reklama


Kia Optima 1,7 CRDi AT – Agent K5

Kia Optima 1,7 CRDi AT – Agent K5

 
 

Nabídka neprémiových sedanů střední třídy se rozrostla o patnáctý model. Do Česka dorazila Kia Optima.

V dubnu 2010 se světu představila Kia Optima, po dvou letech konečně dorazila i na český trh. Model, který se doma prodává pod jednoduchým označením K5, nahrazuje méně výrazný sedan Magentis. Odložený evropský start je způsoben velkou poptávkou v ostatních částech světa. V Koreji je Optima takřka bestsellerem a daří se i na dalších trzích, výroba běží na plno a dlouho nebyla volná kapacita pro evropské zákazníky.

Technika největší Kie vychází ze sesterského Hyundaie i40. Proti němu se ale Optima protáhla o 10 cm, z toho nárůst o 2,5 cm připadá na rozvor. S 2,8metrovou vzdáleností mezi nápravami a celkovou délkou 4,85 metru proto pokukuje po vyšší střední třídě.

obrázek [600 x 290]  

Základem úspěchu je ostrý design. Tým Petera Schreyera ale neprovedl žádnou radikální revoluci, mnoho řešení navazuje na předchozí Magentis, jehož facelift už vznikal také pod vedením německého designéra. Nová Optima se ovšem nebojí experimentů, které se většinou do sériové výroby nedostanou.

Zavalitý sedan s obřími převisy karoserie spoléhá na ostré hrany, které efektně obepínají celou karoserii. Nechybí diodová světelná technika vpředu i vzadu ani pár dalších parádiček. Pozornost okamžitě upoutají leštěná 18palcová kola, masivní C sloupek, který tvarově přechází do zadních dveří, nebo výrazná chromovaná lišta nad bočními okny.

obrázek [300 x 220] Kdo rád hledá v detailech, odhalí ozdobné bílé prvky na černém pozadí předních světel, falešné výdechy v předních blatnících nebo prohnutý horní okraj čelního i zadního okna. S těmito hravými prvky kontrastuje jediná, poměrně nevýrazná, koncovka výfuku. Jinak je ale Optima autem, které designéři pořádně vyšperkovali a své nápady prosadili až do výroby.

Exteriér je odvážný, honosný a přitom elegantní, a interiér by chtěl držet stejnou linii. Díky asymetrickému designu palubní desky, sportovnímu švihu a orientaci na řidiče se mu to daří. Nejvyšší výbava Exclusive má standardně kožené čalounění (včetně obšití středového panelu) a šedý dřevěný dekor.

K tomu přidává pořádný balík výbavy. Za 100 tisíc navíc oproti základnímu provedení získáte mimo jiné vyhřívání předních sedadel, ventilované sedadlo řidiče, systém hlídající jízdu v pruzích, xenonové světlomety, audiosystém Infinity a v neposlední řadě i navigaci. Z poměru cena/výbava proto nemá smysl o nižších stupních výbavy uvažovat.

Testovaný vůz dostal navíc automatickou převodovku za 50 tisíc a poněkud marnotratný paket Lux za 45 tisíc korun. S ním se v interiéru objevuje volant dřevěným dekorem, vyhřívaná zadní sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce a panoramatické střešní okno.

obrázek [600 x 382]  

Při vší té luxusní výbavě se Kia daří navodit dojem kvalitního mainstreamového vozu, který dokáže být racionální alternativou pro zájemce o reprezentativní auto. Kdybyste do Kie posadili někoho, kdo je zvyklý na prémiové sedany, rozhodně se nemusíte za její interiér stydět.

A obavy nemusí panovat ani v otázce prostornosti. Štědré míry v příčném a podélném si v ničem nezadají s Mercedesem E, BMW 5 nebo Audi A6. Výjimkou je výška nad sedákem, která bez ústupků vystačí řidiči a pasažérům do zhruba 180 cm. Na vině je samozřejmě i střešní okno, které ubírá několik důležitých centimetrů.

Jinak bezproblémový interiér vykazuje jen menší nedostatky, i když některé z nich mohou být poměrně otravné. To platí hlavně pro loketní opěrku ve dveřích, kde velkou plochu zabírá dřevěný dekor. Ve skutečnosti tak budete nejspíš opírat svůj loket právě o dekor, měkké čalounění začíná až víc vzadu.

Navigace si (jako u všech Kií a Hyundaiů) nepamatuje deaktivaci hlasových pokynů, a tak je potřeba ji nastavovat znovu a znovu. Středová loketní opěrka nemá podélný posuv a výčet uživatelských nedostatků zakončíme zbytečně složitou strukturou palubního počítače. Zde o dva roky mladší Cee’d dospěl k lepšímu řešení.

obrázek [600 x 394]  

Pod kapotou se opět setkáváme s turbodieselem 1,7 CRDi. Tento čtyřválec dosahuje 100 kW a 320 Nm a v Optimě je jedinou volbou, pokud netoužíte po atmosférickém benzinovém dvoulitru. Ten je mimochodem dalším technickým rozdílem mezi Optimou a i40 – Kia má 2,0 CVVT (121 kW/196 Nm) a Hyundai přímovstřikový 2,0 GDI (131 kW/214 Nm).

Po nedávném testu Hyundai i40 nemá turbodiesel čím překvapit. Plně postačující základní parametry i reálnou dynamiku lehce omezuje několik kompromisů. Menší objem ve spojení s relativně velkým turbodmychadlem zužuje pásmo využitelných otáček – do 2000 min-1 sedmnáctistovka mnoho síly nemá, nad 3000 min-1 zase výkon postupně uvadá.

K obstojné dynamice si motor pochopitelně pomáhá na dnešní poměry relativně krátkými převody. Na spotřebu to ale negativní vliv nemá – při dálničních 130 km/h motor točí 2400 min-1 a spálí 6,2 l/100 km, při 100 km/h pak dosahuje hodnot 1800 min-1 a 4,5 l/100 km.

obrázek [600 x 402]  

Převodovka je konvenční měničová, která vyhlazuje nedostatky v průběhu točivého momentu. To samozřejmě není ideální postup pro co nejnižší spotřebu, i při náročnějším zacházení se ale reálný odběr drží zpravidla pod 8 l/100 km.

Mimochodem, i přes přítomnost páček pro řazení je lepší nechat převodovku pracovat v automatickém módu. Na pokyny řidiče totiž nereaguje okamžitě a práce s pádly je pro převodovku spíš nápovědou. K dispozici je i funkce ECO, která utlumí reakce na plynový pedál. Vhod může přijít zejména ve městě.

Podvozek není ideální ukázkou luxusu ani sportovnosti, účelně ale dokáže skloubit to hlavní z obou světů. Korejci nezapomněli na přesné (i když odtažité) řízení, nezáludné chování v zatáčkách a limity tak vzdálené, že jich se 100kilowattovým motorem prakticky nelze dosáhnout. K jízdní stabilitě přispívá i štědrý rozchod kol, který u obou náprav atakuje hodnotu 1,6 metru.

Komfort tlumení je na kvalitním povrchu ukázkový, jen pneumatiky Nexen by snesly lepší odhlučnění. Na městské dlažbě a propadlých kanálech o sobě 18palcová kola dají vědět, to ale v daném segmentu není nic neobvyklého. Bohužel v nejvyšší výbavě Kia možnost menšího obutí nenabízí.

obrázek [600 x 383]  

Kia za 820 tisíc tedy není zcela bez chyb, nedostatky ale spočívají jen v detailech. Odkládání příchodu do Evropy nebylo úplně taktické, stejně jako vyčkávání s uvedením dvojitě přeplňovaného dieselu o 118 kW. Ve vysoce konkurenčním prostředí se ale korejská novinka neztrácí. Není nejlepší, ale jak napovídá její název, jako sedan střední třídy je optimální.

JAKE.AUTO.CZ Kia Optima – všechny testy a další články


Druhý pohled (Aleš Jungmann)
U Optimy mě potěšilo skoro optimální (pardon, nemohl jsem si pomoct) nastavení podvozku, který mi v lecčems připomíná německou prémii. Cítím z něj jistotu při prudkých manévrech v zatáčce i ve vysokých dálničních rychlostech a nerozhodí jej ani výmoly, které docela s klidem filtruje a neodskakuje. Škoda ergonomického přešlapu v podobě levé loketní opěrky a ne úplně dobrého automatu, který má pádla pod volantem snad jen „aby se neřeklo“. Celkově je pro mě Optima docela příjemným překvapením, zejména vzhledem k docela sympatické ceně.
První cena vozu559.980,- Kč (Active 2,0 CVVT/121 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací609.980,- Kč (Active 1,7 CRDi/100 kW)
Základní cena testovaného vozu709.980,- Kč (Exclusive 1,7 CRDi/100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků820.980,- Kč (Exclusive Lux 1,7 CRDi/100 kW AT)

Plusy

  • Výrazný design, pohledný interiér
  • Spotřeba paliva málo závislá na jízdním stylu
  • Bezpečné jízdní vlastnosti
  • Poměr cena/výbava
  • Sedmiletá záruka

Minusy

  • Vyšší hluk motoru pod zatížením
  • Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“
  • Omezená nabídka pohonných jednotek
  • Hlučný podvozek na rozbité silnici
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Optima 1,7 CRDi AT

Cena v základní výbavě: 709 980 Kč Cena v testované výbavě: 820 980 Kč

Základní výbava:Sportovní maska chladiče, přední mlhovky, xenonové světlomety, přisvěcování do zatáček, LED denní svícení, LED zadní světla, dvouzónová klimatizace, bezklíčový vstup Smart Key, audio Infinity s 12 reproduktory, integrovaná navigace, parkovací kamera, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, ventilované sedadlo řidiče, vyhřívaná přední sedadla, palubní počítač, aktivní parkovací asistent, tempomat, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, kožené čalounění sedadel, kůží potažený volant, kožené obšití středového panelu,dřevěný dekor, podsvícení interiéru, čelní, boční a okenní airbagy, monitorování tlaku v pneumatikách, stabilizační systém, systém pro jízdu v pruzích s varováním proti opuštění jízdního pruhu a asistentem pro návrat do jízdního pruhu (LKAS) a další.

Výbava testovaného vozu:Automatická převodovka (50.000,-), metalický lak (16.000,-), paket Lux: dřevěný volant, vyhřívaná zadní sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, panoramatické střešní okno (45.000,-).

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor Kia Optima 1,7 CRDi AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.9 / 6
Emise CO2:158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1581 / 469
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4845
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2795
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Optima 1,7 CRDi AT – Agent K5



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr? Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr?

Vedle cen provedení Sportwagon zveřejnilo české…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama