Test Auto.cz

Ford B-Max 1.0 EB – The Doors

19.4. 2013
Verdikt
 

Mezi malými MPV je velká tlačenice, jenže čím zaujmout? Downsizing už tolik netáhne, zato unikátní konstrukce dveří ano!

Za normálních okolností by přítomnost přeplňovaného litrového tříválce pod kapotou B-Maxu bylo nosné téma celého testu, to by však nesmělo mít toto malé MPV o sloupek míň.

Stačí otevřít oboje dveře a je jasno: Ford jde vstříc starším lidem a rodinám s dětmi. To jsou totiž přesně ty správné cílové skupiny, vyžadující co nejlepší přístup na přední i zadní sedadla a zároveň rozumnou pořizovací cenu. Ostatně, model B-Max by měl být nástupcem výborně prodávaného Fusionu, na jeho úspěch však s jistotou nenaváže. Nejde totiž o žádný low-end, s klimatizací jej pod 300 tisíc nepořídíte.

Ford B-Max není jediný, kdo se pustil tak trochu do neznáma: podobně je na tom třídní sok Opel Meriva se zadními dveřmi otevíranými proti směru jízdy. S klasickými dveřmi je totiž potíž: mezi zaparkovanými auty se na zadní sedadla už tak těžko dostáváte, když navíc ještě přijde na řadu usazování juniora do autosedačky, jde o výkon hodný artisty z Cirque du Soleil. Posuvné zadní dveře v kombinaci s chybějícím B-sloupkem jsou v této situaci rozhodně příjemnější, navíc po jejich úplném otevření má otvor v nejširším místě neuvěřitelných 155 centimetrů. Nezávislé otevírání všech dveří je samozřejmostí.

obrázek [600 x 294]  

A co bezpečnost? Není absencí sloupku karoserie snížena? Ford tvrdí, že ne a nárazové testy EuroNCAP mu dávají za pravdu. Posuvné dveře tvoří s klasickými předními dveřmi tuhou strukturu, důraz na bezpečnost dokládá i masivnost jednotlivých komponent. I zde však funguje něco za něco: oproti klasickému uspořádání je toto o zhruba 50 kilogramu těžší.

Interiér

Ojedinělý systém dveří na sebe upozorní i po usednutí za volant. Bezpečnostní pásy totiž (logicky) nemohou být upevněny na tradičním místě a proto jsou integrovány do sedadla. Pozice za volantem je vzpřímená, což šetří místo vzadu: dospělý člověk se za sebe bez problémů posadí, což je v autě dlouhém 4077 milimetrů vždycky dobrá zpráva. Posádka nestrádá ani v příčném směru, zde je interiér překvapivě velkorysý.

Se zadními posuvnými dveřmi se žije dobře, musíte si však zvyknout na jistá specifika. Zvenčí je manipulace lehká a bezproblémová, trochu jinak je tomu na zadních sedadlech. Když chcete dveře otevřít, musíte použít vzdálenější ruku, protože v cestě bližší paži směrem vzad stojí vystouplá hrana nástupního otvoru. Při zavírání se pak musíte rukou natáhnout pro madlo poměrně hodně za sebe, což méně flexibilnějším cestujícím nemusí vyhovovat.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Zavazadlový prostor má základní objem pouhých 304 litrů (s dojezdovým kolem, se sadou na opravu pneu pak 318 l), po sklopení druhé řady sedadel se objem zvýší až na 1386 litrů. Po jednoduchém sklopení sedadel, dělených v poměru 60:40, vznikne téměř rovná ložná plocha bez schodu a to díky dvojité podlaze zavazadelníku. Na 4077 mm dlouhé auto nabídne B-Max po sklopení opěradla spolujezdce sympatických 2,35 metru využitelné délky, převážení dlouhých tyčových předmětů či krabic se tak obejde bez nutnosti hledat červený praporek.

obrázek [600 x 364]  

Středový panel je focusovský, vyznačující se velikým počtem malých tlačítek a pěkným klavírním lakem. O jeho čistotu se však musíte starat. Šířka středového tunelu je, stejně jako u Focusu, možná až příliš velká. Potěšil nás počet i rozmístění odkládacích prostor, kterých je opravdu hodně. Na druhou stranu zde v zadních dveřích chybí postranní loketní opěrky. Sedadla mají spíše tužší polstrování, vzhledem k naturelu auta se „sportovnější“ sedadla hodí.

Motor a jízda

Jízdní vlastnosti B-Maxu jsou velkým překvapením. U malého MPV byste opravdu neřekli, že vám dokáže nabídnout ve třídě nevídané sportování za volantem.

Řízení je nepřeposilované, na MPV dokonce nadprůměrně citlivé, a brzdy se dají hezky dávkovat. I zákazníci Fordu, kteří mají rodinu, oceňují tužší, jistější podvozky – kdyby to bylo naopak, neprodával by se S-Max tak dobře. U tohoto modelu si tužší nastavení podvozku vynutila i kombinace vyšší stavby a relativně útlejší karoserie. V zatáčkách auto na šestnáctipalcových kolech poslušně drží stopu, nezjančí ani při rychlých změnách směru a náklony podvozek drží v přijatelných mezích. Horší tlumení příčných nerovností je malou daní za nadprůměrné silniční výkony, obutí příplatkových sedmnáctipalcových kol by však už mohlo být nic nepřinášejícím luxusem.

Karoserie se na nerovnostech nevlní, ostatně podle inženýrů Fordu má vyšší torzní tuhost než Fiesta. Očekávaná citlivost na boční vítr se nekoná, B-Max není na dálnici při vyšší boční složce větru o nic nervóznější než moderní malé (a taktéž vysoké) hatchbacky.

Ford Focus 1,0 EcoBoost – Downsizing dovedený do extrému

Řadicí páka je hezky na dosah, jednotlivé rychlosti zapadají bez protestů. Chod páky v kulise je dobře vymezen, mezipoloha se vyznačuje absencí výrazné „gumovosti“, kterou byste u malého MPV čekali. On je ostatně tento model Fordu celkově tak trochu jinej gang, myšleno vesměs v dobrém.

Přeplňovaný tříválec o výkonu 88 kW (nyní se již prodává verze s 92 kW, proto je v tabulkách uvedena tato) uděluje autu velmi slušnou dynamiku a bezpečnou rezervu při předjíždění. A to i s naloženým vozem. Zvuku tříválce se nebojte, jeho lehce nakřáplý projev ve vyšších otáčkách se vám možná bude docela líbit. Průměrná spotřeba kolem sedmi litrů potěší, klidná jízda stokilometrovou rychlostí znamená přiblížení se šesti litrům. Ani po městě jsme v hustém provozu nespotřebovali víc než 8 litrů benzinu na 100 km.

Závěr

Líbí se vám B-Max? Vymlouvat vám jej určitě nebudeme, zvažte však, zda vám stačí spíše menší zavazadelník. Absenci B-sloupku karoserie ve spojení s posuvnými zadními dveřmi hodnotíme velmi pozitivně.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Pohledný a vyvážený design karoserie je mezi MPV vzácnou vlastností, konstrukce dveří bez bočního sloupku pak naprostým unikátem. Jinak ale B-Max příliš nevyčnívá. Špičková ovladatelnost je typickým rysem Fordů a mezi MPV zcela unikátní hodnotou, zde je ale vykoupena nekomfortní jízdou. Interiér je pro rodinné využití podměrečný, palubní deska není z nejhezčích ani nejpřehlednějších a zaváděcí ceny jsou relativně vyšší. Celkově hodnotím B-Max jako sympatické MPV, ale mělo by být o nějakých 10-20 % větší. Pak by nabídlo prostor jako Fiat 500L, který v tomto segmentu považuji ve všech zmíněných ohledech za optimum.

obrázek [600 x 329]  

Jake.auto.cz: vše o Fordu B-Max na jednom místě

První cena vozu291.150 Kč (1,4 Duratec 66 kW Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací372.150 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu403.150 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků478.350 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Titanium)

Plusy

  • Pružný a ve většině situací tichý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Přístup k zadním sedadlům

Minusy

  • Malý zavazadelník
  • Menší tlačítka rádia a klimatizace
  • Chybí loketní opěrky v zadních dveřích
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford B-Max 1,0 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 403 150 Kč Cena v testované výbavě: 478 350 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy, kolenní airbag řidiče, stropní airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač ECOmode, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie s integrovanými blikači, automatická klimatizace, mlhová světla, tempomat, startovací tlačítko Ford Power, Bluetooth, sedadlo řidiče s loketní opěrkou, rádio s CD, USB a MP3, kožený volant, 15“ litá kola, systém SYNC s funkcí „emergency assist“ a 3,5“ displejem atd.

Výbava testovaného vozu:metalický lak (13.900,-), sada Easy (20.900,-), systém KeyFree (15.500,-), vyhřívané čelní sklo (6.000,-) atd.

Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019 Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna…

Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku

Paměť stárne extrémně rychle. Ta mediální dvojnásob.…

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford B-Max 1,0 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.2 / 4.9
Emise CO2:114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 304 / 1372
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1279 / 481
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4077
b) šířka (mm): 1857
c) výška (mm): 1586
d) rozvor (mm): 2489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford B-Max 1.0 EB – The Doors







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Ford vyrobil B-Max s pořadovým číslem 100.000 (+video) Ford vyrobil B-Max s pořadovým číslem 100.000 (+video)

Automobilka Ford sice slaví vyrobení jubilejního kusu…

Ford v prosinci omezí výrobu B-Maxe Ford v prosinci omezí výrobu B-Maxe

Výroba malého MPV v prosinci poběží jen osm dní, znovu se…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou pokračuje rovinatější etapou

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou…

Tady se může pomalu rozhodovat o závěrečném žebříčku. Poslední závodní etapa letošního ročníku Tour de France…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…