Hledáme nejprostornější auto. Šli jsme na to úplně novou metodou
Nikdo se v autě nechce mačkat jako sardinka, a tak je dostatek místa a vzdušné prostředí jedním z důležitých požadavků zákazníků při výběru vozidla. My jsme na to šli vědecky a z aut, která nám prošla rukama, jsme se snažili najít ta nejprostornější.
Nedávno jsme vyrazili v plné sestavě vyzvedávat testovací auta a v případě Citroënu Berlingo, který máme na roční prozkoumání, jsme si pochvalovali, jak se do něj pět dospělých chlapů hezky vejde. Druhý den jsme využili Hyundai Inster a i do něj jsme se hezky poskládali, i když jen ve čtyřech. Nakonec jsme někam jeli s více než pětimetrovým BMW 5, a najednou nám tato mnichovská novinka připadala docela stísněná. Naše zkušenosti z dlouhodobých testů tak rozvířily vášnivou debatu o tom, které současné osobní auto nabízí pro posádku nejvíce místa. Samozřejmě že každý redaktor měl na věc svůj vlastní názor a v mnoha ohledech jsme se nemohli shodnout. Rozměry kabin pečlivě měříme u velkých a srovnávacích testů podle stejné metodiky. Nějaké povědomí o velikostech kabin jsme tak už načerpali a například pro naše bodování jde o důležité údaje. Jenže na některá starší auta, ve kterých jsme již delší dobu neseděli, jsme už pomalu zapomněli.
Novou metodou
A také jsme se nemohli shodnout, jakou metodou budeme vozidla hodnotit. Jen podle naměřených údajů, nebo to vezmeme poměrem k celkové velikosti? Zvítězila druhá metoda, protože ta také ukazuje, jak se konstruktéři vypořádali s možnostmi zastavěného půdorysu. Není totiž složité u auta s délkou pět metrů vytvořit kabinu velkou jako obývací pokoj, ale opravdový kumšt to je u auta, které má jen čtyři metry.
Centimetry změřené v podélném směru jsme tak porovnali s celkovou délkou vozu v procentuálním poměru, tedy kolik procent celkové délky připadá na vnitřní podélnou prostornost. A stejně jsme postupovali i u šířky a výšky. Vytvořili jsme seznam všech aktuálně prodávaných automobilů, které u nás prošly velkým nebo srovnávacím testem, a začali hledat ve starších číslech, doměřovat, počítat a porovnávat.
Dohromady jsme dali údaje téměř o dvoustovce automobilů a nerozlišovali jsme jejich zařazení do různých segmentů ani pohony. Pokud totiž zákazník vybírá auto čistě na základě vnitřní prostornosti, je mu jedno, zda jde o SUV, kombi, sedan, hatchback, osobní dodávku nebo MPV. Systematicky jsme všechna data vyhodnotili a vyšlo nám, že v podélném směru nabízí největší kabinu Škoda Superb spolu s Hyundaiem Ioniq 6 a že nejširší kabinu má vpředu i vzadu Volkswagen ID.Buzz, a pokud máte rádi hodně místa nad hlavou, nešlápnete vedle s Fordem Grand Tourneo Connect.
Kolektivní dílo
Jenže tyto výsledky jsme tak trochu očekávali, a tak jsme se soustředili na metodiku, kterou jsme si na začátku zvolili – procentuální podíl kabiny na celkových rozměrech vozu. Výsledky v podélném směru, šířce (údaje výrobců bez zrcátek) a výšce najdete v následujících tabulkách. Jde o přesné spočítání a statistiku údajů, které jsme naměřili nejen v poslední době, ale i před nějakým tím rokem. Každý z redaktorů, který se věnuje velkým a srovnávacím testům, je přitom jinak stavěný, takže například v podélné prostornosti jsme nějaké odchylky odhalili (pokud dva redaktoři měřili stejný model). Na šířku nebo na výšku se ale pohybujeme v rozmezí jednoho dvou centimetrů, což svědčí o dobře zvoleném postupu měření. Ale ještě bychom ho do budoucna chtěli zpřesnit a hledáme cesty, jak na to.
Výsledek nás docela překvapil, protože se na piedestalu neobjevil některý z osobních užitkáčů, přerostlých SUV ani elektromobil, u nichž můžete kabinu natáhnout, jak chcete. Komplexním vítězem se totiž stal Volkswagen Passat, který se v aktuální, deváté generaci prodává pouze ve verzi Variant. V poměru k vnějším rozměrům karoserie jsme mu naměřili největší kabinu, tedy průměr všech pěti poměrů – délky, šířky vpředu, šířky vzadu, výšky vpředu a výšky vzadu. Je vidět, že konstruktéři Volkswagenu udělali dobrou práci.
Podle vlastních pravidel
Už zhruba deset let používáme stejnou metodiku měření, při které využíváme hlavně laserové přístroje, ale v některých případech i tradiční svinovací metr. Při porovnávání vnitřní prostornosti vycházíme z námi získaných informací, přičemž „místo podélné“ je součet vzdáleností od předělu opěradla a sedáku levé zadní sedačky k zadní stěně opěradla řidiče, od předělu opěradla a sedáku řidiče k přednímu okraji sedáku a od kraje sedáku k plynovému pedálu. Pokud je druhá řada sedadel podélně posuvná, do tabulky používáme hodnotu v zadní pozici. „Šířka interiéru v loktech“ znamená nejširší místo interiéru ve vybrání dveří a to je hodnota, kterou jsme mezi vozy porovnávali. Potom ještě měříme „šířku interiéru v ramenech“, tedy v přední části mezi středovými sloupky v úrovni ramen a vzadu většinou mezi horními částmi výplní dveří. „Výška interiéru nad sedákem“ je vzdálenost sedáku od stropu, u řidiče v této reportáži používáme hodnotu, kdy je sedák v nejnižší poloze. Bohužel u některých vozidel máme v databázi jen údaje s prosklenou panoramatickou nebo otevírací střechou, takže může být výsledek lehce zkreslený.
Délka
Nejlepší podélnou prostornost v poměru k celkové délce vozu mají nejmenší automobily. Pomyslný titul získává Hyundai i10, u nějž skoro polovinu délky zabírá místo pro posádku. Malé vozy mají krátké přídě, do nichž se vejdou malé motory, a úplně vzadu si nechávají jen pár centimetrů pro zavazadla. Skvěle si vedl i Hyundai Inster, kvůli němuž vlastně naše porovnání vzniklo.
| Základní údaje (mm) | Podélná prostornost | ||||
| Délka | Šířka | Výška | Naměřená (mm) | Poměr k délce (%) | |
| Hyundai i10 | 3670 | 1680 | 1480 | 1710 | 46,59 |
| Kia Picanto | 3605 | 1595 | 1485 | 1670 | 46,32 |
| Hyundai Inster | 3825 | 1610 | 1575 | 1750 | 45,75 |
| Suzuki Swift | 3860 | 1735 | 1495 | 1700 | 44,04 |
| Mitsubishi Space Star | 3845 | 1665 | 1505 | 1690 | 43,95 |
| Dacia Spring | 3701 | 1583 | 1519 | 1610 | 43,5 |
| Honda Jazz | 4089 | 1694 | 1526 | 1770 | 43,29 |
| Toyota Aygo X | 3700 | 1740 | 1510 | 1600 | 43,24 |
| Renault 5 E-Tech | 3922 | 1774 | 1498 | 1690 | 43,09 |
| Fiat Pandina | 3686 | 1643 | 1551 | 1580 | 42,86 |
Šířka vpředu
Z pohledu šířky interiéru vpředu v poměru k celkové šířce vozu si v našem přehledu nejlépe vede Honda Jazz. U malého hatchbacku tak japonští konstruktéři dokázali nejlépe využít obestavěný prostor a jeho dveře s obložením jsou široké jen 122 mm. Překvapivě na druhém místě skončilo Subaru Crosstrek, ale když jsme zapátrali v paměti, tak jsme si na jeho vzdušnou kabinu přece jen vzpomněli.
| Základní údaje (mm) | Podélná prostornost | ||||
| Délka | Šířka | Výška | Naměřená (mm) | Poměr k šířce (%) | |
| Honda Jazz | 4089 | 1694 | 1526 | 1450 | 85,6 |
| Subaru Crosstrek | 4495 | 1800 | 1600 | 1540 | 85,56 |
| Volkswagen T-Cross | 4131 | 1772 | 1559 | 1510 | 85,21 |
| Honda Civic | 4551 | 1802 | 1408 | 1530 | 84,91 |
| Volkswagen Taigo | 4269 | 1757 | 1499 | 1490 | 84,8 |
| Hyundai Santa Fe | 4830 | 1900 | 1720 | 1610 | 84,74 |
| Volkswagen Polo | 4074 | 1751 | 1435 | 1480 | 84,52 |
| Volkswagen Passat Variant | 4917 | 1849 | 1497 | 1560 | 84,37 |
| Toyota C-HR | 4362 | 1832 | 1558 | 1540 | 84,06 |
| Kia Picanto | 3605 | 1595 | 1485 | 1340 | 84,01 |
Šířka vzadu
U většiny osobních automobilů se karoserie za středovými sloupky začíná zužovat, což potom zmenšuje šířku pro cestující ve druhé řadě. U osobních užitkových modelů, kombíků nebo velkých SUV je ovšem i v této části šířka celého auta maximální. Užitková auta navíc mají minimální výplně dveří, takže ani nepřekvapí, že ve druhé řadě poměrově na šířku nabídne nejvíce místa Ford Grand Tourneo Connect.
| Základní údaje (mm) | Podélná prostornost | ||||
| Délka | Šířka | Výška | Naměřená (mm) | Poměr k šířce (%) | |
| Ford Grand Tourneo Connect | 4853 | 1855 | 1800 | 1630 | 87,87 |
| Volkswagen Caddy | 4500 | 1855 | 1798 | 1630 | 87,87 |
| Volkswagen Caddy Maxi | 4954 | 1855 | 1798 | 1630 | 87,87 |
| Volkswagen ID.Buzz | 4712 | 1985 | 1927 | 1710 | 86,15 |
| Volkswagen Passat Variant | 4917 | 1849 | 1497 | 1580 | 85,45 |
| Hyundai Santa Fe | 4830 | 1900 | 1720 | 1610 | 84,74 |
| Renault Grand Kangoo | 4911 | 1860 | 1815 | 1570 | 84,41 |
| Ford Tourneo Courier | 4337 | 1800 | 1817 | 1510 | 83,89 |
| Volkswagen Touran | 4532 | 1829 | 1638 | 1530 | 83,65 |
| Hyundai Ioniq 5 | 4635 | 1890 | 1605 | 1580 | 83,6 |
Výška vpředu
S výškou nad sedákem vpředu nejlépe hospodaří Honda Civic. Tedy alespoň v poměru k celkové výšce vozu. Civic je celkově velmi nízký, řidič sedí těsně nad vozovkou, takže námi naměřený metr znamená 71,02 % z celkové výšky vozu. Je zajímavé, že mezi nejlepšími deseti není ani jeden osobní užitkáč s obřím místem nad hlavou. Jsou totiž i dost vysoké, takže poměr nemají tak příznivý.
| Základní údaje (mm) | Podélná prostornost | ||||
| Délka | Šířka | Výška | Naměřená (mm) | Poměr k výšce (%) | |
| Honda Civic | 4551 | 1802 | 1408 | 1000 | 71,02 |
| Audi A6 Avant | 4999 | 1875 | 1439 | 1020 | 70,88 |
| Cupra Formentor | 4451 | 1839 | 1511 | 1070 | 70,81 |
| Seat Leon | 4368 | 1799 | 1456 | 1030 | 70,74 |
| Audi A3 Sportback | 4352 | 1816 | 1415 | 1000 | 70,67 |
| Cupra Leon | 4398 | 1799 | 1444 | 1020 | 70,64 |
| Seat Leon Sportstourer | 4642 | 1799 | 1450 | 1020 | 70,34 |
| Hyundai i30 kombi | 4585 | 1795 | 1465 | 1030 | 70,31 |
| Audi A5 Avant | 4829 | 1860 | 1424 | 1000 | 70,22 |
| Škoda Octavia Combi | 4698 | 1829 | 1468 | 1030 | 70,16 |
Výška vzadu
U některých automobilů se dozadu vyšší osoby nevejdou, protože jejich hlavy hodně omezuje svažující se střecha. V případě kombíků, které mají i nad druhou řadou střechu rovnou, se tento neduh vytrácí. I proto se to při porovnávání výšky interiéru nad zadním sedákem kombíky jen hemží. Nejlepší je v tomto směru Škoda Superb Combi, která nad passatem vítězí díky tomu, že je oficiálně celkově nižší.
| Základní údaje (mm) | Podélná prostornost | ||||
| Délka | Šířka | Výška | Naměřená (mm) | Poměr k výšce (%) | |
| Škoda Superb Combi | 4902 | 1849 | 1482 | 1020 | 68,83 |
| Volkswagen Passat | 4917 | 1849 | 1496 | 1020 | 68,18 |
| Audi A5 Avant | 4829 | 1860 | 1424 | 970 | 68,12 |
| Seat Leon Sportstourer | 4642 | 1799 | 1450 | 970 | 66,9 |
| Škoda Octavia Combi | 4698 | 1829 | 1468 | 980 | 66,76 |
| Audi A6 Avant | 4999 | 1875 | 1439 | 960 | 66,71 |
| Opel Astra | 4374 | 1860 | 1441 | 960 | 66,62 |
| Kia Ceed SW | 4600 | 1800 | 1465 | 970 | 66,21 |
| Hyundai i30 kombi | 4585 | 1795 | 1465 | 970 | 66,21 |
Zdroj: Svět motorů





































