Test Auto.cz

Lexus IS 250 – V6 jako standard

5.8. 2013
Verdikt
 

Japonský Mercedes-Benz? Už dávno ne, Lexus se vydává stíhat jinou prémiovou automobilku, BMW. Nové IS to plně potvrzuje.

Elegantnější a zajímavější. Tato dvě přídavná jména asi nejlépe vystihují srovnání končící druhé generace IS s nastupující novou krví. Nové provedení se mezigeneračně výrazně zvětšilo: karoserie se prodloužila o 80 milimetrů na 4665 mm a rozšířila o 10 mm. Rozvor se natáhl o 70 milimetrů na 2800 mm. Z obojího profitují cestující, díky chytřejší stavbě sedadel se dokonce prostor pro nohy vzadu protáhl o 85 milimetrů.

Výrazný je také posun na poli designu, kdy poměrně konzervativní a nekonfliktní linie střídají ostré hrany, sebejistý výraz a samurajsky nesmlouvavá záď známá z konceptu LF-CC. Zatímco předchozí generace redakční garáží tak nějak poklidně „proplula“, ta současná mnohem více polarizuje: buď ji máte od prvního pohledu rádi, nebo ji nenávidíte. V současné pozici Lexusu v Evropě je to vynikající tah, protože zákazníci prémiových aut se často chtějí odlišit. Mít v nabídce výrazné „osobnosti“ (vzpomeňme na nové GS) je prostě fajn.

V nabídce jsou však pouze dva motory: šestiválec 2,5 l/153 kW (ten testujeme) a hybridní ústrojí kombinující elektromotor se čtyřválcem o shodném objemu 2,5 litru. Bohužel, 3,5 litrový šestiválec se Lexus v Evropě (doufejme, že pro zatím) prodávat nechystá...

Interiér

Příbuznost s větším sedanem GS není pouze technická (z dražšího kolegy pochází přední lichoběžníková a zadní víceprvková náprava) či vizuální, stejné prvky můžeme vypozorovat také v interiéru. Vnitřek modelu IS je však v tomto ohledu o něco povedenější a oku evropského zákazníka bližší – celek působí čistším a uhlazenějším dojmem.

Kvalita materiálů a dílenské zpracování jsou na té nejvyšší úrovni. Konstruktéři věnovali pozornost i těm nejmenším detailům, a tak je středový tunel zboku čalouněný kůží, aby si mohli pasažéři pohodlně opřít kolena o měkké polstrování. Kabina se mezigeneračně zvětšila a posaz se snížil na úroveň BMW 3 – ovšem ne za cenu výhledu ven. Velká okna mají nízko položenou spodní hranu, výhled směrem vpřed a do stran patří mezi nejlepší ve střední třídě. Dozadu je kvůli silným sloupkům vidět hůře, IS má ale parkovací kameru a čidla snímající okolní provoz při vycouvání z řady, takže problém nehrozí.

obrázek [600 x 402]  

Slabinou Lexusu je multimediální systém, respektive jeho ovládání. Joystick ovládající kurzor na obrazovce není příliš praktický, zvlášť když se k tomu přidá mnohdy složitá struktura nabídky. Navigace si navíc sráží reputaci poměrně hrubou grafikou a absencí vypnutí hlasových pokynů. Výsledný dojem zachraňuje špičková audiosouprava Mark Levinson s vysokým výkonem a hlavně mimořádně čistým zvukem.

Nebyl by to ale Lexus, aby se nepokusil nadchnout také nějakým chytrým detailem – a úspěšně. Teplota klimatizace se nenastavuje tlačítky ani kolečkem, ale speciálním dotykovým pruhem. A když už jsme u klimatizace, novému IS nechybí ani odvětrávaná sedadla na léto a vyhřívaný volant na zimu.

Motor

Prémiový automobil má mít prémiový motor, na tom se asi shodneme. Je poměrně zajímavé, že jako poslední downsizingu vzdorují Japonci a ne některá ze zavedených evropských automobilek. Vysvětlení je poměrně jednoduché: Lexus má těžiště prodeje za oceánem a na floridských bulvárech šestiválec nikomu nevadí. I pod kapotu IS se však má dostat přeplňovaný čtyřválcový agregát, žijme však přítomností: faktem je, že dostat za 800.000 korun solidně vybavený Lexus IS se sametovým šestiválcem je dost zajímavá nabídka.

Nejde o výkřik poslední techniky, stejný šestiválec jsme vídali i pod kapotou generace minulé – proč ale měnit něco, co funguje a funguje dobře? Jistě, lehce přes 200 koní není v autě vážícím přes 1,6 tuny, navíc doplněné ještě automatem, žádný Mortal Kombat, ale na pohodlné a bezpečné předjetí v pohodě stačí. Jeho předností je naprosto špičková kultivovanost běhu a téměř neslyšný projev. Vlastně o něm víte jenom při startu a při předjíždění – tak nějak by to u sedanu střední třídy za milion mělo být. Mimochodem, IS je obecně výborně (subjektivně snad nejlépe ve třídě) odhlučněný automobil, na cestách vás neruší hluk od kol ani od proudícího vzduchu. Ticho skoro jako v kostele…

Atmosférická jednotka potřebuje, má-li ze sebe vydat to nejlepší, otáčky. Klasický šestistupňový automat výborně zvládá komfortní plavbu krajinou, při sportování však občas nestíhá a moc nepomáhá ani řazení páčkami pod volantem. Inu, čajový obřad má také svůj čas, v tomto případě bychom ale akčnější naturel převodovky rozhodně přivítali.

obrázek [600 x 402]  

Častější prokluzování měniče ale umožňuje poslat na kola více síly, než by se povedlo vydolovat z klikového hřídele. Zátah motoru začíná být zajímavý kolem čtyř tisíc, kdy se také pomalu začíná měnit jeho zvuk. Dobrou zprávou je, že na první čtyři převody se agregát dokáže držet v této šťavnaté zóně. Až velký skok mezi čtyřkou a pětkou akceleraci na chvíli přidusí, tento okamžik ale nastává okolo 200 km/h.

Asi se začínáte obávat o spotřebu – točivý charakter a jenom šest převodů s prokluzujícím měničem nejsou zrovna kamarádi úsporné jízdy. Svým způsobem to tak je, reálná spotřeba IS 250 ale není špatná. Když budete šestiválci dávat za uši řekne si o nějakých 15 litrů, což je hodně slušný výsledek. Při klidné jízdě se uskromní zhruba na polovinu, konkrétně při konstantních 130 km/h činí průměrná spotřeba 7,4 l na 100 km – však motor točí dieselových 2400 min-1! Podobný je i apetit při běžné mimoměstské jízdě, provoz ve městě znamená spotřebu okolo devíti litrů. Pro defenzivní řidiče proto není problém držet průměr pod udávanou hodnotou kombinované spotřeby. To se dnes jen tak nevidí...

Jízda

Na Lexusu IS je sympatické to, že i při zachování velmi slušné úrovně komfortu dokáže v zatáčkách vyvolat řidiči úsměv na tváři. Už žádné stíhání Mercedes-Benzu – Lexus má za nový cíl spíše mnichovskou automobilku. Vždyť vzpomeňme na tiskové zprávy plné testování na Nürburgringu, které se evidentně vyplácí. Oproti současnému BMW 3 má Lexus IS ohromnou výhodu: nepoužívá tvrdé a těžké pneumatiky run-flat a navíc sází na složitější konstrukci přední nápravy.

Video

Jízdní vlastnosti se dají stručně shrnout dvěma slovy: lehkost a jistota. Už standardní provedení na sedmnáctipalcových kolech je hodně sportovní, podvozek má rychlé reakce a minimální náklony, přitom se ale dokáže vyvarovat prkennosti. IS se ladně nese přes nástrahy silnic a nenechá se jen tak rozhodit. Vlastně jedinou situaci nemá podvozek úplně pod kontrolou – když v zatáčce najedete na příčnou spáru, zadní náprava lehce uskočí do boku. Jde ale hlavně o pocit, na směr jízdy nemá tento nešvar přílišný vliv.

Chvíli zvykání vyžaduje řízení, které působí hodně odtažitě. Na vině je velký účinek posilovače, který řízení dodává počítačový charakter. Je na něj ale spolehnutí, plynule reaguje na každé pootočení volantem, bez zpoždění a bez vůle okolo středové polohy.

obrázek [600 x 302]  

Závěr

Jedno je jisté: nová generace Lexusu IS to nebude mít bez naftového motoru lehké. Konkurence prodává turbodiesely po stovkách a benziny jenom po desítkách kusů ročně – navíc podstatnou část jako kombi či s pohonem 4x4. Lexus nenabízí žádné z těchto lákadel, takže nabídka jedné karoserie, dvou motorů a čtyř úrovní výbav má hodně slepých míst.

To ale nesráží kvality automobilu. Model IS 250 je vedle Mercedes-Benzu C 350 a Infiniti Q50 jediným atmosférickým šestiválcem v prémiové střední třídě – u jiných značek už definitivně zvítězilo přeplňování. Lexus má z této trojice nejskromnější objem i výkon, přesto si zachovává nepopiratelné výhody. Navíc přidává rozumnou spotřebu a lákavou základní cenu. Částka těsně pod 800.000 korun sice není zrovna lidová, takový Volkswagen Passat ale ve srovnatelné výbavě není o mnoho levnější.

První cena vozu799.000 Kč (IS 250, 153 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací799.000 Kč (IS 250, 153 kW)
Základní cena testovaného vozu1.179.000 Kč (IS 250, 153 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.199.000 Kč (IS 250, 153 kW)

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor
  • Účinné odhlučnění interiéru
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Hrubá grafika navigace
  • Pomalejší reakce automatu při ostré jízdě
  • Krátký sedák vpředu
  • Slabý výkon diodových světlometů
Autoři: Aleš Jungmann, Lukáš Vaverka
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus IS 250

Cena v základní výbavě: 1 179 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 199 000 Kč

Základní výbava:Osm airbagů včetně kolenních pro řidiče a spolujezdce, Diodové přední světlomety, přední mlhky, „samoopravný“ lak, vnější zpětná zrcátka automaticky sklopná a s automatickou clonou, systém bezklíčového nastupování Smart Entry, parkovací čidla vpředu a vzadu, asistent rozjezdu do kopce, kontrola tlaku v pneumatikách a slepého úhlu, stabilizační systém, barevný 4,2“ displej, audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory, MP3, USB, ovladač Remote Touch, navigační systém Lexus Premium Navigation, zadní parkovací kamera, samočinná dvouzónová klimatizace, kůží obšitý vyhřívaný volant, tempomat, kožené čalounění, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, elektricky nastavitelná v osmi směrech, zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 60:40, litá 17” kola, šestistupňová automatická převodovka atd.

Výbava testovaného vozu:metalický lak (20.000 Kč)

Islámský svět dnes přepne do nočního režimu Islámský svět dnes přepne do nočního režimu

Postní měsíc ramadán, který začíná dnes po západu slunce,…

Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

 
Technické údaje
Motor Lexus IS 250
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 153 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 6.7 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 445
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Lexus IS 250 – V6 jako standard







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát! Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát!

Třetí generace Lexusu IS vstupuje do druhé fáze svého…

Lexus IS v modernizované podobě pro Evropu Lexus IS v modernizované podobě pro Evropu

Mezi novinky letošního autosalonu v Paříži se zařadil i…

 



 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…