reklama


Test: Iveco Daily Eletric  - Elektrická dodávka

Test: Iveco Daily Eletric - Elektrická dodávka

 
 

Iveco nabídlo ke svezení EcoDaily s čistě elektrickým pohonem. Co provoz takového vozidla obnáší?

O nejnovějším členu výrobní řady EcoDaily platí hojně využívané – Last, but not lest. Daily Electric totiž přináší do segmentu běžně nabízených dodávek ryze elektrický pohon.

Ticho a síla

Po usednutí za volant jsme hned zjistili, že se ocitáme na palubě speciálního vozidla. Řadicí páka nabízí pouze tři polohy (N-neutrál, D-drive a R-reverse), což se zdá být až příliš jednoduché. U spalovacího motoru by to bylo málo i u automatické převodovky, ale elektromotor nabízí točivý moment již prakticky od nulových otáček. Pro rozjetí jsme zařadili páku do polohy D a lehce sešlápli „elektrický“ pedál. Ozvalo se jemné zahučení a vozidlo s pohotovostní hmotností 2690 kg se dalo do pohybu. Nezvykle působila absence nutnosti řazení. Mysleli jsme, že elektrická daily bude málo dynamická, ale to jsme se mýlili. S akcelerátorem až na podlaze jsme se k nejvyšší rychlosti 70 km/h (elektronicky omezené) blížila svižně.

Tři zebry

EcoDaily Eletric je kompletním výrobkem Iveca a jeho dceřiné společnosti Altra. V podvozku zkoušeného vozidla s celkovou hmotností 3500 kg se nacházely tři akumulátory Zebra. Z nich přicházel proud do trakčního motoru. O stavu jeho činnosti informoval na středu přístrojové desky informační displej. Na něm jsme mohli sledovat například okamžitou spotřebu elektrického proudu, jmenovité napětí 277,9 V a teplotu v bateriích. Ta běžně činí kolem 280 °C.

Místo motoru akumulátory

Po zvednutí kapoty vanu jsme neviděli agregát, ale jednu ze tří baterií Zebra. Ačkoliv mají vysokou pracovní teplotu, na dotyk jsme cítili pouze vlažný obal. Tepelné ztráty tedy jsou navzdory vysoké provozní teplotě nízké. V motorovém prostoru jsou dále umístěny pomocné systémy: nabíječky, pumpa chlazení motoru a invertoru s chladičem v původní poloze, elektrická pumpa posilovače řízení 270 V, vakuové pumpy brzd 12 V, palubní baterie 12 V a její měnič, pojistkové a rozvodné skříňky. Ve verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti mohou být nejvýše tři akumulátory v závislosti na rozvoru. Ten činí 3000 až 4350 mm a tomu i odpovídá nabídka objemu nákladového prostoru furgonu sedm až sedmnáct metrů kubických. U největších provedení se samozřejmě jedná o vozidla s celkovou hmotností 5,2 tuny a dvojmontáží na zadní nápravě. K nim lze dostat až čtyři akumulátory, přičemž dojezd pak znamená přibližně 130 km. Dojezd vozidla lze prodloužit tlačítkem na přístrojové desce s ikonou hlemýždě. Po jeho aktivaci klesla dynamika vozidla tím, že dojde k prostému omezení výkonu motoru. Furgony řady 50C Electric mají nosnost přes 2200 kg. Podvozky v řadách 35S Electric unesou přes 1400 kg, v řadě 50C Electric 2600 až 2958 kg. U modelů s delším rozvorem lze optimalizovat dojezd vzhledem k nosnosti vozidla přídavnou baterií. Kombinovaná nákladní přeprava 5 až 9 osob s nákladem tvoří další část nabídky ryze elektrické Daily. Verze minibus přepraví 19 cestujících.

Motor/generátor

Jaké by to bylo elektro vozidlo, kdyby neumělo rekuperovat kinetickou energii při brzdění? Po uvolnění pedálu plynu se zapnul režim odlehčovacího zpomalování generátorem, při počátečním kroku brzdového pedálu se zdvojnásobil rekuperační výkon a současně došlo k nástupu účinku provozních brzd. Prudší sešlápnutí pedálu nevyvolalo podřazení převodovky ani zvýšení otáček motoru/generátoru, protože dobíjecí proud nesmí být mimořádně vysoký. Pomocné systémy vozidla mají ekonomický mód v režimu zastavení daily. Vozidlo určené do města a zejména do zón s velmi přísnými požadavky na emise neprodukuje provozem žádné škodlivé částice.

Využití

Electric je vhodný pro jízdy na krátké vzdálenosti a doručovatelskou službu. Zásluhou nulových emisí a absence hluku může zajišťovat dopravu osob a zásobování v centrech metropolí a místech s omezenou automobilovou dopravou, kterých neustále přibývá.

Hnací ústrojí

Všechny modely mají trakční třífázový asynchronní motor umístěný ve středu vozidla. Nominální výkon činí 30 kW (největší 60 kW) pro modely 35S, pro modely 50C pak 40/80 kW. Nominální napětí je 278 V. Pohon standardní zadní nápravy zajišťuje kloubový hřídel. Motor také zajišťuje funkci generátoru při rekuperačním brzdění. Výkon motoru je optimalizován na dynamický městský provoz naloženého vozu.

Akumulátory

EcoDaily Electric je vybaveno trakčními bateriemi značky Zebra Z5 s niklovými elektrodami v keramické struktuře s tuhým elektrolytem solí chloridu hliníku (NaAlCl4). Záporné elektrody pocházejí z taveného sodíku. Anoda je tvořena rozpuštěným niklem ve vybitém stavu a niklchloridem nabitém stavu. Každá baterie má svou řídicí a autodiagnostickou jednotku, která hlídá provozní parametry, a také černou skříňku ukládající provozní data pro záruku. Baterie jsou stoprocentně recyklovatelné, nevytvářejí žádné plyny a nevyžadují údržbu. Náklady na likvidaci jsou již zahrnuty v pořizovací ceně.

Nabíjení

Systém palubních nabíječek zvyšuje samostatnost vozidla, lze je připojit na standardní zásuvku 3x 32 A/380 V. Plné nabíjení trvá do 8 hodin. Životnost baterií má činit tisíc cyklů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motortrakční 76 Ah
Největší výkon (kW)60/30
Převodovkavariátorová
Pohonzadních kol
Rozvor (mm)3300
Provozní hmotnost (kg)2690
Celková hmotnost (kg)3500
Objem nákladového prostoru (m3)12
Nejvyšší rychlost (km/h)70 (el. omezena)
Stoupavost (%)16
Baterie3 ks Zebra Z5
Dojezd (km)cca 120
Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

 




Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

Dodávky Iveco na alternativní paliva: CNG i elektřina Dodávky Iveco na alternativní paliva: CNG i elektřina

Iveco kromě třílitrového pohonu na zemní plyn u modelu…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama