Honda S2000 – Borec až do konce

Honda S2000 – Borec až do konce

 
 

Některá auta by se asi nikdy neměla přestat vyrábět, bez ohledu na jejich věk. S jejich odchodem se totiž náš svět stane chudším. Honda S2000 je bezpochyby jedním z těch případů.

Možná tomu nebudete věřit, ale naposledy vyšel na auto.cz test Hondy S2000 před více než 9,5 lety. To byl tento roadster něco přes rok starý; debutoval totiž v březnu 1999 na autosalonu v Ženevě. Jenže v těchto dnech už náleží více než půl roku do automobilové historie, přestal se totiž vyrábět v polovině loňského roku. Mezitím prodělal dvě významnější a několik drobnějších modifikací, aby se udržel ve formě, my však neměli možnost jeho kvality s postupem času posoudit. Ale AUTOFUNu se podařilo získat do testu jedno z posledních v České republice prodaných aut, a tak bychom si vyčítali, kdybychom toto auta, byť in memoriam, nepřipomenuli.

Zdaleka ne pro každého

Líbí se vám S2000 a chtěli byste si ji koupit? A jste si tím opravdu jistí? Ano, je krásná, roadstery nestárnou a tenhle design z konce 90. let minulého století je toho jasným důkazem. Vypadá dobře snad ze všech úhlů, úplně jako by ji navrhli Italové, a pokud je snad z nějakého pohledu méně sexy, je to předem prominuto. Jenže tahle kráska je vybíravá – rázně a nesmlouvavě odděluje zrno od plev. Buď jste fakt dobrý řidič, nebo nemáte za jejím volantem co dělat a dopadnete přinejlepším špatně. Ano, testovaná verze AP2 má už od roku 2006 systém jízdní stability, jenže jestli si myslíte, že tohle jedovatou dvoutisícovku zkrotí, jste na omylu. Když není řidič dost dobrý, neustálé zásahy VSA jízdu tak otráví, že budeš vlastně rád, že už z auta můžeš vystoupit. V tom případě doporučujeme raději Mazdu MX-5.

obrázek [555 x 223]
 

Datování původu S2K do konce 90. let z ní dělá jedno z posledních aut staré školy. Není tak user friendly jako dnešní auta – musí se řídit a tvrdě trestá chyby. Do zatáček je třeba ji trošku nutit a na výjezdu je už nutné mít napjaté všechny smysly, aby řidiče nezaskočila kousavá záď, která s přetáčivými choutkami vůbec neskrblí. Dá se s tím vůbec něco dělat? Jak už bylo uvedeno výše – dá.

Honda S2000 chce od řidiče naprosto přesné vedení a bleskurychlé reakce. S volantem a pedálem plynu je třeba zacházet jako se skalpelem, jakmile se příď vozu nasměruje správným způsobem do zatáčky, najednou má neuvěřitelnou přilnavost a cit v pravé noze zase zajistí, že se do válců dostane jen tolik benzinu, aby záď pomohla autu ze zatáčky a nesnažila se předběhnout čumák. Popravdě - je to fuška. A to je na tomhle autě to úchvatné. Jediné, co trošku sráží jízdní kvality japonského roadsteru, je řízení. Je sice přesné, ostré a má i něco zpětné vazby od kol, trošku mu ale chybí cit, při jízdě je třeba občas lehkým pootáčením volantu „hledat“ přední kola.

Rok 1999

Další slabiny hondy, které prozradí konstrukční stáří auta, nacházím v interiéru. Jinak malý a pěkně tvarovaný volant nejen že nelze seřizovat podélně, ale dokonce ani výškově, takže ho mají vyšší řidiči mezi koleny. Kabina je také extrémně stísněná (je to vůbec nedostatek?) a digitální grafika sice stále nadchne stylem formule 1 a funkčností, méně však provedením, které neomylně prozradí konec 90. let.

Pochvalu ale i nadále zaslouží sedadla s dobrým bočním vedením, přestože jsou trošku mělká v oblasti ramen. Špičkové je také rozmístění veškerých ovladačů na palubní desce tak, aby bylo vše v dosahu prstů, i když jsou dlaně stále na volantu.

Pro Pana řidiče

Ale pojďme opět roztočit kola. Jak už jsem zmínil, jakmile dáte hondě to, co potřebuje, začne vám dělat samou radost. Díky perfektnímu rozložení váhy a pohonu zadních kol není problém v sérii zatáček setřást prakticky jakékoli dotěrné auto. Jako každá Honda, i S2000 se v zatáčkách lehce naklání a lehce tajnůstkářské řízení občas na nerovném povrchu po řidiči vyžaduje trochu věšteckých schopností. Jakmile ale podvozek zaklekne, signály od kol jsou přímo křišťálově čisté a grip obou náprav je impozantní. Přicházející problémy se stabilitou dávají předem najevo Potenzy 050A, pokud si však z varování nic neděláte, tak už jen Gan-san s vámi. Je trošku škoda, že systém jízdní stability nemá několik režimů, dovolujících lehké driftování při jistotě, že elektronika v případě nutnosti zachrání situaci. Já vím, zní to ode mě změkčile, ale VSA zasahuje mnohdy dříve, než by bylo potřeba a ne vždycky bude mít řidič náladu hrát si se zápalkami ve stohu.

obrázek [555 x 282]
 

Na brzdy je třeba vyvinout větší tlak, než bývá u téhle japonské značky obvyklé, ale u nekompromisního sportovního roadsteru je to určitě dobře. Ne nadarmo se říká, že každé auto je tak rychlé, jak dobré má brzdy. S2000 je tím pádem sakra rychlé. V běžném provozu jsou nezničitelné, účinek i snadnost dávkování je prvotřídní, dech ale vyrazí stabilita při deceleraci. Je vlastně jedno, jestli se brzdí v přímce, v zatáčce, na rovném povrchu nebo na roletce, všechna čtyři kola se přímo lepí k povrchu a neuhnou ani o píď. Strážný anděl může odjet na Bahamy.

To je zásluha vypiplaného podvozku, jenž však překvapí ještě něčím, o čem se ostrým hondám nikdy ani nesnilo – jízdním komfortem. Zní to sice jako science-fiction, ale S2000 má skutečně sportovní a nikoli tvrdý podvozek. V praxi to znamená, že karoserie sice kopíruje povrch vozovky celkem důsledně, současně ale rychlé tlumiče fantasticky pohlcují rázy a jízda je tedy překvapivě příjemná i v případě, že si budete chtít jen v klidném tempu plout krajinou.

Klenot i po letech

Interiér, podvozek, brzdy, no dobře, dobře, ale Honda S2000 byla vždycky hlavně o motoru. Dvoulitrový čtyřválec VTEC je zcela jistě jednou z nejlepších atmosfér všech dob. O tom vypovídá nejen výkon 240 k (176 kW), což představuje litrový výkon 120 koní na litr, překonaný až nedávno osmiválcem 4,5 l ve Ferrari 458 Italia, ale i fakt, že vám elektronika vystaví stopku až v 9000 otáčkách. Ačkoli se traduje, že nemá v nízkých otáčkách dostatek točivého momentu, nevěřte tomu. Pružné zrychlení v nízkých a středních otáčkách (to „střední“ znamená v podání S2000 asi tak 6000) je v kategorii dvoulitrů z nejlepších a vysloveně nelibě nese jen pokles stupnice pod číslici 2. V šesti tisících dojde u kultovní technické vychytávky jménem VTEC, díky přepnutí na vačku s ostřejším profilem, ke změně časování i zdvihu ventilů, což na motor působí jako injekce adrenalinu a dvoulitr se s obrovskou chutí a za doprovodu nefalšovaně motocyklového jekotu vydá vstříc zmíněné devítitisícovce. Nějaká výtka na jeho adresu? Snad by se mohl vytáčet ještě o trošku rychleji.

obrázek [555 x 249]
 

Pohonnou jednotkou ale výčet technických fines dvoumístného sporťáku nekončí. Řeč totiž ještě nebyla o převodovce, respektive o řazení. Tuto činnost vypiplali japonští inženýři bez přehánění k dokonalosti. Kraťoučká řadicí páka se pohybuje v kulise, za jejíž přesnost by se nemusely stydět ani hodinové strojky a dráhy jsou tak krátké, že lze řadit pouhým pohybem zápěstí. Změna kvaltů je sice sportovně tuhá, ale neklade výrazný odpor, takže je přeřazování nebo podřazování velmi rychlé. Na každý úkon z kůží částečně čalouněnou kovovou hlavicí se tak budete opravdu těšit.

Možná vám to uniklo, ale před ukončením prodeje stálo S2000 necelých 900 tisíc korun. Tak, teď už si můžete začít rvát vlasy a tlouct zdí o hlavu, protože mít k dispozici tuhle částku na nekompromisní sporťák a neutratit ji za hondu, tomu říkám promarněná šance.

Podle dnešních měřítek už není tak fascinující, jako před deseti lety, ale i na sklonku kariéry dokázala udržet krok s elitou své kategorie. Navíc přidávala jako bonus živelnost, která se už dneska u aut moc nenosí. Co se dá dělat, teď jen musíme doufat, že se někomu v Tokiu pohne svědomí a zelenou dostane projekt, jenž za pár let ideově na Hondu S2000 naváže.

obrázek [555 x 268]
 

Za zapůjčení auta děkujeme panu Žemličkovi z firmy Ascot MB.

Spolupracujeme s TipCars.com

Honda S2000

Cena v základní výbavě: 890 000 Kč Cena v testované výbavě: 890 000 Kč

Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla

Po odchodu Británie z Evropské unie se Evropská agentura…

V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole

Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) nebude po brexitu v…

USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu

Spojené státy opět zařadí KLDR na seznam zemí…

 
Technické údaje
Motor Honda S2000
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 8300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 7500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.2 / 7.9 / 10
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 143 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1271 / 264
Rozměr pneu:215/45 R17, 245/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4135
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1285
d) rozvor (mm): 2400
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Hodnocení Honda S2000
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 4
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 4
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 






 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší starostlivá matka, nebo striptérka?

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší…

V dalším díle hokejového seriálu Lajna vyráží trenér druholigového Havířova Luboš Hrouzek, kterého hraje Jiří…

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu Jana Novotná (†49)

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu…

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…