Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift – Kinetické stěhování

Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift – Kinetické stěhování

 
 

Je hezčí, pohodlnější, úspornější, ale jeho zavazadelník je menší než u předchůdce. Jak velký to bude problém při jeho návratu do Octavia Combi-klasse?

Zatímco některým automobilkám trvá budování modelové řady rok či dva, Ford bez dlouhého otálení poslal na trh nový Focus hned ve třech klíčových karosářských variantách. Po testech pětidveřového Focusu 1,6 EcoBoost1,6 TDCi jsme vyzkoušeli nejpraktičtější karosářskou variantu – kombi. Jaké role se toto malé Mondeo zhostí na trhu, kterému nekompromisně vládne Škoda Octavia Combi?

Velký, ale ne přerostlý

Třetí generace Focusu kombi se proti předchůdci snížila o 2 mm (teď měří 1505 mm), natáhla o 88 mm (4556 mm) a zúžila o 16 mm (1823 mm), přičemž rozvor náprav narostl o 8 mm (2648 mm).

Srovnání s aktuálním hatchbackem znamená zejména nárůst do délky o 198 mm (4556 mm) a zvýšení o 21 mm (1505 mm).

To vše jsou rozměry ve třídě obvyklé. V nižší střední jsou delší (Astra Sports Tourer, 4698 mm), resp. vyšší kombi (Hyundai i30 CW 1565 mm), ale taky prodloužené platformy s delšími rozvory (Peugeot 308 SW, 2708 mm). Focus kombi tedy vybočuje jen úctyhodnou šířkou (1858 mm).

Jestliže jsme u Astry Sports Tourer psali, že aspiruje na titul nejhezčí kombi nižší střední třídy, pak si to stejné myslíme o pár měsíců později o Fordu Focus Kombi. Jeho silueta velmi dobře maskuje skutečný vnitřní objem vyhrazený pro posádku i zavazadla. Karoserie je oproti hatchbacku usedlejší, tvarově jednodušší a osloví i konzervativněji smýšlející klientelu, která zadním partiím krátkého Focusu nepřišla na chuť.

obrázek [600 x 294]  

Milé je, že přes všechnu tu kinetickou modernu nezapomněli u Fordu na praktičnost. Zadní nárazník snad proto dostal v exponovaných místech tmavé nelakované plasty. Neméně chvályhodné je výrazné vykrojení víka zavazadelníku, jehož spodní hrana je jen 610 mm nad zemí u nezatíženého vozidla. Lépe to umí jen Peugeot 308 SW (560 mm).

Litry a centimetry

Důvod, proč Fordu platit 34 tisíc korun navíc ve srovnání se stejně motorizovaným hatchbackem, najdete od B-sloupku dozadu.

Druhá řada sedadel si prostorově polepšila. Týká se to vertikálního prostoru nad sedákem, který je o slušných 60 mm větší, díky zvýšené, resp. neklesající střeše. Sedáky přitom zůstávají nadprůměrných 380 mm nad podlahou, takže i dobře rostlým cestujícím se sedí pohodlně, sedadlo dává stehnům vydatnou podporu. V podélném směru se téměř nic nemění a když, tak jen v řádu jednotek centimetrů. Tísnit se zde tak jako v Astře Sports Tourer nebudete, ale opodstatnění střední třídy pochopíte, když se posadíte do nadprůměrného zadního oddílu Mondea.

Na předních místech se nic nemění. Složitě tvarovaná a objemná přístrojová deska okrádá posádku o pocit vzdušnosti interiéru, řidiči snad dodává pocit lepšího splynutí s vozem, ale spolujezdec bude proklínat asymetrickou středovou konzoli, která překáží jeho levé noze.

obrázek [600 x 330]  

Zavazadelník je pro výběr kombi klíčovým parametrem. Poslední dvě generace Focusu kombi spoluutvářely měřítka v této disciplíně, a tak přijít s něčím lepším bylo dost obtížné. Jedno je jisté už na začátku kufrové analýzy: Objem není to, čím bude Ford ohromovat. S dojezdovou rezervou pod podlahou dává náš Focus k dispozici 476 l, což je o pár jednotek méně než nabízel předchůdce (482 l). Taky maximální objem se decentně zmenšil z 1525 l na současných 1502 l.

Znamená to snad automaticky, že jde o špatný výsledek? Rozhodně ne. Do úvahy je totiž nutno brát praktickou použitelnost přepravního prostoru, v níž lze Fordu vytknout jen málo co.

Zavazadelník je dobře přístupný, má pravidelný tvar a hladké kolmé stěny. Při transportu nadměrných zavazadel oceníte nejmenší vnitřní šířku 1140 mm mezi stěnami (podběhy z nich nevystupují!). Ta je mimochodem taky menší než u předchůdce (1180 mm). Základní objem má u dna délku 1000 mm, výška po rolovací kryt je 490 mm.

Sklápění sedadel se děje dvoufázově. Nejprve je dobré překlopit sedáky, za nimi sklopená opěradla pak vyrobí téměř dokonale rovnou ložnou plochu s přepravní délkou nejméně 1680 mm.

Nejen majitelé Octavií a Superbů Combi ocení jedním dotykem se odsouvající kryt zavazadelníku, praktické jsou však i háčky a uzavíratelné háčky po stranách, resp. čtyři úchytná oka v podlaze.

Vstříc flotilám

Dvoulitrový turbodiesel spojený s dvouspojkovou převodovkou Powershift známe dobře z Mondea, S-Maxe nebo Galaxy. Focus Kombi s touto motorizací směle překonává šestisettisícovou cenovou metu, což poptávku omezuje prakticky jen na firemní klientelu. Testujeme provedení se 103 kW, které se na český trh dostane až během podzimu. Prozatím musíte vzít za vděk verzí se 120 kW.

Co má zájemce o jediný momentálně dostupný automat ve Focusu čekat? Z větších Fordů si dobře pamatujeme na problematické sladění motoru a dvouspojkové převodovky, ale zde jako by problémy zmizely mávnutím kouzelného proutku. O něco lehčí auto (1570 kg) a 103kW verze motoru 2,0 TDCi si rozumějí celkem dobře, jistá zaváhání se občas vyskytnou v městském provozu při rozjezdech a přeřazování v nízkých rychlostech.

Malým zklamáním pro nás byla spotřeba. Auto, které bude trávit na dálnicích asi většinu života, jezdí ve 130 km/h se spotřebou 6,7 l/100 km. To není úplně špatné, ale od motoru se slušnou zásobou točivého momentu a s automatem, který má z principu malé ztráty, jsme čekali trochu víc. Pod 5 l/100 km spadne odběr jen, když budete opatrnější na plyn a budete se držet do rychlostí 100 km/h.

obrázek [300 x 432] Zvuk motoru odpovídá běžnému standardu této objemové kategorie. Kabina je od motoru dobře izolovaná, včetně volantu, voliče automatu a podlahy. Nad 3000 min-1 ale hluk roste nad únosnou mez. Naštěstí lze jízdu do rychlosti 130 km/h absolvovat s otáčkovým pásmem do 2500 min-1.

Manuální volbu rychlostního stupně můžete zadat neobvyklým kolébkovým ovladačem na řadičce. Převodovka reaguje na povely rychle, ale jde pouze o částečnou náhradu obvyklejších páček pod volantem.

Hmotu prodloužené zádi více než vyvažuje velký turbodiesel vpředu, přesto patří Focus k nejagilnějším kombi na trhu. Jeho podvozek dostal mezigeneračně komfortnější charakteristiku, a tak i prázdné vozidlo, do něhož lze instalovat přibližně půl tuny užitečného zatížení, výborně tlumí malé i velké nerovnosti, posádku za jízdy hýčká a řidiče těší. Přesto nejsme sami, kdo cítí, že minulý Focus byl ještě o stupeň agilnější…

Vyvážený poměr vitamínů

Ano, Focus přišel o pár objemových litrů v zavazadelníku, ale zásadní problém to není. Úbytek v absolutních číslech úspěšně vyvažují praktická řešení – pravidelný tvar stěn, rovná plocha po sklopení opěradel, nízký práh nebo samočinně odvíjené rolo.

Pozornost Fordu se ve třetí generaci zaměřila na design a další ladění jízdních vlastností. Vzhled už není tak přísně užitkový, jízda ubrala na agilitě a přidala na pohodlí.

Dvoulitrový turbodiesel s Powershiftem zajišťuje autu suverénní chování na dálnici i když jste plně naložení, minimalistickou spotřebu, ale nečekejte.

Cenovka vyhnaná daleko za 600 tisíc je dobrý důvod ke zvážení některého zážehového EcoBoostu. Jen ten automat zatím k jinému motoru u Fordu nepořídíte…

JAKE.AUTO.CZ Ford Focus (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 389]  

První cena vozu393.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací641.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Základní cena testovaného vozu641.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků694.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)

Plusy

  • Více místa nad zadními sedáky
  • Nízký práh zavazadelníku nad vozovkou
  • Nadprůměrná šířka zavazadelníku
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností

Minusy

  • Zavazadelník s menším objemem než u předchůdce
  • Proti motorům 1,6 EcoBoost extrémně vysoká cena
  • Málo místa pro nárty zadních cestujících
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift

Cena v základní výbavě: 641 990 Kč Cena v testované výbavě: 694 990 Kč

Základní výbava:Automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, čtyřřádkový informační displej, úprava jasu ukazatelů přístrojové desky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Startovací tlačítko Ford Power + dva pasivní klíče dálkového ovládání, imobilizér, funkce denního svícení, přední mlhová světla, zadní světla s LED diodami, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti, Sada Viditelnost - automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů, samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti, asistent pro rozjezd do svahu HSA, elektrický posilovač řízení (EPAS) s variabilním účinkem, systém Stop-Start, regenerativní dobíjení akumulátoru, Ford Easy Fuel - bezzátkový systém doplňování paliva s detekcí správné palivové pistole, systém stranového přesměrovávání točivého momentu TVC, kotoučové brzdy na všech kolech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, elektronický stabilizační systém ESP + protiprokluzový asistent TA + bezpečnostní brzdový asistent EBA, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, varování při sníženém tlaku v pneumatikách (DDS), ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, varovný signál nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, rozsvícených světel a otevřených dveří, Sada Audio 3 (rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu- Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), multifunkční informační displej), volant - kožený, čtyřramenný, nastavitelný ve 4 směrech, řadicí páka - kožená hlavice, kuřácká sada (zapalovač + popelník), prémiová středová konzola - loketní opěrka s velkou úložnou přihrádkou (5 l), ruční brzda ve tvaru Z, dva držáky nápojů, odkládací přihrádka, dvě elektrické zásuvky 12 V, prémiová stropní konzola s držákem na brýle, rozptýlené osvětlení interiéru, prémiové čalounění stropu, podlahové rohože - velurové (přední a zadní), Vnitřní kliky dveří s hliníkovou povrchovou úpravou, prémiové osvětlení interiéru LED diodami, osvětlení prostoru pro nohy u řidiče a spolujezdce, Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, v barvě karoserie, 16“ x 7.0 kola z lehkých slitin s 10 paprsky „Y“, pneu 215/55 R16.

Výbava testovaného vozu:Sada Exclusive - čalounění kůže/látka (střed sedadla látka, boky kůže), vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech (+31.900,-Kč), metalický lak (+13.900,-Kč), Sada City - zadní parkovací senzory, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem- vnější zpětná zrcátka - elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky (+8.000,-Kč).

Komentář Jiřího Schwarze: Evropská dezintegrace. Co k tomu mohou říct Češi a Slováci? Komentář Jiřího Schwarze: Evropská dezintegrace. Co k tomu mohou říct Češi a Slováci?

Po britském referendu je bouřlivý průběh plebiscitu v…

Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen dnes pověřil…

Hlavní hrozbou pro příliv investic je povolební pat a volba extremistů Hlavní hrozbou pro příliv investic je povolební pat a volba extremistů

Spíše než konkrétní tvář volebního vítěze bude…

Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie dnes…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 476 / 1502
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 480
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Hodnocení Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

Kompaktní hot-hatche od Fordu a Volkswagenu jsou…

Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě! Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě!

Automobilka Ford je exkluzivním dodavatelem doprovodných…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek! Je to snubní prsten?

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek!…

Zatímco někteří předpovídají páru Jaromír Jágr (45) a Veronika Kopřivová (26) brzký rozchod, jiní zase doufají,…

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem radnice umístila?

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem…

Barevný pruh na silnici v Žernosecké ulici na území Prahy 8 má hned několik vlastností. Všechny ale mají…

 

iSport.cz

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl úžasné sólo

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl…

SOUHRN | Útočník Jaromír Jágr si v elitním útoku Calgary připsal asistenci a bodoval podruhé řadě, prohře Flames…

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na Villarrealu ocenil Berger i Kuka

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na…

Nejkrásnější gól Slavie v této sezoně? Po remíze 2:2 v Evropské lize na Villarrealu je tu žhavý favorit. Trefa,…

 

Reflex.cz

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé proměnilo v dopravní muzeum

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé…

Zapomeňte na nové dálnice, nebo vysokorychlostní železnici. Je to moc drahé a peníze náš stát potřebuje jinde -…

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…