Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LS 600h L – Fascinace hybridem

Lexus LS prošel faceliftem, který bude pro většinu uživatelů ztělesňovat nová maska chladiče a větší zavazadlový prostor. Další změny nejsou tak viditelné, ale jsou o to významnější a přispívají k lepšímu komfortu i ovladatelnosti auta.

Pozice Lexusu LS v boji se zavedenou německou konkurenci je na evropských trzích obtížná. Japonská automobilka proto sází na hybridní pohonné ústrojí, které nemá v daném segmentu obdoby. Ačkoliv BMW i Mercedes-Benz v nedávné době uvedly své hybridy i na český trh, v jejich případě se jedná o tzv. mild hybridy s lineárním uspořádáním pohonu, které se nemohou rovnat s komplexností a technickými přednostmi plně hybridního Lexusu.

Po třech letech na trhu přichází pravý čas na opravdu decentní facelift. Kdyby některý z majitelů Lexusu LS 600h vyměnil starší vůz za modelový rok 2010, jeho okolí by nejspíš postřehlo jen novou masku chladiče. Tu původní se sedmi jemnými lamelami vystřídala výraznější bohatě chromovaná maska se čtyřmi příčnými otvory. Zkušené oko odhalí ještě nová zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami a při bližším zkoumání také nové uspořádání spodní části předního nárazníku, které optimalizuje přívod vzduchu k motoru.

Na zádi se nic nezměnilo a tak z estetického hlediska zůstává tato část nejméně povedenou částí karoserie – obtížně maskuje, že kromě zavazadlového prostoru musí pojmout i akumulátory a samostatnou klimatizační jednotku pro zadní sedadla. Designéři se mimoto nedokázali vymanit z praxe mateřského koncernu Toyota. Pohled na zadní partie Avensisu nebo americké Camry odhalí podobné tvarové řešení.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Nový interiér aneb najdi deset rozdílů

Usedám za volant a přede mnou se nachází nový přístrojový štít. Místo klasických ručičkových ukazatelů má nové LS velkoplošný LCD displej, který zobrazuje stupnice v soustředných půlkružnicích. Dominantou je rychloměr, otáčkoměr ustoupil na okraj (vzhledem k použití děliče výkonu mají zobrazované hodnoty okrajový význam) a mezi nimi se nově objevil ukazatel teploty chladicí kapaliny, dosud zabudovaný jen jako funkce palubního počítače.

Vpravo se nachází ekonoměr, který informuje o aktuálním nasazení hybridního systému. Pokud se udržíte v zeleném pásmu, digitální ručička palivoměru bude klesat jen pomalu. Bílé pásmo zakončené zkratkou PWR znamená plné zapojení 445 koní a stovek newtonmetrů bez ohledu na spotřebu.

Uvnitř rychloměru se zobrazují údaje z palubního počítače, který hned zaslouží první výtku na adresu modelového roku 2010. Počítač nyní funkce zobrazuje jednotlivě (dříve po dvojicích). K ovládání slouží jediné tlačítko, pro přepnutí mezi okamžitou a průměrnou spotřebou tak potřebujete projít všechny další údaje, nelze se jednoduše vrátit o krok zpět nebo alespoň na začátek. Samo o sobě to komfort příliš neomezuje, jenže funkcí, kterými se musíte pokaždé proklikat, je sedm (a k tomu vypnuté zobrazení a režim změny nastavení). A to Lexus bohužel vyřadil neobvyklý a zajímavý údaj – aktuální potřebu výkonu.

Naopak přepis pokynů z navigačního systému do horní části přístrojového panelu je jistě příjemnou inovací, nicméně v tomto segmentu se dnes jedná téměř o samozřejmost. Samotné ovládání navigace je vše, jen ne rychlé a intuituvní. Jakmile se ale podaří zvolit cílovou destinaci, systém automaticky nabídne tři alternativní cesty se zobrazením délky v kilometrech a minutách a funguje bez zásadních přehmatů.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy Lexus také vylepšil to, co je hlavním posláním tohoto modelu, tedy komfort sedadel. Zesílení bočního vedení je jednoznačně změnou k lepšímu a jedním ze dvou důvodů, proč už není jízda po okreskách v Lexusu utrpením. Zvýrazněné bočnice jsou ale bohatě dimenzovány, takže ani silnější postavy nebudou trpět pocitem sevření. Kromě toho konstruktéři vzadu „vykouzlili“ několik centimetrů na šířku v oblasti kyčlí a umožnili instalaci relaxačního sedadla otoman do pětimístného interiéru. Mimochodem, zvětšil se i objem zavazadlového prostoru, a to na 420 litrů. A také dobrá zpráva pro šoféry – nově umístěná obrazovka zadního multimediálního systému už nestíní výhled přes vnitřní zrcátko jako ta uchycená ve stropě.

Po stránce pocitové a vzhledové není interiéru téměř co vytknout. Semi-anilinová kůže s perforovanými sedáky a opěradly sedadel (příplatek 35 tisíc Kč společně s potahem stropu Alcantarou) působí hodnotným dojmem, stejně jako plně kůží potažená palubní deska (za 90 tisíc Kč). Dobře vypadá také nový dřevěný dekor matný jilm. Řidič jej ocení i na polodřevěném věnci volantu, tento povrch je příjemnější než běžnější lesklé lakované dřevo. Pozitivní dojmy ale naruší pohled na středový panel. Snaha o modernizaci se zaměřila i sem, jenže co sejde na hliníkových lištách a větším použití dřeva, když plastové díly a design tlačítek stále až příliš připomínají předchozí generaci Toyoty Avensis?

Úspornější jízda, lepší ovladatelnost

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy Poslední oblastí modernizace je podvozek a další věci, které zájemce o komfortní limuzínu asi zajímají na první pohled nejméně. Jenže právě tady se LS 600h L proměnil nejvíce. Novinkou jsou kotoučové brzdy Brembo (dle výrobce zlepšily deceleraci o 12,5 %). Jejich instalace přiblížila reakce systému na stisknutí brzdového pedálu k chování nehybridního auta. Brzdy nastupují okamžitě a jsou snadno a rychle dávkovatelné. To v minulosti neplatilo – přechod mezi brzděním elektromotorem a kotoučovými brzdami byl citelný a nepříjemně vzdálený od okamžiku prvního stisknutí pedálu.

Položka „sportovní podvozek“, která se objevila v seznamu standardní výbavy, pak znamená, že pro cesty Lexusem už nemusíte vyhledávat dálnice a rovné cesty. Největší slabinou původního provedení byla skutečnost, že využít potenciál motoru na cestě plné zatáček bylo možné jen při potlačení pudu sebezáchovy. A teď tu máme auto, kde volba nastavení tlumičů Comfort nebo Sport není jen pro parádu, ale skutečně mění vlastnosti auta. Svůj podíl na tom ale má i vylepšené pneumatické odpružení.

Comfort si zaslouží být v činnosti nejčastěji. LS při něm plavně a pohodlně letí, ať už po dálnici nebo skrze výtluky na městských cestách. Rána od nerovnosti musí být opravdu silná, aby narušila pohodlí na palubě. Každý prudký manévr ale provází plynulý náklon karoserie a často i jemný zásah stabilizačního systému, na rychlou změnu směru je potřeba chvíli počkat. Ve sportovním módu tlumiče naopak znatelně a okamžitě ztuhnou, auto se statečně drží silnice a zvládá rychlé průjezdy zatáček. Hlavním limitem je tak extrémní provozní hmotnost a velké vnější rozměry. Nedotáčivost je potlačena na nezbytné minimum a změna směru přichází jen okamžik po změně polohy volantu. Do samotného řízení ale tento přepínač nezasahuje, a tak reakce volantu zůstávají vždy odtažité a poněkud gumové.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Pohonné ústrojí přidává k režimům Hybrid, Power a Snow nový Eco Mode. Ten umožňuje cestovat úsporněji a to především díky optimalizovanému chodu klimatizace a efektivnějšímu dobíjení. Aktivuje se ale poněkud nešikovně tlačítkem na palubní desce pod volantem. Na dynamiku jízdy tento režim vliv nemá, snad jen přechod motoru do otáček maximálního točivého momentu trvá při plné akceleraci nepatrně delší dobu.

V testu byl Eco Mode v akci prakticky neustále, protože právě takový způsob využívání je hlavím posláním LS 600h L. Při citlivém zacházení s plynem a takřka důsledném udržování ekonoměru v zeleném pásmu se podařilo na D1 dosáhnout průměrné spotřeby 9,3 l/100 km. Lexus přitom nebyl brzdou provozu, cestovní rychlost v rozmezí 110-130 km/h znamená pravidelné návštěvy v levém pruhu. Oscilace rychlosti těsně kolem dálničního limitu znamená odběr 9,8 l/100 km. Nastavení 130 km/h v rovinatém terénu nového úseku D1 pak vrátilo hodnotu 10,3 litrů – tento způsob jízdy je tak sice nejpohodlnější, ale není zdaleka nejúspornější.

Nejlépe se projevuje hybridní pohon ve městě. Pomalý provoz a čekání v kolonách možná pocuchají vaše nervy, ale osmiválec nezpůsobí vír v nádrži. Při rychlostech do 50 km/h a pomalých rozjezdech auto často jede pouze na elektřinu a ukazuje pravý smysl této koncepce. Průjezd skrz centrum Prahy tak ve všední den znamená vynikající průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km, kterou mohou závidět i řidiči aut o několik tříd menších a „úspornějších“.

Týdenní test také umožnil vyzkoušet druhou stránku Lexusu – jeho chování při hodně svižném cestování. Plynulá jízda při 200 km/h již představuje odběr 16 l/100 km, který je vzhledem k celkovému výkonu 327 kW a hmotnosti převyšující 2,5 tuny stále přijatelnou hodnotou. Výhody a nevýhody hybridu jsou ale v této rychlosti v rovnováze, elektromotor nedokáže překonat handicap v podobě nutnosti vézt akumulátory. Při vysokých rychlostech hybridní systém rezignuje na jakoukoliv snahu o úspornou jízdu a nabízí řidiči maximum dostupného výkonu. Ani při jízdě nejvyšší dosažitelnou rychlostí auto nevykazuje známky nestability, sedí pevně i v dálničních zatáčkách (toto jsem ale nezkoušel s komfortním nastavením podvozku) a aerodynamický hluk spolu s hlukem od kol, obutých do zimních pneumatik, lze spolehlivě překrýt zapnutým rádiem.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Na dynamických schopnostech LS 600h L je ohromující rychlost, s jakou vůz vyrazí vpřed. Rychlá činnost převodovky a okamžitý nástup elektromotoru znamenají minimální prodlevu mezi sešlápnutím plynového pedálu a nástupem plného potenciálu pohonné soustavy. Pružné zrychlení je jednoduše ohromující, mnohem víc než slibuje tabulková akcelerace 0-100 km/h za 6,3 sekundy. Rozjezd z klidu je totiž jediným okamžikem, kdy musí výkon motorů zabojovat s hmotností auta.

Subjektivní vnímání akcelerace je ovlivněno absencí řazení a tichem na palubě, spolucestující tak jen stěží mohou poznat, že auto změnilo cestovní rychlost o desítky km/h. Nic na tom nemění ani sekvenční mód převodovky – osm převodových poměrů je odstupňováno v malých rozestupech a jejich změna je tak hladká, že je těžko rozeznatelná i pro řidiče. Tato funkce je v autě spíše jaksi z povinnosti (automatická převodovka bez manuálního řazení je dnes těžko „představitelná“) a v praxi najde největší uplatnění při brzdění motorem.

Závěr

Hledáte auto, které nabídne komfort cestování jako soukromé letadlo, nechybí mu bohatá multimediální a luxusní výbava, dokáže jezdit úsporně i velmi rychle a navíc mu nechybí pohon všech kol? Lexus LS 600h L vyhoví všem těmto požadavkům. Pokud se smíříte s několika drobnými nedostatky a akceptujete téměř ryze komfortní ladění, vlajková loď japonské automobilky se zdá být dobrou volbou. Z uživatelského hlediska bez ztráty bodů obstojí v přímé konfrontaci s dieselovými limuzínami od konkurenčních značek. V tomto postavení jí facelift nenápadně, avšak výrazně pomohl.

Malé mínusy společně s méně respektovanou značkou nakonec zůstanou tím, co zřejmě řadu zákazníků přiměje poohlédnout se po konkurenci. To je ale škoda – Lexus LS 600h L je natolik propracované auto, že si zaslouží zvýšenou pozornost a toleranci k některým nedostatkům, které jsou dány globální orientací tohoto modelu.

Plusy

  • Výkonný, tichý a úsporný hybridní pohon
  • Nízká spotřeba paliva při rychlostech do 140 km/h
  • Komfortní a tiché odpružení na 19palcových kolech
  • Odladění jednotlivých nastavení podvozku
  • Vylepšené schopnosti brzdové soustavy
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Malý (i když nyní větší) zavazadlový prostor
  • Mnoho jednoúčelových tlačítek
  • Grafika a způsob obsluhy multimediálního systému
  • Vysoká provozní hmotnost
  • Zbytečný sekvenční mód převodovky
První cena vozu 2.259.000,- Kč (LS 460, 280 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 2.699.000,- Kč (LS 600h, 327 kW)
Základní cena testovaného vozu 3.074.000,- Kč (LS 600hL, 327 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3.559.000,- Kč (LS 600hL, 327 kW)
Lexus LS 600h L
Cena základní sestavy 3 074 000 Kč
Výbava základní sestavy Pneumatické odpružení, čelní, kolenní, boční vpředu i vzadu a okenní airbagy, adaptivní světlomety, automatické dovírání dveří, dešťový senzor, Bluetooth, HDD navigační systém s 8‘‘ dotykovým displejem, parkovací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, systém Smart Entry & Start, multifunkční volant, kožené čalounění, elektricky nastavitelná a klimatizovaná přední sedadla, čtyřzónová klimatizace se samostatnou jednotkou pro zadní sedadla, elektricky nastavitelná zadní sedadla, audiosystém Mark Levinson (19 reproduktorů, měnič na 6 CD), bi-xenonové světlomety s LED potkávacími světly, střešní okno, 19palcová kola, brzdy Brembo, zábavní systém pro zadní sedadla. Kč
Cena testované sestavy 3 559 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Safírově modrá (30.000,- Kč), inteligentní parkovací asistent (15.000,- Kč), paket pro interiér – čalounění semi-anilin, potah stropu z Alcantary (35.000,- Kč), kůží potažená palubní deska (90.000,- Kč), relaxační paket pro zadní sedadla – pětimístná verze s LCD obrazovkou na středové konzole (160.000,- Kč), paket pokročilé přednárazový bezpečnostní výbavy (155.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 324 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 84
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2410 / 415
Rozměr pneu: 245/45 R19
Lexus LS 600h L
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5180
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 3090
e) rozchod vpředu (mm): 1610
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 830 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1595
l) šířka vzadu (mm): 1525
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano