Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 250 – V6 jako standard

Aleš Jungmann
Diskuze (88)
Japonský Mercedes-Benz? Už dávno ne, Lexus se vydává stíhat jinou prémiovou automobilku, BMW. Nové IS to plně potvrzuje.

Elegantnější a zajímavější. Tato dvě přídavná jména asi nejlépe vystihují srovnání končící druhé generace IS s nastupující novou krví. Nové provedení se mezigeneračně výrazně zvětšilo: karoserie se prodloužila o 80 milimetrů na 4665 mm a rozšířila o 10 mm. Rozvor se natáhl o 70 milimetrů na 2800 mm. Z obojího profitují cestující, díky chytřejší stavbě sedadel se dokonce prostor pro nohy vzadu protáhl o 85 milimetrů.

Výrazný je také posun na poli designu, kdy poměrně konzervativní a nekonfliktní linie střídají ostré hrany, sebejistý výraz a samurajsky nesmlouvavá záď známá z konceptu LF-CC. Zatímco předchozí generace redakční garáží tak nějak poklidně „proplula“, ta současná mnohem více polarizuje: buď ji máte od prvního pohledu rádi, nebo ji nenávidíte. V současné pozici Lexusu v Evropě je to vynikající tah, protože zákazníci prémiových aut se často chtějí odlišit. Mít v nabídce výrazné „osobnosti“ (vzpomeňme na nové GS) je prostě fajn.

V nabídce jsou však pouze dva motory: šestiválec 2,5 l/153 kW (ten testujeme) a hybridní ústrojí kombinující elektromotor se čtyřválcem o shodném objemu 2,5 litru. Bohužel, 3,5 litrový šestiválec se Lexus v Evropě (doufejme, že pro zatím) prodávat nechystá...

Interiér

Příbuznost s větším sedanem GS není pouze technická (z dražšího kolegy pochází přední lichoběžníková a zadní víceprvková náprava) či vizuální, stejné prvky můžeme vypozorovat také v interiéru. Vnitřek modelu IS je však v tomto ohledu o něco povedenější a oku evropského zákazníka bližší – celek působí čistším a uhlazenějším dojmem.

Kvalita materiálů a dílenské zpracování jsou na té nejvyšší úrovni. Konstruktéři věnovali pozornost i těm nejmenším detailům, a tak je středový tunel zboku čalouněný kůží, aby si mohli pasažéři pohodlně opřít kolena o měkké polstrování. Kabina se mezigeneračně zvětšila a posaz se snížil na úroveň BMW 3 – ovšem ne za cenu výhledu ven. Velká okna mají nízko položenou spodní hranu, výhled směrem vpřed a do stran patří mezi nejlepší ve střední třídě. Dozadu je kvůli silným sloupkům vidět hůře, IS má ale parkovací kameru a čidla snímající okolní provoz při vycouvání z řady, takže problém nehrozí.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Slabinou Lexusu je multimediální systém, respektive jeho ovládání. Joystick ovládající kurzor na obrazovce není příliš praktický, zvlášť když se k tomu přidá mnohdy složitá struktura nabídky. Navigace si navíc sráží reputaci poměrně hrubou grafikou a absencí vypnutí hlasových pokynů. Výsledný dojem zachraňuje špičková audiosouprava Mark Levinson s vysokým výkonem a hlavně mimořádně čistým zvukem.

Nebyl by to ale Lexus, aby se nepokusil nadchnout také nějakým chytrým detailem – a úspěšně. Teplota klimatizace se nenastavuje tlačítky ani kolečkem, ale speciálním dotykovým pruhem. A když už jsme u klimatizace, novému IS nechybí ani odvětrávaná sedadla na léto a vyhřívaný volant na zimu.

Motor

Prémiový automobil má mít prémiový motor, na tom se asi shodneme. Je poměrně zajímavé, že jako poslední downsizingu vzdorují Japonci a ne některá ze zavedených evropských automobilek. Vysvětlení je poměrně jednoduché: Lexus má těžiště prodeje za oceánem a na floridských bulvárech šestiválec nikomu nevadí. I pod kapotu IS se však má dostat přeplňovaný čtyřválcový agregát, žijme však přítomností: faktem je, že dostat za 800.000 korun solidně vybavený Lexus IS se sametovým šestiválcem je dost zajímavá nabídka.

Nejde o výkřik poslední techniky, stejný šestiválec jsme vídali i pod kapotou generace minulé – proč ale měnit něco, co funguje a funguje dobře? Jistě, lehce přes 200 koní není v autě vážícím přes 1,6 tuny, navíc doplněné ještě automatem, žádný Mortal Kombat, ale na pohodlné a bezpečné předjetí v pohodě stačí. Jeho předností je naprosto špičková kultivovanost běhu a téměř neslyšný projev. Vlastně o něm víte jenom při startu a při předjíždění – tak nějak by to u sedanu střední třídy za milion mělo být. Mimochodem, IS je obecně výborně (subjektivně snad nejlépe ve třídě) odhlučněný automobil, na cestách vás neruší hluk od kol ani od proudícího vzduchu. Ticho skoro jako v kostele…

Atmosférická jednotka potřebuje, má-li ze sebe vydat to nejlepší, otáčky. Klasický šestistupňový automat výborně zvládá komfortní plavbu krajinou, při sportování však občas nestíhá a moc nepomáhá ani řazení páčkami pod volantem. Inu, čajový obřad má také svůj čas, v tomto případě bychom ale akčnější naturel převodovky rozhodně přivítali.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Častější prokluzování měniče ale umožňuje poslat na kola více síly, než by se povedlo vydolovat z klikového hřídele. Zátah motoru začíná být zajímavý kolem čtyř tisíc, kdy se také pomalu začíná měnit jeho zvuk. Dobrou zprávou je, že na první čtyři převody se agregát dokáže držet v této šťavnaté zóně. Až velký skok mezi čtyřkou a pětkou akceleraci na chvíli přidusí, tento okamžik ale nastává okolo 200 km/h.

Asi se začínáte obávat o spotřebu – točivý charakter a jenom šest převodů s prokluzujícím měničem nejsou zrovna kamarádi úsporné jízdy. Svým způsobem to tak je, reálná spotřeba IS 250 ale není špatná. Když budete šestiválci dávat za uši řekne si o nějakých 15 litrů, což je hodně slušný výsledek. Při klidné jízdě se uskromní zhruba na polovinu, konkrétně při konstantních 130 km/h činí průměrná spotřeba 7,4 l na 100 km – však motor točí dieselových 2400 min-1! Podobný je i apetit při běžné mimoměstské jízdě, provoz ve městě znamená spotřebu okolo devíti litrů. Pro defenzivní řidiče proto není problém držet průměr pod udávanou hodnotou kombinované spotřeby. To se dnes jen tak nevidí...

Jízda

Na Lexusu IS je sympatické to, že i při zachování velmi slušné úrovně komfortu dokáže v zatáčkách vyvolat řidiči úsměv na tváři. Už žádné stíhání Mercedes-Benzu – Lexus má za nový cíl spíše mnichovskou automobilku. Vždyť vzpomeňme na tiskové zprávy plné testování na Nürburgringu, které se evidentně vyplácí. Oproti současnému BMW 3 má Lexus IS ohromnou výhodu: nepoužívá tvrdé a těžké pneumatiky run-flat a navíc sází na složitější konstrukci přední nápravy.

Video se připravuje ...

Jízdní vlastnosti se dají stručně shrnout dvěma slovy: lehkost a jistota. Už standardní provedení na sedmnáctipalcových kolech je hodně sportovní, podvozek má rychlé reakce a minimální náklony, přitom se ale dokáže vyvarovat prkennosti. IS se ladně nese přes nástrahy silnic a nenechá se jen tak rozhodit. Vlastně jedinou situaci nemá podvozek úplně pod kontrolou – když v zatáčce najedete na příčnou spáru, zadní náprava lehce uskočí do boku. Jde ale hlavně o pocit, na směr jízdy nemá tento nešvar přílišný vliv.

Chvíli zvykání vyžaduje řízení, které působí hodně odtažitě. Na vině je velký účinek posilovače, který řízení dodává počítačový charakter. Je na něj ale spolehnutí, plynule reaguje na každé pootočení volantem, bez zpoždění a bez vůle okolo středové polohy.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Závěr

Jedno je jisté: nová generace Lexusu IS to nebude mít bez naftového motoru lehké. Konkurence prodává turbodiesely po stovkách a benziny jenom po desítkách kusů ročně – navíc podstatnou část jako kombi či s pohonem 4x4. Lexus nenabízí žádné z těchto lákadel, takže nabídka jedné karoserie, dvou motorů a čtyř úrovní výbav má hodně slepých míst.

To ale nesráží kvality automobilu. Model IS 250 je vedle Mercedes-Benzu C 350 a Infiniti Q50 jediným atmosférickým šestiválcem v prémiové střední třídě – u jiných značek už definitivně zvítězilo přeplňování. Lexus má z této trojice nejskromnější objem i výkon, přesto si zachovává nepopiratelné výhody. Navíc přidává rozumnou spotřebu a lákavou základní cenu. Částka těsně pod 800.000 korun sice není zrovna lidová, takový Volkswagen Passat ale ve srovnatelné výbavě není o mnoho levnější.

První cena vozu 799.000 Kč (IS 250, 153 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 799.000 Kč (IS 250, 153 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.179.000 Kč (IS 250, 153 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.199.000 Kč (IS 250, 153 kW)

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor
  • Účinné odhlučnění interiéru
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Hrubá grafika navigace
  • Pomalejší reakce automatu při ostré jízdě
  • Krátký sedák vpředu
  • Slabý výkon diodových světlometů

Autoři: Aleš Jungmann, Lukáš Vaverka


Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (88)
Lexus IS 250
Cena základní sestavy 1 179 000 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů včetně kolenních pro řidiče a spolujezdce, Diodové přední světlomety, přední mlhky, „samoopravný“ lak, vnější zpětná zrcátka automaticky sklopná a s automatickou clonou, systém bezklíčového nastupování Smart Entry, parkovací čidla vpředu a vzadu, asistent rozjezdu do kopce, kontrola tlaku v pneumatikách a slepého úhlu, stabilizační systém, barevný 4,2“ displej, audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory, MP3, USB, ovladač Remote Touch, navigační systém Lexus Premium Navigation, zadní parkovací kamera, samočinná dvouzónová klimatizace, kůží obšitý vyhřívaný volant, tempomat, kožené čalounění, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, elektricky nastavitelná v osmi směrech, zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 60:40, litá 17” kola, šestistupňová automatická převodovka atd. Kč
Cena testované sestavy 1 199 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 153 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 6.7 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 445
Rozměr pneu: 225/45 R17
Lexus IS 250
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 9. 2013 11:12
Re: Lexus IS
Souhlas s Radohanno. Pro IS 250 v Premiu si jdu za cca 14 dní. Vybíral jsem dlouho, ostatně nové auto si nekupuji každý rok. Poměr užitná hodnota k ceně se mi zdá nejlepší i ve srovnání se srovnatelnými auty německé trojky. Po měsíci užívání napíšu pár prvních dojmů-zda se zdání potvrdilo.
Avatar - radohanno
4. 9. 2013 08:58
Lexus IS
Kdo z Vás co tu kydají na Lexus nebo jakékoli auto této třídy, vlastní podobný kočár. Má tu někdo Nové Audi, MB, BMW, Lexus??Pokud ano může porovnat. Mě osobně příjde od pohledu že z designem to přehnali ,ale pokud bude jízda podobná jako v minulé generaci bude to stále super auto. Nemá podvozek jako BMW. Ani quattro jak Audi, Nebo jméno jako mercedes. Jedno plus tu je spolehlivost. A ta je kupodivu perfektní. Spotřeba na objem je slušná a jízda přesně jaká by měla být. Ticho, pohodlí, luxus a to vše za lepší cenu než konkurence. K Lexusu jako celku. Je to japonec a jako takový se musí brát. Evropané hold mají jiné oči a každý má právo na svůj vkus. Jinde ve světě se líbí a prodává :-) .Měl jsem možnost si ho vyzkoušet a výsledek?? Normální auto jako všechny ostatní. Jde o to že každý tu preferuje to svoje a i když vlastní třeba foobii 1,2htp je prostě BMW to nej.
7. 8. 2013 06:35
Re: Mazda 3
Bajo, máš pravdu.. žlutý blinkry, červený brzdový, vejfuk, kola.. Trochu to Mazdu 3 připomíná..
6. 8. 2013 14:15
Velká pravda v testu
To auto se někomu (asi) líbí, ostatní ho nesnáší. Já se musím hlásit k těm, kteří ho nesnáší. Tenhle přebujelý design mi není blízký vůbec v ničem (a to nejsem fanda Audifikovanosti).
Jediné místo, kde je tohle auto pro mě hezké jsou zadní sedačky >:D
6. 8. 2013 13:32
Re: Klasika Lexus
A který nedopovaný čtyřválec myslíte? 8-s Podívejte se jinam, např. v Audi A6 se nabízí šestiválec 2,8 FSI 150 kW a není to to zdaleka základní motor. Ovšem je to atmosféra. :-) :yes: