Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor Auto.cz: Peter Schreyer, šéfdesignér Kia

Diskuze (29)
Celebrity mezi designéry jsme se ptali, jakým způsobem pracuje a co se mu líbí z jeho současných i minulých výtvorů.

Peter Schreyer přijal před lety výzvu. Opustil čtvrt století slibně se vyvíjející kariéru u německých značek Audi a Volkswagen a přešel na prestižní místo šéfdesignéra tehdy ne úplně atraktivní korejské značky Kia.

Od roku 2005 postupně aplikuje na všechny modely vlastní výrazný styl, který se nejnověji promítá na Riu. Až přijde příští rok nový Cee’d, ponesou už všechny evropské Kie jasný Schreyerův rukopis.

Díváme se na nové Rio, jak se vám líbí?

„Samozřejmě se mi líbí a musím říct, že mu červená barva velmi sluší. Staré Rio bylo příliš homeless looking, s tím novým jsme se snažili o úplně jiný, svěží, evropský design. Má zajímavé detaily a díky krátkému zadnímu převisu nenucený agresivní postoj.“

Jak dlouho jste na jeho designu pracoval?

„Přiznám se, že vůbec netuším. Vymýšlíme tolik nových modelů, že mně chronologie projektů úplně splývá. Obvykle ale návrh auta zabere takové čtyři roky. Rio z toho příliš nevybočuje, to Optima byla snadnější – ta nám zabrala tak tři roky.“

Který model Kia je váš nejoblíbenější?

„Vždycky jsem měl nejraději ten nejnovější. Takže v tento okamžik by mělo být nejoblíbenějším Rio, dokud radost z něj nepřebije další novinka. Mimořádně spokojený jsem ale se Sportage, ta se mi z mé práce pro Kiu líbí zatím nejvíc.“

Chcete v budoucnu sbližovat podobu vozů značky Kia?

„Ano i ne. Chci zachovat jasně rozeznatelné společné znaky, jako je maska Tiger nose. Můžu si dovolit experimentovat, aby byly na jednotlivých modelech viditelné rozdíly. Neusilujeme o to, aby si zákazníci mysleli, že vyrábíme různé velikosti jednoho auta.“

Co je větší výzva – navrhnout malý hatchback, nebo velký sedan?

„Obecně vzato navrhnout zajímavý sedan je to nejtěžší. Nezáleží ale na velikosti, mnohem větší roli hraje tvar karoserie. Nakreslit hatchback je naopak poměrně snadné, o to složitější je ale vtisknout mu vlastní tvář, aby nebyl zaměnitelný s konkurenčními modely.“

Navrhujete raději nový model, nebo pilujete detaily při faceliftu?

„Facelifty moc v oblibě nemám. Raději navrhnu vůz, který vypadá od začátku dobře a všechno je na něm správně sladěné. Měnit design během života modelu je těžké – na dobrém autě není často ani potřeba, nepovedené zase žádný facelfit nezachrání. Navíc změna tváře při faceliftu musí být vidět, ale zároveň nesmí narušit charakter originálu.“

Jakou úlohu mají LED světla v designu značky Kia? Montujete je i na auta v segmentech, kde taková technika dnes není běžná…

„Světelné diody jsou technickým prvkem, ukazují na vyspělost daného auta. Přesně tak musí i vypadat a přitom působit seriózně. Jejich uspořádání nám také pomáhá dodat autu vlastní tvář.“

Bezpečnostní předpisy jsou stále přísnější, jak moc ovlivňují práci designéra?

„Máme tu ochranu chodců a spousty dalších předpisů, s nimi se každý designér vypořádává těžko. Dnešní doba ale přináší i nové materiály a technologické postupy. Můžeme na auta dávat velká kola, výrazná světla a dovolit si složitější tvary, které by ještě před pár lety byly nemyslitelné.“

Zatím jsme mluvili o vnějším vzhledu – co ale interiér?

„Exteriér je věc image, první dojem často rozhoduje o úspěchu modelu. Interiér je ale zodpovědnější práce. Když se povede, dost pomůže pozvednout výsledný dojem z auta. Proto je dělám rád.“

A otázka na závěr – který váš výtvor před příchodem ke Kia je váš nejoblíbenější?

„Nejoblíbenější? Nedokážu teď vybrat jediné. Rád se pochlubím Audi A2, první generací A8 a Golfem IV.“

Diskuze (29)
11. 9. 2011 16:07
Re: Zajímavé
Presne tak Katikatus. Lepsie a strucnejsie si to nemohol napisat.
Avatar - white label
11. 9. 2011 00:09
Re: A8
Jasně, zrovna pan Vaverka je chronický fanda měkčených plastů a zejména DSGéčka!..., ještě si zapomněl připsat, že bezostyšně fandí Audi a vůbec celému koncernu VW... >:D
Je vidět jaký máš přehled o názorech zdejších redaktorů, chápu, stačí ti, že "víš", že všechny tu "živí" výhradně koncern...
Avatar - euro89
10. 9. 2011 23:32
Re: A8
Díky. Zadal jsem si jeho jméno do Googlu a zdá se, že si veškeré tvůrčí umění vybil u Audi... Co jsem zjistil, tak Hartmut Warkuß navrhoval i Passat B5 a Veyron, obě auta leží na druhém konci mých sympatií než stará 200 5T. Byť u Veyronu věřím, že byl největším designérem aerodynamický tunel.
10. 9. 2011 23:22
Re: A8
Až vás budu chtít brát vážně, paneVaverko,tak až po tom ,co mi vy dokážete, že umíte víc, než jen obdivovat měkčené né plasty a automaticou převodovku DSG. Jinak, -od vás nic moc. Koho cheba jíš, toho píseň zpívej!!!
.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
10. 9. 2011 22:36
Re: A8
Design této generace i nástupce (doutník) vedl Hartmut Warkuß