Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 5 2.0 MZR – A není to málo, Antone Pavloviči?

Aleš Jungmann
Diskuze (4)
Nejsilnější motorizací u rodinného MPV od Mazdy je dvoulitrový atmosférický čtyřválec – jak si stojí?

Atmosférický dvoulitrový čtyřválec o výkonu 110 kW má pod kapotou Mazdy 5 přetěžkou úlohu – zatímco u konkurence jen zřídkakdy chybí dvoulitrový turbodiesel, zde se s celkovou hmotností až 2125 kilogramů musí popasovat benzinový 2.0 MZR s točivým momentem 191 Nm, stojící na vrcholu nabídky.

Záda mu kryje jak zážehová osmnáctistovka o výkonu 85 kW tak vznětová šestnáctistovka se stejným maximem výkonu. Tu jsme ostatně testovali již dříve, čili vůz jako takový vám již není cizí. Dnes se proto můžeme detailně zaměřit na hlavní otázku potenciálních zájemců o tento vůz – jaký agregát vybrat?

Mazda 5 je pro 7, lépe však pro 4

Nejdříve však alespoň velmi krátké představení vozu. Mazda 5 je 4585 mm dlouhý automobil postavený na podvozkové platformě Mazdy 3, rozvor však narostl o 110 mm na 2750 milimetrů. Uvnitř najdeme pět standardních míst plus dvě nouzová sedadla, běžně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru o objemu 426 litrů. Pakliže plánujete převážet děti či menší dospělé (ti vzadu však při delších cestách nenajdou dostatečný komfort), můžete velmi jednoduše sedadla ve třetí řadě vyklopit a pasažéry usadit – za opěradly však v tom případě zbude jen 158 litrů, což je hodnota srovnatelná se zavazadlovým prostorem dvoumístného roadsteru MX-5.

mazda testy mpv mazda testy mpv  

Sbalit se ve dvou do 158litrového zavazadelníku ještě při alespoň základních znalostech Tetrisu jde, v sedmi to však rozhodně nedokáže žádná rodina. Tak jako u většiny sedmimístných vozů si proto musíte vybrat – 5 lidí se zavazadly (pak je kufr sice papírově nikterak zázračně veliký, zato pravidelný a výborně přístupný, což v reálu znamená mnohdy více) nebo 7 výletníků s batůžky. A nebo pokud jedete na delší cestu, je ideální počet cestujících roven čtyřem – vzadu uprostřed totiž není při plném obsazení vozu místa na rozdávání.

Velmi chválíme promyšlený systém Karakuri – sklápění, posouvání či polohování sedadel je intuitivní, rychlé a systém nabízí logické kombinace uspořádání interiéru. Škoda, že poslední řada sedadel nejde vyjmout a nechat třeba v garáži, když se chystáte Mazdou 5 převážet nějaký větší náklad.

Roztoč mě!

Jak už bylo řečeno, v testovaném voze byl nejsilnější ze tří motorů v nabídce a to dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 110 kW při 6200 min-1 a točivém momentu 191 Nm při 4000 min-1. Už na první pohled asi každý zkušenější motorista pochopí, že na přinutit obsazený vůz bude chtít vysoké otáčky a častou práci s výbornou převodovkou. Zatímco to první zvýší spotřebu, to druhé může řidiče dokonce i bavit – kulisa je totiž velmi dobře vymezena, dráhy jsou na MPV nebývalé krátké a tvar řadicí páky vrací zpět vzpomínky na zábavné projížďky s Mazdou MX-5. Spojkový pedál má spíše střední tuhost a spojka zabírá příjemně komfortně...zkrátka, samotné ježdění s Mazdou 5 není vůbec nuda.

Když k tomu připočteme na MPV výborné jízdní vlastnosti a přesné řízení, začíná to být zajímavé – že by nová hvězda na nebi MPV? Bohužel ne, tedy rozhodně ne s nabízenými agregáty.

mazda testy mpv mazda testy mpv Dvoulitr si totiž i přes šestistupňovou převodovku vyžádá poměrně hodně paliva přičemž dynamikou neoslní. Za základních 639.900,- Kč proto dostanete nejsilnější možnou motorizaci, stále však s příchutí kompromisu. Zapřisáhlí benzinomilové budou spokojeni; dvoulitr je kultivovaný, má příjemný nevtíravý zvuk, u rodinného MPV nám však jde také o výkony při plném zatížení a v neposlední řadě o spotřebu. Ta se ve městě pohybovala kolem devíti a půl litru Naturalu, při ustálené rychlosti 100 km/h počítejte s pěknými 6,1 litry na sto kilometrů (při 2.400 min-1). Zrychlení na dálničních 130 km/h pak díky velké čelní ploše znamená nárůst až těsně pod 9 litrů při 3.200 min-1. I v této rychlosti je na palubě klid, znatelněji narůstá jen svist kolem velkých zpětných zrcátek.

Viděno optikou zákazníka, asi bychom se přeci jen rozhodli pro jedinou vznětovou jednotku v nabídce, 1,6 MZ-CD. Ta sice dynamikou taktéž neoslní, nabídne však stejně promyšlený a ergonomicky výborně zvládnutý interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti a omnoho příjemnější spotřebu s menší citlivostí na zatížení vozu. Předtím si však spočítejte, zda se vám to vyplatí i finančně - příplatek 40 tisíc Kč se totiž začne vracet řádově někde kolem padesáti tisíc ujetých kilometrů, nepočítaje jiné sazby pro povinné ručení atd.

mazda testy mpv mazda testy mpv

TR>

První cena vozu521 900,- Kč (Mazda 5 1.8 MZR CE (85 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

639 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR TX (110 kW))
Základní cena testovaného vozu714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

714 900,- Kč (Mazda 5 2.0 MZR GTA (110 kW))

Plusy

  • Přesné a rychlé řízení
  • Skvělé řazení
  • Kultivovaný motor
  • Variabilita interiéru
  • Posuvné boční dveře
  • Intuitivní ovládání prvků v interiér
  • Užitečná hmotnost

Mínusy

  • Design zadní části
  • Menší kufr
  • Nevyjímatelné 6. a 7. sedadlo
  • Vyšší spotřeba
  • Nízká možnost individualizace

Aleš Jungmann
Diskuze (4)
Mazda 5 2.0 MZR
Cena základní sestavy 714 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS - antiblokovací brzdový systém, EBD - elektronické rozdělení brzdné síly, EBA - brzdový asistent, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, signalizace nouzového zastavení ESS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, opěrky hlavy pro všechny sedadla, výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předepínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, uchycení dětské sedačky ISOFIX na vnějších sedadlech v 2. řadě, imobilizér, přední mlhové světlomety, xenonové světlomety, automaticky nastavitelné, ostřikovače světlometů, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu, systém One Touch na straně řidiče, elektricky ovládaná okna vzadu, palubní počítač, tempomat, světelný senzor, systém monitorování tlaku v pneumatikách, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, rádio + 6-CD měnič s funkcí MP3 + 6 reproduktorů, zásuvka pro připojení externího přehrávače, ovládání audiosystému na volantu, bluetooth hands-free sada s ovládáním na volantu, pylový filtr, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, 7 míst k sezení, opěrky rukou pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka sedadla řidiče, vyhřívání předních sedadel, dva držáky nápojů ve středové konzole, kožené čalounění, posuvná sedadla v 2. řadě, sklopitelné střední sedadlo v 2. řadě, využitelné jako opěrka rukou, úložní schránka s integrovanou sítí pro zajištění nákladů v 2. řadě, úložní schránka pod levým sedadlem v 2. řadě, opěrky rukou v 2. řadě sedadel vpravo a vlevo, sklopné stolíky na zádi předních opěradel, Karakuri 3. řada sedadel - 2 samostatná sedadla sklopitelná do podlahy, odkládací kapsa v opěradle sedadla řidiče, bodové lampičky vpředu, odkládací prostor v předních dveřích s držákem nápojů, dva držáky nápojů vzadu, kosmetická zrcátka v slunečních clonách řidiče a spolujezdce, stropní konzola s držákem brýlí vpředu, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, elektrické posunovací zadní boční dveře, dálkově ovládané, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, elektrohydraulický posilovač řízení, 6stupňová manuální převodovka, lité disky kol 17“ + pneumatiky 205/50 R17, dojezdové rezervní kolo, tónovaná skla, zatmavená okna od B-sloupku boční a zadní, vyhřívané zadní okno, zadní stěrač s cyklovačem, dešťový senzor, parkovací senzory vzadu, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, přední a zadní nárazník v barvě karoserie, střešní spoiler v barvě karoserie, boční prahy v barvě karoserie, mřížka chladiče tmavě stříbrná, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka Kč
Cena testované sestavy 714 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.7 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 158 / 1485
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 715
Rozměr pneu: 205/50 R17
Mazda 5 2.0 MZR
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1968
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 6. 2011 10:00
Re: pekne auto
Ten zadek je fakt otřesný ....
24. 6. 2011 22:36
Re: pekne auto
Pěkné MPV. Všichni nejsou naštěstí zblblí naftou.
24. 6. 2011 13:41
pekne auto
skoda ze vyber motorv je slaby... nie je tomu tak davno co bol v ponuke aj 2.0 diesel (vykon cez 100kW)