Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes B 180 CDI – Best or nothing

Diskuze (239)
Mercedes se vzdal unikátních principů a jednoduše zkusil navrhnout perfektní kompaktní MPV.

Průkopnická éra Mercedesu je za námi. V okamžiku, kdy uvádí na trh novou generací třídy B, to pro stuttgartskou automobilku platí hned ve dvou rovinách.

Z marketingového pohledu je třída B (a spolu s ní i třída A) dobře zavedenou značkou. Platí to především na západ od našich hranic, ale i na českých silnicích je Béčko poměrně častým jevem. Zkrátka a dobře spojení Mercedes a kompaktní vůz, resp. MPV dnes působí naprosto samozřejmě – asi jako SUV od BMW nebo diesel v Jaguaru.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Skončilo ale i průkopnictví v oblasti techniky. Po 15 letech se ve Stuttgartu vzdali sendvičové konstrukce s dvojitou podlahou a vyvinuli novou, konvenčně pojatou platformu. Ta má (stejně jako nové čtyřválcové turbomotory) premiéru v třídě B, postupně na ni ale vznikne až pět modelů. Kromě hatchbacku třídy A se hovoří i o kompaktním 4,5metrovém sedanu, malém SUV nebo novém kompaktním Infiniti.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Umístění motoru před přední nápravu a splnění bezpečnostních požadavků si vyžádaly dlouhý a poměrně mohutný přední převis. Aby auto nepůsobilo těžkopádně, je příď vyvážena krátkým zadním převisem, skloněným zadním sloupkem a extravagantním prolisem na bocích.

Ačkoliv se třída B svými proporcemi ani náznakem nepodobá žádnému z osobních Mercedesů, řada detailů se stará o bezproblémovou identifikaci. S širokou třílamelovou maskou chladiče, velkou hvězdou na ni nebo zadními světly, která připomínají třídu R, není o původu auta pochyb.

Standardem jsou dnes pásky diod pro denní svícení v předním nárazníku. S adaptivními světly Intelligent Light System se přidávají i trubicové diody pod společným krycím sklem s xenonovými výbojkami. Tím odpadá potřeba mít mlhovky, protože se světla samočinně přizpůsobí podmínkám viditelnosti.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Interiér přináší řadu novinek, které zřejmě postupně zavítají do dalších stuttgartských tříd. Přístrojový štít opouští koncepci oddělených tubusů a přichází s dvěma velkými ukazateli, které v sobě zahrnují menší palivoměr a teploměr. Uprostřed našel místo velký displej palubního počítače, kupodivu s jednoduchou černobílou grafikou, ačkoliv třídy C a E nedávno s velkou slávou přešly na barevné displeje.

Další novinkou jsou páčky pod volantem – dostaly nový tvar a prohodily si pozice. Společný ovladač směrovek a stěračů se přesunul vzhůru a páčka tempomatu má nižší umístění. Kdo zná Mercedesy, ten si zvykne rychle, kdo přesedá z jiného vozu, nemusí se přizpůsobovat.

Povědomých prvků je uvnitř celkově pomálu. Patří k nim sportovní tříramenný volant připomínající třídu C, panel s tlačítky pro stahování oken nebo ovládací panel rádia. Zbytek je nový nebo značně upravený.

Centrální displej pro rádio a klimatizaci nyní připomíná přenosný tablet, k palubní desce je ale připevněn napevno a ovládá se jen multifunkčním ovladačem nebo tlačítky na rádiu. Vlastně jediným negativem je umístění panelu klimatizace před řadicí páku. Co v jiných modelech funguje dobře, to je v třídě B nedomyšlenou úlitbou tradicím.

Právě kvůli tomu ergonomie o stupínek zaostává za Volkswagenem, který má všechny ovladače naprosto intuitivně rozmístěné. Proti zmatečně vyřešené palubní desce ve Scénicu nebo C4 Picasso je to ale téměř dotek dokonalosti.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Designem i uspořádáním se palubní deska snaží připomínat osobní vozy. To se úspěšně daří, se sedadlem v nejnižší poloze je jediným rozdílem proti běžnému autu množství vzduchu nad hlavou. Kdo miluje vysoký posaz, může si vypumpovat sedadlo o 7 cm výš na úroveň odpovídající jiným MPV, my zbývající nebudeme nadávat na sendvičovou podlahu.

V zadní řadě je překvapivě slušný prostor všemi směry. Využití zadních sedadel ovšem omezují krátké sedáky, tím se možnost plného obsazení Béčka redukuje na kratší cesty nebo přepravu dětí na zadních sedadlech.

Mercedes-Benz B rozměry zavazadlového prostoru [mm]
délka 770
délka po sklopení sedadel 1350
šířka 1040
výška min 460
výška max 545
nakládací hrana 630

Zavazadlový prostor umí nabídnout leccos, testovaný vůz měl ale druhé nejjednodušší provedení. To se může pochlubit dvojitou podlahou, dělenými sedadly a průvlakem na lyže. Kdo žádá víc, může si za 16 tisíc připlatit Easy-Vario-Plus systém s posuvnými zadními sedadly.

Ve zkoušené konfiguraci je délka u dna pevných 77 cm. Tento rozměr jako jediný příliš nepřesvědčí, šířka mezi podběhy 104 cm je solidní a výška pod platem 46, resp. 54,5 cm.

Nový motor

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Nová není jen základní konstrukce vozidla, Mercedes připravil také novou generaci motorů. V případě dieselových agregátů se jedná o modifikovanou verzi řady OM651, která se dosud nabízela jen s objemem 2,1 litru (motorizace 200 CDI, 220 CDI a 250 CDI). Třída B má objem zmenšený na 1,8 litru, který vznikl zkrácením zdvihu.

Výsledkem je tzv. čtvercový agregát, který má vrtání i zdvih shodně 83 mm. Varianta B 180 CDI kvůli tomu na první pohled nepřesvědčí tabulkovým maximem točivého momentu (250 Nm), potěší ovšem průběhem točivého momentu, lehkostí chodu a ochotou vytáčet se.

Mercedes-Benz B: Technika nové generace

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv V běžných provozních podmínkách může motor pracovat v rozmezí 1200-1800 min-1. Již v tomto pásmu má klidný chod a dostatek sil. Nástup nejvyššího výkonu při 3200 min-1 prakticky eliminuje nutnost hnát motor do vysokých otáček. To se pochopitelně pozitivně projeví na spotřebě paliva při dynamičtější jízdě.

Plynový pedál má velmi progresivní chod, takže k běžné jízdě stačí i jemný tlak. Na dálnici je proto lepší jet 130 km/h na tempomat, protože stačí chvíli jet s nohou zlehka položenou na pedál a ručička rychloměru brzy došplhá na 180.

Mercedes-Benz B 180 CDI vs konkurenti - odečtená spotřeba paliva
Značka Mercedes Citroën Ford Renault
Model třída B C4 Picasso C-Max Scénic
Motor B 180 CDI (80 kW) 1,6 e-HDi (82 kW) 1,6 TDCi (85 kW) 1,6 dCi (96 kW)
Rychlost 100 km/h
[l/100 km] / [min-1]
4,7 / 1650 5,6 / 2100 5,2 / 2300 nezjištěno / 2000
Rychlost 130 km/h
[l/100 km] / [min-1]
6,7 / 2200 6,8 / 2750 6,6 / 3000 nezjištěno / 2500

S tím souvisí i velmi dobré odhlučnění. Motor si i ve vysokých rychlostech skoro neslyšně pobrukuje, zatímco posádka slyší jen tlumené obtékání vzduchu kolem karoserie. Na poměry kompaktní třídy velmi dobrý výsledek, ačkoliv má nové Béčko jednodušší typ těsnění kolem oken bez plastového krytu rámu dveří.

Podvozek představuje mezigeneračně značné zlepšení. Nižší těžiště společně s nezměněným rozchodem kol znamenají lepší stabilitu v přímém směru i větší ochotu zatáčet. I přes komfortnější ladění nová třída B netrpí bočními náklony a zlehka mění směr. Mezigeneračně se výrazně zlepšilo i tlumení nerovností.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv

Závěr

Jaká je tedy pozice nové třídy B? V rámci portfolia Mercedesu představuje svébytnou alternativu ke kombi třídy C – je levnější, má vzdušnější a méně stísněný interiér, lepší nastupování… A na rozdíl od ostatních MPV je to Mercedes. Tato formulace říká vše potřebné – i když se při konstrukci a výrobě šetří v zájmu dosažení příznivé prodejní ceny, vnímání kvality i technická vyspělost jsou o úroveň výš než u mainstreamové konkurence.

Z aktuální produkce snese s třídou B srovnání leda velmi pomalu stárnoucí VW Touran nebo lépe vybavené verze Peugeotu 3008. Uvidíme, co příští rok předvede o půl třídy větší Opel Zafira Tourer. Prémioví konkurenti zatím představují jen vize ještě kompaktnějších MPV, které navíc spojují s elektrickou budoucností – Audi A2BMW i3.

Na každý pád, pokud z nějakého důvodu potřebujete MPV, Mercedes-Benz třídy B je společně s Fordy S-Max a Galaxy to nejlepší, co můžete aktuálně koupit.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Jízda v novém Mercedesu třídy B je bez jakýchkoliv „ale“ prémiová. Podvozek je pro MPV naladěn naprosto ideálně: výborně žehlí nerovnosti, avšak nerozhodí jej ani sled rychleji projetých zatáček. Při focení jsem naši oblíbenou fotozákrutu projížděl čím dál tím rychleji a rychleji, až nastal problém. Nešlo o limit podvozku, pneumatik či příliš horlivé ESP (to je naladěno citlivě), ale o limit sedadel. Ta jsou totiž vysloveně komfortní, mají široké opěradlo a nenabízejí příliš mnoho bočního vedení. A tak se tělo bezmocně sune vstříc bočním dveřím... U tak poctivého, předvídatelného a zkrátka ve všech ohledech povedeného podvozku je to prostě škoda.

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz B – všechny testy a další články

První cena vozu 558.000,- Kč (B 180/90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW)
Základní cena testovaného vozu 586.600,- Kč (B 180 CDI/80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 704.268,- Kč (B 180 CDI/80 kW)

Plusy

  • Prostor na předních i zadních sedadlech
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Kultivovaný, živý a v reálných podmínkách velmi výkonný motor
  • Odhlučnění interiéru
  • Příznivá základní cena
  • Malý příplatek za dieselový motor

Minusy

  • Krátké zadní sedáky
  • „Utopený“ panel klimatizace
  • Krátký zavazadlový prostor
  • Malé boční vedení sedadel
  • El. parkovací brzda se sama neodjistí
  • Vysoké ceny některých příplatků
Diskuze (239)
Mercedes B 180 CDI
Cena základní sestavy 586 600 Kč
Výbava základní sestavy Parametrické řízení, ocelové disky kol, komfortní multifunkční volant, manuální klimatizace, el. stahování předních a zadních oken, LED denní svícení, USB, rádio Audio 20 s CD/MP3, Attention Assist, Collision Prevention Assist, ESP, brzdový asistent, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, elektrická parkovací brzda, palubní počítač a další. Kč
Cena testované sestavy 704 268 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (14.230,-), dekor jasan (7.550,-), čalounění Artico béžová kůže (6.970,-), litá kola 16palcová (11.616,-), příprava pro navigaci Becker (6.398,-), vestavěná přenosná navigace Becker (20.909,-), sada Zavazadlový prostor (1.888,-), tempomat (7.260,-), Intelligent Light System (40.656,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1400
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 480
Rozměr pneu: 205/55 R16
Mercedes B 180 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 815
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 62
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
29. 2. 2012 15:07
DOTAZNÍK
[odkaz] STUDIE O MERCEDES BENZ
24. 2. 2012 11:53
radost z jazdy
ako zacat. s novym prirastkom do rodiny som sa zacal pozerat po vacsich autach napr. altea xl, touran. z nechuti k pristupu predajcov vw koncernu som sa zastavil v mercedese. akurat dostali B-ecka s automatmi (bola to moja jedina podmienka) akonahle som si sadol za volant citil som sa tam ako doma, vsetko je po ruke a to nehovorim o kvalite materialov a spracovania. jazda s tymto autom je uzastna. motor si tichucko pradie bez akychkolvek vibracii, podvozok na 17" je velmi komfortny bez naklonov, myslim ze ergonomiou na toto auto nema v danej kategorii ziadne auto. tomuto sa hovori easy drive. zatial mam najazdene nieco cez 2tis. km a spotreba sa dostava este pod udaje vyrobcu. samozrejme pri dodrziavani predpisov a to som neni ziadna brzda pre ostatnych. priestorom pre batozinu sa porovnavat a touranom nemoze ale kabina je dostatocne vzdusna. ale preco porovnavat stary typ auta v tvare krabice s tymto skvostom. aspon tak to vnimam ja. odporucam sa zviezt
9. 1. 2012 08:20
Re: ŽÁDNÉ BÉČKO
:yes: >:D
7. 1. 2012 23:53
Re: KLASICKA VAVERKOVSTINA
no vidíš a já si myslim, že má talent a pěkně se to čte a že s nim občas a možná i často nesouhlasim, ještě neznamená, že se tu budu ofrňovat, protože já patent na správnej názor nemám.
7. 1. 2012 17:08
Re: Subjektivně...
Skvělé shrnutí :yes:

Takže další, kdo s pravým kolenem má v koncernových vozech problém? To je nás docela dost na to, že nic takového neexistuje ;-)