reklama


Test Auto.cz

Lexus GS 350 AWD – Alles super gut

5.9. 2012
Verdikt
 

Lexus změnil filozofii: napříště budou jeho auta konkurovat BMW. Jak si to japonská automobilka představuje, ukazuje nová generace modelu GS.

Od loňské premiéry v kalifornském Pebble Beach uběhl přesně rok, než čtvrtá generace Lexusu GS dorazila na české silnice. My jsme k prvnímu testu zvolili exklusivně provedení GS 350 AWD, které je určené výhradně pro americký trh a vybrané (východnější) země Evropy.

Stačí letmý pohled a je jasné, že se čekání i tak vyplatilo. Konečně totiž Lexus GS vypadá dobře, zatraceně dobře. Japonští designéři vsadili na evropský vkus, ale přitom vytvořili auto, které má vlastní identitu.

Široká, na bocích zalomená maska chladiče sice během následujících let ozdobí po vzoru Audi všechny modely Lexusu, novince ale sluší. Zvýšený střed kapoty ukazuje, že ochranu chodců lze vyřešit i se sportovní elegancí, boční partie zase pracují se strohými přímými liniemi, které jsou typické pro všechny Lexusy. Rovně načrtnutá záď pak šikovně maskuje, že se v ní ukrývá prostor na 566 litrů zavazadel.

obrázek [600 x 250]  

Testovaný vůz přidal ještě několik dalších úprav, které jsou součástí balíčku F Sport. Tato úroveň výbavy se stala jakousi obdobou oblíbeného M paketu a tomu odpovídá i rozsah úprav – zvenku to je podstatně agresivnější design předního nárazníku, zadní křídlo a difuzor v zadním nárazníku. Výsledek podtrhují šedá 18palcová kola s relativně nízkým profilem pneumatik. V případě čtyřkolky ale doslova bije do očí o 15 mm zvětšená světlá výška. GS pak vypadá stejně neobratně jako třeba Mercedes CLS se vzduchovým podvozkem v nejvyšší poloze, u Lexusu bez měchů se ale jedná o trvalý stav.

Ještě výraznější tvarovou revoluci předvedlo GS uvnitř. Design se neposunul o jednu, ale rovnou o dvě generace a konečně může reprezentovat značku i pohledem náročného evropského zákazníka. Základ poskytlo kompaktní CT, které začalo s horizontálním členěním palubní desky, a vznikl tak design, který posílá miléniovou kabinu předchozího GS na propadliště dějin.

obrázek [600 x 415]  

Uspořádání palubní desky i ergonomie v mnoha ohledech sleduje vzor BMW řady 5 – stačí se podívat na panel klimatizace, umístění ovladače multimediálního systému nebo i detaily jako dotykové páčky pod volantem. A podobají se i tak zdánlivé drobnosti jako tvary panelů vnitřního dekoru. Místy pak najdeme svébytná řešení, ta ale většinou výsledku škodí. Třeba tlačítko parkovací brzdy byste u pravého kolena řidiče asi nehledali a ovládat palubní počítač malou páčkou pod volantem (pochází z Toyot) také není nejpraktičtější.

A kde není patrná inspirace BMW ani dědictví starších modelů, tam lze najít společné rysy s Infiniti – tvar voliče automatické převodovky, kruhový ovladač jízdních režimu, umístění hodin v palubní desce… Přitom podobnost nového Lexusu s těmito modely není jen v designu interiéru, ale o tom později.

obrázek [600 x 330]  

Dominantním prvkem interiéru je, právě po vzoru BMW, obrazovka multimediálního systému. Úhlopříčka 12,3 palců (zhruba 31 cm) je automobilovým rekordem – pro srovnání: ono pětkové BMW má úhlopříčku navigace 10,2 palců. Lexus displej roztáhl hlavně do šířky a využil toho pro praktické dvojité zobrazování. Méně praktické je však ovládání s logikou odvozenou od počítačové myši. Na místě to funguje skvěle, ale za jízdy je práce málo intuitivní a kostrbatá, takže pro řidiče představuje potenciální riziko příliš dlouhé nepozornosti. Nejbezpečnější je samozřejmě před každým zásahem zastavit – ale dělá to někdo?

Dvakrát neoslní ani hrubá grafika, konkurence je už aspoň o půl kroku dál. Jinak je ale multimediální výbava bez chyby – vše je důsledně přeložené do češtiny a audio Mark Levinson patří k těm vůbec nejlepším na trhu. Přitom prémiovou aparaturu a navigaci k tomu získáte v provedení F Sport běžně za pouhých 25 tisíc korun, u verze GS 350 AWD je součástí standardní výbavy.

obrázek [600 x 279]  

Milovníky moderních technologií nadchne přítomnost head-up displeje (ale zase ta grafika…), za samozřejmosti už dnes platí bezklíčový vstup, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru nebo sluneční clona pod zadním oknem. U GS F Sport se toto všechno dodává bezplatně.

Samozřejmostí je ve vyšší střední třídě i dostatek prostoru pro čtyři pasažéry. Místa najdeme na všech sedadlech dostatek, jen v zadní řadě se kvůli snižující se střeše budou cítit pohodlně nanejvýš pasažéři průměrného vzrůstu.

obrázek [300 x 242] Co zaslouží obrovskou pochvalu, to jsou všestranně nastavitelná přední sedadla. Lexus napočítal 16 směrů nastavení, a to včetně například elektrického prodloužení sedáku nebo nastavitelných bočnic opěradla. Ty mohou vytvořit opravdu pevné boční vedení. Těsnějšího sevření se naopak nedostává u sedáku – to je ale ryze formální kritika, protože boční vedení v této oblasti určitě není u velkého sedanu nezbytností.

Japonská atmosféra žije dál

Díky orientaci na globální trhy Lexus zatím nepodléhá trendu přeplňování, takže pod kapotou modelu GS 350 najdeme šestiválec o objemu 3,5 litru. Ten si nové GS přebírá z předchozí generace, ale to ničemu nevadí. Konkurenční agregáty od Mercedesu nebo Infiniti totiž dosahují srovnatelných parametrů – Lexus má stále solidních 233 kW a 378 Nm. A šestiválec není silný jen na papíru, navzdory těžkým převodům dosahuje dynamiky, která si v ničem nezadá právě třeba s Mercedesem E 350.

Kromě variabilního časování ventilů motor disponuje systémem D-4S, který je kombinací přímého vstřikování paliva a konvenčního vstřikování do sání. Právě on stojí za pružností motoru, ale také nepříjemným cvakáním na volnoběh. Od něj je samozřejmě posádka dokonale izolována, venku ale přehluší jakýkoliv jiný projev motoru.

obrázek [600 x 442]  

Kombinace vstřikovacích systémů a variabilního časování ventilů také stojí za nespojitou charakteristikou motoru, v době nevýrazných benzinových motorů je to ale pro milovníky správného paliva jednoznačná přednost. Po klidném začátku šestiválec výrazně zatáhne ve středních otáčkách, kdy přidá hrubý zvuk skoro jako dieselová V6, a následně směřuje k definitivní špičce za hranicí šesti tisíc otáček.

Těch šesti tisíc dosahuje motor na čtvrtý převod z šesti při rychlosti 200 km/h. Najednou nastává konec zrychlování, přeřazení na pětku a šestku nic nezmění. Zatímco ostatní benzinoví konkurenti (tedy kromě Cadillacu CTS 3,6 V6) by to časem dotáhli až k 250 km/h, Lexus ve verzi s pohonem všech kol dostal omezovač rychlosti na 190 km/h – tak, jak to známe z Range Roverů. Spotřeba paliva v těch okamžicích dosahuje 25 l/100 km, takže pro delší cestování se takové tempo nehodí. I tak je to ale docela škoda, protože síla motoru na vyšší rychlosti nechybí.

A když jsme se dotkli spotřeby, ta v dnešním světě není nejsilnější stránkou modelu GS 350 AWD. Konstantních 100 km/h sice znamená otáčky motoru 1750 min-1 a průměr 6,7 l/100 km, držet se pod deseti litry je ale mimo jízdu na tempomat skoro nemožné. Tomu odpovídá i dálniční průměr 10,3 l/100 km (při 2250 min-1), každodenní realita je ale ještě o kousek vyšší, i když na benzinové auto se stálým pohonem 4x4 jde o velmi dobrý výsledek. S dlouhodobým třináctilitrovým průměrem samozřejmě zájemce o takové auto počítá – kdo chce šetřit, ten přece sáhne po hybridu. Ale 66litrová nádrž dlouho nevystačí, a to už je docela problém.

obrázek [600 x 390]  

Má to nějakou zásadní chybu? Snad jen v převodovce, kde si Lexus nechává konkurenci utéct. Vsadit v době sedmi- a osmistupňových automatů na šestistupňový automat (přičemž osmiválcové Lexusy osmikvalt už pět let používají) je hodně konzervativní rozhodnutí, ale ne nutně špatné. Třeba šestistupňové ZF dokazuje, že i automat s běžným počtem převodů má dnes co říct.

Jenže převodovka od Lexusu vyznává staré mravy. Pokud v řízení nehledáte zábavu, není naladění automatu žádným nedostatkem. Ale v dnešní době se žádají rychlé reakce na manuální řazení a častější přemosťování měniče – automat v GS ani jedno neposkytuje. Naopak i při mírném přidání plynu v nízkých otáčkách ručička na otáčkoměru poskočí klidně až o tisícovku výš. Na přímé spojení motoru s koly, nebo dokonce nějaké roztahování z nízkých otáček, tedy zapomeňte, a to i ve sportovním režimu nebo s manuálním řazením.

Německy precizní podvozek

Zatímco u motoru a převodovky si konstruktéři vzali volno, na podvozku pořádně zapracovali. Zde příměr k BMW dostává další zřetelný základ – ba co víc, pokud jde o srovnání s verzí 535i xDrive, Lexus dokonce svůj etalon v mnoha ohledech překonal.

obrázek [300 x 198] Verze F Sport by mohla být jen o agresivním designu, ale GS přidává i pečlivě naladěný podvozek s adaptivními tlumiči. Hraje se tady na sportovní notu, takže podvozek na rozbité silnici občas mlátí. Pětkové BMW ale umí posádku potrápit ještě víc, takže Lexus zaslouží pochvalu za zdařilý výsledek.

Výměnou za ústupky v jízdním komfortu získáte příkladnou stabilitu (v rychlostech do 200 km/h, pochopitelně) a minimální náklony karoserie. A na kvalitním povrchu je GS i v nejtvrdším režimu Sport S+ příkladně plavné.

S chválou nekončíme: pohon všech kol netahá za volant a nevede auto k nedotáčivosti – i tady by se mohli konstruktéři BMW něco přiučit. GS 350 AWD je důsledně neutrální a při nájezdu do zatáčky si nechá líbit hodně ostré tempo. Až když zvolená rychlost začne popírat zákony fyziky, ozvou se nejprve pískající pneumatiky a teprve pár okamžiků před možným problémem do akce jemně a efektivně vstupuje stabilizační systém.

Závěr

Když k tomu přičteme, že Lexus stojí stejně jako srovnatelně vybavený Mercedes E, o 70 tisíc méně než Audi A6 a o 180 tisíc méně než BMW, zdá se být GS 350 AWD bez chyby. Ale tak to úplně není.

Postavit auto, které každým okamžikem působí jako spojení BMW 535i a Infiniti M37S, je vlastně sázkou na jistotu. Lexus v tomto úkolu obstál, k dokonalosti mu ale pořád něco chybí, přestože překonává některé z chyb pětkového BMW.

Evropská konkurence totiž nezanedbává finální ladění detailů – chování převodovky, zvuk motoru, ovládání multimediálního systému, grafika obrazovky… To všechno v zásadě funguje, jak má, a na status zajímavé alternativy to stačí. K výraznějšímu ukousnutí z koláčů prodejů německých značek to ale stačit nebude, zvlášť když v nabídce již tradičně chybí většinou zákazníků vyžadovaný dieselový motor.

obrázek [600 x 420]  

První cena vozu1.099.000,- Kč (GS 250 Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací1.689.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)
Základní cena testovaného vozu1.689.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.719.000,- Kč (GS 350 AWD F Sport)

Plusy

  • Mimořádná kvalita zpracování, použité materiály v interiéru
  • Špičkové jízdní vlastnosti, kalibrace stabilizačního systému
  • Moderní design exteriéru i interiéru
  • Ergonomie po vzoru BMW
  • Špičkové audio Mark Levinson
  • Rozsah základní výbavy, včetně luxusních prvků a bezpečnostních systémů

Minusy

  • Chování převodovky, pomalé řazení v manuálním režimu
  • Nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h
  • Místo nad hlavou na zadních sedadlech
  • Ovládání a grafika multimediálního systému
  • V nabídce chybí dieselový motor, 4x4 nelze spojit s jiným motorem
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus GS 350 AWD

Cena v základní výbavě: 1 689 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 719 000 Kč

Základní výbava:Asistent rozjezdu do kopce (HAC), čtyřstupňové integrované řízení dynamiky vozidla (VDIM), systém sledování tlaku v pneumatikách (TPWS), systémy pro regulaci brzdění, stability, řízení a trakce ABS/BAS/EPB/EPS/TRC/VSC, 10 airbagů: čelní, postranní a kolenní pro řidiče a spolujezdce vpředu postranní pro vnější zadní sedadla, průběžné boční hlavové okenní po celé délce interiéru, předpínače bezpečnostních pásů, přední a vnější zadní sedadla, WIL (systém na ochranu krční páteře), přední sedadla a opěrky hlavy, alarm, automatické ovládání stěračů s dešťovým senzorem, bi-xenonové světlomety, automatické nastavování výšky a výsuvné ostřikovače, LED diody, senzor světla s funkcí „follow me home“ (pozdržené vypínání světlometů), tepelně izolující tónovaná skla s filtrem UV, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná a elektricky sklopná/samostmívací s integrovanými směrovými světly a přístupovým osvětlením prostoru kolem dveří , 3,5“ barevný multiinformační displej, analogové hodiny s bílým LED osvětlením, konektor AUX a USB port, optitronové přístroje, parkovací kamera, parkovací senzory, vpředu a vzadu, připojení Bluetooth® pro mobilní telefony a audio zařízení, tuner DAB/integrovaný přehrávač CD/DVD, volant s vestavěným ovládáním audiosystému/displeje/telefonu/hlasové regulace, osvětlení interiéru LED diodami, osvětlený vstup, otvor v opěradlech zadních sedadel pro převoz dlouhých předmětů, páčka směrových světel s funkcí automatického návratu do výchozí polohy a třikrát opakovaného bliknutí na jeden impulz, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, systém bezklíčového nastupování a startování Smart Entry and Start, tempomat, tříramenný kůží obšitý volant elektricky nastavitelný výškově a podélně/pádla pro manuální řazení, volič jízdních režimů ECO/NORMAL/SPORT S a další
Paket F Sport: 18“ kola z lehké slitiny, design F SPORT, pneumatiky 235/40 R18, adaptivní odpružení (AVS), audiosystém Mark Levinson® se 17 reproduktory, automatické zavírání víka zavazadlového prostoru (jemné dovírání), elektronicky řízená klimatizace dvouzónová/vzduchový filtr s deodorantem, F SPORT vnější stylistické prvky: přední a zadní nárazník/zadní spoiler, voštinová maska chladiče/boční loga, F SPORT vnitřní stylistické prvky: hliníkové ozdobné prvky/černé stropní čalounění, vrtané hliníkové pedály/specifické prahové lišty, exkluzivní kožené čalounění F SPORT, volant a páka voliče převodovky obšité perforovanou kůží, multimediální displej s děleným zobrazováním a úhlopříčkou 12,3“, navigační systém s pevným diskem, projekční displej (HUD), přední sedadla, elektricky nastavitelná v 16 směrech (řidič), včetně možnosti prodloužení sedáku, nastavitelných bočních polštářů a bederní opěrky ve 4 směrech, vyhřívaná a odvětrávaná (řidič a spolujezdec), sledování slepého úhlu, sluneční clona pro zadní okno, elektricky ovládaná, volič jízdních režimů navíc s režimem SPORT S+.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+30.000,-)

Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

 
Technické údaje
Motor Lexus GS 350 AWD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 233 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 378 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.2
Emise CO2:237
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 566 / -
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 520
Rozměr pneu:235/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2850
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Lexus GS 350 AWD – Alles super gut



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil bych je,“ hřímá prezident

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil…

Kriminální skupina, ve které bylo i několik policistů, na Filipínách unesla a následně zavraždila jihokorejského…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka kralovala v Utahu

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková vyhrála druhý závod sezony Světového poháru v Solitude v…

Bláznivý závod Koukalové! Relax na sněhu u startu, pak trojí ztráta hůlky

Bláznivý závod Koukalové! Relax na sněhu u startu,…

Ten záběr zaujal mnoho fanoušků. Biatlonistka Gabriela Koukalová se před závodem s hromadným startem v…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama