Mazda MX-5 2,0i vs. Mazda 6 2,2 MZR-CD Wagon

Mazda MX-5 2,0i vs. Mazda 6 2,2 MZR-CD Wagon

 
 

Srovnali jsme dva modely od japonské Mazdy a zjistili přitom, že si nejsou vůbec podobné.

Poznámka redakce: Pokud jste na tento článek narazili náhodou nebo jste přišli z vyhledávače, mějte prosím na paměti, že původně vyšel v rámci tematické přílohy Apríl 2012 na Auto.cz a některé informace v něm obsažené proto platí pouze 1. dubna.

Když jsme hledali vhodného konkurenta do srovnávacího testu s dieselovou Mazdou 6 v kombíku, okamžitě nás napadla další Mazda: MX-5. Proč? Možná proto, že jsem s ní zrovna přijel do práce a zaparkoval vedle šestky, možná proto že si tyto vozy značně konkurují. Pravdu už se však nikdy nedozvíme.

Obě auta mají najeto přes 25 tisíc kilometrů a dá se tedy říci, že jsou už usazená. V lepší kondici je evidentně soukromý vůz, o který je pečováno s láskou. Ruční mytí, zimní spánek a neustálé kličkování mezi výmoly se prostě projevit musí.

Zatímco kombík posádku chrání poctivou plechovou střechou, v případě miaty už asi nezbyly finance a tak má posádka nad hlavou jen plátno. Vídám dokonce jiné majitele tohoto vozu, kterým střecha zcela zkolabovala (nebo ji odnesl vítr) a oni tak musejí snášet jízdu bez ochrany před agresivním povětřím. U auta co původně stálo přes 800 tisíc docela výrazná piha na kráse. U šestky zase poněkud lacině působí záslepka v nárazníku pro levou koncovku výfuku. To MX-5 má alespoň minimální akceptovatelný počet koncovek v civilizovaném světě, tedy dvě.

obrázek [600 x 336]

Jízda

U miaty není po vypnutí ESP problém vyvolat efektní přetáčivý smyk (a dá-li bůh, tak snad i drift), u větší šestky se to nikomu z redakce nepodařilo. Lukášovy podvody s ruční brzdou jsme rychle prokoukli a nezbývá tedy než konstatovat, že diesel v kombíku je tak slabý, že nedokáže poslat vůz bokem pouhým sešlápnutím plynu. V zatáčce mnohem lépe sedí MX-5 (byť má o palec menší ráfky než šestka), výhodou je i nižší citlivost na boční vítr.

Pochválit však musíme opravdu krásný zátah odspodu, takže není třeba neustále kvedlat řadičkou jako v MX-5. Její nesmyslně krátké převody kazí prožitek z jízdy, protože je třeba pořád šlapat na spojku a řadit a řadit a...řadit. Navíc pedály jsou tak blízko u sebe, že je někdy omylem možné sešlápnout špičkou brzdu a hranou chodidla ťuknout do plynu. Na co ti inženýři při návrhu myslí, copak je to k něčemu dobré? Ani u šestky to bohužel není o mnoho lepší.

Řízení je nadprůměrné u obou aut, u menší Mazdy je o něco citlivější, upovídanější a živější. To je dobré na kvalitní okresce, ale ve vyjetých kolejích nebo na výmolech musíte volant pevně držet, aby se vám auto nevymklo z rukou. Vodit dvěma prsty nejde bez problémů ani jedno z nich, což je samozřejmě chyba.

Na typických českých okreskách bude vždy rychlejší dieselová Mazda 6, a to díky většímu utlumení podvozku, již zmíněné nižší citlivosti řízení a většímu pocitu bezpečí při míjení stromů a billboardů v těsné blízkosti silnice. Jezdec v miatě totiž cítí každý hrbol na silnici a kombinace náklonnosti k autu i vlastnímu životu mu nedovoluje závodníka v dieselovém kombi stíhat. Pokročilé zvládnutí slalomu mezi kužely samozřejmě při kličkování mezi výmoly trochu pomáhá, kráterů je ale moc.

obrázek [300 x 155] Spotřeba paliva jde změřit jen u dieselového kombíku, tam při stovce motor spotřebuje 4,9 litru a při stotřicítce 6,5 l nafty. Druhá Mazda žere znatelně víc, byť je výrazně menší. Průměrně něco kolem devíti až deseti litrů Naturalu. Přesná čísla není možno sdělit, protože palubní počítač nebyl, zřejmě ve snaze uspořit hmotnost, do auta zabudován. Škoda, mít miata kvalitní, zemitý diesel, v našich očích by si výrazně polepšila. Snad alespoň půjde předělat na LPG.

ModelMazda 6 WagonMazda MX-5
První cena459.900,-549.900,-
(1,8i 88 kW)(1,8i 93 kW)
Základní cena testované verze702.900,-720.900,-
Zvolená výbavaGTARevolution
Airbagy čelní/boční/okenníSS
Asistent rozjezdu do kopceS-
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátkaSS
El. sklopná zrcátkaS-
ESPSS
Klimatizace aut. dvouzónováS-
Čalounění kůže/látkaSS (kůže)
Kůží potažený volantSS
Litá kola, 17 palců-S
Litá kola, 18 palcůS-
Metalický lak15.100,-12.300,-
Multimédia - BluetoothS-
Multimédia - navigace--
Multimédia - prémiové audioSS
Parkovací senzory vpředu i vzaduS13.600,-
Přední mlhovkySS
Rádio CD/MP3SS
Sedla el. nastavitelná--
Střešní okno--
Střešní ližinyS-
Systém sledování mrtvého úhluS-
TempomatS-
Vyhřívaná přední sedadlaSS
Xenonové světlomety s natáčenímS-
Záruka3 roky3 roky
Cena při uvedené výbavě717.000,-746.800,-

Interiér

Při nákupu rodinného vozu není dobré slepě věřit kamarádům, kteří plácnou první co je napadne. Zadní sedadla v MX-5 mi nevyhovují ani svými rozměry, ani počtem. Já osobně s tím nemám problém, ale ostatní, když máme jet v pěti, neustále brblají. Zato v Mazdě 6 je místa dostatek, navíc zavazadelník o základním objemu 510 litrů má pravidelný tvar. Vzal jsem do ruky metr a získal následující čísla: délka u dna je 1.100 mm, výška pod roletou 500 mm, nakládací hrana se nachází ve výšce 610 mm a šířka mezi podběhy 1.030 mm.

Solidní čísla, co na to konkurent? Když jsem otevřel zadní odkládací schránku na rukavice, které se u MX-5 poněkud nemístně říká kufr, vykouklo na mě ubohých 150 litrů a metr letěl zpátky do batohu. Ne, tohle opravdu nemá smysl. Game, set and match pro šestku. Aby toho nebylo málo, u miaty nejdou zadní sedadla sklápět.

obrázek [600 x 279]

A to ještě není všechno – doslova horor bylo připevnění střešního boxu na střechu. Celá operace je tak pracná, že prakticky nemáte šanci vidět MX-5 s boxem nebo jízdními koly na střeše. Nebýt to auto moje, tak ho snad shodím ze skály. Vysoké ližiny u Mazdy 6 upevnění zahrádky zpříjemňovaly, vyšší stavba auta (oproti MX-5) je však na škodu.

Na přední sedadla se do menšího z obou vozů nastupuje (zvláště vysokým lidem) velmi obtížně, až mě napadá hláška z Vrchní, prchni!: „Jako za kulomet, paní, přikrčit a mírně zaklonit“. A co teprve vystupování, to chce skoro horolezeckou výbavičku. Mazda 6 je v tomto ohledu ke starším či méně pohyblivým lidem mnohem vlídnější, což mimo jiné majiteli při pravidelném jezdění ušetří výdaje za kloubní výživu. Výhled vpřed i vzad je dobrý, absence zadního stěrače u MX-5 (bohužel není ani za příplatek) zas tolik nevadí. Kladem miaty je malá vnitřní šířka, která dovoluje nejen intimnější sblížení s osobou na vedlejším sedadle (ano, to je výhoda pouze někdy), ale hlavně je možno bez problémů používat i držák na nápoj ve dveřích spolujezdce.

Závěr

Škoda, že Mazda nespojila výhody obou vozů do jednoho. Jen si to představte – malá, agilní MX-5 s poctivým dieselem pod kapotou a velkým zavazadelníkem by byla opravdovou trefou do prázdného místa na trhu. To by se to, třeba v první dubnový den, panečku jezdilo!

Mazda 6 Wagon 2,2 MZR-CD (120 kW)

Plusy

  • Jízdní pohodlí
  • Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
  • Systém monitorování mrtvého úhlu RVM
  • Příznivá cena

Minusy

  • Pevně dané kombinace motor/výbava
  • Zadní řada sedadel bez odkládacích prostorů
  • Tvrdý chod motoru
  • V porovnání s MX-5 horší jízdní vlastnosti

Mazda MX-5 2,0i (118 kW)

Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti, agilita
  • Snadné parkování díky rozměrům
  • Pružný motor
  • Výborné řazení

Minusy

  • Odhlučnění interiéru
  • Chybí ukazatel spotřeby
  • Absence pokročilé výbavy (ani za příplatek)
  • Zavazadlový prostor
Spolupracujeme s TipCars.com
Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer

Kolnoa v hebrejštině znamená kino. Stejně se jmenuje také…

 
Technické údaje
Motor Mazda MX-5 (NC)Mazda 6 2,2 MZR-CD W
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19992183
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6700120 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 188 / 5000360 / 1800 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.99.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 6.5 / 8.26.9 / 4.5 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / -510 / 1702
Objem nádrže (l):5064
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 2001575 / 570
Rozměr pneu:205/45 R17225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 39904785
b) šířka (mm): 17201795
c) výška (mm): 12451490
d) rozvor (mm): 23302725
e) rozchod vpředu (mm): 14901500
f) rozchod vzadu (mm): 14951550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1040820 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9201030
k) šířka vpředu (mm): 14001490
délka sedáku vpředu (mm): 500500
výška opěradla vpředu (mm): 640600
místo vzadu pod předním sedadlem: NeAno
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy mluvených snímků. Pořadatelé ho zahájili v papučích

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy…

Das Filmfest zahajovali organizátoři ve středu 18. října v Lucerně v papučích. Prý už se tady cítí jako doma. V…

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

V Česku máme nyní nejnižší nezaměstnanost v EU, to je jistě pozitivní skutečnost. Nicméně vše není růžové ani na…