Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT – Santa se vrací

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT – Santa se vrací

 
 

Velké SUV od Hyundaie už neláká na vzhled, ale na parametry nového turbodieselu.

Aktuální Santa Fe se prodejně blýsklo hned v prvním kompletním roce po uvedení na trh. Tehdy si totiž své majitele našlo přes 500 osobních a více než 1000 přestavbových lehkých užitkových vozů tohoto jména. To představovalo pro značku s korejským původem a s průměrnou image významný krok vpřed za náročnějšími zákazníky.

Prodej velkého Santy od té doby klesá, v poslední době mj. i díky menšímu ix35, a tak modernizace z loňského jara přišla za pět minut dvanáct.

Jaký je někdejší bestseller kategorie 5 let po uvedení na trh?

Na první pohled se nic podstatného nezměnilo. 4,6 m dlouhé Sanfa Fe je jedním z přelomových modelů, určujících design Hyundaiů ve druhé polovině uplynulé dekády. Jenže mezitím přišlo na svět hodně menších i několik větších modelů se stejným logem na přídi, a tak decentní změna na předním nárazníku a kosmetické úpravy zádě tento model z odbytové letargie zřejmě nevytrhnou.

obrázek [600 x 426]  

V době, která oplývá novými SUV a crossovery nižší střední třídy stojí za to připomenout, proč se vydávat do segmentu o třídu většího. Prakticky orientovaného uživatele, který má navíc nadprůměrně rostlou postavu, snadno přesvědčí interiér Santa Fe. Patří totiž i po letech k těm velmi prostorným a příjemně obyvatelným.

Vnitřní šířka, délka interiéru v podélném směru i výška nad sedáky je dobře srovnatelná s osobními vozy střední třídy, navíc je zde velmi dobrý rozhled jako z kapitánského můstku, tedy jeden z faktorů, který při koupi SUV pořád rozhoduje. Velikost interiéru dobře ilustruje situace, kdy posunete řidičovo sedadlo zcela vzad. I pak totiž za řidičem zbývá dost místa pro dospělého muže usazeného na zadním sedadle.

obrázek [600 x 361]  

Černá barva výhradně tvrdých plastů přístrojové desky je v našem Santa Fe oživena titanovým a karbonovým dekorem. Nejnovější neprémiová konkurence umí interiér zařídit noblesněji, ale optikou pětiletého stáří Santy jeho interiér průměrně náročného cestovatele neuráží.

V naší výbavě Premium jsou standardem kůží čalouněná a vpředu elektricky seřiditelná sedadla, která lze za slevu 20 tisíc korun vyměnit za látková. Samotná kůže má hrubou strukturu budící dojem nezničitelnosti, ale pesimista může vidět i stopu umělé koženky. S trochou nadsázky bychom tento materiál označili za opak superjemné kůže v Lexusech.

Zadní oddíl je v podélném směru prostorný, to už zaznělo. Počítat byste ale měli s nízko (330 mm) nad podlahou umístěnými sedadly, která logicky neposkytnou posádce tolik pohodlí, jako v osobním autě. Vylepšit to může aspoň v několika krocích polohovatelné opěradlo.

obrázek [300 x 506]  

Zavazadelník má nadprůměrné rozměry i objem. Obojí plyne ze skutečnosti, že za druhou řadou sedadel můžete mít ještě jednu třetí, když prodejci připlatíte (+35.000,-Kč). V pětimístném interiéru stojí za pozornost nejmenší šířka mezi podběhy 1160 mm, délka kufru u dna 1000 mm a výška po kryt 440 mm. Příjemná je i variabilita – se sklápěním opěradla se pohybuje směrem dolů taky sedák a nakonec vzniká rovná plocha s délkou 1,6 m.

Zásadní změnou loňské modernizace byla instalace nového turbodieselu a nové šestistupňové automatické převodovky. Čtyřválec řady R má sice podobný zdvihový objem 2,2 l, ale fakticky nemá s předchůdcem nic moc společného. Jeho parametry (145 kW při 3800 min-1, 445 Nm mezi 1800 a 2500 min-1) jsou vůbec nejlepší ve třídě, pokud srovnáváme se čtyřválci přeplňovanými jedním turbodmychadlem.

Po nastartování je motor s dvojicí vyvažovacích hřídelí, vstřikováním common-rail (1800 bar) a keramickými žhavicími svíčkami slyšet více než byste od moderní jednotky čekali, ale krátce po rozjezdu se ztiší a jeho vibrace ustanou. Sílu je ochoten rozdávat už od 1500 min-1 a skvěle se cítí asi do 3000 min-1, kde vyniká i kultivovaným chodem. Maximální otáčky někde za 4600 min-1 asi vyzkoušíte málokdy, protože automat včas přeřazuje a dokonce ani v manuálním režimu vám převodovka mnoho vlády nad motorem neumožní.

V kombinaci s automatem tvoří motor příjemně ovladatelný pár, který má hodně síly, ale i plynulou kultivovanost při běžném zrychlování. Automat s hydrodynamickým měničem zvládá ukázkově rozjezdy na sněhu i popojíždění v městské koloně. Na dálnici posílá šestka motor ve 130 km/h do 2500 min-1.

Spotřeba na dálnici na zimních pneumatikách a na břečkou vydatně smočeném povrchu dělá 9 l/100 km, když se počasí a vaše nároky na rychlost uklidní, je možné se dostat k 7 l/100 km. Pokud se vám to zdá moc, prohlédněte si pozorně technická data – Santa Fe v této konfiguraci váží bezmála 2 tuny a vyšší spotřeba na dálnici odpovídá velkému aerodynamickému odporu karoserie, která je mimochodem nad 130 km/h také dost slyšet.

obrázek [600 x 406]  

Korejskou čtyřkolku jsme si připomněli na začátku zimy, v době kdy republika zapadala 15 centimetry sněhu. Samočinná distribuce síly motoru na všechna 4 kola fungovala v rámci možností dvoutunového SUV spolehlivě při rozjezdu, v zatáčkách i na dálnici jako stabilizující prvek v přímém směru. Spolupráce s podvozkovou elektronikou je naladěna komfortně. Souhra stabilizačního systému a pohonu všech kol je prosta rušivých interakcí, průjezdy zatáčkami na mezi adheze jsou plynulé a jisté, auto samo řeší elegantně většinu drobných chyb osoby za volantem.

Řízení proti předchozímu provedení ztuhlo, takže i na dálnici ve vyšších rychlostech působí Santa Fe jistě. Brzdy reagují rychle na pohyb pedálu. Odpružení je stále komfortní, dobře tlumí většinu nerovností, ale na suchém asfaltu a v ostřejším provozu bude působit zřejmě příliš houpavě. V zimě a na sněhu jsme s ním neměli sebemenší problém, posádka je opečovávána i ve vyšších cestovních rychlostech s mírou komfortu, která se blíží osobním vozům.

Santa Fe dozrálo. K dnes už nenápadnému vzhledu přidali inženýři v Koreji nadprůměrně výkonný čtyřválec, velmi dobrý šestistupňový automat a schopný pohon všech kol. Jízdní vlastnosti v extrémních podmínkách letošní zimy nezklamaly, ale na suché silnici jsme dnes už v Evropě zvyklí na přímočařejší reakce i v segmentu dvoutunových SUV.

Cena se pohybuje v sedmisettisícovém pásmu. Není to zrovna málo, ale Hyundai i v roce 2011 věrně následuje strategii prodeje bohatě vybavených vozů za zajímavé ceny.

JAKE.AUTO.CZ: Hyundai Santa Fe (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 442]  

První cena vozu599.900,- Kč (2,0, 128 kW, Comfort 4x2)
První cena vozu s testovanou motorizací719.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Comfort 4x4)
Základní cena testovaného vozu789.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Premium 4x4m)
Cena testovaného vozu vč. příplatků803.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Premium 4x4)

Plusy

  • Výkonný motor s příjemným projevem a nízkou spotřebou
  • Dobrá šestistupňová automatická převodovka
  • Chování pohonu všech kol na sněhu
  • Prostorný interiér
  • Velký zavazadelník
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Displeje na středové konzole nelze dostatečně ztlumit
  • Vibrace motoru při volnoběhu
  • Aerodynamický hluk na dálnici
  • Individualizace výbavy jen v omezené míře
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT

Cena v základní výbavě: 789 900 Kč Cena v testované výbavě: 803 900 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, antiblokovací systém ABS + EBD, boční airbagy předních sedadel, elektronický stabilizační systém ESP, okenní airbagyy pro přední a zadní sedadla, protiprokluzový systém TCS, úchyty pro dětskou sedačku, kola z lehkých slitin (pneu 235/60 R18), chromované kliky dveří, plnohodnotné náhradní kolo, pohon 4x4 s aktivním přenosem toč. momentu, přední i zadní zástěrky, přední mlhové světlomety, stešní ližiny, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní spojler, dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, dvouzónová automatická klimatizace s kontrolou kvality ovzduší a ionizérem, el. nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, el. ovládaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu i vzadu, chladicí box v opěrce rukou mezi předními sedadly, kožené čalounění sedadel, kryt zavazadlového prostoru, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, monitorování tlaku v pneumatikách, obložení palubní desky a dveří karbonovým dekorem, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, rádio+CD+MP3+USB, samostmívací vnitřní zrcátko, síť v zavazadlovém prostoru, sklopná vnější zpětná zrcátka, solární čelní a přední boční skla, tempomat, tmavá zadní skla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání předního skla pod stěrači, vyhřívání předních sedadel, výklopné konverzační zrcátko, výškově a podélně nastavitený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kamera s displejem ve vnitřním zrcátku, zadní parkovací senzory.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.000,-Kč).

Chevron se vrátil do zisku. Úspěšné hospodaření mu zajistily investice z minulosti Chevron se vrátil do zisku. Úspěšné hospodaření mu zajistily investice z minulosti

Americký ropný koncern Chevron je zpět v zisku, ve druhém…

Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů

Z Ruska by mělo odejít 200 až 300 příslušníků amerického…

Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu

Americký ropný koncern Exxon Mobil ve druhém čtvrtletí…

Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle…

 

Štítky SUV Hyundai Testy

Technické údaje
Motor Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 445 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.3 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1582
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1870 / 700
Rozměr pneu:235/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1725
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 



Hyundai Sante Fe: Slovenské ceny začínají na 797.000 Kč Hyundai Sante Fe: Slovenské ceny začínají na 797.000 Kč

Nabídka motorů pro novou generaci jihokorejského SUV u…

Hyundai Santa Fe (2012): Ceny na českém trhu Hyundai Santa Fe (2012): Ceny na českém trhu

Santa Fe vedle ix35 pomalu stárne, ale Hyundai mu každý…

 



 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme zprávu a rodina odškodné

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme…

Účetní Lenka (†36) zemřela ve čtvrtek v káhirské nemocnici na následky poranění, jež utrpěla při napadení…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý řez ve Spartě

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý…

Extraligovými brankovišti se prohnal průvan. Výměny, návraty, ve Spartě salto nebo ostrý řez. Šest celků vstoupí…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…