TEST Mazda MX-5 2,0i vs. Mazda 6 2,2 MZR-CD Wagon
Poznámka redakce: Pokud jste na tento článek narazili náhodou nebo jste přišli z vyhledávače, mějte prosím na paměti, že původně vyšel v rámci tematické přílohy Apríl 2012 na Auto.cz a některé informace v něm obsažené proto platí pouze 1. dubna.
Když jsme hledali vhodného konkurenta do srovnávacího testu s dieselovou Mazdou 6 v kombíku, okamžitě nás napadla další Mazda: MX-5. Proč? Možná proto, že jsem s ní zrovna přijel do práce a zaparkoval vedle šestky, možná proto že si tyto vozy značně konkurují. Pravdu už se však nikdy nedozvíme.
Obě auta mají najeto přes 25 tisíc kilometrů a dá se tedy říci, že jsou už usazená. V lepší kondici je evidentně soukromý vůz, o který je pečováno s láskou. Ruční mytí, zimní spánek a neustálé kličkování mezi výmoly se prostě projevit musí.
Zatímco kombík posádku chrání poctivou plechovou střechou, v případě miaty už asi nezbyly finance a tak má posádka nad hlavou jen plátno. Vídám dokonce jiné majitele tohoto vozu, kterým střecha zcela zkolabovala (nebo ji odnesl vítr) a oni tak musejí snášet jízdu bez ochrany před agresivním povětřím. U auta co původně stálo přes 800 tisíc docela výrazná piha na kráse. U šestky zase poněkud lacině působí záslepka v nárazníku pro levou koncovku výfuku. To MX-5 má alespoň minimální akceptovatelný počet koncovek v civilizovaném světě, tedy dvě.
mazda testy strednitrida roadster srovnavacitesty
Jízda
U miaty není po vypnutí ESP problém vyvolat efektní přetáčivý smyk (a dá-li bůh, tak snad i drift), u větší šestky se to nikomu z redakce nepodařilo. Lukášovy podvody s ruční brzdou jsme rychle prokoukli a nezbývá tedy než konstatovat, že diesel v kombíku je tak slabý, že nedokáže poslat vůz bokem pouhým sešlápnutím plynu. V zatáčce mnohem lépe sedí MX-5 (byť má o palec menší ráfky než šestka), výhodou je i nižší citlivost na boční vítr.
Pochválit však musíme opravdu krásný zátah odspodu, takže není třeba neustále kvedlat řadičkou jako v MX-5. Její nesmyslně krátké převody kazí prožitek z jízdy, protože je třeba pořád šlapat na spojku a řadit a řadit a...řadit. Navíc pedály jsou tak blízko u sebe, že je někdy omylem možné sešlápnout špičkou brzdu a hranou chodidla ťuknout do plynu. Na co ti inženýři při návrhu myslí, copak je to k něčemu dobré? Ani u šestky to bohužel není o mnoho lepší.
Řízení je nadprůměrné u obou aut, u menší Mazdy je o něco citlivější, upovídanější a živější. To je dobré na kvalitní okresce, ale ve vyjetých kolejích nebo na výmolech musíte volant pevně držet, aby se vám auto nevymklo z rukou. Vodit dvěma prsty nejde bez problémů ani jedno z nich, což je samozřejmě chyba.
Na typických českých okreskách bude vždy rychlejší dieselová Mazda 6, a to díky většímu utlumení podvozku, již zmíněné nižší citlivosti řízení a většímu pocitu bezpečí při míjení stromů a billboardů v těsné blízkosti silnice. Jezdec v miatě totiž cítí každý hrbol na silnici a kombinace náklonnosti k autu i vlastnímu životu mu nedovoluje závodníka v dieselovém kombi stíhat. Pokročilé zvládnutí slalomu mezi kužely samozřejmě při kličkování mezi výmoly trochu pomáhá, kráterů je ale moc.
mazda testy strednitrida roadster srovnavacitesty Spotřeba paliva jde změřit jen u dieselového kombíku, tam při stovce motor spotřebuje 4,9 litru a při stotřicítce 6,5 l nafty. Druhá Mazda žere znatelně víc, byť je výrazně menší. Průměrně něco kolem devíti až deseti litrů Naturalu. Přesná čísla není možno sdělit, protože palubní počítač nebyl, zřejmě ve snaze uspořit hmotnost, do auta zabudován. Škoda, mít miata kvalitní, zemitý diesel, v našich očích by si výrazně polepšila. Snad alespoň půjde předělat na LPG.
Model | Mazda 6 Wagon | Mazda MX-5 |
(1,8i 88 kW) | (1,8i 93 kW) | |
První cena | 459.900,- | 549.900,- |
Základní cena testované verze | 702.900,- | 720.900,- |
Zvolená výbava | GTA | Revolution |
Airbagy čelní/boční/okenní | S | S |
Asistent rozjezdu do kopce | S | - |
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S | S |
El. sklopná zrcátka | S | - |
ESP | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | S | - |
Čalounění kůže/látka | S | S (kůže) |
Kůží potažený volant | S | S |
Litá kola, 17 palců | - | S |
Litá kola, 18 palců | S | - |
Metalický lak | 15.100,- | 12.300,- |
Multimédia - Bluetooth | S | - |
Multimédia - navigace | - | - |
Multimédia - prémiové audio | S | S |
Parkovací senzory vpředu i vzadu | S | 13.600,- |
Přední mlhovky | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S |
Sedla el. nastavitelná | - | - |
Střešní okno | - | - |
Střešní ližiny | S | - |
Systém sledování mrtvého úhlu | S | - |
Tempomat | S | - |
Vyhřívaná přední sedadla | S | S |
Xenonové světlomety s natáčením | S | - |
Záruka | 3 roky | 3 roky |
Cena při uvedené výbavě | 717.000,- | 746.800,- |
Interiér
Při nákupu rodinného vozu není dobré slepě věřit kamarádům, kteří plácnou první co je napadne. Zadní sedadla v MX-5 mi nevyhovují ani svými rozměry, ani počtem. Já osobně s tím nemám problém, ale ostatní, když máme jet v pěti, neustále brblají. Zato v Mazdě 6 je místa dostatek, navíc zavazadelník o základním objemu 510 litrů má pravidelný tvar. Vzal jsem do ruky metr a získal následující čísla: délka u dna je 1.100 mm, výška pod roletou 500 mm, nakládací hrana se nachází ve výšce 610 mm a šířka mezi podběhy 1.030 mm.
Solidní čísla, co na to konkurent? Když jsem otevřel zadní odkládací schránku na rukavice, které se u MX-5 poněkud nemístně říká kufr, vykouklo na mě ubohých 150 litrů a metr letěl zpátky do batohu. Ne, tohle opravdu nemá smysl. Game, set and match pro šestku. Aby toho nebylo málo, u miaty nejdou zadní sedadla sklápět.
mazda testy strednitrida roadster srovnavacitesty
A to ještě není všechno – doslova horor bylo připevnění střešního boxu na střechu. Celá operace je tak pracná, že prakticky nemáte šanci vidět MX-5 s boxem nebo jízdními koly na střeše. Nebýt to auto moje, tak ho snad shodím ze skály. Vysoké ližiny u Mazdy 6 upevnění zahrádky zpříjemňovaly, vyšší stavba auta (oproti MX-5) je však na škodu.
Na přední sedadla se do menšího z obou vozů nastupuje (zvláště vysokým lidem) velmi obtížně, až mě napadá hláška z Vrchní, prchni!: „Jako za kulomet, paní, přikrčit a mírně zaklonit“. A co teprve vystupování, to chce skoro horolezeckou výbavičku. Mazda 6 je v tomto ohledu ke starším či méně pohyblivým lidem mnohem vlídnější, což mimo jiné majiteli při pravidelném jezdění ušetří výdaje za kloubní výživu. Výhled vpřed i vzad je dobrý, absence zadního stěrače u MX-5 (bohužel není ani za příplatek) zas tolik nevadí. Kladem miaty je malá vnitřní šířka, která dovoluje nejen intimnější sblížení s osobou na vedlejším sedadle (ano, to je výhoda pouze někdy), ale hlavně je možno bez problémů používat i držák na nápoj ve dveřích spolujezdce.
Závěr
Škoda, že Mazda nespojila výhody obou vozů do jednoho. Jen si to představte – malá, agilní MX-5 s poctivým dieselem pod kapotou a velkým zavazadelníkem by byla opravdovou trefou do prázdného místa na trhu. To by se to, třeba v první dubnový den, panečku jezdilo!
Mazda 6 Wagon 2,2 MZR-CD (120 kW)
Plusy
- Jízdní pohodlí
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Systém monitorování mrtvého úhlu RVM
- Příznivá cena
Minusy
- Pevně dané kombinace motor/výbava
- Zadní řada sedadel bez odkládacích prostorů
- Tvrdý chod motoru
- V porovnání s MX-5 horší jízdní vlastnosti
Mazda MX-5 2,0i (118 kW)
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita
- Snadné parkování díky rozměrům
- Pružný motor
- Výborné řazení
Minusy
- Odhlučnění interiéru
- Chybí ukazatel spotřeby
- Absence pokročilé výbavy (ani za příplatek)
- Zavazadlový prostor