Mazda 5 2.0 MZR – A není to málo, Antone Pavloviči?

Mazda 5 2.0 MZR – A není to málo, Antone Pavloviči?

 
 

Nejsilnější motorizací u rodinného MPV od Mazdy je dvoulitrový atmosférický čtyřválec – jak si stojí?

Atmosférický dvoulitrový čtyřválec o výkonu 110 kW má pod kapotou Mazdy 5 přetěžkou úlohu – zatímco u konkurence jen zřídkakdy chybí dvoulitrový turbodiesel, zde se s celkovou hmotností až 2125 kilogramů musí popasovat benzinový 2.0 MZR s točivým momentem 191 Nm, stojící na vrcholu nabídky.

Záda mu kryje jak zážehová osmnáctistovka o výkonu 85 kW tak vznětová šestnáctistovka se stejným maximem výkonu. Tu jsme ostatně testovali již dříve, čili vůz jako takový vám již není cizí. Dnes se proto můžeme detailně zaměřit na hlavní otázku potenciálních zájemců o tento vůz – jaký agregát vybrat?

Mazda 5 je pro 7, lépe však pro 4

Nejdříve však alespoň velmi krátké představení vozu. Mazda 5 je 4585 mm dlouhý automobil postavený na podvozkové platformě Mazdy 3, rozvor však narostl o 110 mm na 2750 milimetrů. Uvnitř najdeme pět standardních míst plus dvě nouzová sedadla, běžně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru o objemu 426 litrů. Pakliže plánujete převážet děti či menší dospělé (ti vzadu však při delších cestách nenajdou dostatečný komfort), můžete velmi jednoduše sedadla ve třetí řadě vyklopit a pasažéry usadit – za opěradly však v tom případě zbude jen 158 litrů, což je hodnota srovnatelná se zavazadlovým prostorem dvoumístného roadsteru MX-5.

obrázek [600 x 393]  

Sbalit se ve dvou do 158litrového zavazadelníku ještě při alespoň základních znalostech Tetrisu jde, v sedmi to však rozhodně nedokáže žádná rodina. Tak jako u většiny sedmimístných vozů si proto musíte vybrat – 5 lidí se zavazadly (pak je kufr sice papírově nikterak zázračně veliký, zato pravidelný a výborně přístupný, což v reálu znamená mnohdy více) nebo 7 výletníků s batůžky. A nebo pokud jedete na delší cestu, je ideální počet cestujících roven čtyřem – vzadu uprostřed totiž není při plném obsazení vozu místa na rozdávání.

Velmi chválíme promyšlený systém Karakuri – sklápění, posouvání či polohování sedadel je intuitivní, rychlé a systém nabízí logické kombinace uspořádání interiéru. Škoda, že poslední řada sedadel nejde vyjmout a nechat třeba v garáži, když se chystáte Mazdou 5 převážet nějaký větší náklad.

Roztoč mě!

Jak už bylo řečeno, v testovaném voze byl nejsilnější ze tří motorů v nabídce a to dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 110 kW při 6200 min-1 a točivém momentu 191 Nm při 4000 min-1. Už na první pohled asi každý zkušenější motorista pochopí, že na přinutit obsazený vůz bude chtít vysoké otáčky a častou práci s výbornou převodovkou. Zatímco to první zvýší spotřebu, to druhé může řidiče dokonce i bavit – kulisa je totiž velmi dobře vymezena, dráhy jsou na MPV nebývalé krátké a tvar řadicí páky vrací zpět vzpomínky na zábavné projížďky s Mazdou MX-5. Spojkový pedál má spíše střední tuhost a spojka zabírá příjemně komfortně...zkrátka, samotné ježdění s Mazdou 5 není vůbec nuda.

Když k tomu připočteme na MPV výborné jízdní vlastnosti a přesné řízení, začíná to být zajímavé – že by nová hvězda na nebi MPV? Bohužel ne, tedy rozhodně ne s nabízenými agregáty.

obrázek [300 x 447] Dvoulitr si totiž i přes šestistupňovou převodovku vyžádá poměrně hodně paliva přičemž dynamikou neoslní. Za základních 639.900,- Kč proto dostanete nejsilnější možnou motorizaci, stále však s příchutí kompromisu. Zapřisáhlí benzinomilové budou spokojeni; dvoulitr je kultivovaný, má příjemný nevtíravý zvuk, u rodinného MPV nám však jde také o výkony při plném zatížení a v neposlední řadě o spotřebu. Ta se ve městě pohybovala kolem devíti a půl litru Naturalu, při ustálené rychlosti 100 km/h počítejte s pěknými 6,1 litry na sto kilometrů (při 2.400 min-1). Zrychlení na dálničních 130 km/h pak díky velké čelní ploše znamená nárůst až těsně pod 9 litrů při 3.200 min-1. I v této rychlosti je na palubě klid, znatelněji narůstá jen svist kolem velkých zpětných zrcátek.

Viděno optikou zákazníka, asi bychom se přeci jen rozhodli pro jedinou vznětovou jednotku v nabídce, 1,6 MZ-CD. Ta sice dynamikou taktéž neoslní, nabídne však stejně promyšlený a ergonomicky výborně zvládnutý interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti a omnoho příjemnější spotřebu s menší citlivostí na zatížení vozu. Předtím si však spočítejte, zda se vám to vyplatí i finančně - příplatek 40 tisíc Kč se totiž začne vracet řádově někde kolem padesáti tisíc ujetých kilometrů, nepočítaje jiné sazby pro povinné ručení atd.

obrázek [600 x 312]
První cena vozu521 900,- Kč (Mazda 5 1.8 MZR CE (85 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací639 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR TX (110 kW))
Základní cena testovaného vozu714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW))

Plusy

  • Přesné a rychlé řízení
  • Skvělé řazení
  • Kultivovaný motor
  • Variabilita interiéru
  • Posuvné boční dveře
  • Intuitivní ovládání prvků v interiér
  • Užitečná hmotnost

Mínusy

  • Design zadní části
  • Menší kufr
  • Nevyjímatelné 6. a 7. sedadlo
  • Vyšší spotřeba
  • Nízká možnost individualizace
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 5 2.0 MZR

Cena v základní výbavě: 714 900 Kč Cena v testované výbavě: 714 900 Kč

Základní výbava:ABS - antiblokovací brzdový systém, EBD - elektronické rozdělení brzdné síly, EBA - brzdový asistent, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, signalizace nouzového zastavení ESS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, opěrky hlavy pro všechny sedadla, výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předepínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, uchycení dětské sedačky ISOFIX na vnějších sedadlech v 2. řadě, imobilizér, přední mlhové světlomety, xenonové světlomety, automaticky nastavitelné, ostřikovače světlometů, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu, systém One Touch na straně řidiče, elektricky ovládaná okna vzadu, palubní počítač, tempomat, světelný senzor, systém monitorování tlaku v pneumatikách, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, rádio + 6-CD měnič s funkcí MP3 + 6 reproduktorů, zásuvka pro připojení externího přehrávače, ovládání audiosystému na volantu, bluetooth hands-free sada s ovládáním na volantu, pylový filtr, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, 7 míst k sezení, opěrky rukou pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka sedadla řidiče, vyhřívání předních sedadel, dva držáky nápojů ve středové konzole, kožené čalounění, posuvná sedadla v 2. řadě, sklopitelné střední sedadlo v 2. řadě, využitelné jako opěrka rukou, úložní schránka s integrovanou sítí pro zajištění nákladů v 2. řadě, úložní schránka pod levým sedadlem v 2. řadě, opěrky rukou v 2. řadě sedadel vpravo a vlevo, sklopné stolíky na zádi předních opěradel, Karakuri 3. řada sedadel - 2 samostatná sedadla sklopitelná do podlahy, odkládací kapsa v opěradle sedadla řidiče, bodové lampičky vpředu, odkládací prostor v předních dveřích s držákem nápojů, dva držáky nápojů vzadu, kosmetická zrcátka v slunečních clonách řidiče a spolujezdce, stropní konzola s držákem brýlí vpředu, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, elektrické posunovací zadní boční dveře, dálkově ovládané, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, elektrohydraulický posilovač řízení, 6stupňová manuální převodovka, lité disky kol 17“ + pneumatiky 205/50 R17, dojezdové rezervní kolo, tónovaná skla, zatmavená okna od B-sloupku boční a zadní, vyhřívané zadní okno, zadní stěrač s cyklovačem, dešťový senzor, parkovací senzory vzadu, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, přední a zadní nárazník v barvě karoserie, střešní spoiler v barvě karoserie, boční prahy v barvě karoserie, mřížka chladiče tmavě stříbrná, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:základní

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Mazda 5 2.0 MZR
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.7 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 158 / 1485
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 715
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1968
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda 5 2.0 MZR
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Mazda 5 letos bez náhrady skončí Mazda 5 letos bez náhrady skončí

Nyní už je to oficiální - Mazda nechystá pro kompaktní…

Mazda 5: Nástupce údajně nedostane Mazda 5: Nástupce údajně nedostane

Mazda 5 je po představení nové řady 2 a MX-5 jediným…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…