Test Auto.cz

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW) – Malá, ale krásná

30.9. 2015
Verdikt
 

Dražší verze nemusí být vždy lepší než ta levnější, toto tvrzení bezesporu platí pro Mazdu CX-3.

Mazda CX-3 je automobilem, který nabízenými verzemi cílí především na ty náročnější zákazníky, čemuž odpovídá i její vyšší cena. Zatímco v minulosti jsme otestovali levnější verze, tentokrát jsme sáhli po nejvýkonnějším provedení. To je poháněno benzinovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, který jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem všech kol a automatem.

Testovaná verze není zrovna levným autem, její ceny začínají na částce 610.900 Kč. Dražší nabízenou kombinací je už jen turbodiesel 1.5 Skyactiv-D (77 kW) s 4x4 a automatem za 639.900 korun.

Na druhou stranu málokterý soupeř nabízí souhru tak silného benzinového motoru s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Pohon obou náprav je v případě motoru 2.0 Skyactiv-G v silnější verzi se 110 kW dodáván standardně, za šestistupňovou automatickou převodovku se připlácí 45.000 korun.

Krásná, ale malá

Jestliže kolegové v předchozích testech CX-3 tvrdili, že byli ze vzhledu auta zpočátku rozpačití, já jsem jiný případ. Křivky malého japonského SUV mně do oka padly prakticky okamžitě poté, co jsem jej poprvé spatřil. Pravdou ale je, že exempláři v bílé perleti to sluší více než třeba červenému. V takovém případě je totiž zvýrazněn kontrast mezi bílými panely karoserie a černými ochrannými doplňky.

obrázek [600 x 357]

Také pohled dovnitř lahodí oku, jednoduše řešená palubní deska s minimem tlačítek se zkrátka povedla – i kvůli tomu byla kompletně převzata z modelu 2. Druhý pohled a jízda však ukazuje jisté mezery v kvalitě zpracování. Středový tunel se i při jemnějším dotyku výrazně prohýbá, dveřní panely v testovaném voze na nerovnostech skřípaly.

Otestovali jsme: Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D – Kapesní vydání

Skvělý je posaz za volantem. Na poměry SUV (nebo crossoverů, chcete-li) se sedí velice nízko, řidič prakticky ihned nalezne ideální polohu, přičemž všechny ovladače má ideálně po ruce. Boční vedení sedaček je na úrovni, snad jen krátké sedáky na dlouhých cestách neposkytnou oporu stehnům. Výrazně vadí chybějící loketní opěrka – ta se dá dokoupit jen dodatečně v rámci originálního příslušenství.

Jedničku s hvězdičkou zaslouží intuitivní ovládání multimediálního systému Mazda Connect. Ten je možné ovládat pomocí tlačítek na středové konzoli mezi předními sedačkami, a pokud vůz stojí na místě, tak i prostřednictvím dotykového sedmipalcového displeje umístěného krásně na očích na vrchu palubní desky. Systém funguje rychle a spolehlivě, navigace dokonce upozorňuje na stacionární radary, některým řidičům však mohou vadit pokyny navigace pouze v anglickém jazyce. Samotné menu přitom v češtině je.

Přehledná je i jednoduše řešená kaplička s přístroji. V našem případě tvořil centrální ciferník rozměrný otáčkoměr doplněný o digitální rychloměr. Údaje o rychlosti se prakticky zobrazují na head-up displej, který je standardně dodáván od stupně Revolution. Průhledový displej zobrazuje data na sklíčko nad přístrojovým štítem, toto levnější řešení ale funguje spolehlivě – číslice jsou dobře čitelné. Výhled ven je však pouze průměrný – přece jen menší prosklení dělá své, konec zádě je ale možné odhadnout i bez parkovacího asistenta.

Omezený prostor na zadních sedadlech jasně dokazuje, že je CX-3 odvozena od malého hatchbacku 2, s nímž sdílí rozvor dlouhý (spíše krátký) 2.570 mm. Místa je tu poskrovnu jak v podélném prostoru, tak na výšku. Sportovně střižená svažující se linie karoserie zkrátka udělá své.

Psali jsme: O Mazdu CX-3 je zájem, automobilka se bojí nedostatečné výrobní kapacity

Také zavazadelník neohromí svojí velikostí – jeho udávaný objem činí jen 350 litrů, což je stejně jako v případě konkurenčního Fiatu 500X nebo Mini Countryman. Využitelnost alespoň zvyšuje dvojité dno, díky němuž vznikne po sklopení zadních sedadel rovná plocha. Víko zavazadelníku se otevírá dostatečně vysoko, nakládací plocha ale leží ve vysokých 78 centimetrech.

obrázek [600 x 353]

Úsporná, ale slabá

Benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G se 110 kW je nejvýkonnějším motorem v nabídce Mazdy CX-3. Svým točivým momentem 204 N.m ale poměrně ztrácí na mnohem slabší turbodiesel 1.5 Skyactiv-D, který v obou nabízených verzích poskytuje 270 N.m. A právě nižší točivý moment je v kombinaci s pohonem všech kol a automatem znát, v táhlých stoupáních Mazda ztrácí dech. To je vyčísleno i v hodnotě zrychlení z 0-100 km/h. Na stovce je testovaná Mazda za 9,6 sekundy, což je o bezmála sekundu déle než v případě kombinace s manuálem.

Vysokootáčkový atmosférický dvoulitr se milovníkům starých časů bude jistě líbit. Síla motoru lineárně roste od nízkých otáček, v případě potřeby pořádné dynamiky je ale motor nutné hodně vytáčet. Člověka navyklého na současné přeplňované jednotky takový charakter až překvapí. I proto si řidič uvědomí, že soudobé turbomotory jsou zkrátka uživatelsky příjemnější – není potřeba je tolik týrat.

Reakce motoru také otupuje použitá šestistupňová automatická převodovka Skyactiv-Drive, která není zrovna zázrak moderní techniky. Automat mnohdy váhá, jaký převod zařadit, samotná změna převodu není dvakrát hladká. Při snaze o mírné zrychlení (např. z 50 na 70 km/h) pak převodovka až zbytečně podřazuje o několik stupňů.

Nepřehlédněte: Mazda CX-3 si zahrála na bicí (reklama, která stojí za to)

Při poklidné jízdě automat volí kvůli snížení spotřeby co nejvyšší převod. Při jízdě městem se tak motor často převaluje jen lehce nad 1000 otáčkami. Tento charakter změní přepnutí do sportovního módu – v tomto případě si ale agregát zase drží až moc vysoké otáčky. Řešením je používání řadicích páček pod volantem.

Přestože nás kombinace dvoulitru s automatem příliš nezaujala, v otázce spotřeby paliva nemáme žádných výtek, ba naopak. Ve městě se dá vejít do osmi litrů, jízda po dálnici v rámci povolených limitů si vzala 7,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici jsme se snadno dostávali pod sedm litrů, v případě hodně defenzivního tempa se odběr klidně sníží pod šest. S ohledem na kombinaci benzinového motoru, pohonu 4x4 a automatu to jsou skvělé hodnoty.

obrázek [600 x 364]

Hbitá, ale tvrdá

Pohon všech kol je u CX-3 řešen stejně jako u větších modelů, což znamená elektronicky ovládanou mezinápravovou vícelamelovou spojkou, která určuje množství točivého momentu putujícího k zadním kolům. Oproti větším modelům je však systém kompaktnější, ve srovnání s CX-5 je také o 20% lehčí. Zadní nápravu stejně jako u běžných verzí tvoří vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, zatímco vpředu jsou vzpěry McPherson.

Mazda CX-3 patří mezi nejlépe jezdící malé crossovery na trhu. I díky pohonu všech kol automobil perfektně drží stopu. V obloucích se však výrazně naklání – zkrátka je to crossover a ne malý hatchback.
Mazda CX-3 – srovnání s konkurencí
ModelMazda CX-3Fiat 500XHonda HR-VMini CountrymanŠkoda Yeti
Motor2.0 Skyactiv-G1.4 MultiAir1.5 i-VTECCooper1.4 TSI
Pohon4x44x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]19981368149815981395
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/6000125/550096/660090/6000110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]204/2800250/2500155/4600190/4250250/1500–3500
Převodovka6A9ACVT6A6DS
Max. rychlost [km/h]195200187184191
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,611,211,68,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,75,27,06,4
Základní cena [Kč]610.900681.900554.900681.200593.900

Testovaná vrcholná verze obouvající 18palcová kola však ukázala jisté mezery v komfortu odpružení. Velká kola spolu s tužším naladěním a jednoduchou zadní nápravou jsou zkrátka na rozbitých českých silnicích znát. Dříve zkoušené exempláře s 16palcovými koly byly znatelně komfortnější.

Snaha konstruktérů o co nejmenší hmotnost CX-3 je na silnici znatelná nejen hbitými jízdními vlastnostmi, ale také horším odhlučněním. Šetření na těsnících materiálech se projevuje hlavně aerodynamickým šumem ve vyšších rychlostech nebo hlukem od podběhů kol. Také motor dá ve vyšších otáčkách najevo svůj zvuk. Ten je navíc trochu „dieselový,“ kvůli vysokému kompresnímu poměru (14:1).

obrázek [600 x 279]

Závěr

Mazda CX-3 má některé chyby, ať už horší odhlučnění, pomalu řadicí automat nebo stísněný interiér. Rozhodně však toto malé SUV nemůžeme kritizovat za to, že by mu chyběla duše. Stačí krátké seznámení a do CX-3 se zamilujete tak, že na její slabé stránky rychle zapomenete. CX-3 navíc zaujme nejen líbivým vzhledem, ale také úsporným motorem, skvělým posazem nebo intuitivním ovládáním multimediálního systému. V případě zájmu o CX-3 bych ale jistě doporučil zauvažovat nad jinou verzí, než je vrcholný 2.0 Skyactiv-G kombinovaný s automatem a čtyřkolkou. Automatická převodovka totiž není nějaký zázrak techniky, 18palcová kola pak výrazně snižují komfort.

Nejlevnější verze modelu379.990 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem565.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 Revolution)
Testovaný vůz s výbavou637.300 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 AT Revolution)

Plusy

  • Skvělý posaz za volantem
  • Intuitivní ovládání multimediálního systému
  • Bohatá výbava
  • Možnost kombinace automatu a pohonu 4x4

Minusy

  • Loketní opěrka jen v rámci příslušenství
  • Vlažně reagující řadicí automat
  • Podélný prostor na zadních sedadlech
  • Tužší odpružení
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW)

Cena v základní výbavě: 565 900 Kč Cena v testované výbavě: 637 300 Kč

Základní výbava:Litá 18“ kola, zadní parkovací kamera, bezklíčové zamykání, čalounění kombinující látku s kůží, head-up displej, diodové světlomety, vyhřívané přední sedačky, zadní parkovací asistent, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, dešťový a světelný senzor, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, systém SCBS pro prevenci čelního nárazu, tempomat, hands-free sada s rozhraním bluetooth, kožený multifunkční volant, multimediální systém Mazda Connect se sedmipalcovým displejem, automatická klimatizace, šest airbagů, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Výbava testovaného vozu:Navigace (+12.500,-), perleťový lak (+13.900,-).

Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Technické údaje
Motor Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 204 / 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2:150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1260
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 520
Rozměr pneu:215/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW) – Malá,…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Euro NCAP 2015: Mazda CX-3 – Čtyři hvězdy pro japonskou krásku Euro NCAP 2015: Mazda CX-3 – Čtyři hvězdy pro japonskou krásku

Dva vozy z posledního vydání nárazových testů Euro NCAP…

O Mazdu CX-3 je zájem, automobilka se bojí nedostatečné výrobní kapacity O Mazdu CX-3 je zájem, automobilka se bojí nedostatečné výrobní kapacity

Malé SUV CX-3 z dílny automobilky Mazda se vyrábí v jejím…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…