Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir – Sex ve městě

Ondřej Láník
Diskuze (93)
Italové kolem tvrdého Y vyrobili auru automobilové nápaditosti, luxusu a stylu stavěného pro centra velkoměst. YakÝ tedY Y Ye?

Italská Lancia zatím na českém trhu nezdomácněla. Za prvních 10 měsíců letošního roku se u nás prodalo jen 58 Lancií, což ji řadí k podobným kuriozitám jako jsou Jaguary, Chryslery nebo Ferrari.

S novými modely (Ypsilon, Delta, Thema, Voyager), které vstoupily nebo vstoupí na trh v roce 2011 a 2012, by se Lancia mohla konečně usadit alespoň v TOP 20 pořadí českého trhu.

Jak velké šance má nová Ypsilonka jsme zjišťovali během týdenního testu špičkové verze 0,9 TwinAir DFN.

Malá Delta, bravo!

Neobyčejný vzhled, stylový design a atraktivní provedení mají patřit k nejsilnějším stránkám mini-Lancie a taky že patří. Barevnou kombinaci, kterou vidíte na fotografiích, vyrobil dovozce aplikací barevných folií, což z původně stříbrného exempláře udělalo mimořádně neobvyklý kousek. Jak praví klasik: “Do center velkoměst ideální, toto.“

lancia testy malevozy lancia testy malevozy Základní tvar pětidveřové karoserie nepřekvapuje, pečlivě navržené detaily ale celek citlivě zdobí a dodávají mu rafinovanost, jaká se od něj čeká. Ženám bude imponovat nejen neagresivní styl designu, ale i tradičně bohatá škála barev a barevných kombinací, kterou lze, jak vidíme, snadno upravit k obrazu svému s přijatelnými náklady.

Ypsilon se po celou dobu, co se vyrábí, hlásil k miniautům, ale to se s nejnovější generací trochu mění. Ano, technický základ sice sdílí s pětistovkou a Pandou, ale změny na přední nápravě, nová pětidveřová karoserie s bohatou aplikací vysokopevnostních ocelí a prodloužení auta přes hranici 3,8 m z něj dělá největší mini, nebo chcete-li jedno z nejmenších malých aut.

Interno nero

Interiérový design je svébytný stejně jako ten vnější. Našemu Ypsilonu vládne šarmantní černá, ale odvážnější dámy jistě rády sáhnou po černo-rudé nebo černo-hnědé barevné kombinaci. Celek působí stylově, interiér je přísně symetrický vůči podélné ose vozidla, včetně přístrojového štítu s luxusně provedeným bílým podsvícením. To ladí s displejem audiosoustavy, který si ale zachoval povědomě hrubou zobrazovací masku, připomínající některé starší Fiaty.

Lesklý povrch středového panelu, imitující hloubku klavírního laku, vypadá skvěle do okamžiku, kdy na něj sáhnete nečistými prsty. Dámy, které řídí Ypsilon, ale jistě nebudou obědvat v autě po tom, co udělaly objednávku v drajv-srú, takže ani na tomto místě se faux-pas vlastně neobáváme.

Po předchůdcích z kategorie mini zdědil Ypsilon skromné vnitřní míry. Zejména vnitřní šířka 1.400 mm ve výši loktů (vpředu) patří k nejmenším ve třídě, na zadních sedadlech je dokonce ještě méně místa napříč (1.380 mm). Lancia to ví, a tak standardně je Ypsilon čtyřmístný.

lancia testy malevozy lancia testy malevozy  

Podobně pragmatický pohled je třeba mít na prostornost zadních sedadel. Kdo si objedná dvojitou prosklenou střechu, musí počítat s tím, že nad sedáky ubere několik centimetrů prostoru, což v případě tohoto vozu už znamená jistý kontakt hlavy dospělého s ne zrovna měkkým stropem. Na předních místech je i se skleněnou střechou k dispozici naprosto bezpečných 970 mm nad sedáky (vzadu jen 860 mm !), a tak i vyšší dámy s vysokým účesem zde najdou dost místa pro vše, co je může v autě potkat.

Dvouválcové staccato

Nejmenší Lancia se zasloužila o naše druhé setkání s moderním italským dvouválcem. Jeho projev je nezaměnitelný, stejně jako Ypsilon.

Zatímco design auta je harmonický ze všech úhlů pohledu, projev motoru s extrémně zmenšeným objemem je přinejmenším do 2000 min-1 velmi nekultivovaný. Opakovaně, po každém startu, s ním budete zažívat návrat do zlatého věku malých italských aut, kdy se za dvouválce nemuselo připlácet tak jako dnes. Vskutku, osvědčený čtyřválec 1,2 l tvoří stále základ, ale protože TwinAir disponuje přeplňováním, moderním variabilním ventilovým rozvodem a pěknými výkonovými parametry, žádá za něj Lancia příplatek 30 tisíc Kč navíc.

Dva válce se velmi rády nechávají vytáčet, a protože nejvíce elánu do života mají mezi 3000 a 5000 min-1, budete se v tomto pásmu pohybovat mnohem častěji, než s jakýmkoliv jiným tří- nebo čtyřválcovým motorem podobného výkonu.

Někde pod třemi tisíci otáček se vibrace zklidní, motor je i méně slyšet, ale současně i pěkně táhne.

Hořko-sladké nicnedělání

Testovaná Lancia dostala do vínku robotizovanou pětistupňovou převodovku DFN. Na první pohled to vypadá jako skvělý nápad osadit miniauto do města převodovkou, která řidičce odebere další kus povinností za volantem. Jenže sladké nicnedělání, které dala Lancia do obchodního označení tohoto poloautomatu (DFN = Dolce Far Niente), vypadá opravdu jinak.

Na výrazné prodlevy při změnách převodů by se dalo snad ještě zvyknout, protože stejný projev mají i všechny konkurenční převodovky podobné konstrukce. Za větší potíž považujeme dlouhé prodlevy při rozjezdech, které narušují plynulou jízdu v městských centrech a brzdí i méně zručné řidičky.

Ani logika řazení není dvakrát jednoduchá, sem tam jsme se s ní prali, když trvala na manuální volbě převodů a my jsme zrovna chtěli řazení automatizované.

lancia testy malevozy lancia testy malevozy  

Superleggera

Malá Lancia je lehká! Základní čtyřválcový model váží jen 965 kg, u dvouválce s převodovkou DFN se má ručka váhy zastavit na 980 kg. A za jízdy je to cítit. Hbité reakce auta trochu krotí komfortně naladěné odpružení, ale celkově je ovladatelnost Ypsilonu milým překvapením.

Podobně jsou na tom dojmy z jízdy na špatné městské dlažbě. Extrémně nízkoprofilové šestnáctky nejsou sice zrovna optimální s ohledem na množství děr a celkovou životnost kol, resp. pneumatik, Lancia si ale s většinou nerovností statečně poradí. Když zůstanete u patnáctek, uděláte určitě lépe.

K malému autu s tak lehkým posilovačem by se hodil malý volant a ne ten s průměrem 38 cm, který v Ypsilonu najdete. Samotné řízení nevybočuje ze standardu, jaký je dnes ve třídě běžný. Převod i účinek posilovače jsou v pořádku, středová poloha je trochu nejasná a režim City, který dále posílí účinek, je i tady celkem k ničemu.

Přední kola jsou malým motorem celkem málo zatížená, což občas dělá potíže. Při rozjezdu se snadno dostanou do prokluzu, při brzdění se zase brzy aktivuje ABS, aniž by šlo o urgentní zpomalování.

lancia testy malevozy lancia testy malevozy  

A pak je tu ještě spotřeba. Podle údajů Lancie je to klíčová výhoda, kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km najdete běžně u malých turbodieselů, ale zážehové motory se k ní přiblíží jen výjimečně. Ypsilon umí v průměru jezdit za málo, ale za čtyři přeci jen jezdit nebudete, ani když se na nízkou spotřebu zaměříte. Při rychlosti 100 km/h se nám podařilo přimět palubní počítač k zobrazení průměru 4,8 l/100 km, na dálnici ale ve 130 km/h roste odběr strmě nahoru. Konkrétně 3500 min-1 v tomto jízdním režimu odpovídá odběru 7,3 l benzinu každých 100 km. I ve městě se dá jezdit zhruba za 6 až 7 l/100 km, ale když se nekrotíte, snadno průměr vyskočí k 9 l/100 km.

Ach Vincenzo…

…kdyby ses dnešních dnů dožil, to bys asi nevěřil svým očím, kam se značka s tvým jménem dostala.

Ypsilon je autem, které nebudou kupovat masy. Produkt mířící na luxusní okraj segmentu malých a nejmenších aut má okouzlovat stylem, nezklame jízdně a s přivřením oka lze snad napsat, že i motoricky je přinejmenším výjimečný. Dvouválec není v tomto autě jednoznačné pozitivum, ale v každém případě přispívá k výjimečnosti modelové řady.

Výjimečné jsou i ceny. Základu za necelý čtvrtmilion ještě leccos schází, takže raději počítejte s cenami od 300 tisíc výše. V nabídce takových Ypsilonů ale najdete i méně obvyklé položky výbavy: aktivní parkovací asistent (+15.000,-Kč), bixenonové světlomety (+16.000,-Kč) nebo dvoubarevné provedení (+25.000,-Kč).

lancia testy malevozy lancia testy malevozy  

První cena vozu 249.000,- Kč (1.2 Silver, 52 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 309.000,- Kč (0,9 Gold, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu 374.000,- Kč (0,9 Platinum, 63 kW, DFN)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 374.000,- Kč (0,9 Platinum, 63 kW, DFN)

Plusy

  • Originální design
  • Živý motor, který ale potřebuje otáčky
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Relativně prostorný interiér vpředu
  • Přehledná karoserie, do města ideální
  • Přijatelné ceny příplatkové výbavy

Minusy

  • Prodleva převodovky při rozjezdu
  • Vibrace motoru v nízkých otáčkách
  • Málo místa pro hlavu vzadu
  • Volant seřiditelný jen výškově
  • Stabilizační systém jen za příplatek
  • Spotřeba paliva mimo výrobcem slibované rozsahy
  • Vyšší cena
Ondřej Láník
Diskuze (93)
Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir
Cena základní sestavy 374 000 Kč
Výbava základní sestavy Atermické zadní okno, automatické zamykání dveří při rozjezdu, dělené zadní sedačky 50/50 (4místná verze), dálkové ovládání centrálního zamykání, dojezdové rezervní kolo, elektricky ovládaná okna, hlavové airbagy, ISOFIX, spojler na pátých dveřích, Start & Stop systém, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, autorádio s CD a MP3, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka (kryty v barvě karoserie), klimatizace s manuální regulací, SELESPEED / DUALOGIC (robotizovaná převodovka), volant a hlava řadicí páky v kůži, kola z lehkých slitin 15" 185/55 R15 6J, mlhová světla, stropní madlo na straně spolujezdce. Kč
Cena testované sestavy 374 000 Kč
Výbava testované sestavy Zatmavení zadních oken s UV filtrem (+3.600,-Kč), parkovací asistent (+15.000,-Kč), Paket Platinum zahrnuje kola z lehkých slitin 16" 195/45 R16 6,5 J, klimatizace s automatickou regulací a elektricky ovládané strešní okno (+37.000,-Kč), metalický lak (+13.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 2 / 4
Zdvihový objem (ccm): 875
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 980 / 535
Rozměr pneu: 195/45 R16
Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3842
b) šířka (mm): 1676
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2390
e) rozchod vpředu (mm): 1422
f) rozchod vzadu (mm): 1414
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 390
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - igor77
9. 11. 2011 18:54
cože, sex ve městě ?
spíš pytlík antikoncepce. dyzajnový knedlík s buřtem, triumf nad opely a konkurent nesmyslných ds3. že se lancia nestydí. italové jsou v pasti.
Avatar - Lonestarstate
9. 11. 2011 18:18
Už se těším na první půlválce
Šel jsem si nakapat do očí borovou vodu, takže hodnotím se zpožděním. Ale pořád to čtu stejně. 2 válce? A opravdu se nejedná o kapotovanou motorku? Jdu si lehnout do toho krematoria, na GTIho tryznu, abych mohl už zaživa rotovat v hrobě. Tohle je totiž horší jak dluhová krize. Tohle je italské harakiri v přímém přenosu. :no:
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2011 17:22
Re: Y...
asi se nakazil od tebe >:D :yes:
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2011 17:21
Re: Y...
>:D >:D >:D trefa :yes:
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2011 17:20
Re: STRAŠNICE-BOHNICE
...si užij vejlet a šup zpátky.... jednoho spereš za "jdu blejt velebnosti" až si ze vzteku podupáváš nožkou a tohle je to samé, ne-li horší.

V těch Strašnicích by mohla být tryzna hlavně za tebe...... PS-VBáku....