Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další rána pro EV: Honda ruší elektrický model po 18 měsících výroby, nepomohly ani dotace

Acura ZDX
Acura ZDX
Acura ZDX
Acura ZDX
40 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (149)

Už za pár let se měly na hlavních světových trzích prodávat jen elektromobily. Nakonec to ale vypadá, že v blízké budoucnosti něco takového zůstane výhradou Norska, Číny nebo Etiopie, a západ ještě vydrží se spalováky. Dokazuje to i konec elektrického SUV Hondy jen po roce prodejů.

Po období velkého optimismu v nástupu elektromobility přišlo docela silné vystřízlivění. Alespoň co se týče západních trhů, kde se automobily začínají masově vracet ke spalovacím motorům a větší důraz dávají na hybridy. Každou chvíli tak čteme o rušení projektů nových elektromobilů či o snahách vměstnat alespoň hybrid do původně bateriových modelů.

Své o tom ví také Honda, která už pár neúspěchů v elektromobilitě zažila. Od nás známe malinkou Hondu e, která do Evropy přišla v roce 2020, a jen o čtyři roky později a v nemnoha prodaných kusech zase skončila. V Česku se mělo začít prodávat elektrické SUV Honda e:Ny1, jen pár dní před místní premiérou ale byl plán na lokální prodej zrušen.

V Americe Honda nabízí velké elektrické SUV Prologue, které vzniklo ve spolupráci s koncernem General Motors. Prémiová odnož japonské automobilky Acura na stejné platformě BEV3 postavila elektrické SUV ZDX, navazující na dřívější spalovací SUV kupé. Prodávat se nové ZDX v Americe začalo v březnu minulého roku a toto září definitivně skončilo. Na trhu tak vydrželo jen 18 měsíců, což jej řadí mezi smutné rekordmany.

Důvodem je nezájem a částečně také zrušení amerických dotací na elektromobily ve výši 7500 dolarů, tedy asi 156.000 Kč. ZDX startovalo na ceně 64.500 dolarů (1.345.000 Kč), za loňský rok se v USA prodalo 4337 kusů a letos 11.520. V nabídce Acury tak zůstávají pouze spalovací modely a hybridy, příští rok má ale dorazit elektrická Acura RSX, postavená už na vlastní technice.

Právě základ na platformě GM může mít také vliv na rozhodnutí. Spolupráce mezi Hondou a General Motors skončila v roce 2023 a Japonci od té doby vyvíjí vlastní techniku, ale i ve spolupráci se Sony. Za využití platformy BEV3 a další techniky jistě musela Honda GM platit, což zřejmě pomohlo s rozhodnutím vůz ukončit předčasně.

Acura ZDX je přes 5 metrů dlouhé SUV se 102 kWh baterií Ultium. Základní varianta má pohon zadních kol a 367 kW, středem nabídky je čtyřkolka se 365 kW a vrcholem varianta Type S se čtyřkolkou a 373 kW. Stejnou platformu využívají převážně modely GM, jako Cadillac Lyriq, Vistiq nebo Optiq, a také Chevrolety Blazer EV a Equinox EV.

Zdroj: Carscoops, zdroj foto: Acura, zdroj videa: 

Vstoupit do diskuze (149)