TEST Hyundai i40 1,7 CRDi AT – Luxus v dostupném balení
Pamatujete si ještě Sonatu? Jestli nás chtěl Hyundai nechat zapomenout, zvolil tu nejlepší cestu. Téměř dvouletá přestávka zakonzervovala vzpomínky na někdejšího hrdinu podnikatelského value for money a přitom zabránila bezprostřednímu srovnání s aktuálními, o dost poevropsku propracovanějšími modely.
Korejci navíc nejprve přišli poněkud atypicky s kombi, klasičtější sedan je až prodejní novinkou roku 2012. Postup je to přesto logický, přinejmenším v naší části Evropy bude kombi vládnout produktovému mixu. Čtyřdveřová mutace má ale také své přednosti, automatické protežování praktičtější pětidveřové karoserie by k ní bylo nespravedlivé.
Sedan navržený na fluidní způsob má sice obvyklejší tvary než kombi i40, i tak ale s davem zrovna nesplyne. Není to jen o zvláštním tvaru zadních dveří nebo protažených koncových světlech. i40 totiž ani není sedanem v pravém slova smyslu.
Místo klasického tříprostorového uspořádání má splývající linii střechy, kde víko zavazadlového prostoru je vlastně jen aerodynamickým křídlem. Silueta má proto blíž k liftbackům, nebudeme-li se bavit rovnou o aerodynamicky efektivním Priusu.
Dosud jsme testovali Hyundai i40 ve verzích:
- Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi/100 kW aut.
- Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi/100 kW man.
- Hyundai i40 kombi 2,0 GDI/120 kW aut.
- Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi/100 kW aut. vs Škoda Octavia Combi 2,0 TDI/103 kW DSG
Konečně součinitel aerodynamického odporu je u sedanu nadprůměrně dobrých 0,28, zatímco kombi se může pochlubit 0,29. Karosářské verze navíc odlišuje i jeden nečekaný detail: sedan má kulaté víčko palivové nádrže, zatímco kombi hranaté. A sedan poznáte i zepředu: podle masky chladiče, která má dvě horizontální lamely namísto jediné.
Interiér vyznává styl affordable premium. Je pohledný, zajímavě navržený, kvalitně zpracovaný a přitom nepůsobí cenově nepatřičně. Něco podobného vyznává třeba Ford Mondeo nebo Peugeot 508. Přední polovina kabiny je shodná s kombi. Německy pojatá ergonomie má dvě decentní vady: teplota klimatizace se nastavuje tlačítky a dotyková obrazovka je na hranici dosahu řidiče.
Na zadních místech už rozdíly pochopitelně najdeme. i40 těží z dlouhého rozvoru a chytrého hospodaření s prostorem, a tak v podélném směru nabídne nadstandardní komfort. Bohatý je i příděl prostoru v příčném směru. Nízká střecha však ubrala 4 centimetry, takže dlouháni pocítí úbytek místa nad sedákem.
Jako protihodnotu nabízí sedan dvě položky výbavy, které do kombi nedostanete: elektricky ovládanou roletku zadního okna a subwoofer za zadními sedadly.
Zavazadlový prostor s 525 litry rozhodně není malý, na kombi ale ztrácí nepravidelným tvarem a malým vstupním otvorem. To je sice obecný problém sedanů, u i40 je ale výraznější než třeba u takového Passatu nebo Peugeotu. Nicméně, kdo hledí hlavně na praktickou stránku věci, ten stejně zvolí kombi. A sedan přesto běžným přepravním požadavkům hravě vyhoví.
Motor bez překvapení
Motor je už dobře známý 1,7 CRDi se 100 kW. Žádný závodník to není, pro běžnou jízdu ale jeho schopnosti stačí. Jako největší negativum vidíme úzké pásmo využitelných otáček. To se v praxi redukuje na rozsah 2000 až 3000 min-1. V nižších otáčkách se turbodmychadlo dlouho roztáčí, ve vyšších zase nepředvede razanci, jaké jsou běžně schopny srovnatelné dvoulitry.
Pátá i40 v testu na Auto.cz, z toho čtvrtá s automatem? To dokládá jediné – Hyundai sází hlavně na tento druh převodovky. Pravdou je, že převodovka s měničem může leckdy pracovat proti negativním vlastnostem v charakteristice motoru, bez svezení s manuální převodovkou to ale mohu těžko posoudit.
Zato mohu srovnávat sedan se stejně poháněným kombi a zde čtyřdveřák přináší tři nečekaně zřetelné benefity. V méně objemné kabině tříprostorového vozu se motor projevuje tišeji. Podstatnější ale je skutečnost, že ve čtyřdveřovém voze má větší výkonovou rezervu. Roli hraje nižší hmotnost i lepší aerodynamika.
Zatímco kombi v dálničních stoupáních při rychlostech kolem 170 km/h pracuje naplno, sedan ještě ve 180 km/h zvládá výjezdy do kopce se suverénní samozřejmostí. To se pozitivně odráží i ve spotřebě. Zatímco při 100 km/h je rozdíl zanedbatelný, dálničních 130 km/h výhodu sedanu už ukazuje pětiprocentní výhodu sedanu. A i když budete ždímat možnosti motoru do posledního newtonmetru, jen vzácně překročí spotřeba osmilitrovou hranici.
Odečtená spotřeba paliva 1,7 CRDi/100 kW aut. | sedan | kombi |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 4,5 / 1800 | 4,6 / 1800 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 6,4 / 2400 | 6,7 / 2400 |
Nová karosářská verze se decentně liší i v jízdním projevu. Kombi má rozumně naladěný podvozek, který se chová jistě, zbytečně se nenaklání a standardním způsobem tlumí. Komfort dokážou ohrozit jen větší nerovnosti, které pronikají do interiéru. Auto je ale i tak stabilní.
Na tom se nic nezměnilo. Zadní náprava je ovšem u kombi lehce přetáčivá, na což musí v extrémních situacích zbytečně časně reagovat stabilizační systém. Sedan s lehčí zádí a tedy menším momentem setrvačnosti si tento nenápadný prohřešek odpouští, a tak je stabilizace o něco benevolentnější.
Závěr
Hyundai i40 patří ve střední třídě k těm lepším autům na trhu. Čistě s ohledem na jízdní projev pak sedan dokázal předčít kombi ze stejného rodu. Samozřejmě mu chybí smysl pro praktičnost a situaci trochu komplikuje fakt, že kombi je jen o 25 tisíc dražší – ve střední třídě bývají zvykem vyšší příplatky.
Odhlédneme-li od tohoto faktu, cena plně vybaveného vozu patří k nejvýhodnějším nabídkám ve střední třídě. A nejen to – klasické vozy střední třídy bývají dnes často neprávem opomíjeny a slouží převážně tam, kde je potřeba jejich do jisté míry reprezentační funkce. Přitom stojí podobné peníze jako o třídu menší SUV a dokážou nabídnout lepší komfort i větší vnitřní prostor.
První cena vozu | 499.900,- Kč (1,6 GDI 99 kW Classic Start) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 619.900,- Kč (1,7 CRDi 100 kW Experience) |
Základní cena testovaného vozu | 739.900,- Kč (1,7 CRDi 100 kW Experience Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 830.990,- Kč (1,7 CRDi 100 kW AT Experience Premium) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti na dobré silnici
- Vyspělá elektronická a komfortní výbava (např. ventilovaná sedadla, vzadu vyhřívání)
- Spotřeba paliva málo závislá na jízdním stylu
- Kvalitně působící interiér
- Působivý design interiéru i exteriéru
- Pětiletá komplexní záruka
Minusy
- Vyšší hluk motoru pod zatížením
- Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“
- Nepravidelný tvar zavazadlového prostoru
- Malý vstupní otvor zavazadelníku
- Absence výkonnějších dieselových verzí