Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší motocykly značky KTM pro běžné silnice i terén

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

KTM je sice specialistou na motokros, enduro, dálkové soutěže i okruhové závody, ale ve své nabídce má i pestrou paletu modelů, s nimiž lze vyrazit do silničního provozu. Prohlédněte si nejpřitažlivější zástupce této značky pro letošní motorkářskou sezónu.

Rakouská společnost KTM se sídlem v Mattighofenu má kořeny v roce 1934, kdy si Hans Trunkenpolz otevřel svou opravárenskou dílnu. O tři roky později se jeho firma stala oficiálním zástupcem pro prodej a servis motocyklů značky DKW.

 

První vlastní motocykly značky KTM vznikly až v první polovině padesátých let dvacátého století. Ve stejném desetiletí se rakouská značka začíná specializovat na závody terénních motocyklů a během desetiletí následujících se z ní stává respektovaný výrobce, který má ve své nabídce vedle strojů pro motokros a enduro i maloobjemové silniční motocykly a skútry.

 

Na počátku devadesátých let společnost KTM Motorfahrzeugbau AG vyhlásila bankrot a byla rozdělena na čtyři nezávislé firmy, které se věnují výrobě chladičů, nářadí, jízdních kol a motocyklů.

 

V roce 1992 se tak zrodila společnost KTM Sportmotorcycle GmbH. Tato společnost se dnes může pochlubit skutečně pestrou paletou modelů, z nichž si vyberou příznivci krátkých vyjížděk i dlouhých expedic mimo zpevněné vozovky, ale rovněž i milovníci jízdy po hladkém asfatu, což dokonale demonstrují následující modely.

 

 

 

KTM 690 Enduro R mířící především do terénu, i když se neztratí ani na hladkém asfaltu je tradičním zástupcem své značky a pro řadu jejích příznivců i jedním z nejtypičtějších modelů. Ve své nejnovější podobě se toto enduro spolu se sesterským supermotardem 690 SMC R představilo na podzimním veletrhu EICMA 2018 v Miláně.

 

Pohonnou jednotkou tohoto modelu je kapalinou chlazený jednoválec o objemu 693 cm3 s nejvyšším výkonem 55 kW (75 k) a točivým momentem 73,5 N.m dostupným při 6500 otáčkách za minutu. Standardem je zde šestistupňová převodovka s možnosti řazení bez spojky.  

 

KTM 690 Enduro R se suchou hmotností 146 kg nabízí svému jezdci i díky štíhlejší kapotáži a sedlu volnější pohyb nejen při jízdě ve stupačkách. Pro využití maxima z dynamických schopností tohoto stroje je zde k dispozici možnost volby z jízdních režimů Offroad a Street.

 

 

 

KTM 790 Adventure a 790 Adventure R představují modely, jimiž dělá rakouská značka radost především cestovatelům, mířícím se svými motocykly i mimo bezpečí zpevněných vozovek. Prvním zástupcem této dvojice se stal na EICMA 2017 představený koncept KTM 790 Adventure R. Ten se dočkal proměny ve stejnojmenný sériový model, který měl spolu s méně radikální KTM 790 Adventure premiéru na EICMA 2018 v Miláně. V letošním roce pak tato dvojčata zamířila na trh.

 

KTM 790 Adventure a 790 Adventure R rozvíjí současný styl své značky a jejich srdcem kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 799 cm3. Tento motor disponuje u obou nových modelů nejvyšším výkonem 70 kW (95 k) při 8000 otáčkách za minutu a točivým  momentem, 88 N.m při 6600 otáčkách za minutu , mířícím k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky. Pohonná jednotka doplňuje trubkový rám motocyklu jako nosný prvek.

 

Podvozek modelu 790 Adventure využívá vpředu i vzadu komponenty odpružení značky WP se zdvihem 200 mm. Kontakt se vozovkou i lehčím terénem zde zajišťuje 21palcové přední a 18palcové zadní kolo. Pro více na jízdu v terénu zaměřenou KTM 790 Adventure R jsou standardem zdvihy odpružení vpředu i vzadu 240 mm. Brzdový systém obou modelů využívá vpředu dvojice kotoučů o průměru 320 mm v kombinaci se čtyřpístkovými radiálními třmeny a vzadu kotouč o průměru 260 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem. Samozřejmostí je ABS, které u obou verzí disponuje offroad módem.

 

KTM pro model 790 Adventure uvádí světlou výšku 233 mm a sedlo ve výšce 850 mm, zatímco pro 790 Adventure R je uvedena světlá výška 263 mm a sedlo ve výšce 880 mm. Pro obě provedení je shodná suchá hmotnost 189 kg. Standardem je pro tyto motocykly mimo jiné LED osvětlení a pětipalcový TFT displej s automatickou změnou podsvícení v závislosti na okolních světelných podmínkách.

 

 

 

KTM 1290 Super Duke GT představuje v nabídce své značky sportovně-cestovní stroj postavený na základech ostrého naháče KTM 1290 Super Duke R, což již samo o sobě vypovídá mnohé o přednostech a schopnostech tohoto motocyklu. Pro modelový rok 2019 se pak tento stroj pro rychlé cestovatele dočkal řady novinek v oblasti designu i techniky.

 

V trubkovém rámu zavěšený kapalinou chlazený vidlicový dvouválec z objemu 1301 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 128,7 kW (175 k) při 9500 otáčkách za minutu a točivý moment 141 N.m při 6750 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty přenáší na zadní kolo šestistupňová převodovka.

 

KTM 1290 Super Duke GT se suchou hmotností 209 kg má sedlo ve výšce 835 mm. Podvozek využívá semiaktivní odpružení značky WP, které nabízí nastavení od komfortního přes silniční až po čistě sportovní, s nímž si lze užít i skutečně ostré svezení na závodních okruzích.

 

Cestovatelé ovšem ocení nový větrný štít, který lze nastavit jednou rukou i za jízdy, vyhřívané rukojeti řídítek, rozměrnější sedlo a dvojici kufrů. Kapotáž pak ukrývá malé úložné prostory a v jednom z nich je i USB konektor.

 

 

 

KTM 690 SMC R patří mezi nejlepší tovární supermotardy, s nimiž lze legálně vyrazit do běžného silničního provozu. Základy tohoto modelu jsou stejné jako u KTM 690 Enduro R, s nímž sdílí i svou pohonnou jednotku a také kapoty spolu se štíhlejším sedlem.

 

Podvozek modelu 690 SMC R využívá plně nastavitelné odpružení WP APEX. Brzdový systém kombinuje vpředu kotouč o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálním třmenem a vzadu kotouč o průměru 240 mm s jednopístkovým plovoucím třmenem.

 

Podobně jako u endura je i zde k dispozici kontrola trakce a dva jízdní režimy, kterou jsou však označeny Sport a Street. KTM 690 SMC R se suchou hmotností 147 kg má sedlo ve výšce 890 kg.  

 

 

 

KTM 790 Duke sice není vrcholem v nabídce modelů řady Duke, kterou vedle něj v současnosti tvoří ještě 1290 Super Duke R, 690 Duke, 390 Duke a 125 Duke, ale rozhodně je jejím nejvyváženějším zástupcem. KTM tento model, který jako první vybavila zcela nově vyvinutým řadovým dvouválcem, představila nejprve na EICMA 2016 jako plně funkční a o rok později jej na stejném veletrhu v Miláně prezentovala jako model připravený pro sériovou výrobu.

 

Na první pohled je model 790 Duke díky svému designu jasně identifikovatelným zástupcem značky KTM, držícím se jejích tradičních linií, ale po technické stránce představoval při uvedení na trh revoluci, protože byl jako první vybaven zcela nově vyvinutým kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem o objemu 799 cm3 disponující nejvyšším výkonem 77 kW (105 k) při 9000 otáčkách za minutu a točivým momentem 86 N.m při 8000 otáčkách za minutu.

 

Pohonná jednotka podobně jako například u modelů 790 Adventure doplňuje trubkový rám motocyklu jako nosný prvek. Podvozek stroje se může pochlubit špičkovými komponenty v podobě přední upside-down vidlice WP a stejnou značku nese i zadní tlumič. Brzdový systém zde využívá vpředu dvojice kotoučů o průměru 300 mm v kombinaci se čtyřpístkovými radiálními třmeny a vzadu kotouč o průměru 240 mm s jednopístkovým plovoucím třmenem.

 

KTM 790 Duke s rozvorem kol 1475 mm, který lze upravovat v rozmezí 15 mm má suchou hmotnost 169 kg a sedlo ve výšce 825 mm. Kompaktní motocykl vyniká svou ovladatelností a nejen podle KTM jej lze ovládat se stejnou přesností jako skalpel.

 

 

 

KTM RC 390 se spolu se svými sesterskými modely RC200 a RC 125 představila na podzim roku 2013 a ve své aktuální podobě představuje vrchol mezi jednostopými silničními supersporty rakouské značky.

 

Základem modelu RC 390 je trubkový prostorový rám, který vyniká svou tuhostí a zároveň i nízkou hmotností. K pohonu zde slouží čtyřtaktní jednoválec o objemu 373,2 cm3 se vstřikováním paliva Bosch EFI, disponující nejvyšším výkonem 32 kW (44 k) při 9500 otáčkách za minutu a točivým momentem 35 N.m při 7250 otáčkách za minutu.

 

Pro dosažení co nejlepších reakcí na pohyby jezdcova pravého zápěstí použila KTM elektronické ovládání plynu ride-by-wire s plynulejší odezvou. S jednoválcem prostřednictvím antihopingové spojky spolupracuje šestistupňová převodovka.

 

Podvozek modelu RC 390 využívá vpředu i vzadu komponenty odpružení značky WP a se zkrocením malé silniční střely pomáhá jezdci brzdový systém, který tvoří vpředu kotouč o průměru 320 mm v kombinaci s radiálním čtyřpístkovým třmenem, zatímco vzadu je kotouč o průměru 230 mm a jednopístkový třmen. Motocykl se sedlem ve výšce 820 mm se může pochlubit suchou hmotností 147 kg, podílející se výrazně na jeho rychlosti a hbitosti na silnicích plných zatáček.

 

Foto: KTM Sportmotorcycle GmbH

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
27. 5. 2019 08:37
pekne masiny
vsetko paradne stroje.... ale predsa len keby som si mal jednu jedinu z nich vybrat tak mne sa najviac paci taketo nieco https://img2.auto.cz/…ull/5724870_.jpg ... pride mi hodne vsestranna ale hlavne aj ta jej muscle vizaz je fakt masaker :yes: