Test: KTM 950 Adventure: motorka pro dobrodruhy

Test: KTM 950 Adventure: motorka pro dobrodruhy

 
 

Pokud toužíte po pravém cestovním enduru, které obstojí i v těžším terénu, nenechte si ujít model 950 Adventure od KTM. Jde o komerční variantu závodní motorky, která dokázala zvítězit na dakarské rallye.

Kam kráčí KTM?

Rakouská značka KTM je neodmyslitelně spjata převážně s krosovými a enduro motocykly, které mají v krvi vítězit na terénních tratích po celém světě. KTM se však pomalu začíná pouštět i do silničních motocyklů, začalo to supemotardovými modely a hlavně angažováním v seriálu MS silničních motocyklů (125 cm3).

Rakouský výrobce se významně prosazuje i na poli dakarské rallye, když vedle svých jednoválců LC4 nasadil dvouválec LC8, se kterým dojel Ital Fabrizio Meoni v roce 2001 vítězně do cíle. Samotný projekt LC8 byl představen v roce 2000 na výstavě INTERMOT v Mnichově. Minulý rok byl ze závodního speciálu odvozen model pod komerčním označením KTM 950 Adventure.

Pravé dobrodružství

Tento motocykl konečně naplňuje význam slova „Adventure“ a zařazuje se tak po bok legend v kategorii cestovních endur, kterými jsou Yamaha Super Teneré, Honda Africa Twin a jejich nastupující generace v podobě Hondy Varadero, BMW R 1200 GS a dalších. KTM 950 Adventure je ovšem jiný – nekompromisní, tvrdý, agresivní – jde o pravé enduro, se kterým se můžete postavit na start rallye a projet tak půl Afriky. Jde za pravým dobrodružstvím a nehledí přitom tolik na pohodlí jako konkurence. Je to motorka pro opravdové dobrodruhy. O jejím sportovním nadání vděčí fakt, že více jak 80 procent dílů pochází ze závodního modelu.

Když se na ni poprvé posadíte, zarazí vás její velikost. Výška sedla je u standardní verze 880 mm, a to se ještě nabízí verze S, která má 915 mm. Při mých 175 centimetrech bych u vyšší verze zřejmě ani nedosáhnul na zem, takto jsem se držel jak takž na špičkách. Při manipulaci na místě pocítíte také nemalou hmotnost stroje, která činí okolo 220 kilogramů. Po rozjezdu ovšem veškerá nejistota opadne, za což vás motorka odmění vzpřímeným a pohodlným sezením. Dostatečný komfort před větrem zajišťuje vysoký štítek, za který se mohou jezdci průměrného vzrůstu (jako já) schovat celí.

Nekompromisní dvouválec

Po nastartování se ozve bublavý a hrubý zvuk dvouválce, který je potřeba za studeného stavu přikrmit manuálním sytičem, což je důsledkem chybějícího vstřikování. Po několika minutách můžete vyrazit vstříc pravému dobrodružství. Motor o objemu 942 cm3 vám naporcuje 98 koníků (při 8 000 ot./min) a 95 Nm (při 6 000 ot./min), což myslím stačí k pořádné zábavě. Stačí vzít za plyn a motorka předvede famózní zátah, který končí až za hranicí 9 tisíc otáček. Dejte si ovšem pozor na nechtěné wheelie, motorka jde na zadní na první dvě až tři rychlosti, pokud si dostatečně pohrajete se spojkou. Maximální rychlost se pohybuje okolo 220 km/h, což je na enduro úctyhodné číslo. Šestistupňová převodovka doplňuje svou přesností a sportovní odezvou již tak skvělý motor.

Ihned po rozjezdu zmizí pocit vysoké hmotnosti a z motorky se stane obratný atlet. Pozor si však musíme dát při otáčení, široká řidítka nemají moc velký rozsah, což motorce uděluje občas nedostatečný rejd. KTM to ovšem kompenzuje perfektní stabilitou a skvělou ovladatelností, kterou si dosyta vychutnáte hlavně na točitých okreskách. Díky velkému krouťáku lze do zatáčky najíždět driftem, a věřte mi, je to neskutečná zábava, když vám zadní kolo uklouzne a hned na to se opět zakousne do asfaltu. Potom stačí motorku položit do zatáčky a vykroutit ji stylem, za který by se nestyděl ani leckterý supersport.

Spotřeba se v rychlejším tempu pohybuje okolo osmi litrů, obsah nádrže je s rezervou okolo 25 litrů. Jak jste si mohli všimnout, nádrž má dvě víčka, což zaručuje možnost rychlejšího tankování při rallye. Kromě této efektní funkce to má i o mnoho prozaičtější důvod. Nádrž je ve skutečnosti dělená, což přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti, při dynamické jízdě se tak v nádrží nepřevaluje celých 25 litrů, celý objem je zkrátka rozdělen na dvě poloviny.

Na pole i dálnici

Kdo jednou osedlá podobný stroj, zatouží alespoň nakouknout do terénu, naším jediným limitem byly pouze univerzální pneumatiky (spíše cestovního charakteru), které bohužel neposkytovaly dostatečnou trakci zadního kola. I tak se KTM držela velmi obstojně, motorku jen tak něco nerozhází, jede pořád rovně a sportovní jízdu umocňuje dunivé hřmění dvojice výfuků, ze kterých uslyšíte při zavřeném plynu slastné praskání. Když se na ujetém poli postavíte do stupaček, na digitálním tachometru přistihnete i trojmístnou cifru. Motorka si nechá líbit i kratší skoky (ty delší jsem raději nezkoušel), pro tyto účely ovšem doporučuji přitvrdit zadní tlumič, což jde u KTM pouhým otočením ručního kolečka.

Turistické schopnosti motocyklu jsme dostatečně prověřili na německé dálnici, kde lze na KTM trvale upalovat rychlostí přes 200 km/h (pokud předpisy dovolí), větrný štítek jezdce ochrání téměř dokonale. Menší vadou na kráse je nepříjemné rozkmitání řidítek, které vás v těchto rychlostech může potkat, jejich křečovité držení tento pocit ještě umocní. V těchto případech musíte trošku povolit ruce a nebo zpomalit.

Další výtku bych směřoval k úzkému a tvrdému sedlu, ze kterého vás po celodenním cestování pěkně rozbolí zadní část těla. V Rakousku se údajně nabízí speciální sedlo s gelovou výplní určené pro cestovatele. U nás se tato úprava oficiálně nenabízí. O něco lepší mohlo být rovněž přední světlo, od dvojice nad sebou položených žárovek bych očekával větší výkon. Co se týče praktičnosti, spolujezdec uvítá zadní nosič s madly, dále bych zmínil odkládací přihrádku u dvojité nádrže a také úložný prostor pod sedlem.

Pokud se někdo rozhodne na tomto motocyklu objet zeměkouli, rakouský výrobce podobným cestovatelským vášním okamžitě vychází vstříc, nabízí totiž širokou škálu příslušenství, ať už jde o hliníkové kufry nebo sadu pro navigaci. Opravdového zájemce o tento rakouský skvost může odradit snad jen cena, která je v základním provedení 366 600 Kč, za sportovnější verzi „S“ zákazník zaplatí 371 500 Kč.

Z důvodu technické chyby vám bohužel nemůžeme poskytnout vlastní fotografie z testu, natočili jsme pro vás ovšem video, které si určitě stáhněte. O fotky každopádně nepřijdete, použili jsme oficiální akční snímky od H. Peukera (www.ktmimages.com), které hovoří dostatečně o sportovním potenciálu stroje.

KTM 950 Adventure - Technické parametry
Motorčtyřtaktní dvouválec 942 cm3
Výkon98 koní (72 kW) při 8 000 ot./min
Točivý moment95 Nm při 6 000 ot./min
Převodovkašestistupňová
Brzdy300 mm (přední), 240 mm (zadní)
Pneumatiky90/90-21 (přední), 150/70-18 (zadní)
Hmotnost198 kg (bez náplní)
Nádržcca 25 l
Maximální rychlost225 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h3,3 s
Cena366 600 Kč

Odkaz na web: www.ktm.cz

Videa: test KTM 950 Adventure

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první ligu o pět bodů

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první…

Kladno vede po vítězství 2:0 ve Frýdku-Místku první hokejovou ligu už o pět bodů. Pražská Slavia totiž…

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří do Sparty, hlásí kouč

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří…

Zajímavé, ale také hektické dny zažívá sparťanský trenér David Holoubek. Ten totiž po odvolání Zdeňka Ščasného v…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…