Test: KTM 950 Adventure: motorka pro dobrodruhy

Test: KTM 950 Adventure: motorka pro dobrodruhy

 
 

Pokud toužíte po pravém cestovním enduru, které obstojí i v těžším terénu, nenechte si ujít model 950 Adventure od KTM. Jde o komerční variantu závodní motorky, která dokázala zvítězit na dakarské rallye.

Kam kráčí KTM?

Rakouská značka KTM je neodmyslitelně spjata převážně s krosovými a enduro motocykly, které mají v krvi vítězit na terénních tratích po celém světě. KTM se však pomalu začíná pouštět i do silničních motocyklů, začalo to supemotardovými modely a hlavně angažováním v seriálu MS silničních motocyklů (125 cm3).

Rakouský výrobce se významně prosazuje i na poli dakarské rallye, když vedle svých jednoválců LC4 nasadil dvouválec LC8, se kterým dojel Ital Fabrizio Meoni v roce 2001 vítězně do cíle. Samotný projekt LC8 byl představen v roce 2000 na výstavě INTERMOT v Mnichově. Minulý rok byl ze závodního speciálu odvozen model pod komerčním označením KTM 950 Adventure.

Pravé dobrodružství

Tento motocykl konečně naplňuje význam slova „Adventure“ a zařazuje se tak po bok legend v kategorii cestovních endur, kterými jsou Yamaha Super Teneré, Honda Africa Twin a jejich nastupující generace v podobě Hondy Varadero, BMW R 1200 GS a dalších. KTM 950 Adventure je ovšem jiný – nekompromisní, tvrdý, agresivní – jde o pravé enduro, se kterým se můžete postavit na start rallye a projet tak půl Afriky. Jde za pravým dobrodružstvím a nehledí přitom tolik na pohodlí jako konkurence. Je to motorka pro opravdové dobrodruhy. O jejím sportovním nadání vděčí fakt, že více jak 80 procent dílů pochází ze závodního modelu.

Když se na ni poprvé posadíte, zarazí vás její velikost. Výška sedla je u standardní verze 880 mm, a to se ještě nabízí verze S, která má 915 mm. Při mých 175 centimetrech bych u vyšší verze zřejmě ani nedosáhnul na zem, takto jsem se držel jak takž na špičkách. Při manipulaci na místě pocítíte také nemalou hmotnost stroje, která činí okolo 220 kilogramů. Po rozjezdu ovšem veškerá nejistota opadne, za což vás motorka odmění vzpřímeným a pohodlným sezením. Dostatečný komfort před větrem zajišťuje vysoký štítek, za který se mohou jezdci průměrného vzrůstu (jako já) schovat celí.

Nekompromisní dvouválec

Po nastartování se ozve bublavý a hrubý zvuk dvouválce, který je potřeba za studeného stavu přikrmit manuálním sytičem, což je důsledkem chybějícího vstřikování. Po několika minutách můžete vyrazit vstříc pravému dobrodružství. Motor o objemu 942 cm3 vám naporcuje 98 koníků (při 8 000 ot./min) a 95 Nm (při 6 000 ot./min), což myslím stačí k pořádné zábavě. Stačí vzít za plyn a motorka předvede famózní zátah, který končí až za hranicí 9 tisíc otáček. Dejte si ovšem pozor na nechtěné wheelie, motorka jde na zadní na první dvě až tři rychlosti, pokud si dostatečně pohrajete se spojkou. Maximální rychlost se pohybuje okolo 220 km/h, což je na enduro úctyhodné číslo. Šestistupňová převodovka doplňuje svou přesností a sportovní odezvou již tak skvělý motor.

Ihned po rozjezdu zmizí pocit vysoké hmotnosti a z motorky se stane obratný atlet. Pozor si však musíme dát při otáčení, široká řidítka nemají moc velký rozsah, což motorce uděluje občas nedostatečný rejd. KTM to ovšem kompenzuje perfektní stabilitou a skvělou ovladatelností, kterou si dosyta vychutnáte hlavně na točitých okreskách. Díky velkému krouťáku lze do zatáčky najíždět driftem, a věřte mi, je to neskutečná zábava, když vám zadní kolo uklouzne a hned na to se opět zakousne do asfaltu. Potom stačí motorku položit do zatáčky a vykroutit ji stylem, za který by se nestyděl ani leckterý supersport.

Spotřeba se v rychlejším tempu pohybuje okolo osmi litrů, obsah nádrže je s rezervou okolo 25 litrů. Jak jste si mohli všimnout, nádrž má dvě víčka, což zaručuje možnost rychlejšího tankování při rallye. Kromě této efektní funkce to má i o mnoho prozaičtější důvod. Nádrž je ve skutečnosti dělená, což přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti, při dynamické jízdě se tak v nádrží nepřevaluje celých 25 litrů, celý objem je zkrátka rozdělen na dvě poloviny.

Na pole i dálnici

Kdo jednou osedlá podobný stroj, zatouží alespoň nakouknout do terénu, naším jediným limitem byly pouze univerzální pneumatiky (spíše cestovního charakteru), které bohužel neposkytovaly dostatečnou trakci zadního kola. I tak se KTM držela velmi obstojně, motorku jen tak něco nerozhází, jede pořád rovně a sportovní jízdu umocňuje dunivé hřmění dvojice výfuků, ze kterých uslyšíte při zavřeném plynu slastné praskání. Když se na ujetém poli postavíte do stupaček, na digitálním tachometru přistihnete i trojmístnou cifru. Motorka si nechá líbit i kratší skoky (ty delší jsem raději nezkoušel), pro tyto účely ovšem doporučuji přitvrdit zadní tlumič, což jde u KTM pouhým otočením ručního kolečka.

Turistické schopnosti motocyklu jsme dostatečně prověřili na německé dálnici, kde lze na KTM trvale upalovat rychlostí přes 200 km/h (pokud předpisy dovolí), větrný štítek jezdce ochrání téměř dokonale. Menší vadou na kráse je nepříjemné rozkmitání řidítek, které vás v těchto rychlostech může potkat, jejich křečovité držení tento pocit ještě umocní. V těchto případech musíte trošku povolit ruce a nebo zpomalit.

Další výtku bych směřoval k úzkému a tvrdému sedlu, ze kterého vás po celodenním cestování pěkně rozbolí zadní část těla. V Rakousku se údajně nabízí speciální sedlo s gelovou výplní určené pro cestovatele. U nás se tato úprava oficiálně nenabízí. O něco lepší mohlo být rovněž přední světlo, od dvojice nad sebou položených žárovek bych očekával větší výkon. Co se týče praktičnosti, spolujezdec uvítá zadní nosič s madly, dále bych zmínil odkládací přihrádku u dvojité nádrže a také úložný prostor pod sedlem.

Pokud se někdo rozhodne na tomto motocyklu objet zeměkouli, rakouský výrobce podobným cestovatelským vášním okamžitě vychází vstříc, nabízí totiž širokou škálu příslušenství, ať už jde o hliníkové kufry nebo sadu pro navigaci. Opravdového zájemce o tento rakouský skvost může odradit snad jen cena, která je v základním provedení 366 600 Kč, za sportovnější verzi „S“ zákazník zaplatí 371 500 Kč.

Z důvodu technické chyby vám bohužel nemůžeme poskytnout vlastní fotografie z testu, natočili jsme pro vás ovšem video, které si určitě stáhněte. O fotky každopádně nepřijdete, použili jsme oficiální akční snímky od H. Peukera (www.ktmimages.com), které hovoří dostatečně o sportovním potenciálu stroje.

KTM 950 Adventure - Technické parametry
Motorčtyřtaktní dvouválec 942 cm3
Výkon98 koní (72 kW) při 8 000 ot./min
Točivý moment95 Nm při 6 000 ot./min
Převodovkašestistupňová
Brzdy300 mm (přední), 240 mm (zadní)
Pneumatiky90/90-21 (přední), 150/70-18 (zadní)
Hmotnost198 kg (bez náplní)
Nádržcca 25 l
Maximální rychlost225 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h3,3 s
Cena366 600 Kč

Odkaz na web: www.ktm.cz

Videa: test KTM 950 Adventure

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie odstraní osm zemí z černé listiny daňových rájů Evropská unie odstraní osm zemí z černé listiny daňových rájů

Osm zemí vyřadila Evropská unie z černé listiny daňových…

Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp

Tak už známe přesný termín, odkdy bude líp. Rozhodujícím…

Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum

Ve švýcarském horském letovisku Davos dnes oficiálně…

Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování

Americký Kongres schválil v pondělí prozatímní…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Také vám teď v zimě chybí čerstvé bylinky? Dodají vůni a chuť pokrmům teplé i studené kuchyně. Málokdo tuší, že…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vyčerpaná Strýcová spala tři hodiny: Nebyla jsem stoprocentní, smutnila po porážce

Vyčerpaná Strýcová spala tři hodiny: Nebyla jsem…

Nedostatek spánku i odpočinku se projevil na Barboře Strýcové a sen o deblovém úspěchu s Lucií Šafářovou na…

 

Reflex.cz

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat nechtěl, říká Dana Drábová

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat…

V roli premiéra s ním vycházela dobře, jako prezident jí ale Miloš Zeman vadí. „Dost se změnil,“ říká…

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku vedlo k odhalení vražedkyně

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku…

Jedenadvacetiletá Kanaďanka byla minulý týden nepravomocně odsouzena za vraždu své o tři roky mladší kamarádky…