Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW) – Malá, ale krásná

David Bureš
Diskuze (97)
Dražší verze nemusí být vždy lepší než ta levnější, toto tvrzení bezesporu platí pro Mazdu CX-3.

Mazda CX-3 je automobilem, který nabízenými verzemi cílí především na ty náročnější zákazníky, čemuž odpovídá i její vyšší cena. Zatímco v minulosti jsme otestovali levnější verze, tentokrát jsme sáhli po nejvýkonnějším provedení. To je poháněno benzinovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, který jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem všech kol a automatem.

Testovaná verze není zrovna levným autem, její ceny začínají na částce 610.900 Kč. Dražší nabízenou kombinací je už jen turbodiesel 1.5 Skyactiv-D (77 kW) s 4x4 a automatem za 639.900 korun.

Na druhou stranu málokterý soupeř nabízí souhru tak silného benzinového motoru s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Pohon obou náprav je v případě motoru 2.0 Skyactiv-G v silnější verzi se 110 kW dodáván standardně, za šestistupňovou automatickou převodovku se připlácí 45.000 korun.

Krásná, ale malá

Jestliže kolegové v předchozích testech CX-3 tvrdili, že byli ze vzhledu auta zpočátku rozpačití, já jsem jiný případ. Křivky malého japonského SUV mně do oka padly prakticky okamžitě poté, co jsem jej poprvé spatřil. Pravdou ale je, že exempláři v bílé perleti to sluší více než třeba červenému. V takovém případě je totiž zvýrazněn kontrast mezi bílými panely karoserie a černými ochrannými doplňky.

mazda testy crossover mazda testy crossover

Také pohled dovnitř lahodí oku, jednoduše řešená palubní deska s minimem tlačítek se zkrátka povedla – i kvůli tomu byla kompletně převzata z modelu 2. Druhý pohled a jízda však ukazuje jisté mezery v kvalitě zpracování. Středový tunel se i při jemnějším dotyku výrazně prohýbá, dveřní panely v testovaném voze na nerovnostech skřípaly.

Skvělý je posaz za volantem. Na poměry SUV (nebo crossoverů, chcete-li) se sedí velice nízko, řidič prakticky ihned nalezne ideální polohu, přičemž všechny ovladače má ideálně po ruce. Boční vedení sedaček je na úrovni, snad jen krátké sedáky na dlouhých cestách neposkytnou oporu stehnům. Výrazně vadí chybějící loketní opěrka – ta se dá dokoupit jen dodatečně v rámci originálního příslušenství.

Jedničku s hvězdičkou zaslouží intuitivní ovládání multimediálního systému Mazda Connect. Ten je možné ovládat pomocí tlačítek na středové konzoli mezi předními sedačkami, a pokud vůz stojí na místě, tak i prostřednictvím dotykového sedmipalcového displeje umístěného krásně na očích na vrchu palubní desky. Systém funguje rychle a spolehlivě, navigace dokonce upozorňuje na stacionární radary, některým řidičům však mohou vadit pokyny navigace pouze v anglickém jazyce. Samotné menu přitom v češtině je.

Přehledná je i jednoduše řešená kaplička s přístroji. V našem případě tvořil centrální ciferník rozměrný otáčkoměr doplněný o digitální rychloměr. Údaje o rychlosti se prakticky zobrazují na head-up displej, který je standardně dodáván od stupně Revolution. Průhledový displej zobrazuje data na sklíčko nad přístrojovým štítem, toto levnější řešení ale funguje spolehlivě – číslice jsou dobře čitelné. Výhled ven je však pouze průměrný – přece jen menší prosklení dělá své, konec zádě je ale možné odhadnout i bez parkovacího asistenta.

Omezený prostor na zadních sedadlech jasně dokazuje, že je CX-3 odvozena od malého hatchbacku 2, s nímž sdílí rozvor dlouhý (spíše krátký) 2.570 mm. Místa je tu poskrovnu jak v podélném prostoru, tak na výšku. Sportovně střižená svažující se linie karoserie zkrátka udělá své.

Také zavazadelník neohromí svojí velikostí – jeho udávaný objem činí jen 350 litrů, což je stejně jako v případě konkurenčního Fiatu 500X nebo Mini Countryman. Využitelnost alespoň zvyšuje dvojité dno, díky němuž vznikne po sklopení zadních sedadel rovná plocha. Víko zavazadelníku se otevírá dostatečně vysoko, nakládací plocha ale leží ve vysokých 78 centimetrech.

mazda testy crossover mazda testy crossover

Úsporná, ale slabá

Benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G se 110 kW je nejvýkonnějším motorem v nabídce Mazdy CX-3. Svým točivým momentem 204 N.m ale poměrně ztrácí na mnohem slabší turbodiesel 1.5 Skyactiv-D, který v obou nabízených verzích poskytuje 270 N.m. A právě nižší točivý moment je v kombinaci s pohonem všech kol a automatem znát, v táhlých stoupáních Mazda ztrácí dech. To je vyčísleno i v hodnotě zrychlení z 0-100 km/h. Na stovce je testovaná Mazda za 9,6 sekundy, což je o bezmála sekundu déle než v případě kombinace s manuálem.

Vysokootáčkový atmosférický dvoulitr se milovníkům starých časů bude jistě líbit. Síla motoru lineárně roste od nízkých otáček, v případě potřeby pořádné dynamiky je ale motor nutné hodně vytáčet. Člověka navyklého na současné přeplňované jednotky takový charakter až překvapí. I proto si řidič uvědomí, že soudobé turbomotory jsou zkrátka uživatelsky příjemnější – není potřeba je tolik týrat.

Reakce motoru také otupuje použitá šestistupňová automatická převodovka Skyactiv-Drive, která není zrovna zázrak moderní techniky. Automat mnohdy váhá, jaký převod zařadit, samotná změna převodu není dvakrát hladká. Při snaze o mírné zrychlení (např. z 50 na 70 km/h) pak převodovka až zbytečně podřazuje o několik stupňů.

Při poklidné jízdě automat volí kvůli snížení spotřeby co nejvyšší převod. Při jízdě městem se tak motor často převaluje jen lehce nad 1000 otáčkami. Tento charakter změní přepnutí do sportovního módu – v tomto případě si ale agregát zase drží až moc vysoké otáčky. Řešením je používání řadicích páček pod volantem.

Přestože nás kombinace dvoulitru s automatem příliš nezaujala, v otázce spotřeby paliva nemáme žádných výtek, ba naopak. Ve městě se dá vejít do osmi litrů, jízda po dálnici v rámci povolených limitů si vzala 7,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici jsme se snadno dostávali pod sedm litrů, v případě hodně defenzivního tempa se odběr klidně sníží pod šest. S ohledem na kombinaci benzinového motoru, pohonu 4x4 a automatu to jsou skvělé hodnoty.

mazda testy crossover mazda testy crossover

Hbitá, ale tvrdá

Pohon všech kol je u CX-3 řešen stejně jako u větších modelů, což znamená elektronicky ovládanou mezinápravovou vícelamelovou spojkou, která určuje množství točivého momentu putujícího k zadním kolům. Oproti větším modelům je však systém kompaktnější, ve srovnání s CX-5 je také o 20% lehčí. Zadní nápravu stejně jako u běžných verzí tvoří vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, zatímco vpředu jsou vzpěry McPherson.

Mazda CX-3 patří mezi nejlépe jezdící malé crossovery na trhu. I díky pohonu všech kol automobil perfektně drží stopu. V obloucích se však výrazně naklání – zkrátka je to crossover a ne malý hatchback.

Mazda CX-3 – srovnání s konkurencí
Model Mazda CX-3 Fiat 500X Honda HR-V Mini Countryman Škoda Yeti
Motor 2.0 Skyactiv-G 1.4 MultiAir 1.5 i-VTEC Cooper 1.4 TSI
Pohon 4x4 4x4 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1998 1368 1498 1598 1395
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/6000 125/5500 96/6600 90/6000 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 204/2800 250/2500 155/4600 190/4250 250/1500–3500
Převodovka 6A 9A CVT 6A 6DS
Max. rychlost [km/h] 195 200 187 184 191
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,6 8,6 11,2 11,6 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 6,7 5,2 7,0 6,4
Základní cena [Kč] 610.900 681.900 554.900 681.200 593.900

Testovaná vrcholná verze obouvající 18palcová kola však ukázala jisté mezery v komfortu odpružení. Velká kola spolu s tužším naladěním a jednoduchou zadní nápravou jsou zkrátka na rozbitých českých silnicích znát. Dříve zkoušené exempláře s 16palcovými koly byly znatelně komfortnější.

Snaha konstruktérů o co nejmenší hmotnost CX-3 je na silnici znatelná nejen hbitými jízdními vlastnostmi, ale také horším odhlučněním. Šetření na těsnících materiálech se projevuje hlavně aerodynamickým šumem ve vyšších rychlostech nebo hlukem od podběhů kol. Také motor dá ve vyšších otáčkách najevo svůj zvuk. Ten je navíc trochu „dieselový,“ kvůli vysokému kompresnímu poměru (14:1).

mazda testy crossover mazda testy crossover

Závěr

Mazda CX-3 má některé chyby, ať už horší odhlučnění, pomalu řadicí automat nebo stísněný interiér. Rozhodně však toto malé SUV nemůžeme kritizovat za to, že by mu chyběla duše. Stačí krátké seznámení a do CX-3 se zamilujete tak, že na její slabé stránky rychle zapomenete. CX-3 navíc zaujme nejen líbivým vzhledem, ale také úsporným motorem, skvělým posazem nebo intuitivním ovládáním multimediálního systému. V případě zájmu o CX-3 bych ale jistě doporučil zauvažovat nad jinou verzí, než je vrcholný 2.0 Skyactiv-G kombinovaný s automatem a čtyřkolkou. Automatická převodovka totiž není nějaký zázrak techniky, 18palcová kola pak výrazně snižují komfort.

Nejlevnější verze modelu 379.990 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem 565.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 Revolution)
Testovaný vůz s výbavou 637.300 Kč (2.0 Skyactiv-G/110 kW 4x4 AT Revolution)

Plusy

  • Skvělý posaz za volantem
  • Intuitivní ovládání multimediálního systému
  • Bohatá výbava
  • Možnost kombinace automatu a pohonu 4x4

Minusy

  • Loketní opěrka jen v rámci příslušenství
  • Vlažně reagující řadicí automat
  • Podélný prostor na zadních sedadlech
  • Tužší odpružení
David Bureš
Diskuze (97)
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW)
Cena základní sestavy 565 900 Kč
Výbava základní sestavy Litá 18“ kola, zadní parkovací kamera, bezklíčové zamykání, čalounění kombinující látku s kůží, head-up displej, diodové světlomety, vyhřívané přední sedačky, zadní parkovací asistent, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, dešťový a světelný senzor, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, systém SCBS pro prevenci čelního nárazu, tempomat, hands-free sada s rozhraním bluetooth, kožený multifunkční volant, multimediální systém Mazda Connect se sedmipalcovým displejem, automatická klimatizace, šest airbagů, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Kč
Cena testované sestavy 637 300 Kč
Výbava testované sestavy Navigace (+12.500,-), perleťový lak (+13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 204 / 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1260
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 520
Rozměr pneu: 215/50 R18
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
9. 10. 2015 09:23
Mazda it's ok!
Moc hezke, uz vic co koupim zene az ji doslouzi sx4, v bazaru uz se bude dat sehnat toto :P
2. 10. 2015 11:59
Re: Stylovka pro manzelku

Mazda pri rovnakej rychlosti a otackach 3000 ten maly turbak pri 2000 ale rovnakej rychlosti rozseka na cucky, lebo tych 230Nm pri 2000 ti bude prd platne proti 200Nm pri 3000.
aby malo male turbo naozaj navrch, musíme sa bavit aspon o 250Nm pri 2-4000.

takze zhrnute a podciarknute, mazde staci mat 2500ot aby bola lepsia ( zanedbatelne ale predsa) ako ta fiatka s 1.4 pri 2000to a 230Nm
vypocitak si z tych dvoch velicin vykon a porovnaj a potom mas výsledok. Ak by si zvladol, skus vypocitat Nm na kolesach a porovnat

2. 10. 2015 10:52
Re: Kdo viděl Autotip č. 19, tak
Mam 6 v AT a 2.0 motor. Jsem trosku zarazen z clanku, kde se pise , ze AT nefunguje prilis dobre..me pocity jsou naprosto opacne. Co je taky celkem fajn, ze se da radit a neni zadne omezeni na otacky, takze na 3 mohu treba az do cerveneho pole;-)
Vzhledem k tomu, ze se 6 jezdim prakticky jen po rovine, nedokazu rict, zda-li je 2.0 dostatecna motorizace i u nas, poud jeste clovek hodi nejakou batozinu a spolujezdce. Ale myslim, ze 2.5 by byla urcite vhodnejsi volba.
Avatar - Shr3k
2. 10. 2015 09:07
Navigace MZD Connect pouze v anglickém jazyce?
Ale kdeže, to si ji jen autor špatně nastavil - ono to nastavení není příliš intuitivní. Navigace samozřejmě mluví plně česky, pouze hlasové ovládání není v češtině k dispozici.
Avatar - Emel
2. 10. 2015 07:52
Re: Stylovka pro manzelku
Ftiat 500X 1.4 MultiAir 140k Lounge 4x2 6MT s nejakou rozumnou vybavou furt za stejne penize jako testovana mazda.

Ano, stojí, ale pak srovnáváme 4x4AT vs. 4x2MT. Nejlevnější benzín + 4x4 + AT je u Fiatu za 682, minimálně bychom se měli bavit o 4x2 DDCT za 590 s vědomím toho, že tam chybí čtyřkolka.