Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 2.0 TDCi – Změňte tu kabinu!

David Bureš
Diskuze (72)
Kompaktní SUV od Fordu již brzy čeká modernizace. Měla by hodně zapracovat na kabině, protože zde má kuga největší mezery.


Design, interiér


Ford ve čtvrtém čtvrtletí roku uvede na evropské trhy modernizovanou kugu, která se vedle inovovaného vzhledu se šestiúhelníkovou maskou chladiče nebo nového turbodieselu 1.5 TDCi (88 kW) dočká i luxusní verze Vignale. Než však inovovaná Kuga vstoupí do prodeje, vyzkoušeli jsme ještě jednou stávající provedení. Přitom jsme zjišťovali, jaké oblasti by modernizace měla vylepšit a co by naopak mělo být zachováno.

Aktuální druhá generace Kugy se na českém trhu prodává od ledna 2013, světu se však poprvé představila již na podzim 2011. Tehdy debutovala americká verze, která se nabízí pod jménem Escape. Také modernizované verze se dočkáme až po Američanech, v USA se totiž vylepšené Escape začíná prodávat tento měsíc. Jeho designérské změny jsou přitom stejné jako u Kugy.

Kabina potřebuje změny

Modernizovanou kugu bude možné poznat podle nové přídě. Auto přeskočí „astonovskou“ fázi fordů a vsadí na šestiúhelníkovou masku ve stylu většího Edge. Právě v tomto ohledu ale kompaktní SUV tolik změnit nepotřebuje. Současný design sice není nijak výrazný, nadále ale dokáže oslovit. Jen otázkou vkusu je zvolený lak testovaného kousku, oranžová metalíza Tiger. Zatímco mně se naživo líbí, z mnoha stran jsem na její adresu slyšel nepříliš lichotivé poznámky.

Naopak interiér by si nějaký větší zásah zasloužil, v rámci faceliftu se přitom změní jen nepatrně. Dominantou palubní desky je nevzhledný „satelit“ s výdechy klimatizace a obrazovkou multimediálního systému, který výrazně zasahuje do kabiny. Ještěže se tu už objevuje velká dotyková obrazovka s úhlopříčkou osmi palců, která nahradila dřívější pětipalcové řešení. Jen škoda, že ovládání systému SYNC 2 Ford lépe nevyladil.

Ovládání je sice přehledné, obrazovka ale pomaleji reaguje na dotyk, navíc je nutné ji pro pokyn silně stlačit. Dolní tlačítka pak kvůli tvaru okolního panelu nejsou příliš přístupná, navíc ovládání omezuje jejich velikost, hlavně při jízdě je složité se do nich trefit. Mnohým bude vadit i fakt, že systém stále neumí česky. V této souvislosti je potřeba zmínit i palubní počítač. Ten sice česky umí, nepotěší ale složitým ovládáním. Jeho výhodou je však množství zobrazovaných informací, třeba o aktuálním rozdělení točivého momentu mezi nápravy.

suv ford testy suv ford testy  

Tuto partii níže doplňuje panel ovládání klimatizace s miniaturními tlačítky. Kuga příliš nenadchne ani použitými materiály, lesklé plasty rozhodně nevypadají jak z auta za milion korun. Vůz v testované specifikaci totiž přišel na nemalých 1,11 milionu, a to mu třeba chyběla navigace. Naštěstí je zpracování na slušné úrovni, uvnitř nic nevrže ani neskřípe.

Milovníky nízkého posazu potěší, že na poměry SUV se ve fordu sedí spíše níže. Výhled do stran však omezují silné sloupky A, které opět vyvrací názory, že je z SUV perfektně vidět. Také výhled dozadu není právě skvělý, a to kvůli malým vnějším zpětným zrcátkům.

Na zadních sedadlech je dostatek prostoru, a to v oblasti kolenou i nad hlavou, čemuž pomáhá poněkud nízko uložený sedák. Komfort pak zvyšují polohovatelná opěradla. Zavazadelník nabízí objem 406 litrů, což je v dané kategorii značně podprůměrná hodnota. Při nakládání zavazadel nicméně pomůže na poměry SUV nízká nákladová hrana ve výšce 70 centimetrů nebo příplatkové bezdotykové ovládání víka kufru za 17.000 Kč. To pracuje spolehlivě, jen je potřeba si zvyknout na ten správný grif (ono známé mávání nohou).

Jestliže základní objem zavazadelníku není právě velkorysý, po sklopení zadních sedadel však vznikne velký přepravní prostor o objemu 1603 litrů. Mezi sedadly a dnem zavazadlového prostoru nicméně zůstane asi osmicentimetrový schůdek, a to navzdory tomu, že sedáky zadních sedaček po jejich sklopení zajíždějí do podlahy.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor dobrý, ale ten automat…

Kuga je nabízena se dvěma verzemi benzinové patnáctistovky a dvěma variantami vznětového dvoulitru. Auto jsme vyzkoušeli s vrcholným turbodieselem, 2.0 TDCI o výkonu 132 kW a točivém momentu 400 N.m. Motor je standardně kombinován s pohonem všech kol, za testovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku se připlácí rovných 50.000 korun. S ní v základu přijde vůz na 892.990 korun, což je o nijak přemrštěných 53.000 korun více než v případě benzinu 1.5 EcoBoost (135 kW) se šestistupňovým automatem.

Motoru vlastně není co vyčítat. Jeho síla je více než dostatečná, přičemž nastupuje hezky lineárně. Navíc je příjemně kultivovaný a skvěle odhlučněný. O to větší výhrady však máme k převodovce.

suv ford testy suv ford testy  

Šestistupňový dvouspojkový Powershift totiž není žádný zázrak. Se změnou převodu mnohdy váhá, aby pak necitlivě ostře sepnul spojky a auto prudce vystřelilo vpřed. Převodovka obvykle řadí nahoru při 2500 otáčkách, sportovní režim toto číslo zvýší k hranici 3000 otáček. Automat sice nabízí i ruční změnu převodu, avšak nikoliv páčkami pod volantem, nýbrž tlačítky umístěnými na volicí páce. Moc pohodlné řešení to není, na manuální změnu stupně navíc převodovka reaguje hodně liknavě, a tak tuto možnost řidič bude stejně využívat maximálně při brzdění motorem.

Spotřeba paliva se po týdnu testování zastavila na hodnotě 7,8 litru. Když vezmeme v potaz automat a pohon všech kol, tak to není vůbec špatné číslo. Dříve testovaná kuga se stejným turbodieselem, avšak kombinovaným s manuálem, na tom byla asi o půl litru lépe.

Kombinace komfortu a sportovna

Pohon všech kol je v případě kugy tvořen systémem Ford Intelligent All Wheel Drive, který funguje obdobně jako známý Haldex. Primárně poháněná jsou přední kola, ta zadní se připojují jen v případě potřeby, což snižuje spotřebu paliva. K připojení dochází pomocí lamelové mokré spojky, a to na základě zjištěných dat o přilnavosti povrchu. K sepnutí spojky dochází během pouhých 100 milisekund, a tak je její připojení ve většině případů nepostřehnutelné. Čas od času se ale přece jen projeví lehounkým cuknutím.

Ford Kuga – srovnání s konkurencí
ModelFord KugaKia SportageMazda CX-5Volkswagen Tiguan
Motor2.0 TDCi2.0 CRDi2.2 Skyactiv-D2.0 TDI
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1997199521911968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]132/3750136/4000129/4500140/-
Točivý moment [N.m/min]400/2000-3250400/1750-2750420/2000400/1900
Převodovka6DS6A6A7DS
Max. rychlost [km/h]200201204212
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,09,59,47,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,26,35,55,7
Základní cena [Kč]892.990729.980919.400925.900

Součástí pohonu všech kol je i funkce Torque Vectoring Control, alias přibrzďování vnitřního kola. I díky němu je kuga velice mrštná v zatáčkách, byť ve srovnání s předchůdcem je dobře znatelná větší snaha o komfort. Proto se vůz v oblouku naklání, (ale přišlo nám, že o něco méně než u dříve testovaného kousku), a to přestože ve skutečnosti zůstává stále jistý. Tato změna charakteru rozhodně není na škodu – kuga bude sloužit především jako rodinný dopravník a v takovém případě je komfort nade vše. Fordu se v tomto ohledu daří, až na příčné spáry žehlí většinu nástrah českých silnic velice dobře. O to více zamrzí horší odhlučnění podvozku, valící se kola jsou dost slyšet. Naopak aerodynamický šum je na poměry SUV minimální.

Sportovnější charakter fordů je znatelný v tužším řízení, které je možná až nepřirozené. Příliš chválit nebudeme ani brzdy, které jsou zbytečně jedovaté.

Závěr


Závěr

Ford Kuga ještě letos dorazí na trh v modernizovaném balení, které bude znamenat novou příď, motor 1.5 TDCi (88 kW) pod kapotou a lehké změny v interiéru. Právě kabina by podle nás zasloužila větší pozornost, její tvary nejsou zrovna moderní a zvolené materiály působí lacině. No, jsme zvědaví na luxusní provedení Vignale... Jinak je kuga příjemné SUV, pohodlné a v případě 2.0 TDCi (132 kW) nadmíru silné. Jen dvouspojkovou převodovku bychom si v tomto případě rozmysleli, testovaný Powershift nás totiž zklamal necitlivým řazením.

suv ford testy suv ford testy  

Nejlevnější verze modelu549.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Edition)
Základ s testovaným motorem892.990 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků995.990 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium Plus)
Testovaný vůz s výbavou1.116.690 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium Plus)

Plusy

  • Komfortní tlumení nerovností
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Silný motor

Minusy

  • Výhled ven
  • Krátké zadní sedáky
  • Váhající převodovka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (72)
Ford Kuga 2.0 TDCi
Cena základní sestavy 995 990 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, multimediální systém SYNC, hudební systém Sony s devíti reproduktory, bi-xenonové světlomety, kožený volant, diody denního svícení, aktivní parkovací asistent, sada sportovních doplňků Individual – upravené nárazníky, nástavce prahů a blatníků, čalounění kůže/látka, dešťový a světelný senzor, automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhovky, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Kč
Cena testované sestavy 1 116 690 Kč
Výbava testované sestavy Sada Style – zadní zatmavená skla, hliníkové střešní ližiny (+8.400,-), Sada Assist Plus – systém prevence nárazu v nízké rychlosti, hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání značek omezujících rychlost, sledování bdělosti řidiče, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, elektricky sklopná zrcátka (+29.000,-), Sada Power – elektrická zásuvka na 230 V vzadu a elektrické dětské pojistky dveří a oken (+2.500,-), Sada Winter – vyhřívaná přední sedadla, trysky ostřikovačů a čelní sklo (+11.000,-), systém KeyFree Plus – elektrické, bezdotykové ovládání pátých dveří, bezklíčový vstup a startování (+17.000,-), nezávislé přídavné topení (+24.900,-), metalický lak (+19.900 Kč), čalounění sedadel kůže/látka s elektricky ovládaným sedadel řidiče (+8.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.9 / 5.2
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1603
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1716 / 514
Rozměr pneu: 235/50 R18
Ford Kuga 2.0 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4524
b) šířka (mm): 1838
c) výška (mm): 1689
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
20. 5. 2016 00:08
Re: Gothaj?
Ovlivňovat bude to správný slovo ;-)

Mě letos napsal aspoň 100 SZ = jednu dvě bez urážek, v posledních i vyhrožuje

Nebo ho mrzí že už se nebojim = to se mu prej líbilo :-!
19. 5. 2016 23:14
palubovka
Dodnes nechápu, co na tomto modelu Fordu někdo vidí. Vzhledově žádný zázrak, sedačky tvrdé, palubovka nevzhledná a obrovská jako v náklaďáku.
19. 5. 2016 21:41
Re: Kuga
Ano, u výkonnějších SUVeček v naftě jde o normální číslo. I proto jsem v zimě koupil americkou Kugu v top motorizaci s benzínovým dvoulitrem a po přehrání SW a výměně totálně zas..... filtru a spotřeba v klasickém mixu slezla z 10,4 na 9,6 ...
19. 5. 2016 20:49
Kuga, Edge a predná maska ...
"Auto přeskočí „astonovskou“ fázi fordů a vsadí na šestiúhelníkovou masku ve stylu většího Edge."
Pán redaktor, u týchto dvoch modelov je dosť zásadný rozdiel v maske a u Kugy musíme ten šesťuholník najprv vyzametať a poskladať ako puzzle. ;-)
Avatar - Atlis
19. 5. 2016 17:28
Prevodovka
Nechápem s čím mal redaktor problém. Pár kilometrov som Kugou s 150k dieslom a PS spravil, na rodinné SUV to radí veľmi slušne, žiadne trhanie a škubanie. Miesta je dosť, auto je dostatočne tiché a pohodlné. Myslím si, že motor je s prevodovkou zladený na jednotku. Hovoriť o zmenách, ktoré by si Kuga zaslúžila nemá zmysel, pretože už sú spravené.