TEST Mercedes B 180 CDI – Best or nothing
Průkopnická éra Mercedesu je za námi. V okamžiku, kdy uvádí na trh novou generací třídy B, to pro stuttgartskou automobilku platí hned ve dvou rovinách.
Z marketingového pohledu je třída B (a spolu s ní i třída A) dobře zavedenou značkou. Platí to především na západ od našich hranic, ale i na českých silnicích je Béčko poměrně častým jevem. Zkrátka a dobře spojení Mercedes a kompaktní vůz, resp. MPV dnes působí naprosto samozřejmě – asi jako SUV od BMW nebo diesel v Jaguaru.
mercedesbenz testy mpv Skončilo ale i průkopnictví v oblasti techniky. Po 15 letech se ve Stuttgartu vzdali sendvičové konstrukce s dvojitou podlahou a vyvinuli novou, konvenčně pojatou platformu. Ta má (stejně jako nové čtyřválcové turbomotory) premiéru v třídě B, postupně na ni ale vznikne až pět modelů. Kromě hatchbacku třídy A se hovoří i o kompaktním 4,5metrovém sedanu, malém SUV nebo novém kompaktním Infiniti.
Umístění motoru před přední nápravu a splnění bezpečnostních požadavků si vyžádaly dlouhý a poměrně mohutný přední převis. Aby auto nepůsobilo těžkopádně, je příď vyvážena krátkým zadním převisem, skloněným zadním sloupkem a extravagantním prolisem na bocích.
Ačkoliv se třída B svými proporcemi ani náznakem nepodobá žádnému z osobních Mercedesů, řada detailů se stará o bezproblémovou identifikaci. S širokou třílamelovou maskou chladiče, velkou hvězdou na ni nebo zadními světly, která připomínají třídu R, není o původu auta pochyb.
Standardem jsou dnes pásky diod pro denní svícení v předním nárazníku. S adaptivními světly Intelligent Light System se přidávají i trubicové diody pod společným krycím sklem s xenonovými výbojkami. Tím odpadá potřeba mít mlhovky, protože se světla samočinně přizpůsobí podmínkám viditelnosti.
Interiér přináší řadu novinek, které zřejmě postupně zavítají do dalších stuttgartských tříd. Přístrojový štít opouští koncepci oddělených tubusů a přichází s dvěma velkými ukazateli, které v sobě zahrnují menší palivoměr a teploměr. Uprostřed našel místo velký displej palubního počítače, kupodivu s jednoduchou černobílou grafikou, ačkoliv třídy C a E nedávno s velkou slávou přešly na barevné displeje.
Další novinkou jsou páčky pod volantem – dostaly nový tvar a prohodily si pozice. Společný ovladač směrovek a stěračů se přesunul vzhůru a páčka tempomatu má nižší umístění. Kdo zná Mercedesy, ten si zvykne rychle, kdo přesedá z jiného vozu, nemusí se přizpůsobovat.
Povědomých prvků je uvnitř celkově pomálu. Patří k nim sportovní tříramenný volant připomínající třídu C, panel s tlačítky pro stahování oken nebo ovládací panel rádia. Zbytek je nový nebo značně upravený.
Centrální displej pro rádio a klimatizaci nyní připomíná přenosný tablet, k palubní desce je ale připevněn napevno a ovládá se jen multifunkčním ovladačem nebo tlačítky na rádiu. Vlastně jediným negativem je umístění panelu klimatizace před řadicí páku. Co v jiných modelech funguje dobře, to je v třídě B nedomyšlenou úlitbou tradicím.
Právě kvůli tomu ergonomie o stupínek zaostává za Volkswagenem, který má všechny ovladače naprosto intuitivně rozmístěné. Proti zmatečně vyřešené palubní desce ve Scénicu nebo C4 Picasso je to ale téměř dotek dokonalosti.
Designem i uspořádáním se palubní deska snaží připomínat osobní vozy. To se úspěšně daří, se sedadlem v nejnižší poloze je jediným rozdílem proti běžnému autu množství vzduchu nad hlavou. Kdo miluje vysoký posaz, může si vypumpovat sedadlo o 7 cm výš na úroveň odpovídající jiným MPV, my zbývající nebudeme nadávat na sendvičovou podlahu.
V zadní řadě je překvapivě slušný prostor všemi směry. Využití zadních sedadel ovšem omezují krátké sedáky, tím se možnost plného obsazení Béčka redukuje na kratší cesty nebo přepravu dětí na zadních sedadlech.
Mercedes-Benz B | rozměry zavazadlového prostoru [mm] |
délka | 770 |
délka po sklopení sedadel | 1350 |
šířka | 1040 |
výška min | 460 |
výška max | 545 |
nakládací hrana | 630 |
Zavazadlový prostor umí nabídnout leccos, testovaný vůz měl ale druhé nejjednodušší provedení. To se může pochlubit dvojitou podlahou, dělenými sedadly a průvlakem na lyže. Kdo žádá víc, může si za 16 tisíc připlatit Easy-Vario-Plus systém s posuvnými zadními sedadly.
Ve zkoušené konfiguraci je délka u dna pevných 77 cm. Tento rozměr jako jediný příliš nepřesvědčí, šířka mezi podběhy 104 cm je solidní a výška pod platem 46, resp. 54,5 cm.
Nový motor
mercedesbenz testy mpv Nová není jen základní konstrukce vozidla, Mercedes připravil také novou generaci motorů. V případě dieselových agregátů se jedná o modifikovanou verzi řady OM651, která se dosud nabízela jen s objemem 2,1 litru (motorizace 200 CDI, 220 CDI a 250 CDI). Třída B má objem zmenšený na 1,8 litru, který vznikl zkrácením zdvihu.
Výsledkem je tzv. čtvercový agregát, který má vrtání i zdvih shodně 83 mm. Varianta B 180 CDI kvůli tomu na první pohled nepřesvědčí tabulkovým maximem točivého momentu (250 Nm), potěší ovšem průběhem točivého momentu, lehkostí chodu a ochotou vytáčet se.
Mercedes-Benz B: Technika nové generace
mercedesbenz testy mpv V běžných provozních podmínkách může motor pracovat v rozmezí 1200-1800 min-1. Již v tomto pásmu má klidný chod a dostatek sil. Nástup nejvyššího výkonu při 3200 min-1 prakticky eliminuje nutnost hnát motor do vysokých otáček. To se pochopitelně pozitivně projeví na spotřebě paliva při dynamičtější jízdě.
Plynový pedál má velmi progresivní chod, takže k běžné jízdě stačí i jemný tlak. Na dálnici je proto lepší jet 130 km/h na tempomat, protože stačí chvíli jet s nohou zlehka položenou na pedál a ručička rychloměru brzy došplhá na 180.
Mercedes-Benz B 180 CDI vs konkurenti - odečtená spotřeba paliva | ||||
Značka | Mercedes | Citroën | Ford | Renault |
Model | třída B | C4 Picasso | C-Max | Scénic |
Motor | B 180 CDI (80 kW) | 1,6 e-HDi (82 kW) | 1,6 TDCi (85 kW) | 1,6 dCi (96 kW) |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] |
4,7 / 1650 | 5,6 / 2100 | 5,2 / 2300 | nezjištěno / 2000 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] |
6,7 / 2200 | 6,8 / 2750 | 6,6 / 3000 | nezjištěno / 2500 |
S tím souvisí i velmi dobré odhlučnění. Motor si i ve vysokých rychlostech skoro neslyšně pobrukuje, zatímco posádka slyší jen tlumené obtékání vzduchu kolem karoserie. Na poměry kompaktní třídy velmi dobrý výsledek, ačkoliv má nové Béčko jednodušší typ těsnění kolem oken bez plastového krytu rámu dveří.
Podvozek představuje mezigeneračně značné zlepšení. Nižší těžiště společně s nezměněným rozchodem kol znamenají lepší stabilitu v přímém směru i větší ochotu zatáčet. I přes komfortnější ladění nová třída B netrpí bočními náklony a zlehka mění směr. Mezigeneračně se výrazně zlepšilo i tlumení nerovností.
Závěr
Jaká je tedy pozice nové třídy B? V rámci portfolia Mercedesu představuje svébytnou alternativu ke kombi třídy C – je levnější, má vzdušnější a méně stísněný interiér, lepší nastupování… A na rozdíl od ostatních MPV je to Mercedes. Tato formulace říká vše potřebné – i když se při konstrukci a výrobě šetří v zájmu dosažení příznivé prodejní ceny, vnímání kvality i technická vyspělost jsou o úroveň výš než u mainstreamové konkurence.
Z aktuální produkce snese s třídou B srovnání leda velmi pomalu stárnoucí VW Touran nebo lépe vybavené verze Peugeotu 3008. Uvidíme, co příští rok předvede o půl třídy větší Opel Zafira Tourer. Prémioví konkurenti zatím představují jen vize ještě kompaktnějších MPV, které navíc spojují s elektrickou budoucností – Audi A2 a BMW i3.
Na každý pád, pokud z nějakého důvodu potřebujete MPV, Mercedes-Benz třídy B je společně s Fordy S-Max a Galaxy to nejlepší, co můžete aktuálně koupit.
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
Jízda v novém Mercedesu třídy B je bez jakýchkoliv „ale“ prémiová. Podvozek je pro MPV naladěn naprosto ideálně: výborně žehlí nerovnosti, avšak nerozhodí jej ani sled rychleji projetých zatáček. Při focení jsem naši oblíbenou fotozákrutu projížděl čím dál tím rychleji a rychleji, až nastal problém. Nešlo o limit podvozku, pneumatik či příliš horlivé ESP (to je naladěno citlivě), ale o limit sedadel. Ta jsou totiž vysloveně komfortní, mají široké opěradlo a nenabízejí příliš mnoho bočního vedení. A tak se tělo bezmocně sune vstříc bočním dveřím... U tak poctivého, předvídatelného a zkrátka ve všech ohledech povedeného podvozku je to prostě škoda. |
JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz B – všechny testy a další články
První cena vozu | 558.000,- Kč (B 180/90 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 704.268,- Kč (B 180 CDI/80 kW) |
Plusy
- Prostor na předních i zadních sedadlech
- Vysoká kvalita zpracování
- Kultivovaný, živý a v reálných podmínkách velmi výkonný motor
- Odhlučnění interiéru
- Příznivá základní cena
- Malý příplatek za dieselový motor
Minusy
- Krátké zadní sedáky
- „Utopený“ panel klimatizace
- Krátký zavazadlový prostor
- Malé boční vedení sedadel
- El. parkovací brzda se sama neodjistí
- Vysoké ceny některých příplatků