Mercedes B 180 CDI – Best or nothing

Mercedes B 180 CDI – Best or nothing

 
 

Mercedes se vzdal unikátních principů a jednoduše zkusil navrhnout perfektní kompaktní MPV.

Průkopnická éra Mercedesu je za námi. V okamžiku, kdy uvádí na trh novou generací třídy B, to pro stuttgartskou automobilku platí hned ve dvou rovinách.

Z marketingového pohledu je třída B (a spolu s ní i třída A) dobře zavedenou značkou. Platí to především na západ od našich hranic, ale i na českých silnicích je Béčko poměrně častým jevem. Zkrátka a dobře spojení Mercedes a kompaktní vůz, resp. MPV dnes působí naprosto samozřejmě – asi jako SUV od BMW nebo diesel v Jaguaru.

obrázek [210 x 57] Skončilo ale i průkopnictví v oblasti techniky. Po 15 letech se ve Stuttgartu vzdali sendvičové konstrukce s dvojitou podlahou a vyvinuli novou, konvenčně pojatou platformu. Ta má (stejně jako nové čtyřválcové turbomotory) premiéru v třídě B, postupně na ni ale vznikne až pět modelů. Kromě hatchbacku třídy A se hovoří i o kompaktním 4,5metrovém sedanu, malém SUV nebo novém kompaktním Infiniti.

obrázek [600 x 276]

Umístění motoru před přední nápravu a splnění bezpečnostních požadavků si vyžádaly dlouhý a poměrně mohutný přední převis. Aby auto nepůsobilo těžkopádně, je příď vyvážena krátkým zadním převisem, skloněným zadním sloupkem a extravagantním prolisem na bocích.

Ačkoliv se třída B svými proporcemi ani náznakem nepodobá žádnému z osobních Mercedesů, řada detailů se stará o bezproblémovou identifikaci. S širokou třílamelovou maskou chladiče, velkou hvězdou na ni nebo zadními světly, která připomínají třídu R, není o původu auta pochyb.

Standardem jsou dnes pásky diod pro denní svícení v předním nárazníku. S adaptivními světly Intelligent Light System se přidávají i trubicové diody pod společným krycím sklem s xenonovými výbojkami. Tím odpadá potřeba mít mlhovky, protože se světla samočinně přizpůsobí podmínkám viditelnosti.

obrázek [600 x 303]

Interiér přináší řadu novinek, které zřejmě postupně zavítají do dalších stuttgartských tříd. Přístrojový štít opouští koncepci oddělených tubusů a přichází s dvěma velkými ukazateli, které v sobě zahrnují menší palivoměr a teploměr. Uprostřed našel místo velký displej palubního počítače, kupodivu s jednoduchou černobílou grafikou, ačkoliv třídy C a E nedávno s velkou slávou přešly na barevné displeje.

Další novinkou jsou páčky pod volantem – dostaly nový tvar a prohodily si pozice. Společný ovladač směrovek a stěračů se přesunul vzhůru a páčka tempomatu má nižší umístění. Kdo zná Mercedesy, ten si zvykne rychle, kdo přesedá z jiného vozu, nemusí se přizpůsobovat.

Povědomých prvků je uvnitř celkově pomálu. Patří k nim sportovní tříramenný volant připomínající třídu C, panel s tlačítky pro stahování oken nebo ovládací panel rádia. Zbytek je nový nebo značně upravený.

Centrální displej pro rádio a klimatizaci nyní připomíná přenosný tablet, k palubní desce je ale připevněn napevno a ovládá se jen multifunkčním ovladačem nebo tlačítky na rádiu. Vlastně jediným negativem je umístění panelu klimatizace před řadicí páku. Co v jiných modelech funguje dobře, to je v třídě B nedomyšlenou úlitbou tradicím.

Právě kvůli tomu ergonomie o stupínek zaostává za Volkswagenem, který má všechny ovladače naprosto intuitivně rozmístěné. Proti zmatečně vyřešené palubní desce ve Scénicu nebo C4 Picasso je to ale téměř dotek dokonalosti.

obrázek [600 x 378]

Designem i uspořádáním se palubní deska snaží připomínat osobní vozy. To se úspěšně daří, se sedadlem v nejnižší poloze je jediným rozdílem proti běžnému autu množství vzduchu nad hlavou. Kdo miluje vysoký posaz, může si vypumpovat sedadlo o 7 cm výš na úroveň odpovídající jiným MPV, my zbývající nebudeme nadávat na sendvičovou podlahu.

V zadní řadě je překvapivě slušný prostor všemi směry. Využití zadních sedadel ovšem omezují krátké sedáky, tím se možnost plného obsazení Béčka redukuje na kratší cesty nebo přepravu dětí na zadních sedadlech.

Mercedes-Benz Brozměry zavazadlového prostoru [mm]
délka770
délka po sklopení sedadel1350
šířka1040
výška min460
výška max545
nakládací hrana630

Zavazadlový prostor umí nabídnout leccos, testovaný vůz měl ale druhé nejjednodušší provedení. To se může pochlubit dvojitou podlahou, dělenými sedadly a průvlakem na lyže. Kdo žádá víc, může si za 16 tisíc připlatit Easy-Vario-Plus systém s posuvnými zadními sedadly.

Ve zkoušené konfiguraci je délka u dna pevných 77 cm. Tento rozměr jako jediný příliš nepřesvědčí, šířka mezi podběhy 104 cm je solidní a výška pod platem 46, resp. 54,5 cm.

Nový motor

obrázek [300 x 210] Nová není jen základní konstrukce vozidla, Mercedes připravil také novou generaci motorů. V případě dieselových agregátů se jedná o modifikovanou verzi řady OM651, která se dosud nabízela jen s objemem 2,1 litru (motorizace 200 CDI, 220 CDI a 250 CDI). Třída B má objem zmenšený na 1,8 litru, který vznikl zkrácením zdvihu.

Výsledkem je tzv. čtvercový agregát, který má vrtání i zdvih shodně 83 mm. Varianta B 180 CDI kvůli tomu na první pohled nepřesvědčí tabulkovým maximem točivého momentu (250 Nm), potěší ovšem průběhem točivého momentu, lehkostí chodu a ochotou vytáčet se.

Mercedes-Benz B: Technika nové generace

obrázek [300 x 194] V běžných provozních podmínkách může motor pracovat v rozmezí 1200-1800 min-1. Již v tomto pásmu má klidný chod a dostatek sil. Nástup nejvyššího výkonu při 3200 min-1 prakticky eliminuje nutnost hnát motor do vysokých otáček. To se pochopitelně pozitivně projeví na spotřebě paliva při dynamičtější jízdě.

Plynový pedál má velmi progresivní chod, takže k běžné jízdě stačí i jemný tlak. Na dálnici je proto lepší jet 130 km/h na tempomat, protože stačí chvíli jet s nohou zlehka položenou na pedál a ručička rychloměru brzy došplhá na 180.

Mercedes-Benz B 180 CDI vs konkurenti - odečtená spotřeba paliva
ZnačkaMercedesCitroënFordRenault
Modeltřída BC4 PicassoC-MaxScénic
MotorB 180 CDI (80 kW)1,6 e-HDi (82 kW)1,6 TDCi (85 kW)1,6 dCi (96 kW)
Rychlost 100 km/h
[l/100 km] / [min-1]
4,7 / 16505,6 / 21005,2 / 2300nezjištěno / 2000
Rychlost 130 km/h
[l/100 km] / [min-1]
6,7 / 22006,8 / 27506,6 / 3000nezjištěno / 2500

S tím souvisí i velmi dobré odhlučnění. Motor si i ve vysokých rychlostech skoro neslyšně pobrukuje, zatímco posádka slyší jen tlumené obtékání vzduchu kolem karoserie. Na poměry kompaktní třídy velmi dobrý výsledek, ačkoliv má nové Béčko jednodušší typ těsnění kolem oken bez plastového krytu rámu dveří.

Podvozek představuje mezigeneračně značné zlepšení. Nižší těžiště společně s nezměněným rozchodem kol znamenají lepší stabilitu v přímém směru i větší ochotu zatáčet. I přes komfortnější ladění nová třída B netrpí bočními náklony a zlehka mění směr. Mezigeneračně se výrazně zlepšilo i tlumení nerovností.

obrázek [600 x 317]

Závěr

Jaká je tedy pozice nové třídy B? V rámci portfolia Mercedesu představuje svébytnou alternativu ke kombi třídy C – je levnější, má vzdušnější a méně stísněný interiér, lepší nastupování… A na rozdíl od ostatních MPV je to Mercedes. Tato formulace říká vše potřebné – i když se při konstrukci a výrobě šetří v zájmu dosažení příznivé prodejní ceny, vnímání kvality i technická vyspělost jsou o úroveň výš než u mainstreamové konkurence.

Z aktuální produkce snese s třídou B srovnání leda velmi pomalu stárnoucí VW Touran nebo lépe vybavené verze Peugeotu 3008. Uvidíme, co příští rok předvede o půl třídy větší Opel Zafira Tourer. Prémioví konkurenti zatím představují jen vize ještě kompaktnějších MPV, které navíc spojují s elektrickou budoucností – Audi A2BMW i3.

Na každý pád, pokud z nějakého důvodu potřebujete MPV, Mercedes-Benz třídy B je společně s Fordy S-Max a Galaxy to nejlepší, co můžete aktuálně koupit.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Jízda v novém Mercedesu třídy B je bez jakýchkoliv „ale“ prémiová. Podvozek je pro MPV naladěn naprosto ideálně: výborně žehlí nerovnosti, avšak nerozhodí jej ani sled rychleji projetých zatáček. Při focení jsem naši oblíbenou fotozákrutu projížděl čím dál tím rychleji a rychleji, až nastal problém. Nešlo o limit podvozku, pneumatik či příliš horlivé ESP (to je naladěno citlivě), ale o limit sedadel. Ta jsou totiž vysloveně komfortní, mají široké opěradlo a nenabízejí příliš mnoho bočního vedení. A tak se tělo bezmocně sune vstříc bočním dveřím... U tak poctivého, předvídatelného a zkrátka ve všech ohledech povedeného podvozku je to prostě škoda.

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz B – všechny testy a další články

První cena vozu558.000,- Kč (B 180/90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW)
Základní cena testovaného vozu586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků704.268,- Kč (B 180 CDI/80 kW)

Plusy

  • Prostor na předních i zadních sedadlech
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Kultivovaný, živý a v reálných podmínkách velmi výkonný motor
  • Odhlučnění interiéru
  • Příznivá základní cena
  • Malý příplatek za dieselový motor

Minusy

  • Krátké zadní sedáky
  • „Utopený“ panel klimatizace
  • Krátký zavazadlový prostor
  • Malé boční vedení sedadel
  • El. parkovací brzda se sama neodjistí
  • Vysoké ceny některých příplatků
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes B 180 CDI

Cena v základní výbavě: 586 600 Kč Cena v testované výbavě: 704 268 Kč

Základní výbava:Parametrické řízení, ocelové disky kol, komfortní multifunkční volant, manuální klimatizace, el. stahování předních a zadních oken, LED denní svícení, USB, rádio Audio 20 s CD/MP3, Attention Assist, Collision Prevention Assist, ESP, brzdový asistent, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, elektrická parkovací brzda, palubní počítač a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (14.230,-), dekor jasan (7.550,-), čalounění Artico béžová kůže (6.970,-), litá kola 16palcová (11.616,-), příprava pro navigaci Becker (6.398,-), vestavěná přenosná navigace Becker (20.909,-), sada Zavazadlový prostor (1.888,-), tempomat (7.260,-), Intelligent Light System (40.656,-).

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 
Technické údaje
Motor Mercedes B 180 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Emise CO2:114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1400
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 480
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 815
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 62
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes B 180 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,77
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes B 180 CDI – Best or nothing







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 



Mercedes-Benz: Novinky u modelů B, CLA a GLA Mercedes-Benz: Novinky u modelů B, CLA a GLA

Mercedes představuje v rámci modelového roku 2016 novinky…

Mercedes-Benz B Electric Drive: Elektrické béčko jde do prodeje, stojí 1.020.000 Kč Mercedes-Benz B Electric Drive: Elektrické béčko jde do prodeje, stojí 1.020.000 Kč

Třída B dostala další motor. Stuttgartské MPV už umí…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…