TEST Mazda 5 2.0 MZR – A není to málo, Antone Pavloviči?
Atmosférický dvoulitrový čtyřválec o výkonu 110 kW má pod kapotou Mazdy 5 přetěžkou úlohu – zatímco u konkurence jen zřídkakdy chybí dvoulitrový turbodiesel, zde se s celkovou hmotností až 2125 kilogramů musí popasovat benzinový 2.0 MZR s točivým momentem 191 Nm, stojící na vrcholu nabídky.
Záda mu kryje jak zážehová osmnáctistovka o výkonu 85 kW tak vznětová šestnáctistovka se stejným maximem výkonu. Tu jsme ostatně testovali již dříve, čili vůz jako takový vám již není cizí. Dnes se proto můžeme detailně zaměřit na hlavní otázku potenciálních zájemců o tento vůz – jaký agregát vybrat?
Mazda 5 je pro 7, lépe však pro 4
Nejdříve však alespoň velmi krátké představení vozu. Mazda 5 je 4585 mm dlouhý automobil postavený na podvozkové platformě Mazdy 3, rozvor však narostl o 110 mm na 2750 milimetrů. Uvnitř najdeme pět standardních míst plus dvě nouzová sedadla, běžně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru o objemu 426 litrů. Pakliže plánujete převážet děti či menší dospělé (ti vzadu však při delších cestách nenajdou dostatečný komfort), můžete velmi jednoduše sedadla ve třetí řadě vyklopit a pasažéry usadit – za opěradly však v tom případě zbude jen 158 litrů, což je hodnota srovnatelná se zavazadlovým prostorem dvoumístného roadsteru MX-5.
Sbalit se ve dvou do 158litrového zavazadelníku ještě při alespoň základních znalostech Tetrisu jde, v sedmi to však rozhodně nedokáže žádná rodina. Tak jako u většiny sedmimístných vozů si proto musíte vybrat – 5 lidí se zavazadly (pak je kufr sice papírově nikterak zázračně veliký, zato pravidelný a výborně přístupný, což v reálu znamená mnohdy více) nebo 7 výletníků s batůžky. A nebo pokud jedete na delší cestu, je ideální počet cestujících roven čtyřem – vzadu uprostřed totiž není při plném obsazení vozu místa na rozdávání.
Velmi chválíme promyšlený systém Karakuri – sklápění, posouvání či polohování sedadel je intuitivní, rychlé a systém nabízí logické kombinace uspořádání interiéru. Škoda, že poslední řada sedadel nejde vyjmout a nechat třeba v garáži, když se chystáte Mazdou 5 převážet nějaký větší náklad.
Roztoč mě!
Jak už bylo řečeno, v testovaném voze byl nejsilnější ze tří motorů v nabídce a to dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 110 kW při 6200 min-1 a točivém momentu 191 Nm při 4000 min-1. Už na první pohled asi každý zkušenější motorista pochopí, že na přinutit obsazený vůz bude chtít vysoké otáčky a častou práci s výbornou převodovkou. Zatímco to první zvýší spotřebu, to druhé může řidiče dokonce i bavit – kulisa je totiž velmi dobře vymezena, dráhy jsou na MPV nebývalé krátké a tvar řadicí páky vrací zpět vzpomínky na zábavné projížďky s Mazdou MX-5. Spojkový pedál má spíše střední tuhost a spojka zabírá příjemně komfortně...zkrátka, samotné ježdění s Mazdou 5 není vůbec nuda.
Když k tomu připočteme na MPV výborné jízdní vlastnosti a přesné řízení, začíná to být zajímavé – že by nová hvězda na nebi MPV? Bohužel ne, tedy rozhodně ne s nabízenými agregáty.
mazda testy mpv Dvoulitr si totiž i přes šestistupňovou převodovku vyžádá poměrně hodně paliva přičemž dynamikou neoslní. Za základních 639.900,- Kč proto dostanete nejsilnější možnou motorizaci, stále však s příchutí kompromisu. Zapřisáhlí benzinomilové budou spokojeni; dvoulitr je kultivovaný, má příjemný nevtíravý zvuk, u rodinného MPV nám však jde také o výkony při plném zatížení a v neposlední řadě o spotřebu. Ta se ve městě pohybovala kolem devíti a půl litru Naturalu, při ustálené rychlosti 100 km/h počítejte s pěknými 6,1 litry na sto kilometrů (při 2.400 min-1). Zrychlení na dálničních 130 km/h pak díky velké čelní ploše znamená nárůst až těsně pod 9 litrů při 3.200 min-1. I v této rychlosti je na palubě klid, znatelněji narůstá jen svist kolem velkých zpětných zrcátek.
Viděno optikou zákazníka, asi bychom se přeci jen rozhodli pro jedinou vznětovou jednotku v nabídce, 1,6 MZ-CD. Ta sice dynamikou taktéž neoslní, nabídne však stejně promyšlený a ergonomicky výborně zvládnutý interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti a omnoho příjemnější spotřebu s menší citlivostí na zatížení vozu. Předtím si však spočítejte, zda se vám to vyplatí i finančně - příplatek 40 tisíc Kč se totiž začne vracet řádově někde kolem padesáti tisíc ujetých kilometrů, nepočítaje jiné sazby pro povinné ručení atd.
První cena vozu | 521 900,- Kč (Mazda 5 1.8 MZR CE (85 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací
TD> | 639 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR TX (110 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků
TD> | 714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW)) |
Plusy
- Přesné a rychlé řízení
- Skvělé řazení
- Kultivovaný motor
- Variabilita interiéru
- Posuvné boční dveře
- Intuitivní ovládání prvků v interiér
- Užitečná hmotnost
Mínusy
- Design zadní části
- Menší kufr
- Nevyjímatelné 6. a 7. sedadlo
- Vyšší spotřeba
- Nízká možnost individualizace