix and Go, se kterou odpadá formální povinnost i praktická nutnost vozit rezervu.

Za jízdy nelze pohon na plyn prakticky poznat. Automobilky mají ve zvyku udávat pro LPG o jeden nebo dva kilowatty nižší výkon a to zhruba odpovídá i T-Jetu ve Fiatu – motor je o něco slabší a s pomalejšími reakcemi na plynu. Rozdíl je ale natolik minimální, že jej lze jasně pozorovat jen při sešlápnutí plynového pedálu na volnoběh.

obrázek [300 x 172]  

Rozdíl je ovšem ve spotřebě paliva. Asi 40litrová toroidní nádrž nám vystačila na necelých 400 km, dál jsme se pohybovali jízdou na benzin. Záměrně jsme volili stejné trasy a co nejpodobnější jízdní styl i podmínky.

V dálničním tempu 130 km/h není turbo-Linea na plyn zrovna šetřílkem. Při konstantních 130 km/h motor točí 3400 min-1 a spálí 10,7 litru LPG na 100 km. Stačí přitom přepnout na benzin a průměrná spotřeba se sníží na 8,4 l/100 km. Na plyn je tedy spotřeba paliva čtvrtinu vyšší!

Městský provoz ukazuje rozdíl podobný. Na benzin průměrná spotřeba oscilovala mezi 8,0 a 8,5 l/100 km, po celém dni městského jezdění a 150 km se nakonec ustálila na 8,2 l/100 km.

Úspora tedy není ve spotřebě paliva, ale čistě v jeho nižší prodejní ceně. Jak je patrné z níže uvedené tabulky, Linea 1,4 T-Jet s každým kilometrem na LPG ušetří za palivo jednu korunu. Aby se investice do přestavby vrátila, je proto nutné ujet alespoň 30 tisíc km (odhlédneme-li od servisních nákladů). To sice průměrnému českému řidiči zabere asi dva roky, ale stále je to méně, než jaký bývá obvykle rozdíl ve srovnání benzin vs. diesel.

Samozřejmě námi aplikovanou kombinací obou druhů pohonu (např. za účelem zvýšení dojezdu) se oddaluje okamžik, kdy je přestavba na LPG splacena a provoz na plyn začíná šetřit peníze.

Fiat Linea - srovnání spotřeby a provozních nákladů benzin vs LPG
PalivobenzinLPGbenzinLPG
Provozrychlost 130 km/hměsto
Spotřeba paliva [l/100 km]8,410,78,29,9
Náklady na palivo [Kč/km]2,871,882,801,74
Ceny pro výpočet: benzin Natural BA95 34,20 Kč/l, LPG 17,60 Kč/l

Samotný motor 1,4 TurboJet si zaslouží pochvalu. Ačkoliv dnes novějším modelům Fiatu vládnou motory MultiAir, původní přeplňovaná čtrnáctistovka ani dnes Italům ostudu nedělá. Turboefektem netrpí a poněkud tupý projev v nejvyšším pásmu otáček motoru rádi odpustíme – nakonec dnes je u downsizovaných motorů v zásadě standardním jevem.

Překvapí lehký chod motoru. Bez zátěže běží velmi zlehka, bez jakéhokoliv náznaku skrytého potenciálu – jednoduše jako šestnáctiventilová čtrnáctistovka. Stačí ale přitlačit na plynový pedál a otáčky letí rychle nahoru. Maximálního tlaku 2,2 bar (!) turbodmychadlo alespoň dle ukazatele v palubním počítači dosáhne nečekaně rychle.

88 kW a především 206 Nm už v 2500 min-1 jsou v autě s muší váhou 1180 kg zdrcující. Prakticky použitelné pásmo otáček sahá od 1800 do 5000 min-1, motor kdekoliv v tomto spektru na povel silně zatáhne. Stoupání při dálničních 130 km/h nepředstavuje pro T-Jet skoro žádnou zátěž a stejně tak výlet poměrně daleko za legální hranici mu nečiní zvláštní obtíže. Nečekaným výsledkem je, že na dálnici můžete s takto motorizovanou Lineou ztrapnit nejedno násobně dražší auto.

Tím spíš překvapí absence dlouhé šestky. Převodovka je jen pětistupňová a odstupňovaná tak, že v rychlostech nad 100 km/h prudce roste spotřeba. Zcela zbytečně, protože motor má evidentně dost síly na to, aby zvládl a dálnici nižší, tedy úspornější otáčky.

Každopádně je tato varianta lehce přemotorovaná. Podvozek nedává prostor využít v zatáčkách veškerý výkon a 15palcové pneumatiky se zase při plné akceleraci i na suchu dokáží protočit na jedničku i na dvojku. Závěr je ale jednoduchý – tolik výkonu za tak málo peněz v žádném jiném novém autě neseženete.

obrázek [600 x 311]  

JAKE.AUTO.CZ: FIAT LINEA (přehled testů a dalších článků)

První cena vozu249.900,- Kč (Plus 1,4 8v/57 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací289.900,- Kč* (Plus 1,4 T-Jet/88 kW)
Základní cena testovaného vozu320.500,- Kč (Plus 1,4 T-Jet/88 kW LPG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339.800,- Kč (Plus 1,4 T-Jet/88 kW LPG)
* cena je odhadem, daná verze aktuálně není v českém ceníku

Plusy

  • Líbivý design, vyvážené proporce
  • Nízké náklady při provozu na LPG
  • Výkon motoru
  • Průběh točivého momentu
  • Konstrukce vzpěr víka zavazadlového prostoru
  • Pořizovací cena

Minusy

  • Vyšší spotřeba LPG proti benzinu
  • Jen pětistupňová převodovka, resp. krátký nejvyšší převod
  • Velmi slabá potkávací i dálková světla
  • Prostor pro hlavu v zadní řadě sedadel
  • Ovládání palubního počítače
  • Vysoký posaz na sedadle spolujezdce
  • Omezená nabídka verzí a příplatkové výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG

Cena v základní výbavě: 320 500 Kč Cena v testované výbavě: 339 800 Kč

Základní výbava:ABS, přední airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním, centrální zamykání, dělené zadní sedadlo, úchyty dětských sedaček Isofix.

Výbava testovaného vozu:Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (5.100,- Kč), přední mlhovky (4.100,- Kč), autorádio s CD přehrávačem (10.100,- Kč), přestavba LPG pro 1,4 T-Jet (30.600,- Kč).

KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
Technické údaje
Motor Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.2 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 870
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 520
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2603
e) rozchod vpředu (mm): 1471
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 6
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG – Turbo na plyn







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Fiat Linea: Druhá generace dorazí v roce 2015 Fiat Linea: Druhá generace dorazí v roce 2015

Fiat Linea, sedan postavený na základech Punta, se vyrábí…

Fiat Linea 2013 koupíte jen s dieselovým motorem, stojí 270 tisíc Fiat Linea 2013 koupíte jen s dieselovým motorem, stojí 270 tisíc

Sedan italské značky vyráběný v Turecku byl kompletně…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…