Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus ST kombi 2.0 TDCi – Estéčko v naftě a kombíku? Proč ne?

David Bureš
Diskuze (111)
Focus ST je po příchodu ostrého Focusu RS tak trochu stranou zájmu. Zjišťovali jsme, zda tato univerzálnější verze má stále šanci zaujmout.


Design, interiér


Ford Focus ST kombi v sobě spojuje velice rozdílné charaktery. Na jedné straně je sportovní variantou, na druhé zůstává praktikem. Pod kapotou sice pracuje silný motor, ten je ale vznětový, a tak myslí i na úspornost. Může tato trochu rozporuplná kombinace fungovat?

Verze ST byla vždy tou rozumnější z rychlých focusů, oproti ostřejšímu RS je tím univerzálním autem. V minulých dvou generacích se jednalo o hot-hatch, v té třetí generaci ale nabídku překvapivě doplnilo také hot-kombi. A co víc, pod kapotou se vedle benzinového agregátu v rámci faceliftu pro modelový rok 2015 objevil i turbodiesel.

Mezi pravověrnými fanoušky to způsobilo poprask, Ford tím ale pouze reagoval na poptávku. „Jsme si vědomi toho, že mnoho evropských zákazníků preferuje přepravní schopnosti kombi, ale zároveň touží po řidičských zážitcích a výkonech nabízených hatchbacky,“ říkal po odhalení ST kombi jeho hlavní konstruktér Matthias Tonn, čímž vlastně vysvětlil i nabídnutí nejen silného, ale také úsporného vznětového motoru.

Nabídka kompaktních kombíků se silným turbodieselem je dnes už poměrně široká, což potvrzuje, že je o ně skutečně zájem. Ostatně i Volkswagen jeden takový nabízí, byť v jeho případě dnes není kacířsky používáno jméno GTI, ale GTD. To Ford písmena ST použil i na kombík se vznětovým motorem. Rozhodl se to ale zdatně zamaskovat.

Povedené tvary

Zvenku rozhodně nic neprozradí, že v útrobách pracuje vznětová jednotka. Tady zkrátka není žádný znáček TDCi, diesel nebo něco podobného. Naftu neprozrazuje ani koncovka výfuku - roura uprostřed zádě je skutečná koncovka zakončující potrubí! V době různých falešných řešení má za to Ford velké plus.

Vnější tvary jsou vůbec hodně povedené, karoserie s upravenými nárazníky, rozšířenými prahy nebo střešním spoilerem zvlášť vynikne v případě použití jasného žlutého laku Tangerine Scream nanášeného ve čtyřech vrstvách. Focus obecně v rámci faceliftu významně prokoukl, pryč je ten výraz vyděšené žáby, který nahradila výrazně tvarovaná příď s velkou maskou chladiče. A že se auto nepochybně inspirovalo vozy Aston Martin? Já osobně bych klidně rád poslouchal, že mé kompaktní kombi vypadá skoro jako gran turismo britské značky...

Jen škoda, že to uvnitř vypadá, jakoby se designéři při práci na exteriéru unavili a na vnitřek jim nezbyl dostatek sil. Lacině působící plasty, zastaralá grafika přístrojů nebo komplikované menu multimediálního systému je něco, co je bohužel typické pro mnohé dnešní fordy a focus není výjimkou. Alespoň že ty přidružené přístroje, ukazatel tlaku turba, teploty oleje a jeho tlak jsou na vrchu palubní desky slušně zakomponovány a nepůsobí jako narychlo vymyšlené řešení, které předvedlo Mini JCW Cabrio.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Důležitou vlastností sportovních a vůbec sportovně laděných aut je ideální posaz za volantem, což je bohužel něco, v čem Focus ST kombi také zklame. Na úzký věnec volantu bych si ještě byl schopen zvyknout, stejně jako na vysoko uloženou sedačku, jenže to by samotné sedadlo nesmělo být takové, jaké je. Naprosto kvituji, jak výrazné má boční vedení, a to v oblasti stehen i zad, jenže je příliš úzké. Přestože nejsem rozložité postavy, neseděl jsem v sedačce, jako spíš na ní. Prostorově náročnější nebo ramenatější osoby pak už nemají vůbec šanci se vejít. Rozměrné skořepiny navíc znamenají, že ukrajují i životní prostor cestujícím na zadních sedadlech.

Zavazadelník pak udávaným objemem 490 litrů v rámci kategorie nijak neohromí, nemůžeme ale o něm říct, že by nestačil. Díky pravidelným tvarům je do posledního místečka využitelný, a tak se nám jeho velikost jeví jako dostatečná. A co víc, při nakládání zavazadel potěší rozměrné víko nebo nízká nakládací hrana ležící jen 59 centimetrů nad vozovkou.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný a kultivovaný

U motoru se Ford opravdu předvedl. Naftový čtyřválec o objemu 1997 cm3 sice výkonem 136 kW výrazně ztrácí na benzinový dvoulitr se 184 kW, jenže díky vznětové koncepci a turbodmychadlu dává rovných 400 N.m, což je i na naftu v dané kategorii opravdu hodně.

A závratná síla je opravdu znát, jednak tím, jak automobil nabírá tempo a také tím, že točivý moment přece jen významně promlouvá do řízení. Při rozjezdu stačí silněji sešlápnout plyn a řidič už musí korigovat směr volantem, protože se kombík žene do strany. Turbodiesel se nejlépe cítí v pásmu od 2000 do 4000 otáček, z nízkých otáček se však sbírá lineárně bez turbodíry nebo dunění. Výlety k omezovači každopádně nemají příliš smysl, protože nad 4000 otáčkami se toho už moc neděje. Ostatně výkonová špička leží v 3500 otáčkách, zatímco maximální točivý moment je dostupný mezi 2000 a 2750 otáčkami.

Ford Focus ST kombi – srovnání s konkurencí
ModelFord Focus ST kombiPeugeot 308 GT SWRenault Mégane Grandtour GTŠkoda Octavia Combi RSVolkswagen Golf GTD
Motor2.0 TDCi2.0 BlueHDi1.6 dCi2.0 TDI2.0 TDI
Pohon4x24x24x24x24x2
Zdvihový objem [cm3]19971997159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]136/3500133/3750120/6000135/3500-4000135/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]400/2000-2750400/2000380/1750380/1750-3250380/1750-3250
Převodovka6DS6A6DS6DS6DS
Max. rychlost [km/h]217218214228229
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,88,68,98,07,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,64,14,74,84,8
Základní cena [Kč]787.990746.000684.900758.900758.900

Agregát pak nepotěší jen závratnou sílou, ale také kultivovaností. Jak už jsem zmiňoval, Focus ST opravdu zdatně maskuje svůj vznětový motor pod kapotou. Hluk je opravdu perfektně odfiltrován, linoucí se brumlavé tóny jsou navíc příjemné, a tak bych dle poslechu opravdu nesoudil, že se jedná turbodiesel. Maskování vznětového klapotu dobarvením pomocí sympozéru se zkrátka povedlo. Neznalé oko navíc dieselový agregát nepozná ani v motorovém prostoru – písmenka TDCi na krytu nenajdete, je tam jen vyobrazené logo ST...

Výtečná je také úspornost agregátu. Ani při divočení na okreskách jsme zdaleka nepřesáhli desetilitrovou spotřebu, dlouhodobý průměr se navzdory mnohému testování limitů motoru zastavil na slušných sedmi litrech. Ve městě jsme jezdili za osm, zatímco když jsme se uklidnili, tak se dalo dostat pod šest. To všechno jsou na sportovně laděný model skvělé hodnoty. Dojezd je tak s 53litrovou nádrží slušný, přesto je škoda, že dieselový focus nemá tu obří 62litrovou nádrž benzinové verze.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Jezdí výtečně

Petrolheadům nebude vonět ani druhá část pohonného systému testovaného estéčka – šestistupňová dvouspojková převodovka. Té se Focus ST dočkal spolu s příchodem turbodieselu, s nímž může spolupracovat za příplatek 62.000 korun. K benzinovému agregátu Powershift dodáván není.

Popravdě řečeno bych osobně asi sáhl po manuálu, jenže i dvouspojka potěší. Převodovka rychle a logicky mění převody, také samotná změna je hladká. Snad jen při podřazení se projeví lehkým cuknutím.

Možností je samozřejmě manuální řazení pomocí malých tlačítek pod volantem. Převodovkám to občas trvá, než na ruční pokyn zareagují, v případě focusu je ale i tento režim dostatečně rychlý. Ba co víc, převodovka nechává řazení na bedrech řidiče, po sepnutí sportovního módu si sama nepřeřadí ani při dosažení omezovače otáček.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Díky tomu si řidič může jízdu dosyta vychutnávat, a že je co! Focus ST totiž nepochybně patří mezi nejlépe jezdící kompaktní kombíky na trhu. O tahání za volant sice byla již řeč, v zatáčkách však automobil sedí jako přibitý, přitom do práce nijak zásadně nepromlouvá kontrola stabilizace. A navzdory těžkému turbodieselu pod kapotou zůstává kombík až do poslední chvíle neutrální.

Jen si je potřeba zvyknout na řízení, které je poměrně strmé. A co víc, kolem středové osy je lehké, aby při větším natočení výrazně ztuhlo. Ve výsledku tak řidič s autem trochu bojuje, což některým může vadit, jiní ale takový chuligánský charakter milují.

Také podvozek dává najevo, že se lépe cítí ve vyšším tempu. Zatímco při pomalé rychlosti, třeba ve městě, je notně znát jeho tuhé nastavení (byť ne tolik jako u doslova „kamenného“ Focusu RS ), za rychlejšího tempa ožije a začne jednotlivé nerovnosti přehledně filtrovat. Jen ten hluk od podběhů je přece jen znát.

Závěr


Závěr

Na Ford Focus ST kombi můžeme pohlížet ze dvou pohledů. Z hlediska toho fanouškovského zklame. Tohle prostě není hot-hatch (respektive hot-kombi) na víkendy, který by na oblíbené okresce vykouzlil úsměv od ucha k uchu. Zvlášť, když do jeho útrob umístíme turbodiesel s automatem.

Když ale budeme na auto pohlížet z uživatelského hlediska, zjistíme, že se jedná o zajímavého univerzála, který obstojně zvládá funkci rodinného auta i víkendové hračky. Jasně že to znamená určité kompromisy, ať už z hlediska komfortu nebo zábavy za volantem, to ale k tomu zkrátka patří. A když na auto budeme hledět z tohoto pohledu, pak se klidně dá smířit i s tou kombinaci vznětového agregátu a dvouspojkové převodovky. Motor je totiž navzdory své síle velice úsporný a automat zdatně řadí, a to i v manuálním módu. A jízdními vlastnostmi pak Focus ST patří mezi nejlepší kompaktní kombi na trhu. V roli univerzála auto ale přece jen sráží dva faktory – úzké sedačky, z nichž na delších cestách bolí záda, a minimální prostor na zadních sedadlech. Zda se s tím smíříte, je už na vás...

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu339.990 Kč (1.6 Ti-VCT/77 kW Trend)

Základ s testovaným motorem787.990 Kč (2.0 TDCi/136 kW ST)
Testovaný vůz bez příplatků787.990 Kč (2.0 TDCi/136 kW ST)
Testovaný vůz s výbavou994.190 Kč (2.0 TDCi/136 kW ST)

Plusy

  • Slušná spotřeba paliva
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízká nakládací hrana
  • Vcelku bohatá základní výbava

Minusy

  • Úzká a vysoko uložená sedadla
  • Výrazný torque steer
  • Levnější materiály uvnitř
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (111)
Ford Focus ST kombi 2.0 TDCi
Cena základní sestavy 787 990 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, sedadla Recaro v kombinaci látka/kůže, sportovní odpružení, přídavné ukazatele na přístrojové desce, šest airbagů, automatická dvouzónová klimatizace, rádio s šesti reproduktory, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, kožený volant, hliníkové pedály, elektricky ovládaná přední a zadní okna, přední mlhovky, palubní počítač, černé střešní ližiny. Kč
Cena testované sestavy 994 190 Kč
Výbava testované sestavy Sada Xenon – adaptivní natáčecí bi-xenonové světlomety, diody denního svícení, koncová diodová světla (+32.300,-), sada Assist 3 – systém prevence nárazu, hlídání mrtvého úhlu, varování před projíždějícími vozidly při couvání, asistent pro jízdu v pruzích, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, samočinné přepínání potkávacích a dálkových světel, sledování bdělosti řidiče, 4,2“ barevný displej palubního počítače (+24.900,-), sada Audio 15 – rádio Sony s 10 reproduktory, CD přehrávačem a příjmem DAB, multimediální systém SYNC 2 s hlasovým ovládáním a osmipalcovým barevným displejem, navigace (+65.700,-), sada Design – 18palcová kola z lehkých slitin v barvě Rock Metallic, červeně lakované brzdové třmeny, podsvícené ozdobné lišty prahů předních dveří (+11.100,-), zatmavená zadní skla (+4.000,-), zadní parkovací senzory (+7.900,-), zadní parkovací kamera (+5.500,-), vyhřívaný volant (+3.900,-), systém KeyFree (+10.500,-), chránič hran dveří (+3.000,-), ocelová minirezerva (+1.500,-), čtyřvrstvý metalický lak (+35.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.2 / 4.6
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1516
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1488 / 537
Rozměr pneu: 235/35 R19
Ford Focus ST kombi 2.0 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4563
b) šířka (mm): 1823
c) výška (mm): 1486
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - simon_sez
5. 9. 2016 12:17
Re: Dobrý, ale počkám...
Tak Vaculik ma diesle celkom v oblube a on/a velmi nie (uz aj Dili je pred nami), takze akykolvek pozitivny nazor neprevezme... ;-)
5. 9. 2016 10:21
Re: 3,5* ??
On to není tím, že bych neznal Granadu anebo Taunuse protože Fordy jsou naší rodině souzeni od roku 1963. To pravidlo o laciném autě už platí od Forda T. Prostě jsem chtěl napsat, že pro Ford není Evropa prioritou z uvedených důvodů.

Nepolemizuji o tom, že Taurus je předkolka, protože to byl první americký ford s předním pohonem ve třídě "kompaktů" vyráběný v USA. To nicméně nemění nic na tom, že základ šasi je z Fordu Scorpio. Oba typy se vyvíjeli jako už tehdy světový vůz a tak se uvažovalo s oběma druhy pohonu. Scorpio jako nástupce Granady už mohl být taky s předním náhonem, ale nikdo nechtěl riskovat a hlavně hodně věcí se hodilo právě z Granady.
Avatar - Emel
2. 9. 2016 22:04
Re: LoL
A oni jsou snad silnice závodní dráha?
2. 9. 2016 21:02
Re: 3,5* ??
No nevím kde ty moudrostí bereš ale, už za dob Granady a Taunuse platilo velké auto za málo peněz.Taktéž Taurus nebyl kombinací Scorpia a Sierry ale, byl to svébytný model s předním náhonem tudíž s těmi dvěmi zadokolkami neměl nic společného.
2. 9. 2016 20:56
Re: 3,5* ??
Problém double.