Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i40 vs Škoda Octavia – Opravdu stačí 1,7 litru?

Diskuze (246)
Když obě kombi vyjdou na podobné peníze, je oprávněné ptát se, kdo nabízí víc.

Otevíráme oblíbené téma Škoda, nebo Hyundai – domácí stálice, nebo ambiciózní korejská značka, která by chtěla být nejlepším z dovozu? K rozstřelu jsme vybrali dva kombíky: nový i40 1,7 CRDi s klasickým automatem a Octavii Combi 2,0 TDI vybavenou dvouspojkovým DSG.

Karoserie

Začněme od designu, kde šedivé odstíny srovnávají vstupní podmínky. U obou aut lze použít slovní spojení nemusí se líbit každému. Složité fluidní křivky, které harmonicky obepínají celou karoserii, se buď líbí, nebo ne. Škoda se stříbrným lakem naopak nemá jedinou křivku přitahující pozornost. Strohý design by mohl bodovat díky Styling kitu (+21.000,- Kč), kolikrát jste ho ale na nějaké Octavii viděli?

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

V přímém srovnání je proto vítězem i40. Pokud je pro vás její design stravitelný, má právě ona výraznější tvary, sebevědomější postoj a vyváženější proporce. Octavia ale neurazí a statečně odolává zubu času, takže za nějakých pět let v autobazaru mohou být preference zase obrácené…

Interiér

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Uvnitř už ale není pro pochyby místo. Kabina Octavie tvoří účelně poskládané celky – ignorance moderních 3D řešení se už stala pro interiéry Škody typickým rysem. Nutno říct, že u Superbu to stále funguje, ale Octavia II už má po stránce vnitřního designu nejlepší léta za sebou.

Na dveřích řidiče Octavii chybí madlo pro zavírání. I tak je ale škodovácký interiér dost úzký. Srovnání s i40 navíc naplno ukazuje další známé nedostatky, jako jsou subtilní sedadla nebo příliš úzký středový tunel.

Naopak Hyundai je ryzí moderna. Tvarové experimenty se nebojí inspirace v prémiovém segmentu, jak dokládá například souvislý pás stříbrného dekoru. i40 ale především nabídne více prostoru, rozměrnější sedadla a větší pohodlí. Vzadu pak panují proti Octavii doslova prostorové orgie.

Chyby v interiéru i40 jsou jen v detailech. Třeba dotyková obrazovka multimediálního systému je zbytečně vzdálená, u Škody je víc po ruce. Naopak tajným trumfem Korejců je barevný displej palubního počítače – to mezi konkurenty nabízí zatím jen Hyundai a Ford.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty A Hyundai je celkově na výši co do funkční výbavy. Tedy ne že by na tom byla Octavia nějak špatně – třeba vyhřívaná zadní sedadla může mít stejně tak. Hyundai je ale už v základu lépe vybavený (navíc má třeba USB nebo kolenní airbag) a nabízí řadu příplatkových specialit. Za všechny jmenujme například vyhřívaný volant, parkovací kameru, bezklíčový vstup nebo boční airbagy vzadu. Na leccos z toho si musí nechat zajít chuť i zájemce o Superb. Na druhou stranu většina nadstandardní výbavy je u Hyundaie bohužel realizovatelná jen formou pevně daných paketů.

Na každý pád i40 prostorem, provedením i výbavou interiéru právem ukazuje, že si zaslouží zařazení o stupeň výš – mezi auta střední třídy.

 

Kufrový duel

Ale u kombi záleží i na zavazadlovém prostoru. Škoda je nekorunovaným králem rodinných stěhováků, a tak by měla být Octavia velkým soupeřem i pro o třídu větší i40.

Přes rozdíly v normovaném objemu jsou reálné rozměry zavazadelníků velmi podobné. Hyundai naopak mírně vítězí délkou a výškou pod roletou – a to přesto, že i40 má dvojité dno (pro Octavii jen za příplatek). Ve srovnání s Octavií může u korejského kombi mrzet snad jen menší výška pod otevřenými pátými dveřmi, dlouháni deseticentimetrový rozdíl ocení.

Oba modely mají dělená zadní sedadla (Octavia i s otvorem pro lyže), bohužel však nejdou sklopit zcela do roviny. U Octavie by dvojitá podlaha alespoň zarovnala schod, který tvoří nosník karoserie, i tak ale budou sklopná opěradla do kopce.

Rozměry zavazadlového prostoru Hyundai i40 kombi Škoda Octavia Combi
Délka u dna [mm] 1110 1080
Délka - sklopená sedadla [mm] 1710 1720
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1000 1000
Výška pod roletou [mm] 465 450
Nakládací hrana [mm] 590 570
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] 1840 1940
Udávaný objem [l] 553 / 1719 605 / 1665

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Co se týká zajímavých zlepšováků, není o ně v obou autech nouze. Český i korejský kombík nabízí praktické háčky na tašky i 12V zásuvku. U Škody je možné navíc využít korýtko mezi roletou a zadními sedadly. Hyundai zase kontruje zádržným systémem s kolejnicemi. Toho se u Octavie nedočkáme, podobné řešení je vyhrazeno jen pro Superb.

Českými chalupáři oblíbené ovládání rolety mírným úderem shora je chloubou škodováckých kombíků. V Octavii samozřejmě taková roleta nechybí, ale Hyundai překvapuje: s i40 můžete zkoušet to samé!

 

 

1,7 proti 2,0 litru

Otázka v nadpisu testu míří jasným směrem – jak je to s motory? Hyundai se sám korunoval do role leadera downsizingu. Dieselové maximum v této velikostní kategorii se znaky objemu 1,7? To zatím nikdo další nezkusil.

Sedmnáctistovka se chlubí parametry z říše dvoulitrů – 100 kW a 325 Nm rozhodně není málo, nakonec 2,0 TDI v Octavii dosahuje velmi podobných špičkových hodnot: 103 kW a 320 Nm. V době přeplňování není nutně handicapem menší zdvihový objem motoru, takže vstupní podmínky jsou vcelku rovné.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

1,7 CRDi je opravdu výkonově přiměřený, problém je ovšem v jeho charakteristice. Při síle je v poměrně úzkém rozmezí 2000 až 3000 min-1. V nízkých otáčkách je sedmnáctistovka slabá, ve vyšších otáčkách zase není další nárůst výkonu nijak markantní.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Common-railový 2,0 TDI, který se do Octavie dodává od roku 2010, je točivější a pružnější. Tédéíčko vítězí nad Hyundaiem především dostupností výkonu, protože při plném využití možností motoru toho ve výsledku nezmůže o mnoho víc.

Hlavní rozdíl je v práci s motorem. U Hyundaie je při akceleraci nebo ve vysokých rychlostech na dálnici potřeba často plně sáhnout do zásoby newtonmetrů. Motor se pak projevuje vyšší aktuální spotřebou a zřetelným dieselovým hlukem. Škoda s dvoulitrovým TDI dokáže i při částečném sešlápnutí plynu obstojně zrychlovat, a ačkoliv 2,0 TDI CR není tím nejtišším dieselem na trhu, jeho zvuk je o kousek příjemnější a hlavně lépe utlumen.

Od menšího motoru by se dala čekat i menší spotřeba paliva, alespoň při malé zátěži. Realita Hyundaie není tak růžová, skutečná spotřeba v režimech město a dálnice se drží mezi 6 až 7 litry na 100 km, mimo město se lze dostat k 5 litrům.

Odečtená spotřeba paliva Hyundai i40 1,7 CRDi Škoda Octavia 2,0 TDI 4x4 Škoda Octavia 2,0 TDI
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] 5,1 / 1800 4,8 / 1950 nezjištěno
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] 6,7 / 2400 7,5 / 2550 5,6 / 2550

Octavia 2,0 TDI vykazuje téměř stejné hodnoty. To je ovšem způsobeno přítomností pohonu 4x4, který zvyšuje hmotnost (taková Octavia Combi váží stejně jako i40) i mechanické ztráty. S pohonem předních kol by byla kombinace 2,0 TDI DSG zhruba o litr úspornější.

Automat proti DSG

Oba výrobci také spoléhají na různé konstrukce samočinných převodovek. Hyundai se zatím drží obvyklejšího měničového automatu se šesti stupni. Software převodovky přitom s vědomím charakteru motoru často využívá měniče momentu: třeba když na půl plynu prokluzem měniče uměle zvýší otáčky, aby auto lépe akcelerovalo.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty Škoda naproti tomu nabízí už výhradně jen dvouspojkové převodovky DSG, v případě motoru 2,0 TDI šestistupňové se spojkami v mokré lázni. U DSG dochází vždy k přímé vazbě otáček motoru a kol, a tak je převodovka z pohledu řidiče příjemnější a předvídatelnější. DSG ve verzi používané s motorem 2,0 TDI se navíc kromě rychlosti řazení vyznačuje i vhodnou volbou převodů a slušným komfortem řazení.

DSG se musí před klasickým automatem sklonit při parkování. Elektronicky řízené spojky totiž nedovolují jemný prokluz, zatímco měnič umožňuje bezproblémový plíživý pohyb. Za jízdy ovšem DSG funguje lépe, na druhou stranu práce měniče pomáhá Hyundai překlenout slabší místa motoru. A příplatek za automat je proti dvouspojkové převodovce o třetinu nižší.

Podvozková převaha

V otázce podvozků vyznává Hyundai i Škoda stejnou koncepci: přední nápravu se vzpěrou MacPherson a čtyřprvkové zavěšení vzadu. Hyundai ovšem staví na komfortních základech, přestože je nakonec ve spojení s 18palcovými koly tvrdší a má čitelné reakce. Octavia je naopak od narození tvrdým vozem, který dá více pocítit nedokonalosti českých cest.

i40 proto vyráží do světa s cestovním naladěním. Díky o 20 cm delšímu rozvoru je stabilnější, krátký přední převis a lehce přetáčivé choutky zadní nápravy ale pomáhají k nečekané obratnosti. Octavia dorazila do testu s pohonem 4x4 (i40 tuto možnost nenabízí) a ten ji pomáhá přiblížit se Hyundai. Elektronika autu ráda pomůže do zatáčky řízeným připojením zadních kol a přínosem je i lepší rozložení hmotnosti ve prospěch zadní nápravy.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Samozřejmě dobře známe i Octavii TDI s pohonem předních kol. V jejím případě je už odstup co do vyspělosti jízdních vlastností větší. Výhodou ovšem je zase nižší spotřeba paliva.

Souboj ceníků

Nevěříte úvodní větě, že Octavia stojí podobně jako srovnatelná i40? Počítejte s námi – lépe vybavený Hyundai stojí ve verzi Experience 644.990,- Kč. Když přidáme paket Premium (120 tisíc), automatickou převodovku (40 tisíc), navigaci s prémiovým audiem (35 tisíc) a metalický lak (16 tisíc), jsme na 855.990,- Kč.

Škoda v testovaném provedení Elegance stojí s paketem Plus akčních 612.900,- Kč. Převodovka DSG stojí nemalých 58 tisíc (pohon 4x4 za 60 tisíc nyní nechme stranou), dovybavení na úroveň Hyundaie vytáhne cenu na 842.600,- Kč. Přitom Škodě stále leccos chybí – vyhřívání volantu nebo ventilaci předních sedadel nemá v repertoáru.

Logičtější cesta k nadupané Octavii však vede přes model Laurin&Klement, který se chlubí vysokým standardem. Xenony, kůže, elektrická sedadla, metalíza nebo parkovací senzory jsou zde již v základu. Cenový rozdíl se rázem mění na 90 tisíc ve prospěch Škody.

Je to mnoho? Odpověď je relativní. Na každý pád rozdíl jedné třídy je zřejmý, a tak je obhajitelný i 90tisícový příplatek za vyspělejší auto.

Hyundai i40 kombi vs Škoda Octavia Combi - srovnání cen
Model Hyundai i40 Škoda Octavia Škoda Octavia
Motor 1,7 CRDi 100 kW 2,0 TDI 103 kW 2,0 TDI 103 kW
Výbava Experience, kombi Elegance Plus, Combi L&K, Combi
Základní cena [Kč] 644.990,- 612.900,- 709.900,-
Airbagy čelní, boční, okenní S S S
Airbagy boční vzadu Premium - -
Airbag kolenní S - -
Alarm S 5.100,- 5.100,-
Bezklíčové startování Style - -
El. sklopná zrcátka Comfort 7.600,- 3.500,-
Klimatizace dvouzónová S S S
Kožený multifunkční volant S S S
Kola litá, 16 palců S S S
Kožené čalounění sedadel Premium 46.900,- S
Metalický lak 16.000,- 12.100,- S
Multimédia - Bluetooth S S S
Multimédia - navigace 35.000,- 12.800,- 4.000,-
Multimédia - prémiové audio 10.000,- S
Parkovací kamera Style - -
Parkovací asistent Premium - -
Parkovací senzory P/Z Comfort 8.000,- S
Přední mlhovky S S S
Rádio CD/MP3 S S S
Rádio s USB S 2.500,- 2.500,-
Sedadla - P el. nastavitelná Premium 30.200,- S
Sedadla - P odvětrávaná Premium - -
Sedadla - P vyhřívaná Comfort 4.900,- S
Sedadla - Z vyhřívaná Premium S
Střešní nosič S 5.600,- S
Tempomat S S S
Vyhřívání volantu Premium - -
Xenon. adaptivní světla Premium 26.000,- S
paket Comfort 20.000,- - -
paket Style 50.000,- - -
paket Premium 50.000,- - -
Cena při shodné výbavě [Kč] 815.990,- 784.600,- 725.000,-
K tomu automatická převodovka / DSG 40.000,- 58.000,- 58.000,-
Cena s automatem [Kč] 855.990,- 842.600,- 783.000,-
K tomu pohon 4x4 - 60.000,- 50.000,-

Závěr

Vítězem je i40. Korejské kombi ve většině klíčových oblastí zřetelně vede. Ztrácí jen v dostupnosti výkonu, chováním převodovky a hlavně odhlučněním motoru. Znamená to ale jasnou porážku Škody? Nikoliv, přestože ve všem ostatním tu více a tu méně zaostává, není to špatný výsledek. V závěru kariéry dokázala se ctí projít duelem s moderním a o třídu větším konkurentem.

Jádro nabídky u Octavie ovšem spočívá v menších motorech a méně vybavených verzích. Na dané cenové úrovni má smysl upřednostnit Škodu jedině v případě požadavku na 4x4 nebo z ryze subjektivních důvodů.

hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi
+ Vyspělá elektronická a komfortní výbava

Kvalitně působící interiér

Působivý design interiéru i exteriéru

Komfortní a čitelné jízdní vlastnosti

Bohatá bezpečnostní výbava

Pětiletá komplexní záruka

- Vyšší hluk motoru pod zatížením

Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“

Omezené možnosti konfigurace

Nízko nad podlahou uložené zadní sedáky

Výrazný design nemusí vyhovovat každému

JAKE.AUTO.CZ Hyundai i40 – všechny testy a další články

Škoda Octavia Combi 2,0 TDI
+ Pružnější, pocitově silnější motor

Plynulý přísun výkonu, neznatelný turboefekt

Kultivovaný chod motoru

Komfortně a rychle řadící převodovka DSG

Zavazadlový prostor plně srovnatelný s i40

- Nízký komfort odpružení u nezatíženého vozu

Vyšší příplatek za automatickou převodovku

Stísněnější interiér

Málo místa pro kolena na zadních sedadlech

JAKE.AUTO.CZ Škoda Octavia – všechny testy a další články

Diskuze (246)
Model Hyundai i40 Škoda Octavia 4x4
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 325 / 2000 - 2500 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12 0
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.8 / 5.6 7.3 / 5.2 / 5.9
Emise CO2: 0 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 553 / 1719 605 / 1665
Objem nádrže (l): 70 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 636 1520 / 675
Rozměr pneu: 225/40 R18 225/45 R17
Hyundai i40
Škoda Octavia 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770 4569
b) šířka (mm): 1815 1769
c) výška (mm): 1470 1468
d) rozvor (mm): 2770 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1591 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1597 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1080 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 980
k) šířka vpředu (mm): 1510 1440
l) šířka vzadu (mm): 1490 1430
délka sedáku vpředu (mm): 490 520
délka sedáku vzadu (mm): 520 460
výška opěradla vpředu (mm): 630 620
výška opěradla vzadu (mm): 690 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
Avatar - Kjirka
12. 3. 2013 22:58
Re: i40
když o třídu výš, tak by tomu taky mohli nadělit o třídu výkonnější motory. Tohle co tam dávaj, je dost bída, na tak velký auto.
1. 9. 2012 12:51
Škodě škodí VW Hyundaie kopírování
Za sebe tvrdím jedno. Pohybuji se sice jen jako Informatik v automobilovém průmyslu cca 6let, pracoval jsem a pracuji pro si dodavatele jak koncernu VW, tak Hyundai/Kia. Dostanu se do míst, kde se auta montují, kde se na ně vyrábí a kontrolují komponenty a řeknu tu jednoduše, kdyby nebyli evropské a japonskéautomobilky, nebyli by Korejské Hyundai/Kia ani čínská super auta. Koncern VW, Toyota, GM Motors investují ročně spousty peněz do výzkumu a vývoje nových technologií, materiálů, atd. Potom se to dá na trh, Korejci a Číňani to koupí, rozeberou do posledního šroubu a matky, a začíná dlouhý proces zkoušení, jak to levně vyrobit, aby to aspoň něco vydrželo.
Proč mám pocit, že na každém "novém" korejském autě najdu prvek z nějakého jiného vozu, viz Kuga vs IX35. i40 vs honda Civic v coupé či Toyota nebo Mazda? Kia Sportage vs CX7. Netvrdím, že by oktávii neslušelo designove omlazení interiéru, ale proč měnit něco, co léta funguje e raději vylepší motor, přesné řazeni, pasivní bezpečnost atd. Fluidní prvky jsou jedna cesta designu, ostŕe dynamické linie druhý způsob, jak dělat auto, ale neznamená to, že je to zastaralé. Staći se podívat na Lamborghini či Ferrari nebo Alfa Romeo, ty fluidní prvky vůbec nepotřebují. navíc mám pocit, zě Octavia3 není úplně nové auto, již nějaký pátek jezdí po evropských silnicích, a I40 je novinka. S větší délkou vozu musí být větší kufr. Když I40 zkrátim na délku Oktávie, rozdíl už takový není.
Avatar - Ada je zase tady
3. 5. 2012 03:00
Re: Bez debaty i40
Ani nahodou. Superb je designove nepodareny, Passat je oproti nemu vylozene krasny. Vylozenou zrudou je u Skody Rumunster s tou silenou bocni splacaninou dvou ruznych designovych reseni. Fabia je tuctova a tak jedinym slusne resenym vozem je Octavia, jen mrzi to zpraseni posledniho FL. No a potom je tady designovy skvost - Yeti. Oba palce nahoru :yes: :yes:
Ten korejec je nepodareny az zrudny. Ostatne podobne, jako prakticky vsechny renaulty :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
Avatar - Ada je zase tady
3. 5. 2012 02:51
Re: tak neviem
tim smichem sam o sobe rikas vic, nez by ti asi bylo mile ;-)
Avatar - JDM
3. 5. 2012 00:42
Re: Bez debaty i40
:yes: