TEST Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW) – Malá, ale krásná
Mazda CX-3 je automobilem, který nabízenými verzemi cílí především na ty náročnější zákazníky, čemuž odpovídá i její vyšší cena. Zatímco v minulosti jsme otestovali levnější verze, tentokrát jsme sáhli po nejvýkonnějším provedení. To je poháněno benzinovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, který jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem všech kol a automatem.
Testovaná verze není zrovna levným autem, její ceny začínají na částce 610.900 Kč. Dražší nabízenou kombinací je už jen turbodiesel 1.5 Skyactiv-D (77 kW) s 4x4 a automatem za 639.900 korun.
Na druhou stranu málokterý soupeř nabízí souhru tak silného benzinového motoru s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Pohon obou náprav je v případě motoru 2.0 Skyactiv-G v silnější verzi se 110 kW dodáván standardně, za šestistupňovou automatickou převodovku se připlácí 45.000 korun.
Krásná, ale malá
Jestliže kolegové v předchozích testech CX-3 tvrdili, že byli ze vzhledu auta zpočátku rozpačití, já jsem jiný případ. Křivky malého japonského SUV mně do oka padly prakticky okamžitě poté, co jsem jej poprvé spatřil. Pravdou ale je, že exempláři v bílé perleti to sluší více než třeba červenému. V takovém případě je totiž zvýrazněn kontrast mezi bílými panely karoserie a černými ochrannými doplňky.
Také pohled dovnitř lahodí oku, jednoduše řešená palubní deska s minimem tlačítek se zkrátka povedla – i kvůli tomu byla kompletně převzata z modelu 2. Druhý pohled a jízda však ukazuje jisté mezery v kvalitě zpracování. Středový tunel se i při jemnějším dotyku výrazně prohýbá, dveřní panely v testovaném voze na nerovnostech skřípaly.
Skvělý je posaz za volantem. Na poměry SUV (nebo crossoverů, chcete-li) se sedí velice nízko, řidič prakticky ihned nalezne ideální polohu, přičemž všechny ovladače má ideálně po ruce. Boční vedení sedaček je na úrovni, snad jen krátké sedáky na dlouhých cestách neposkytnou oporu stehnům. Výrazně vadí chybějící loketní opěrka – ta se dá dokoupit jen dodatečně v rámci originálního příslušenství.
Jedničku s hvězdičkou zaslouží intuitivní ovládání multimediálního systému Mazda Connect. Ten je možné ovládat pomocí tlačítek na středové konzoli mezi předními sedačkami, a pokud vůz stojí na místě, tak i prostřednictvím dotykového sedmipalcového displeje umístěného krásně na očích na vrchu palubní desky. Systém funguje rychle a spolehlivě, navigace dokonce upozorňuje na stacionární radary, některým řidičům však mohou vadit pokyny navigace pouze v anglickém jazyce. Samotné menu přitom v češtině je.
Přehledná je i jednoduše řešená kaplička s přístroji. V našem případě tvořil centrální ciferník rozměrný otáčkoměr doplněný o digitální rychloměr. Údaje o rychlosti se prakticky zobrazují na head-up displej, který je standardně dodáván od stupně Revolution. Průhledový displej zobrazuje data na sklíčko nad přístrojovým štítem, toto levnější řešení ale funguje spolehlivě – číslice jsou dobře čitelné. Výhled ven je však pouze průměrný – přece jen menší prosklení dělá své, konec zádě je ale možné odhadnout i bez parkovacího asistenta.
Omezený prostor na zadních sedadlech jasně dokazuje, že je CX-3 odvozena od malého hatchbacku 2, s nímž sdílí rozvor dlouhý (spíše krátký) 2.570 mm. Místa je tu poskrovnu jak v podélném prostoru, tak na výšku. Sportovně střižená svažující se linie karoserie zkrátka udělá své.
Také zavazadelník neohromí svojí velikostí – jeho udávaný objem činí jen 350 litrů, což je stejně jako v případě konkurenčního Fiatu 500X nebo Mini Countryman. Využitelnost alespoň zvyšuje dvojité dno, díky němuž vznikne po sklopení zadních sedadel rovná plocha. Víko zavazadelníku se otevírá dostatečně vysoko, nakládací plocha ale leží ve vysokých 78 centimetrech.
Úsporná, ale slabá
Benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G se 110 kW je nejvýkonnějším motorem v nabídce Mazdy CX-3. Svým točivým momentem 204 N.m ale poměrně ztrácí na mnohem slabší turbodiesel 1.5 Skyactiv-D, který v obou nabízených verzích poskytuje 270 N.m. A právě nižší točivý moment je v kombinaci s pohonem všech kol a automatem znát, v táhlých stoupáních Mazda ztrácí dech. To je vyčísleno i v hodnotě zrychlení z 0-100 km/h. Na stovce je testovaná Mazda za 9,6 sekundy, což je o bezmála sekundu déle než v případě kombinace s manuálem.
Vysokootáčkový atmosférický dvoulitr se milovníkům starých časů bude jistě líbit. Síla motoru lineárně roste od nízkých otáček, v případě potřeby pořádné dynamiky je ale motor nutné hodně vytáčet. Člověka navyklého na současné přeplňované jednotky takový charakter až překvapí. I proto si řidič uvědomí, že soudobé turbomotory jsou zkrátka uživatelsky příjemnější – není potřeba je tolik týrat.
Reakce motoru také otupuje použitá šestistupňová automatická převodovka Skyactiv-Drive, která není zrovna zázrak moderní techniky. Automat mnohdy váhá, jaký převod zařadit, samotná změna převodu není dvakrát hladká. Při snaze o mírné zrychlení (např. z 50 na 70 km/h) pak převodovka až zbytečně podřazuje o několik stupňů.
Při poklidné jízdě automat volí kvůli snížení spotřeby co nejvyšší převod. Při jízdě městem se tak motor často převaluje jen lehce nad 1000 otáčkami. Tento charakter změní přepnutí do sportovního módu – v tomto případě si ale agregát zase drží až moc vysoké otáčky. Řešením je používání řadicích páček pod volantem.
Přestože nás kombinace dvoulitru s automatem příliš nezaujala, v otázce spotřeby paliva nemáme žádných výtek, ba naopak. Ve městě se dá vejít do osmi litrů, jízda po dálnici v rámci povolených limitů si vzala 7,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici jsme se snadno dostávali pod sedm litrů, v případě hodně defenzivního tempa se odběr klidně sníží pod šest. S ohledem na kombinaci benzinového motoru, pohonu 4x4 a automatu to jsou skvělé hodnoty.
Hbitá, ale tvrdá
Pohon všech kol je u CX-3 řešen stejně jako u větších modelů, což znamená elektronicky ovládanou mezinápravovou vícelamelovou spojkou, která určuje množství točivého momentu putujícího k zadním kolům. Oproti větším modelům je však systém kompaktnější, ve srovnání s CX-5 je také o 20% lehčí. Zadní nápravu stejně jako u běžných verzí tvoří vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, zatímco vpředu jsou vzpěry McPherson.
Mazda CX-3 patří mezi nejlépe jezdící malé crossovery na trhu. I díky pohonu všech kol automobil perfektně drží stopu. V obloucích se však výrazně naklání – zkrátka je to crossover a ne malý hatchback.
Mazda CX-3 – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Mazda CX-3 | Fiat 500X | Honda HR-V | Mini Countryman | Škoda Yeti |
Motor | 2.0 Skyactiv-G | 1.4 MultiAir | 1.5 i-VTEC | Cooper | 1.4 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1368 | 1498 | 1598 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/6000 | 125/5500 | 96/6600 | 90/6000 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 204/2800 | 250/2500 | 155/4600 | 190/4250 | 250/1500–3500 |
Převodovka | 6A | 9A | CVT | 6A | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 200 | 187 | 184 | 191 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 8,6 | 11,2 | 11,6 | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 6,7 | 5,2 | 7,0 | 6,4 |
Základní cena [Kč] | 610.900 | 681.900 | 554.900 | 681.200 | 593.900 |
Testovaná vrcholná verze obouvající 18palcová kola však ukázala jisté mezery v komfortu odpružení. Velká kola spolu s tužším naladěním a jednoduchou zadní nápravou jsou zkrátka na rozbitých českých silnicích znát. Dříve zkoušené exempláře s 16palcovými koly byly znatelně komfortnější.
Snaha konstruktérů o co nejmenší hmotnost CX-3 je na silnici znatelná nejen hbitými jízdními vlastnostmi, ale také horším odhlučněním. Šetření na těsnících materiálech se projevuje hlavně aerodynamickým šumem ve vyšších rychlostech nebo hlukem od podběhů kol. Také motor dá ve vyšších otáčkách najevo svůj zvuk. Ten je navíc trochu „dieselový,“ kvůli vysokému kompresnímu poměru (14:1).
Závěr
Mazda CX-3 má některé chyby, ať už horší odhlučnění, pomalu řadicí automat nebo stísněný interiér. Rozhodně však toto malé SUV nemůžeme kritizovat za to, že by mu chyběla duše. Stačí krátké seznámení a do CX-3 se zamilujete tak, že na její slabé stránky rychle zapomenete. CX-3 navíc zaujme nejen líbivým vzhledem, ale také úsporným motorem, skvělým posazem nebo intuitivním ovládáním multimediálního systému. V případě zájmu o CX-3 bych ale jistě doporučil zauvažovat nad jinou verzí, než je vrcholný 2.0 Skyactiv-G kombinovaný s automatem a čtyřkolkou. Automatická převodovka totiž není nějaký zázrak techniky, 18palcová kola pak výrazně snižují komfort.
Nejlevnější verze modelu | 379.990 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion) |
Základ s testovaným motorem | 565.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 Revolution) |
Testovaný vůz s výbavou | 637.300 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 AT Revolution) |
Plusy
- Skvělý posaz za volantem
- Intuitivní ovládání multimediálního systému
- Bohatá výbava
- Možnost kombinace automatu a pohonu 4x4
Minusy
- Loketní opěrka jen v rámci příslušenství
- Vlažně reagující řadicí automat
- Podélný prostor na zadních sedadlech
- Tužší odpružení