Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
33 Fotogalerie

TEST Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

S přeplňovanými tříválci se roztrhl pytel. Modernizovaný Ford Fiesta dostal přesně takový motor a k tomu přidává výraznější tvář.

Segment malých vozů právě prochází menší revolucí. Nastupují nové modely jako Renault Clio nebo Peugeot 208 a automobilky na ně reagují různě. Volkswagen sebevědomě spoléhá na kvality svého Pola, takový Opel nebo Fiat zatím vyčkávají a Ford zkouší silný protiútok. Aby Fiesta, nejprodávanější malý vůz v Evropě, úspěšně pokračovala dál, vznikl po čtyřech letech na trhu opravdu hloubkový facelift.

Aston face

Úpravy exteriéru jsou důkladné. Proti původnímu modelu z roku 2008 se změnily všechny díly v předních partiích, snad možná přední mlhovky zůstávají stejné. Vůbec poprvé se do prodeje dostává nová maska chladiče, kterou bude mít například i Mondeo. Podélné lamely vůz opticky rozšiřují, tvar a umístění masky zase připomínají Aston Martin – značku, se kterou se Ford rozešel před více než pěti lety. Podoba je to ale více méně náhodná, Fiesta je vlastně jen přirozenou evolucí současného designu Fordů.

ford testy malevozyford testy malevozy | acz

Okolo nové masky se ovšem zcela změnil i přední nárazník. Upravené světlomety mají mírně seříznutý tvar a u nejvyšší výbavy Titanium diody pro denní svícení. Facelift doslova korunuje vyvýšená kapota s výraznými prolisy. Má na starosti v souladu s novými přísnějšími předpisy lépe chránit chodce při nehodě.

Málokdy se podaří sladit všechny moderní požadavky – denní svícení, agresivnější vzhled a ochranu chodců – do tak vyváženého celku. Tady Ford zaslouží velkou poklonu! Od čelního okna dál se ale změnilo jen pár detailů, například grafika koncových světel, které se ovšem musí i nadále obejít bez diod. Důkladnější obhlídka pak odhalí přece jeden podstatný detail: Fiesta převzala od Focusu a Mondea tzv. bezzátkovou nádrž, nejrychlejší, nejjednodušší a nejbezpečnější způsob tankování.

ford testy malevozyford testy malevozy | acz

Bohužel se facelift nedotkl interiéru, který by pro mě osobně byl nejzásadnější překážkou při volbě Fiesty. Na rozšafných proporcích palubní desky se nic nezměnilo, vizuální dojem určují rozmáchlé tvary a velké plochy plastů v barvě karoserie. Ale co jiného očekávat, Fiesta nemůže uhnout z cesty, když mezitím stejný styl přejaly všechny novější Fordy.

Design je subjektivní záležitost, ale zcela objektivně Fiesta postrádá stropní madla pro spolujezdce a zadní pasažéry. Chybou je také špatný výhled skrze vnější zpětná zrcátka, to u auta do města hodně zamrzí. Naopak skvělým pomocníkem, v zimě doslova k nezaplacení, je příplatkové vyhřívané čelní sklo. Vyjde na 6 tisíc, resp. na 10 tisíc ve spojení s vyhříváním sedadel. Do příplatků se dá ale snadno zabřednout – ani nejvyšší výbava nemá automatické zapínání světel, elektrické stahování zadních oken nebo tempomat. To všechno je možné přiobjednat, testovanému autu s cenovkou přes 400 tisíc ale leccos z těchto relativně běžných věcí stále chybělo.

Tři to hravě zvládnou

Kromě nového designu ale přichází i nový motor. Litrový tříválec nejprve nahrazuje výkonnější agregáty – přeplňovaný 1,0 EcoBoost (74 a 92 kW) si pořídí ti, kdo by dříve kupovali atmosférické čtyřválce 1,4 Duratec/71 kW a 1,6 Ti-VCT/77 kW. Později se připojí i atmosférický tříválec a benzinové motory s větším počtem válců z Fiesty postupně zmizí.

Nejmenší z EcoBoostů už není žádnou neznámou. Důkladně jsme ho prověřili ve větším Focusu, s Fiestou má dle očekávání o poznání lehčí práci. Projeví se to hned při rozjezdu, kdy v podstatě není potřeba šlapat na plynový pedál. Turbodíra sice v menším autě úplně nezmizela, ale motor ve Fiestě dokáže ještě účinněji pracovat v brumlavém pásmu od 1100 do 2000 min-1.

ford testy malevozyford testy malevozy | acz

Přesto většina řidičů nejspíš bude preferovat zónu mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Tam se tříválec uklidní a dá zapomenout na lichý počet válců. Přitom spotřeba paliva proti nízkým otáčkám roste jen nepatrně.

Vyšší otáčky přijdou vhod při akceleraci. I přiškrcená 74kilowattová verze dokáže nabídnout rozumnou gradaci výkonu, doprovázenou ovšem charakteristickým tříválcovým zvukem. Ten platí za hlavní argument proti odřezávání válců a u Fiesty se ho nepodařilo utlumit zdaleka tak dobře jako ve větším Focusu. Případné vibrace jsou ale od posádky stále izolovány, mimo jiné díky asymetrickému setrvačníku, který funkčně nahrazuje vyvažovací hřídel.

Přehnaná eko-optimalizace

Tento motor bych pro Fiestu mohl bezvýhradně doporučit, kdyby ovšem nebylo emisních norem, které mu pomohly na svět. Benzinová Fiesta opravdu nejezdí v kombinaci městského a mimoměstského provozu za 4,3 l/100 km. Ford se ale rozhodl dosáhnout emisí CO2 99 g/km (u benzinu odpovídají právě takové spotřebě) stůj co stůj a podřídil tomu úplně všechno – i kdyby to nakonec nemělo fungovat.

A přesně to se stalo. Zapomeňte na proklamace o úsporách, tato Fiesta v zimě jezdí za 6 až 7 litrů na 100 km. Taková je spotřeba ve městě, na dálnici i mimo město. Rozhodně to není špatný výsledek, ale nám přece slibovali zázračně nízkou spotřebu. Té se přece jen dá dosáhnout, ovšem při důsledném využívání předností motoru. Přeplňovaný tříválec potřebuje co nejvyšší nebo naopak nulovou zátěž – pak je teprve účinnější než atmosférický motor.

ford testy malevozyford testy malevozy | acz

Plynulá jízda se špičkou nohy nesměle opřenou o plynový pedál znamená neefektivní škrcení motoru. K čerpacím ztrátám v sání se totiž při konstantní zátěži přidávají čerpací ztráty i na straně výfuku. Turbodmychadlo v takových chvílích vlastně jen neefektivně brzdí odtok spalin, protože k jízdě jeho plnící tlak není potřeba. Řešením je střídání vyšší a nulové zátěže, pak Fiesta mimo město zvládne i průměry pod 5 l/100 km. Při ostré jízdě naopak spotřeba neroste nad osm litrů, to už EcoBoost konečně ukazuje atmosférám záda.

Zmínku zaslouží i převodovka. V měřícím cyklu pomáhá snížení spotřeby pětistupňová převodovka a zrovna takovou Ford do Fiesty dodává. Dostanete ji i k silnějšímu (elektronicky neškrcenému) EcoBoostu, za který se připlácí tučných 40 tisíc. S šestikvaltem by sice byl uživatelsky přívětivější, ale samozřejmě by se nedostal na 99 g/km. A aby byla normovaná spotřeba co nejnižší, má převodovka předlouhé odstupňování. Pětka na dálnici znamená pouhých 2800 min-1. Kupodivu to nevadí dynamickým schopnostem auta, ale s takovými přeskoky není vždycky po ruce vhodný převod.

Perfektní podvozek

Značka Ford se stala synonymem špičkové ovladatelnosti a v případě Fiesty nejde o žádné klišé. Silácký motor si přímo říká o takový podvozek, který dokáže zkrotit rychlý přísun newtonmetrů a podrží v zatáčkách. K mrštným a nezáludným jízdním vlastnostem Fiesta ještě přidává perfektně nastavené ESP, které opožděnými, ale citlivými zásahy dokáže auto na limitu zkrotit. Sportovnější řidiči ocení i zpětnou vazbu v řízení. Dojem trošku kazí jen méně přesný chod volantu a řadicí páky, Fiesta by si zasloužila preciznější.

Druhou stranou mince je jízdní komfort a i tady Fiesta s drobnou výhradou obstojí. Stačí se podívat na příplatkové 16palcové disky, obalené jen tenkou vrstvou gumy (rozměr pneumatik 195/45). Překvapivě to ale skoro ničemu nevadí, Fiesta se na nízkoprofilových pneumatikách pohybuje ladně a mlátí jedině tehdy, když se kolo potká s opravdu velkým výtlukem. Takže hlavním důvodem, proč zůstat u základních patnáctek, je příplatek – ceník nabízí za částku okolo požadovaných čtyř tisíc užitečnější rozšíření výbavy.

Závěr

Ze setkání s tříválcovou Fiestou si odnášíme hned několik pozitivních dojmů. Nový design se povedl a kvality podvozku stále patří na špičku mezi malými auty. Motor je silný a vyniká pružností. Spotřeby na úrovni turbodieselů jsme se ale nedočkali, navzdory všem pokročilým technologiím má tříválcový EcoBoost podobné nároky jako běžný atmosférický motor.

Hlavní překážkou pro volbu této verze je ovšem cena. Fiesta sama o sobě patří k těm dražším z malých aut a za nadějný tříválec se oproti 1,25 Duratec/60 kW se připlácí 40 tisíc korun, takže se cena lehce přehoupne přes třísettisícovou hranici. Kdo by snad zatoužil po silnějším EcoBoostu, musí připlatit ještě jednou tolik.

ford testy malevozyford testy malevozy | acz

První cena vozu211.150,- Kč (1,25 Duratec/44 kW Ambiente 3dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací301.150,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu346.150,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků402.750,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Titanium)

Plusy

  • Moderní a elegantní design
  • Slušná dynamika navzdory dlouhým převodům
  • Při vyšší zátěži nadstandardně dobrá spotřeba
  • Dobrá izolace vibrací
  • Špičková ovladatelnost
  • Přijatelný komfort na nízkoprofilových pneu
  • Bezzátkové víčko nádrže
  • Rozsah bezpečnostní výbavy

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky za jinde standardní výbavu
  • Špatný výhled skrz vnější zpětná zrcátka
  • Chybějící stropní madla
  • Méně přesné řízení a řazení
  • Malý turbomotor při klidné jízdě palivo neuspoří
  • Zvukový projev tříválcového agregátu
  • Zbytečně natažené převody pětistupňové převodovky