Jaguar XJ 3,0D Premium Luxury – Časy se mění, XJ také

Jaguar XJ 3,0D Premium Luxury – Časy se mění, XJ také

 
 

Jaguar XJ s dieselovým motorem, siluetou kupé a futuristickým designem – autor takového výroku by byl před deseti lety považován za snílka, blázna nebo kacíře. Rozhodně ne za vizionáře. Jenže tato kombinace se stala realitou.

Před dvanácti lety Jaguar zavrhl své tradiční motory – řadový šestiválec a vidlicový dvanáctiválec – a vše vsadil na moderní vidlicové osmiválce. V minulé dekádě kompletně změnil výrobní technologii, když představil nové XJ se skeletem z hliníkových slitin. Revoluční technickou změnu následovalo zařazení turbodieselu do výrobního programu.

Nyní se celková přeměna toho, co jsme znali pod pojmem XJ, uzavírá. Šéfdesignér Ian Callum, který u minulé generace mohl ovlivnit jen podobu jednotlivých detailů, vytvořil zcela nový tvar karoserie, inspirovaný ve světě cestovních kupé a luxusních jachet.

Hlavní změnou je samozřejmě celková silueta. Po čtyři desetiletí prosazovaná tříprostorová linie s dlouhou klesající zadní částí ustoupila modernímu profilu ve tvaru kupé. Jaguar jde dokonce tak daleko, že orámování kolem bočních oken je odvozeno od kupé řady XK a zadní dveře v případě testované krátké verze jsou opravdu krátké.

Revoluční proměna znamená, že nové XJ připomíná ta předchozí jen v detailech. Stále má typické dvě boule na kapotě motoru, které jsou poznávacím znamením všech Jaguarů, k tomu se přidávají nízké přední světlomety s dvojitou kruhovou optikou (tentokrát ale už pod společným krytem) a především obří, téměř kolmá maska chladiče, která je inspirována první generací XJ.

obrázek [555 x 340]  

Na karoserii se dále uplatňuje tradiční trojice bočních oken a velkým překvapením nejsou ani svisle orientovaná koncová světla, i když právě ony způsobují asi největší kontroverze. Podobný prvek se ale objevil na mnoha starších Jaguárech. Zbývající prvky jako zcela hladké, směrem dolů se rozšiřující boky nebo plynule splývající záď jsou už nové a jsou výsledkem aerodynamické optimalizace (součinitel odporu má hodnotu 0,29).

Interiér je zcela nová kapitola. Museli bychom opravdu pečlivě hledat drobné detaily, které spojují nové XJ s těmi předchozími, a i tak by se možná žádné nenašly. Největší novinkou je bezesporu plně digitální přístrojový štít. Ten je navíc doplněn působivou funkcí Torch efekt, která zvýrazňuje číselné hodnoty rychloměru a otáčkoměru v okolí aktuální pozice ručičky (pokud vás ruší, lze tento efekt vypnout).

To je ale jen špička ledovce. Zavalitý tvar palubní desky s masivním pásem dřevěného dekoru vystřídala útlá, kůží obšitá plocha inspirovaná sportovními automobily. K tomu se přidávají vystupující kruhové výdechy ventilace a neobvyklý prvek v podobě souvislého oblouku výdřevy pod spodní hranou oken. Tradiční světle zelené podsvícení navíc vystřídalo modré. Touto barvou nejsou osvětlena jen tlačítka, ale jak dnešní móda velí, také výplně dveří.

Řidiče a spolujezdce odděluje masivní středový panel s kruhovým ovladačem převodovky JaguarDrive Selector. V sedadlech s perforovanou kůží lze snadno nalézt komfortní i sportovní pozici. To samé platí pro volant nastavitelný v širokém rozsahu. U něj bychom ale uvítali spíš méně efektní, avšak pohodlnější celokožený věnec.

obrázek [555 x 318]  

K zajímavým detailům, které jsou v dnešním boji o zákazníka důležité, patří dotykové otevírání přihrádky před spolujezdcem nebo dotykové ovládání stropních lampiček. Jistou kuriozitou také je možnost českého jazyka v grafickém rozhraní centrálního displeje. To není ani u mnohem větších automobilek, než jakou je Jaguar, vždy samozřejmostí.

Samotné ovládání multimediálního rozhraní ale vyžaduje trochu cviku. I přes použití našeho mateřského jazyka je potřeba si zvyknout na strukturu rozdělení jednotlivých funkcí a možnosti jejich zrychleného vyvolání. Určitou komplikací je také to, že dotykový displej je jedinou možností, jak palubní systém ovládat.

obrázek [300 x 374] K mínusům lze jednoznačně zařadit volbu některých materiálů. Lesklý kovový povrch se snadno umastí dotyky prstů a v zásadě to samé platí pro černý dekor na středovém panelu. Ten navíc barevně neladí se zbytkem interiéru – k dvoubarevné kůži by lépe seděla jediná barva dekoru, ať už se jedná o díly s dřevěnou kresbou nebo černý lak. Takto můžeme v interiéru napočítat hned pět různých barev, které tvoří nesourodou směs. To se dá zčásti napravit jinou konfigurací, ovšem leskle černý panel v interiéru zůstane vždy.

Více pozornosti mohl Jaguar také věnovat tlačítkům. Jejich zmáčknutí provází plastové cvaknutí, které nesedí k luxusnímu dojmu z auta. Příliš subtilním dojmem také působí již zmíněný kruhový ovladač převodovky.

Z ergonomického hlediska je největší chybou asi umístění spínače vyhřívání volantu hned pod mínusové pádlo. Při troše nepozornosti si tak místo žádného podřazení můžete aktivovat vyhřívání volantu, na tlačítko, které svým podsvícením zároveň indikuje činnost této funkce přitom není za jízdy ani vidět.

Kultivovaný turbodiesel

Pod sukněmi se toho paradoxně tolik nezměnilo. Benzinové i dieselové motory jsou další generací stávajících pohonných jednotek, šestistupňová převodovka prošla také jen technickým upgradem a konstrukční základ karoserie zůstal prakticky stejný, jen se v něm uplatnilo více hořčíkových slitin na úkor hliníku. Automobilka dala sbohem poněkud dýchavičnému benzinovému třílitru. Zůstávají dva pětilitrové osmiválce pro fajnšmekry a technicky velmi vyspělý turbodiesel, který představuje racionální volbu.

Se svými 202 kW a především 600 Nm patří motor 3,0D mezi třílitrovými turbodiesely ke špičce (v daném segmentu je výkonnější jen BMW 740d, při shodném maximu točivého momentu). Důležitější než tabulkové hodnoty je ale jeho jízdní projev.

Prodleva turbodmychadla je téměř potlačena. Motor zabírá zhruba od 1200 min-1 až k omezovači otáček, který zasahuje při 5000 min-1. Vlna točivého momentu je největší mezi 2 a 3 tisíci otáček, v praxi to lze ale pocítit jen při prudké akceleraci. Každopádně je ve skutečnosti i bez zátěže zbytečné motor vytáčet do vyšších otáček, nicméně tato pohonná jednotka se s tím vypořádá.

Díky propracovanému systému sekvenčního přeplňování motor netrpí turboefektem. Rychlost reakcí tohoto turbodieselu se dá přirovnat k průměrnému benzinovému čtyřválci s elektronicky ovládanou škrtící klapkou. Kromě volnoběžných otáček za studena navíc agregát neobtěžuje typickými dieselovými zvuky – jeho akustický projev je specifický a mimo jemného cvakání (charakteristického pro všechny moderní přímovstřikové motory bez rozdílu paliva) zcela neutrální.

obrázek [555 x 310]  

S třílitrovým šestiválcem spolupracuje šestistupňová automatická převodovka ZF. V době, kdy se sedmi- a osmistupňová řešení pomalu stávají standardem, může působit archaicky, ale po pár kilometrech dává rozhodnutí Jaguaru smysl. Modernizovaná verze osvědčené převodovky řadí hladce a bezchybně. Neváhá nad volbou správného převodu, což je ale do značné míry ovlivněno také těžkým zpřevodováním.

Reakce na kickdown nebo povel stisknutím pádla na volantu jsou i ve standardním režimu rychlé. Po přepnutí na sportovní řazení se zostří a při nastavení palubní elektroniky na mód Dynamic navíc nedochází k automatickému řazení nahoru. Řidič tak může motor libovolně vytáčet a pokud zařadí až v nejvyšších možných otáčkách, elektronika dovolí převodovce lehké sportovní cuknutí. To představuje podstatný rozdíl proti BMW řady 7, ale i Porsche Panamera, které dávají při plné zátěži přednost šetrnější a pomalejší hladké změně převodu.

Sport při délce 5,1 metru

Režim Dynamic navíc provází změna podsvícení přístrojového štítu na červenou a dominantním údajem v pravém kruhovém ukazateli se stane indikátor zařazeného převodu. Celkovým dojmem z jízdy se ale sportovní nastavení auta příliš neliší od standardního – jednak je rozdíl (mimo možností manuální řazení) málo výrazný a jednak představuje už výchozí setup dostatečně jisté jízdní vlastnosti.

Vzduchové odpružení zadní nápravy a adaptivní tlumiče se starají o přiměřené vyvážení mezi sportovními a komfortními vlastnostmi. Jízdu v zatáčkách proto provází relativně velké boční náklony, na ovladatelnost to ale zásadní dopad nemá. Auto je důsledně neutrální a dokáže projíždět zatáčky velmi vysokými rychlostmi. Jen blízko limitu fyzikálních možností se začíná projevovat opravdu jemná nedotáčivost, způsobená těžkým motorem nad přední nápravou. Na to má ale Jaguar recept v podobě elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu, určeného pro vyšší specifikace.

Z pohledu řidiče je největší slabinou lehký chod volantu. Řízení má relativně strmý chod a je velmi přesné, kvůli velkému účinku posilovače ale postrádá téměř všechnu zpětnou vazbu. Řidič se proto musí spolehnout na svůj odhad, kterému naštěstí výrazně pomáhají precizní, rychlé a plynulé reakce na změnu natočení volantu.

Tím se opakuje neduh, který postihuje všechny generace XJ od 90tých let – přes zjevný sportovní charakter této modelové řady se zpětnou vazbou řízení nevyrovná nejsilnějšímu konkurentovi z Mnichova. To není přímá kritika – převažujícímu využití na dálkové cesty nebo přemísťování se v městském provozu naopak naladění zvolené Jaguarem plně vyhovuje. Ptáme se ale, proč se po přepnutí na Dynamic změní jen nepatrně.

Ochota zatáčet a rychle dostupný výkon to ale vynahrazují. Na silnici můžete patřit k těm nejrychlejším, pokud chcete. Předjíždění je v XJ i s nejslabším nabízeným motorem hračka, stejně jako samotný pohyb po okresních silnicích v rámci, i za zákonnými rychlostními limity. Stejně tak je možné splynout s okolím a plynule se pohybovat krajinou. Jízda s XJ sice není tak plavná jako u jiných pětimetrových limuzín, komfort je ale stále na velmi vysoké úrovni. Kvalitní práce odpružení si nerozumí jen s krátkými příčnými nerovnostmi a s velkými výtluky, jinak podvozek nenarušuje pohodlí na palubě.

obrázek [555 x 283]  

K dobrému odhlučnění kabiny od aerodynamického hluku a od podvozku se přidává i dobře utlumený motor. Tichu v interiéru napomáhá také dlouhé zpřevodování – například ve městě při 50 km/h motor točí teprve na čtvrtý převodový stupeň pouhých 1100 otáček.

To samé platí i při mimoměstských rychlostech. Na šestý převod potřebuje XJ k jízdě rychlostí 100 km/h jen 1400 min-1 a vystačí si s pouhými 5,2 l nafty na každých 100 km. Při stotřicítce vzrostou otáčky motoru těsně pod maximum točivého momentu – na 1900 min-1 a průměrná spotřeba poskočí na 7,0 l/100 km. Ve vyšších rychlostech ale odběr paliva už tak prudce neroste, i ve 160 km/h se lze stále vejít do 9 litrů. Pro výraznější překročení 10litrové hranice je potřeba buď zvolit opravdu ilegální tempo, nebo se zaměřit na ostrou jízdu v zatáčkách, případně zneužít XJ pro bezhlavé závodění na semaforech.

Průměrná spotřeba v celém testu, tvořeném převážně jízdou po dálnici a ve městě, se podle palubního počítače ustálila na 8,2 l/100 km. Důkazem věrohodnosti tohoto údaje je i to, že jsme museli 80 litrovou nádrž dotankovat až v samotném závěru 1000km testu. Dlouhodobý průměr za 7500 km od zprovoznění auta byl při jeho odevzdání o litr vyšší než naše spotřeba.

Závěr

Jaguar postavil vyvážené a vyspělé auto, které se v ostré konkurenci luxusního segmentu svými vlastnostmi neztratí. Nové XJ není dokonalé, nad jeho drobnými vadami se ale dá mávnout rukou, protože jako celek funguje výborně. Generační posun je výrazný, a to nejen v designu, ale i celkovém dojmu z auta. O větším rozšíření na českých silnicích si ale neděláme iluze. Německé značky jsou na našem trhu dobře etablované a Jaguaru může být image vznešeného exota spíš na obtíž. Jistou nevýhodou také jsou vyšší základní ceny, které však XJ kompenzuje bohatou standardní výbavou.

První cena vozu1.475.036,- Kč (XJ 3,0 V6D)
První cena vozu s testovanou motorizací2.047.023,- Kč (XJ 3,0 V6D)
Základní cena testovaného vozu2.167.182,- Kč (XJ 3,0 V6D Premium Luxury)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.360.618,- Kč (XJ 3,0 V6D Premium Luxury)

Plusy

  • Reakce motoru a plynulý přísun výkonu
  • Úsporný provoz
  • Komfort a rychlost řazení
  • Neutrální jízdní vlastnosti
  • Stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Bohatá základní výbava
  • Nízka provozní hmotnost

Minusy

  • Přeposilované řízení
  • Málo místa pro hlavu na zadních sedadlech
  • Špatný výhled směrem dozadu
  • Drobné nedostatky v interiéru
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar XJ 3,0D

Cena v základní výbavě: 2 167 182 Kč Cena v testované výbavě: 2 360 618 Kč

Základní výbava:Panoramatické střešní okno, dešťový senzor, lektrochromatická přední zrcátka, přední a zadní parkovací senzory, diodová světla pro denní svícení, bezklíčový vstup Jaguar Smart Key, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný volant s pádly pro sekvenční řazení, čalounění sedadel Soft Grain, vyhřívání předních i zadních sedadel, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro řidiče, dřevěný dekor lesklý ořech, navigační systém TMC s daty na pevném disku, hlasové ovládání JaguarVoice, audiosystém 400 W Premium a další.

Výbava testovaného vozu:Zadní parkovací kamera, 19palcová leštěná kola Toba, Blind Spot Monitor, zatmavená zadní skla, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, adaptivní xenonové světlomety s natáčení, přisvěcením do zatáček a LED pro denní svícení, asistent dálkových světel, lak mica Indigo Blue

Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny

Část členů vlády se vrátí ke své původní profesi. Hledat…

Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii

Švýcarská pojišťovna Zurich Insurance se dohodla na koupi…

Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou

Prezident Miloš Zeman dnes zavítá na Slovensko. Půjde o…

 
Technické údaje
Motor Jaguar XJ 3,0D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1796 / 569
Rozměr pneu:245/45 R19, 275/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5122
b) šířka (mm): 1894
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 3032
e) rozchod vpředu (mm): 1626
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar XJ 3,0D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 1
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,60
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans

Závodní jezdec Jaguaru Andy Wallace si pochvaluje moderní…

Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography

Jaguar prezentuje luxusní sedan XJ modelového roku 2016…

 



 
Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Dnes 08:59

Francouzská automobilka nabídla 65 automobilů z továrního depozitáře v aukci. Z veteránů, konceptů, showcarů, maket i moderních předprodukčních vozů se neprodal jediný.




Blesk.cz

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti znovu otevírají kauzu sexuálního obtěžování

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti…

Tři ženy, které loni prezidentského kandidáta a pozdějšího volebního vítěze Donalda Trumpa obvinily ze…

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se inkluze i kanál Dunaj-Odra-Labe

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se…

Prezident Miloš Zeman přijal v pondělí na zámku v Lánech kandidáta na ministra školství Roberta Plagu. Stávající…

 

iSport.cz

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale ovládl Dallas

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale…

SOUHRN | Ondřej Pavelec z New York Rangers se díky 44 zákrokům stal první hvězdou večera, prohře s Dallasem 1:2…

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal se s Čechy i koučem

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal…

Pohoda v bratislavském Slovanu rozhodně nepanuje. Důkazem je dění během posledních dvou kol slovenské Fortuna…

 

Reflex.cz

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v referendu, říká Michal Horáček

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…